جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 15 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 15
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 15
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
در جلد پانزدهم احکام زكات مطرح شده است.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
,
احکام عبادات
کلید واژه فرعی :
احکام زکات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download1483.mediafire.com/w74gchli7zmg/op4dxha3oyl0kdw/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+15.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الاول فی العبادات]
o [کتاب الزکاه]
[فی بیان معنی الزکاه]
[فی فضل الزکاه]
[اقسام الزکاه]
[القسم الاول فی زکاه المال]
[النظر الاول فی من تجب علیه]
[فی عدم وجوب الزکاه قبل البلوغ]
[فی وجوب الزکاه فی مال الیتیم]
[فی استحباب الزکاه فی غلات الطفل و مواشیه]
[فی عدم الزکاه فی مال المجنون]
[فی عدم وجوب الزکاه فی مال المملوک]
[فی اعتبار تمامیه الملک فی الزکاه]
[فی حکم ما لو وهب لشخص نصاب]
[فی حکم ما لو اشتری نصابا من الحیوان]
[فی عدم جریان الغنیمه فی الحول الا بعد القسمه]
[فی انقطاع الحول لو نذر ان یتصدق بعین النصاب]
[فی اعتبار التمکن من التصرف فی وجوب الزکاه]
[فی عدم وجوب الزکاه فی المال المغصوب]
[فی عدم وجوب الزکاه فی المال الغایب]
[فی عدم وجوب الزکاه فی المال المرهون]
[فی عدم وجوب الزکاه فی الوقف]
[فی عدم وجوب الزکاه فی الحیوان الضال و من المال المفقود]
[فی عدم وجوب الزکاه فی الدین]
[فی وجوب الزکاه علی الکافر]
[النظر الثانی فی بیان ما تجب فیه و ما تستحب]
[فی انحصار الزکاه فی تسعه اشیاء]
[فی استحباب الزکاه فی کل ما تنبت الارض]
[فی عدم استحباب الزکاه فی الثمار]
[فی استحباب الزکاه فی مال التجاره]
[فی استحباب الزکاه فی الخیل الاناث]
[فی عدم الزکاه فی البغال و الحمیر و الرقیق]
[القول فی زکاه الانعام]
[اما الشرایط فاربعه]
[الاول اعتبار النصب]
[الشرط الثانی السوم]
[الشرط الثالث الحول]
[الشرط الرابع ان لا تکون عوامل]
[و اما الفریضه]
[المقصد الاول الفریضه فی الابل و البقر]
[المقصد الثانی فی الابدال]
[المقصد الثالث فی اسنان الفرایض]
[و اما اللواحق]
[فی تعلق الزکاه بالعین]
[فی ضمان المالک الزکاه اذا تلفت بتفریطه]
[فی حکم ما لو امهر امراه نصابا و حال علیه الحول عندها]
[القول فی زکاه الذهب و الفضه]
[فی نصاب الذهب و الفضه]
[فی تحدید الدرهم و الدینار]
[فی شروط الزکاه فی الذهب و الفضه]
[منها اعتبار کون الدرهم و الدینار منقوشین بسکه المعامله]
[منها حول الحول حتی یکون النصاب موجودا فیه اجمع]
[منها التمکن من النصاب تمام الحول]
[فی عدم وجوب الزکاه فی الحلی]
[فی عدم الزکاه فی السبایک]
[و اما القول فی احکامها]
[المساله الاولی لا اعتبار باختلاف الرغبه مع تساوی الجوهرین]
[المساله الثانیه الدراهم المغشوشه]
[المساله الثالثه فی حکم الدراهم المغشوشه]
[المساله الرابعه مال القرض]
[المساله الخامسه و هی من دفن مالا و جهل موضعه]
[المساله السادسه اذا ترک نفقه لاهله]
[المساله السابعه لا تجب الزکاه حتی یبلغ کل جنس]
[القول الثالث فی زکاه الغلات]
[النظر الاول فی الجنس]
[النظر الثانی فی الشروط]
[فی تحدید النصاب فی الغلات]
[وقت تعلق الزکاه بالغلات]
[فی وقت وجوب اخراج الزکاه من الغلات]
[فی عدم وجوب الزکاه فی الغلات الا اذا ملکت بالزراعه]
[فی ان المزکی لا یزکی و لو بقی احوالا]
[فی عدم وجوب الزکاه الا بعد اخراج حصه السلطان]
[فی عدم وجوب الزکاه الا بعد اخراج المون]
[النظر الثالث فی اللواحق]
[المساله الاولی کلما سقی سیحا او بعلا او عذبا ففیه العشر]
[المساله الثانیه اذا کان له نخیل او زروع فی بلاد متباعده]
[المساله الثالثه اذا کان له نخل یطلع مره و اخر یطلع]
[الرابعه لا یجزی اخذ الرطب عن التمر و لا العنب عن الزبیب]
[المساله الخامسه اذا مات المالک و علیه دین فظهرت الثمره و بلغت نصابا]
[المساله السادسه لو ملک نخلا قبل ان یبدو صلاح ثمرته]
[السابعه ما یخرج من الارض مما یستحب فیه الزکاه]
[المساله الثامنه یجوز للساعی الخرص فی ثمره النخل و الکرم]
[القول فی مال التجاره]
[الاول البحث فی موضوعه]
[و اما الشروط فثلاثه]
[الشرط الاول ان یبلغ قیمته النصاب]
[الشرط الثانی ان یطلب براس المال او زیاده]
[الشرط الثالث مضی الحول من حین التکسب به]
[و اما البحث فی احکامه]
[المساله الاولی زکاه التجاره تتعلق بقیمه المتاع لا بعینه]
[تفریع اذا کانت السلعه تبلغ النصاب باحد النقدین دون الاخر]
[المساله الثانیه اذا ملک احد النصب الزکاتیه للتجاره]
[المساله الثالثه لو عاوض اربعین سایمه]
[المساله الرابعه اذا ظهر فی مال المضاربه الربح کانت زکاه الاصل علی رب المال]
[المساله الخامسه الدین لا یمنع من زکاه مال التجاره]
[یلحق بهذا الفصل مسالتان]
[المساله الاولی استحباب الزکاه فی حاصل العقار المتخذ للنماء]
[المساله الثانیه الخیل اذا کانت اناثا سایمه]
[النظر الثالث مما یتعلق بزکاه المال]
[القول فیمن تصرف الیه]
[القسم الاول اصناف المستحقین للزکاه]
[الصنف الاول و الثانی الفقراء و المساکین]
[الصنف الثالث العاملون]
[الرابع المولفه قلوبهم ]
[الخامس الرقاب]
[السادس الغارمون]
[السابع سبیل الله]
[الثامن ابن السبیل]
[القسم الثانی فی اوصاف المستحقین للزکاه]
[الوصف الاول الایمان]
[الوصف الثانی العداله]
[الوصف الثالث ان لا یکون المستحق ممن تجب نفقته علی المالک]
[الوصف الرابع ان لا یکون هاشمیا]
[القسم الثالث فی المتولی للاخراج]
[القسم الرابع فی اللواحق و فیه مسایل]
[المساله الاولی اذا قبض الامام(علیه السلام)او نایبه بریت ذمه المالک و لو تلفت بعد ذلک]
[المساله الثانیه اذا لم یجد المالک لها مستحقا]
[المساله الثالثه المملوک الذی یشتری من الزکاه اذا مات و لا وارث له ورثه ارباب الزکاه]
[المساله الرابعه اذا احتاجت الصدقه الی کیل او وزن کانت الاجره علی المالک]
[المساله الخامسه اذا اجتمع للمستحق کالفقیر و غیره سببان]
[المساله السادسه اقل ما یعطی الفقیر ما یجب فی النصاب الاول]
[المساله السابعه استحباب ان یدعو الامام(ع)لصاحب الزکاه اذا قبض]
[المساله الثامنه یکره ان یملک ما اخرجه فی الصدقه اختیارا]
[المساله التاسعه یستحب ان یوسم نعم الصدقه]
[القول فی وقت التسلیم]
[فروع]
[الفرع الاول لو دفع الیه شاه قرضا]
[الفرع الثانی لو نقصت الشاه]
[الفرع الثالث اذا استغنی المقترض بعین المال ثم حال الحول]
[و اما القول فی النیه]
[فروع]
[القسم الثانی فی زکاه الفطره]
[فی ارکان زکاه الفطره]
[الرکن الاول فیمن تجب علیه]
[تجب الفطره بشروط ثلاثه]
[الشرط الاول التکلیف]
[الشرط الثانی الحریه]
[الشرط الثالث الغنی]
[مسایل ثلاث]
[المساله الاولی من بلغ قبل دخول لیله الهلال]
المساله الثانیه الزوجه و المملوک تجب الزکاه عنهما
[المساله الثالثه کل من وجبت زکاته علی غیره سقطت عن نفسه]
[فروع]
[الفرع الاول اذا کان له مملوک غایب یعرف حیاته]
[الفرع الثانی اذا کان العبد بین شریکین فالزکاه علیهما]
[الفرع الثالث لو مات المولی]
[الفرع الرابع اذا اوصی له بعبد و کان الثلث یسع ذلک]
[الرکن الثانی من ارکان زکاه الفطره فی جنسها و قدرها]
[جنس الفطره]
[فی کمیه زکاه الفطره]
[الرکن الثالث فی وقتها]
[الرکن الرابع فی مصرفها]
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت