جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 16 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 16
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 16
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
در جلد شانزدهم مباحثی چون احکام خمس، انفال، زكات، روزه مطرح شده است.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
,
احکام عبادات
کلید واژه فرعی :
انفال ,
احکام خمس ,
احکام روزه ,
احکام زکات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download1483.mediafire.com/w74gchli7zmg/op4dxha3oyl0kdw/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+16.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الاول فی العبادات]
o [کتاب الخمس]
[فیه فصلان]
[الفصل الاول فیما یجب فیه]
[فی سبعه اشیاء یجب فیه الخمس]
[الاول غنایم دار الحرب]
[الثانی المعادن]
[الثالث الکنوز]
[تفریع]
[الرابع کلما یخرج من البحر بالغوص]
[تفریع]
[الخامس فی ارباح المکاسب]
[السادس مما یجب فیه الخمس اذا اشتری الذمی ارضا من مسلم]
[السابع مما یجب فیه الخمس الحلال اذا اختلط بالحرام]
[فروع]
[الفرع الاول الخمس یجب فی الکنز]
[الفرع الثانی لا یعتبر الحول فی وجوب شیء من الخمس مما تقدم عدا الارباح]
[الفرع الثالث اذا اختلف المالک للدار مثلا و المستاجر لها فی الکنز]
[الفرع الرابع الخمس یجب بعد اخراج المیونه]
[الفصل الثانی من فصلی کتاب الخمس فی قسمته]
[فی بیان مصرف الخمس و هو سته اقسام]
[ثلاثه منها سهم الله و سهم رسوله و سهم ذی القربی]
[و اما الثلاثه الاخری فهی للایتام و المساکین و ابناء السبیل]
[هنا مسایل]
[المساله الاولی فی مستحق الخمس]
[المساله الثانیه هل یجوز ان یخص بالنصف من الخمس طایفه]
[المساله الثالثه یجب ایصال جمیع الخمس الی الامام(علیه السلام)حال حضوره]
[المساله الرابعه ابن السبیل لا یعتبر فیه الفقر]
[المساله الخامسه حکم الخمس بالنسبه الی جواز النقل و عدمه]
[المساله السادسه شرایط مستحق الخمس]
[یلحق بذلک و هو مقصدان]
[المقصد الاول فی الانفال]
[المقصد الثانی فی کیفیه التصرف فی مستحقه]
[المساله الاولی لا یجوز التصرف فی ذلک بغیر اذنه]
[المساله الثانیه اذا قاطع الامام(علیه السلام) احدا علی شیء من حقوقه]
[المساله الثالثه اباحتهم(ع) المناکح و المساکن و المتاجر فی حال الغیبه]
[المساله الرابعه لزوم ایصال الخمس الی الامام(ع) حین حضوره(ع)]
[المساله الخامسه ان الحاکم یتولی صرف سهم الامام(ع)]
o [کتاب الصوم]
[النظر الاول فی ارکان الصوم]
[الرکن الاول الصوم]
[فروع]
[الفرع الاول تجدید نیه الافطار قبل الزوال]
[الفرع الثانی لو عقد نیه الصوم ثم نوی الافطار و لم یفطر ثم جدد النیه]
[الفرع الثالث نیه الصبی الممیز و صومه]
[الفرع الرابع لا یجوز العدول من فرض مع تعیین الزمان]
[الرکن الثانی فی ما یمسک عنه الصایم]
[المقصد الاول یجب الامساک عن کل ماکول معتادا کان او غیر معتاد]
[مسالتان]
[المساله الاولی کلما ذکرنا انه یفسد الصیام اذا کان عن عمد]
[المساله الثانیه لا باس بمص الخاتم و مضغ الطعام و ذوق المرق]
[المقصد الثانی فیما یترتب علی ذلک]
[المساله الاولی منها،و هی یجب مع القضاء الکفاره]
[المساله الثانیه لا تجب الکفاره الا فی صوم شهر رمضان]
[تفریع من اکل ناسیا فظن فساد صومه فافطر]
[المساله الثالثه کفاره شهر رمضان]
[المساله الرابعه اذا افطر زمانا نذر صومه علی التعیین]
[المساله الخامسه الکذب علی الله و رسوله(ص) و الایمه(ع)]
[السادسه و هی ان الارتماس حرام]
[المساله السابعه لا باس بالحقنه بالجامد علی الاصح]
[المساله الثامنه من اجنب و نام ناویا للغسل قبل الفجر]
[المساله التاسعه یجب القضاء بتسعه اشیاء]
[الاول فعل المفطر قبل مراعاه الفجر مع القدره]
[الثانی الافطار اخلادا الی من اخبر]
[الثالث ترک العمل بقول المخبر بطلوعه]
[الخامس الافطار للظلمه الموهمه]
[السادس تعمد القیء]
[السابع ما تقدم الکلام فیه من الحقنه بالمایع]
[الثامن دخول الماء الی الحلق للتبرد]
[التاسع معاوده الجنب النوم ثانیا حتی یطلع الفجر]
[فروع]
[الفرع الاول منها و هو لو تمضمض متداویا او طرح فی فیه خرزا]
[الفرع الثانی ما یخرج من بقایا الغذاء من بین اسنانه]
[الثالث لا یفسد الصوم ما یصل الی الجوف بغیر الحلق]
[الرابع لا یفسد الصوم بابتلاع النخامه]
[الخامس حکم ما له طعم اذا تغیر الریق بطعمه]
[السادس اذا طلع الفجر و فی فیه طعام لفظه]
[السابع المنفرد برویه هلال شهر رمضان]
[المساله العاشره جواز الجماع لو بقی بمقدار ایقاعه و الغسل وقت]
[المساله الحادیه عشر تتکرر الکفاره بتکرر الموجب اذا کان فی یومین]
[فرع من فعل ما تجب به الکفاره ثم سقط فرض الصوم بسفر]
[المساله الثانیه عشر من افطر فی شهر رمضان عالما عامدا]
[المساله الثالثه عشر من وطا زوجته فی شهر رمضان و هما صایمان]
[المساله الرابعه عشر کل من یجب علیه شهران متتابعان]
[المساله الخامسه عشر لو تبرع متبرع بالتکفیر عمن وجبت علیه الکفاره]
[المقصد الثالث فیما یکره للصایم و هو تسعه اشیاء]
[الاول مباشره النساء تقبیلا و لمسا و ملاعبه]
[الثانی الاکتحال بما فیه صبر]
[الثالث اخراج الدم المضعف]
[الرابع دخول الحمام کذلک]
[الخامس السعوط بما لا یتعدی]
[السادس شم کل نبت طیب الریح]
[السابع الاحتقان بالجامد]
[الثامن بل الثوب و لبسه علی الجسد]
[التاسع جلوس المراه فی الماء]
[الرکن الثالث فی الزمان الذی یصح فیه الصوم و هو النهار دون اللیل]
[الرکن الرابع من یصح منه الصوم،و هو العاقل المسلم،فلا یصح صوم الکافر]
[مسالتان]
[المساله الاولی البلوغ الذی تجب معه العبادات]
[المساله الثانیه یستحب للولی ان یمرن الصبی و الصبیه علی الصوم]
[النظر الثانی فی اقسامه]
[اما الواجب]
[القول فی شهر رمضان]
[اما الاول فی علامته]
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت