جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 12 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 12
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 12
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
در جلد دوازدهم مباحثی چون احکام نماز ميت، نماز طلب باران (استسقاء)، نمازهاى مستحبى، احكام خلل در نماز، شك در نماز مطرح شده است.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
,
احکام عبادات
کلید واژه فرعی :
نماز میت ,
نماز باران ,
نماز مستحبی ,
شک در نماز ,
احکام نماز ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download1483.mediafire.com/w74gchli7zmg/op4dxha3oyl0kdw/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+12.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الاول فی العبادات]
o [تتمه کتاب الصلاه]
[تتمه الرکن الثالث فی بقیه الصلوات و فیه فصول]
[(الفصل الرابع)فی الصلاه علی الاموات]
[فی اقسام الصلاه علی الاموات]
[القسم الاول من یصلی علیه]
[القسم الثانی فی المصلی]
[القسم الثالث فی کیفیه الصلاه]
[فی کیفیه الصلاه علی المومن]
[فی کیفیه الصلاه علی المنافق]
[فی اعتبار النیه فی صلاه المیت]
[فی اعتبار الاستقبال فی صلاه المیت]
[فی اعتبار وضع راس المیت الی یمین المصلی]
[فی عدم اشتراط ازاله الخبث فی الصلاه علی المیت]
[فی عدم جواز التباعد عن الجنازه کثیرا]
[فی عدم جواز الصلاه الا بعد التغسیل و التکفین]
[فی کیفیه الصلاه علی من لم یکن له کفن]
[فی سنن صلاه المیت]
[من السنن ان یقف الامام عند وسط الرجل و صدر المراه]
[فی کیفیه الصلاه علی الرجل و المراه معا]
[فی حکم اجتماع الطفل مع الرجل و المراه]
[من السنن ان یکون المصلی متطهرا]
[من السنن ان ینزع نعلیه]
[من السنن ان یرفع یدیه فی اول تکبیره]
[من السنن ان یدعو عقیب الرابعه للمیت ان کان مومنا،و علیه ان کان منافقا]
[من السنن اذا فرغ من الصلاه وقف موقفه حتی ترفع الجنازه]
[من السنن ان یصلی علی الجنایز فی المواضع المعتاده]
[فی مکروهات صلاه المیت]
[مسایل خمس]
[المساله الاولی من ادرک الامام فی اثناء الصلاه]
[المساله الثانیه اذا سبق الماموم الامام بتکبیره او ما زاد]
[المساله الثالثه لا خلاف فی عدم جواز تاخیر الصلاه الی الدفن]
[المساله الرابعه الاوقات کلها صالحه لصلاه الجنازه]
[المساله الخامسه اذا صلی علی جنازه بعض الصلاه ثم حضرت اخری]
[الفصل الخامس فی البحث عن الصلوات المرغبات]
[المندوبات قسمان]
[الاول النوافل الیومیه]
[الثانی ما عدا ذلک]
[فمنه ما لا یخص وقتا بعینه]
[الاولی صلاه الاستسقاء]
[الثانی صلاه الاستخاره]
[الثالث صلاه الحاجه]
[الرابع صلاه الشکر]
[الخامس صلاه الزیاره]
[منها ما یختص وقتا معینا]
[ الاولی نافله شهر رمضان]
[فی استحباب الف رکعه فی لیالی شهر رمضان]
[فی کیفیه صلاه امیر المومنین]
[فی کیفیه صلاه فاطمه(علیها السلام)]
[فی کیفیه صلاه جعفر الطیار(علیه السلام)]
[فی استحباب رکعتی الغفیله بین العشاءین]
[فی استحباب صلاه الکامله یوم الجمعه]
[الثانیه صلاه لیله الفطر]
[الثالثه صلاه یوم الغدیر]
[الرابعه صلاه لیله النصف من شعبان]
[الخامسه صلاه لیله نصف رجب و لیله المبعث و یومه]
[خاتمه]
[فی افضلیه القیام فی النوافل علی القعود]
[فی استحباب تضعیف الرکعات لو صلی النوافل قاعدا]
[الرکن الرابع فی التوابع]
[ الفصل الاول فی الخلل الواقع فی الصلاه]
[فی الخلل الواقع فی الصلاه عمدا]
[فروع]
[الاول اذا توضا بماء مغصوب]
[الثانی اذا لم یعلم ان الجلد میته]
[الثالث اذا لم یعلم انه من جنس ما یصلی فیه]
[فی الخلل الواقع فی الصلاه سهوا]
[حکم الاخلال بالرکن]
[حکم الاخلال بغیر الرکن]
[فالاول ما یتم معه الصلاه من غیر تدارک]
[الثانی ما یتدارک من غیر سجود للسهو]
[الثالث ما یتدارک مع سجدتی السهو]
[فی الخلل الواقع فی الصلاه شکا]
[ففیه مسایل]
[الاولی من شک فی عدد الواجبه الثناییه اعاد]
[المساله الثانیه اذا شک فی فعل شیء من افعال الصلاه]
[تفریع]
[المساله الثالثه اذا شک فی اعداد الرباعیه]
[فی وجوب صلاه الاحتیاط اذا شک فی الزاید عن الاولیین و مسایله اربع]
[الاولی اذا شک بین الاثنتین و الثلاث]
[المساله الثانیه من شک بین الثلاث و الاربع]
[المساله الثالثه من شک بین الاثنتین و الاربع]
[المساله الرابعه من شک بین الاثنتین و الثلاث و الاربع]
[الشک بین بقیه الصور]
[و هنا مسایل]
[المساله الاولی لو غلب علی ظنه احد طرفی ما شک فیه]
[المساله الثانیه صلاه الاحتیاط]
[المساله الثالثه لو فعل المکلف ما یبطل الصلاه قبل الاحتیاط]
[المساله الرابعه من سها فی سهو لم یلتفت و بنی علی صلاته]
فالصور ثمان:
الاولی الشک فی موجب الشک بالکسر بمعنی الشک فی الشک،
الثانیه الشک فی السهو ای الشک فی انه هل سها ام لا،
الثالثه ان یراد بالسهو الشک فی کل منهما لکن علی تقدیر مضاف فی الثانی
الرابعه الشک فی موجب السهو بالفتح،
الخامسه ان یراد بلفظ السهو الاول النسیان،و کذلک الثانی من دون تقدیر مضاف،
السادسه ان یراد بالثانی الشک بمعنی انه سها عن انه شک،
السابعه ان یراد بلفظ السهو النسیان،و لکن علی تقدیر مضاف
الثامنه ان یراد بالسهو الثانی الشک،و لکن علی حذف مضاف
[حکم شک الامام و الماموم و سهوهما]
[فی حکم کثیر الشک و السهو]
[المساله الخامسه من شک فی عدد النافله]
خاتمه فی سجدتی السهو
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت