جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 26 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 26
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 26
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
در جلد بیست ششم مباحثی چون احکام حجر، ضمان، ضمان حواله، ضمان كفالت، صلح، شركت، مضاربه مطرح شده است.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
,
احکام عقود
کلید واژه فرعی :
ضمان ( اخص ) ,
صلح ,
احکام حجر ,
احکام ضمان ,
احکام حواله ,
احکام شرکت ,
احکام مضاربه ,
بیشتر
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download2064.mediafire.com/lnw1ddhdhgfg/319w7jilni1t9z6/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+26.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الثانی فی العقود]
o [کتاب الحجر]
[تعریف الحجر]
[الفصل الاول فی موجبات الحجر]
[اما الصغیر محجور علیه ما لم یحصل له وصفان]
[الوصف الاول البلوغ]
[تفریع الخنثی المشکل لو خرج منیه من الفرجین حکم ببلوغه]
[الوصف الثانی الرشد]
[اما السفیه]
[اما المملوک]
[اما المریض]
[الفصل الثانی فی احکام الحجر و فیه مسایل]
[المساله الاولی لا یثبت حجر المفلس الا بحکم الحاکم]
[المساله الثانیه اذا حجر علیه فبایعه انسان کان البیع باطلا]
[المساله الثالثه لو فک حجره ثم عاد مبذرا حجر علیه]
[المساله الرابعه الولایه فی مال الطفل و المجنون للاب و الجد للاب]
[المساله الخامسه فاذا احرم بحجه واجبه لم یمنع مما یحتاج الیه فی الاتیان بالفرض]
[المساله السادسه اذا حلف انعقدت یمینه]
[المساله السابعه لو وجب له القصاص جاز ان یعفو و لو وجب له دیه لم یجز]
[المساله الثامنه یختبر الصبی لمعرفه رشده قبل بلوغه]
o [کتاب الضمان]
[تعریف الضمان]
[القسم الاول فی ضمان المال]
[البحث الاول فی الضامن]
[البحث الثانی فی الحق المضمون]
[البحث الثالث فی اللواحق و فیه مسایل]
[المساله الاولی اذا ضمن عهده الثمن لزمه درکه]
[المساله الثانیه اذا خرج المبیع مستحقا رجع المشتری علی الضامن]
[المساله الثالثه اذا ضمن ضامن للمشتری درک ما یحدثه من بناء او غرس لم یصح]
[المساله الرابعه اذا کان له علی رجلین مثلا مال فضمن کل واحد منهما ما علی صاحبه تحول ما کان علی کل واحد منهما الی صاحبه]
[المساله الخامسه اذا رضی المضمون له من الضامن ببعض المال او ابراه من بعضه لم یرجع علی المضمون عنه]
[المساله السادسه اذا ضمن عنه دینارا باذنه فدفعه الی الضامن فقد قضی ما علیه]
[المساله السابعه اذا ضمن باذن المضمون عنه ثم دفع ما ضمن و انکر المضمون له القبض کان القول قوله مع یمینه]
[المساله الثامنه اذا ضمن المریض تبرعا فی مرضه و مات فیه خرج ما ضمنه من ثلث ترکته علی الاصح]
[المساله التاسعه اذا کان الدین موجلا فضمنه حالا لم یصح]
[القسم الثانی فی الحواله]
[اما الاول فی العقد]
[اما الثانی فی شروطه]
[و اما الثالث فی احکامها و هی مسایل]
[المساله الاولی اذا قال لمن له علیه دین احلتک علیه فقبض فقال المحیل قصدت الوکاله و قال المحتال انما احلتنی بما علیک فالقول قول المحیل]
[المساله الثانیه اذا کان له دین علی اثنین و کل منهما کفیل لصاحبه و علیه لاخر مثل ذلک فاحاله علیهما صح]
[المساله الثالثه اذا احال المشتری البایع مثلا بالثمن ثم رد المبیع بالعیب السابق بطلت الحواله]
[القسم الثالث فی الکفاله]
[و یلحق بهذا الباب مسایل]
[المساله الاولی اذا احضر الغریم قبل الاجل وجب تسلمه اذا کان لا ضرر علیه]
[المساله الثانیه اذا کان المکفول عنه غایبا و کانت الکفاله حاله انظر بمقدار ما یمکنه الذهاب الیه و العود به]
[المساله الثالثه اذا تکفل بتسلیمه مطلقا انصرف الی بلد العقد]
[المساله الرابعه لو اتفقا علی الکفاله و قال الکفیل لا حق لک علیه کان القول قول المکفول له]
[المساله الخامسه اذا تکفل رجلان برجل فسلمه احدهما لم یبرء الاخر]
[المساله السادسه اذا مات المکفول برا الکفیل]
[فرع لو قال الکفیل ابرات المکفول فانکر المکفول له کان القول قوله]
[المساله السابعه لو کفل الکفیل اخر و ترامت الکفلاء جاز الکفالات و صح]
[المساله الثامنه لا تصح کفاله المکاتب]
