جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 8998
مقایسه وجود و ماهیت در تفکر توماس آکویناس و ملاصدرا
نویسنده:
مولفان زهرا یزدانی ، سمیه ملکی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
کرمانشاه: سمیه ملکی‏‫,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
دو شیخ و یک نظر: وحدت و کثرت از منظرشیوخ اشراق و مشاء
نویسنده:
نویسنده جلال خدایاری.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
قم: نشر شلمچه‏‫,
ح‍ض‍رت‌ م‍س‍ی‍ح‌ (ع‌) از دی‍دگ‍اه‌ ق‍رآن‌ ک‍ری‍م‌، ان‍ج‍ی‍ل‌ و ت‍ورات‌
نویسنده:
ن‍وی‍س‍ن‍ده‌ زه‍را س‍ب‍ح‍ان‍ی‌.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ش‍ی‍راز: ک‍وش‍ام‍ه‍ر‏‫,
مقایسه‌ی باورهای معرفت‌شناختی، رویکردهای یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان دختر  رشته‌های انسانی و ریاضی
نویسنده:
پروانه رفیعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
هدف پژوهش حاضر مقایسه ی باورهای معرفت شناختی، رویکردهای یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی در مقطع پیش دانشگاهی رشته های انسانی و ریاضی بود. برای این منظور تعداد 311نفر شامل 151 دانش آموز انسانی و 160 دانش آموز ریاضی انتخاب و پرسشنامه های باورهای معرفت شناختی، فرایند مطالعه ی بیگز و خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان برروی آنها اجرا شد. داده ها با استفاده از روش های آماری تحلیل واریانس مستقل یک راهه، همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که دانش آموزان رشته ها ی علوم انسانی و ریاضی- فیزیک در باور به ذاتی بودن یادگیری و ساده بودن دانش باهم متفاوتند، در استفاده از رویکرد سطحی یکسان نیستند و با وجوداینکه در خودکارآمدی تحصیلی کلی تفاوت معناداری ندارند ولیکن در سازه های استعداد و کوششِ خودکارآمدی متفاوتند. به علاوه نتایج نشان داد که درهر دو گروه، ابعاد ذاتی بودن توانایی یادگیری و یادگیری سریع با رویکرد عمیق و خودکارآمدی تحصیلی رابطه ی منفی معنادار ولی با رویکرد سطحی رابطه ی مثبت معنادار دارند. جهت رابطه ی خودکارآمدی تحصیلی با رویکرد عمیق مثبت و با رویکرد سطحی منفی بود. همچنین نتایج حاکی از آن بود که خودکارآمدی تحصیلی به همراه سه باور معرفت شناختی ذاتی بودن یادگیری، ساده و قطعی بودن دانش قدرت پیش بینی رویکرد سطحی را دارا بودند.
حقوق‌السّجين في‌الاسلام دراسة مقارنة بين المذهب‌الامامي والمذاهب الاربعة
نویسنده:
‫فيصل‌صبير العلياوي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
چکیده :
‫اين پژوهش با رويکردي تطبيقي به بازکاوي ديدگاه‌هاي فقهي فقه اماميه و مذاهب چهارگانه اهل سنت اعم از فقه شافعي، فقه حنفي، فقه مالکي و فقه حنبلي در مقوله مشروعيت زندان در دين اسلام به عنوان يکي از مصاديق تعزير مجرمان مي‌پردازد و شرايط و فروع فقهي مترتب بر زنداني کردن افراد و حقوق زندانيان در فقه اسلامي را تبيين مي‌کند. نويسنده در سه فصل به ابعاد مختلف اين مسأله و ادله جواز زندان و کيفيت زنداني کردن مجرمان و حقوق آن‌ها پرداخته است. وي در فصل اول مباحثي مقدماتي از مفهوم لغوي و اصطلاحي زندان ارائه نموده و دليل‌هاي قرآني و روايي زندان و مشروعيت آن را از منظر منابع روايي شيعه و اهل سنت و اجماع و عقل بررسيده و نمونه‌هايي از زنداني شدن افراد مجرم در عصر نبوت پيامبر اسلام، خلافت خلفاي سه‌گانه، دوران امويان و عباسيان به عنوان مجازات مجرمان را ذکر مي‌کند. آن‌گاه از لحاظ لغوي و اصطلاحي به تبيين معناي عقوبت و تعزير در فقه اماميه و اهل سنت پرداخته و معناي حق و حکم و فرق بين آن‌ها را از جنبه لغوي و اصطلاحي بيان کرده است. نگارنده در فصل دوم به حقوق زنداني در فقه اماميه و فقه مذاهب چهارگانه اهل سنت مي‌پردازد و آراي فقهاي مذاهب پنج‌گانه را در مورد حقوق مختلف يک زنداني، مانند ارتباط داشتن وي با خانواده خويش، حقوق مربوط به نوع جرمي که مرتکب شده، نوع مجازات وي و محاکمه او در دادگاه، دادن هزينه‌هاي خرج وي در زندان، حقوق وي در زمينه ترک کردن مفاسد اخلاقي، حفظ کرامت انساني فرد زنداني، مواظبت کردن بر سلامت وي در محيط زندان، دادن نفقه وي و عدم ضرب و جرح او و... را از حيث فقهي مطرح مي‌کند. در فصل سوم احکام زندان و زندانبان، شروط حاکم اسلامي که مي‌تواند حکم به حبس افراد مجرم دهد، حکم شرعي افرد مختلف همچون: سارق، بدهکار و مقروض، مرتد، قاتل، ترک کننده فرايض، جاسوس و... و ابعاد سياسي و اجتماعي اين مسأله، ضررها و منافع زندان در فقه مذاهب پنج‌گانه بيان شده است.
بررسی، مقایسه و نقد آراء استاد شهید مطهری و دکتر شریعتی درباره علل انحطاط مسلمین
نویسنده:
علی الهی‌تبار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
مسأله انحطاط مسلمین یا رکود تمدن اسلامی از جمله پرسش هایی که ذهن اندیشمندان معاصر جهان اسلام را به خود مشغول داشته است. در یک نگاه کلان می‌توان اندیشوران این عرصه را به دو گروه تقسیم کرد: گروه اول، اسلام را عامل انحطاط می‌دانند و بر این باورند که اسلام در ذات آموزه‌های خویش، عناصری انحطاط‌زا دارد. گروه دوم، اسلام را عامل انحطاط نمی‌دانند و معتقدند اسلام در آزمون تاریخی خود سربلند بیرون آمده است و نشان داده، دینی حرکت آفرین، هدایتگر و تأمین‌کننده سعادت دنیوی و اخروی است. استاد مطهری و دکتر شریعتی از همین تبارند. استاد مطهری، انحطاط مسلمین را نه به‌واسطه آموزه‌های اسلامی و ذات و اصل دین اسلام، بلکه به دلیل دورافتادگی خواص و عوام مسلمین از آموزه‌های اصلیش می‌داند که در گذر تاریخ چهره پوشانده، نیازمند غبارروبی و رونمایی دوباره است. وی گناه اصلی انحطاط را متوجه خواص می‌کند و رشد قشریگری و مخالفت با عقل؛ افراط در تحمیل اندیشه‌های به ظاهر نوآورانه و روشنفکرانه بر آموزه‌های اصیل اسلامی؛ بی‌توجهی به توصیه‌های دینی در خصوص موضوع‌شناسی، مسأله‌یابی و پیروی از روش پژوهش‌های علمی؛ تفکیک علوم دینی از غیردینی و عدم تبیین و تفسیر مناسب از آموزه‌های اسلام را از جمله خطاهای این طبقه بر می‌شمارد. اگرچه وی به نقش دیگر عوامل درونی و بیرونی بی‌توجه نیست، اما برنقش خواص تأکید می‌کند و به دنبال بررسی دیگر عوامل، راهکارهای برون رفت را می‌جوید. او راه را همان حیات و زندگانی برگرفته از آموزه‌های اصیل اسلامی می‌داند که برمنطق قرآن استوار است؛ از این‌رو است که «احیای فکری دینی» را پیشنهاد می‌دهد و با برجسته‌سازی اجتهاد پویا و مطرح نمودن سازمان روحانیت به عنوان سازمان رهبر در مسیر اصلاح و تأکید بر اتحاد و همبستگی مسلمین، بسته برنامه‌ای خود را جهت برون‌رفت سامان می‌بخشد.دکتر شریعتی با درکی که از غرب علمی، سرمایه‌داری و مارکسیستی پیدا کرده بود و از سوی دیگر بر مبنای شناختی که از جامعه ایرانی ـ اسلامی داشت به طرح مسأله انحطاط و عقب‌افتادگی به عنوان یک مسأله فراگیر اجتماعی پرداخت و از آن‌جا که دغدغه دفاع از اسلام را داشت و جامعه ایرانی را دارای سرشتی دینی می‌دانست که تاریخی طولانی آن را پشتیبانی می‌کرد، این مسأله را با رویکردی مذهبی دنبال نمود. بر شمردن علل درونی انحطاط مسلمین، تحلیل وی از نقش استعمار به ویژه استعمار فرهنگی و باورش نسبت به تقدم فرهنگ اسلامی بر ایدئولوژی، او را به راهکار «پروتستانتیزم اسلامی» در مسیر تحقق «نوزایی اسلامی» رسانید. در مجموع، هر دو اندیشور، اسلام را در ذات، حرکت آفرین، حیات بخش، هدایتگر و تمدن‌ساز می‌دانند. آنان در علت‌پژوهی خویش علت‌های درونی را بر علل بیرونی مقدم دانسته، آن‌ها را بسترساز علل بیرونی می‌دانند و به این لحاظ علت پژوهان درون گرا محسوب می‌شوند. در عین حال هر دو بر این باورند که می‌توان جوامع اسلامی را در مسیر برون رفت از وضعیت فعلی قرار داد و راهکار آن نیز بازگشت به اسلام اصیل است.
فراتر از تجربه:‌ هرمنوتیک عرفانی از اسمای ربانی (از دیدگاه ابن‌عربی- «الفاظ بیان» و مولاناجلال‌الدین مولوی - «معنامحور»)
نویسنده:
ابراهیم دژپسند.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
تهران: جاودانه: جنگل‏‫,
مباني فلسفي عشق از منظر ابن سينا وملاصدرا
نویسنده:
محمد حسين خليلي
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
بررسی تطبیقی مفهوم مصلحت از دیدگاه اندیشمندان غربی و اسلامی
نویسنده:
محمد منصورنژاد.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
تهران: جوان‌پویا,
نابرابری و ستم جنسی در خانواده از دیدگاه اسلام و فمینیسم
نویسنده:
حسین بستان نجفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
معیار فضیلت نزد خداوند متعال تقوی و پرهیزگاری است و این معیار بر همه فرزندان آدم و حوا علیهماالسلام چه مرد و چه زن بطور یکسان منطبق است. اما واقعیات جامعه و تاریخ بگونه ای دیگر رقم خورده است. ارزش و جایگاه اجتماعی زنان و مردان همواره به صورت نابرابر تحقق یافته و این نابرابری تقریبا در همه موارد به نفع مردان شکل گرفته است. مردان در راستای تقویت و تداوم برتری خود در بسیاری از موارد از حدود و حقوق خود تجاوز کرده و ستمهای فراوانی بر زنان وارد کرده اند و این اوضاع و احوال ستم آلود و تبعیض آمیز هر چند در شکلها و پوششهای جدید تا زمان حاضر استمرار یافته است. جنبش فمینیسم به عنوان مهمترین داعیه دار طرفداری از حقوق زنان در دوران معاصر، تلاش گسترده ای را در ابعاد مختلف برای معرفی نابرابریها و ستمهای جنسی و تبیین و ریشه یابی آنها و همچنین ارائه راهکارهایی برای رفع نابرابری و ستم جنسی در خانواده بطور خاص و در محیط اجتماعی بطور عام سامان داده است. این نوشتار ضمن مروری بر تلاشهای نظری فمینیستی در زمینه های یاد شده، با معرفی دیدگاه اسلام در همین زمینه ها، مقایسه ای بین دیدگاه اسلام و دیدگاههای فمینیستی را در اختیار خوانندگان قرار خواهد داد.
  • تعداد رکورد ها : 8998