[المساله التاسعه لو کفل براسه او بدنه او بوجهه صح]
o [کتاب الصلح]
[و یلحق بذلک احکام النزاع فی الاملاک و هی مسایل]
[المساله الاولی یجوز اخراج الرواشن و الاجنحه الی الطرق النافذه اذا کانت عالیه لا تضر بالماره]
[المساله الثانیه اذا التمس وضع جذوعه مثلا علی حایط جاره لم یجب علی الجار اجابته]
[المساله الثالثه لو تداعیا جدارا و لا بینه فمن حلف علیه مع نکول صاحبه قضی له]
[المساله الرابعه لا یجوز للشریک فی الحایط التصرف فیه ببناء و لا تسقیف و لا ادخال خشبه الا باذن شریکه]
[المساله الخامسه اذا تنازع صاحب السفل و العلو فی جدران البیت فالقول قول صاحب البیت مع یمینه]
[المساله السادسه اذا خرجت اغصان شجره او عروقها الی ملک الجار وجب عطفها ان امکن و الا قطعت من حد ملکه]
[المساله السابعه اذا کان لانسان بیوت الخان السفلی و لاخر بیوته العلیا و تداعیا الدرجه قضی بها لصاحب العلو مع یمینه]
[تتمه اذا تنازع راکب الدابه و قابض لجامها قضی للراکب مع یمینه]
o [کتاب الشرکه]
[الفصل الاول فی اقسامها]
[الفصل الثانی فی القسمه]
[الفصل الثالث فی لواحق هذا الباب و هی مسایل]
[المساله لاولی لو دفع انسان دابه مثلا و اخر راویه الی سقاء علی الاشتراک فی الحاصل لم تنعقد الشرکه]
[المساله الثانیه و هی ما لو حاش صیدا او احتطب او احتش بنیه انه له و لغیره لم توثر تلک النیه]
[المساله الثالثه لو کان بینهما مال بالسویه فاذن احدهما خاصه لصاحبه فی التصرف علی ان یکون الربح بینهما نصفین لم یکن قراضا]
[المساله الرابعه اذا اشتری احد الشریکین متاعا فادعی الاخر انه اشتراه لهما و انکر فالقول قول المشتری]
[المساله الخامسه لو باع احد الشریکین سلعه بینهما و هو وکیل فی القبض فادعی المشتری تسلیم الثمن الی البایع و صدقه الشریک برء المشتری من حقه]
[المساله السادسه لو باع اثنان عبدین کل واحد منهما لواحد منهما بانفراده صفقه بثمن واحد مع تفاوت قیمتهما قیل یصح]
[المساله السابعه شرکه الابدان باطله فان تمیزت اجره عمل احدهما عن صاحبه اختص بها]
[المساله الثامنه اذا باع الشریکان مثلا سلعه بینهما صفقه ثم استوفی احدهما منه شییا شارکه الاخر فیه]
[المساله التاسعه اذا استاجر للاحتطاب او الاحتشاش او الاصطیاد مده معینه صحت الاجاره]
o [کتاب المضاربه]
[الامر الاول فی العقد]
[الامر الثانی فی مال القراض]
[تفریع لو قال بع هذه السلعه فاذا نض ثمنها،فهو قراض لم یصح]
[الامر الثالث فی الربح]
[الامر الرابع فی اللواحق و فیه مسایل]
[المساله الاولی العامل امین]
[المساله الثانیه اذا اشتری العامل من ینعتق علی رب المال فان کان باذنه صح و ینعتق]
[المساله الثالثه لو کان المال لامراه فاشتری العامل زوجها فان کان باذنها بطل النکاح]
[المساله الرابعه اذا اشتری العامل اباه صح الشراء]
[المساله الخامسه اذا فسخ المالک او العامل او هما صح]
[المساله السادسه اذا قارض العامل غیره فان کان باذنه و شرط الربح بین العامل الثانی و المالک صح]
[المساله السابعه اذا قال المالک دفعت الیه مالا قراضا فانکر العامل ذلک فاقام المدعی بینه فادعی العامل التلف قضی علیه بالضمان]
[المساله الثامنه اذا تلف مال القراض او بعضه بعد دورانه فی التجاره احتسب التالف من الربح]
[المساله التاسعه اذا قارض اثنان واحدا و شرطا له النصف منهما و تفاضلا فی النصف الاخر مع التساوی فی المال کان فاسدا لفساد الشرط]
[المساله العاشره اذا اشتری عبدا مثلا للقراض فتلف الثمن قبل القبض قیل یلزم صاحب المال ثمنه دایما]
[المساله الحادیه عشره اذا نض قدر الربح فطلب احدهما القسمه فان اتفقا صح]
[المساله الثانیه عشره لا یصح ان یشتری رب المال من العامل شییا من مال القراض]
[المساله الثالثه عشره اذا دفع مالا قراضا و شرط ان یاخذ له بضاعه قیل لا یصح]
[المسالهالرابعه عشره اذا کان مال القراض ماه مثلا فخسر عشره و اخذ المالک عشره کان راس المال تسعه و ثمانین الا تسعا]
[المساله الخامسه عشره لا یجوز للمضارب ان یشتری جاریه یطاها و ان اذن له المالک]
[المساله السادسه عشره:اذا مات و فی یده اموال مضاربه فان علم مال احدهم بعینه کان احق به]
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت