جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5437
رد شيخيان [ساير نسخ]
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
رد بر مفتاح السعادة
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
رد بر عامه
عنوان :
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
حاشية عبدالحكيم في التوحيد
نویسنده:
سيالكوتي، عبدالحكيم بن شمس الدين
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
شرح طوالع الانوار
نویسنده:
عبري، عبيدالله بن محمد
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
طوالع الانوار از متن جامع موجز كلامي تأليف قاضي عبدالله بيضاوي معروف است. اين شرح بعنوان (قال - اقول) مي باشد. بروايت كشف الظنون شارح اين شرح را براي شهاب الدين مباركشاه تأليف نموده. (مهدي ولايي) شرح طوالع الانوار قاضي بيضاوي (685ق) است به صورت <قال - اقول> که ازمتون موجز کلامي است شارح اين شرح را براي شهاب الدين مبارکشاه تأليف نموده است قاضي عبدالله بن عمر بيضاوي شيرازي (م تبريز 585) مفسر متكلم اصولي طوالع [دانشمنداني چند بر طوالع گزارش نوشتند: عبدالصمد بن محمود فارابي كه در 707 بپايان رساند - قاضي برهان فرغاني عبري - شمس الدين محمود سپاهاني (694-749) بنام «مطالع الانظار» و براي ملك ناصر محمد بن قلاون كه در آستانه در 1305 بچاپ رسيد (ش 102 مجلس و 234 و 1008و 1009طوس) - زين الدين عبدالرحمن بن محمد قزويني بغدادي جلالي م 836-شمس الدين محمد بن احمد بسطامي م 843-مولي خواجه زاده م 893-جلال الدين دواني (بر ديباچه طوالع) - محيي الدين محمد طبل باز م 906-قاضي زكريا بن محمد انصاري م 926-عصام الدين اسفرائيني م 943 غياث الدين منصور دشتكي م 928-احمد بن مصطفي طاشكبري زاده م 969-شمس الدين آملي م 750 بنام تنقيح الافكار - زين الدين ابوالحسن علي معروف بابن شيخ العربيه موصلي حديثي - حاجي پاشا ايدني بنام مسالك الكلام في مسائل الكلام - يوسف حلاج كه پس از سعد ميزيست (كشف الظنون) در مجلس تهران گزارشي است كه گفته نشد از كيست (ش 93) ] را در كلام نوشته است. قاضي برهان عبيدالله بن محمد بيدلي شريف فرغاني عبري كه در تبريز بكار داوري ميپرداخت و در 743 درگذشت براي شاگردان خود گزارشي بر آن نگاشته و بشهاب الدين مباركشاه ارمغان داد. در اين گزارش مه متن نيامده و بندهائي از آن ياد شده روشن گرديد. (محمد تقي دانش پژوه) شرح مفصل و استواري است با عناوين «قال -اقول» بر «اطوالع الانوار» قاضي ابوسعيد عبدالله بيضاوي (-685ق) شارح به کتاب ديگرش «ايضاح» نيز اشاراتي دارد. آغاز كتاب: الحمدالله حمداً يتقاصر عن ادراك غايته عقول العقلاء و يعجز عن بلوغ نهايته ألسنة الفصحاء و اصلي علي نبيه مبلغ الانباء و خاتم الانبياء و علي آله انجام كتاب: و محاملها و تأويلاها مذكور في كتاب نهاية العقول من اراد الاطلاع عليها فليطالعها هذا آخر شرح كتاب الطولع و الحمدلله رب العالمين [فهرست آستان قدس 4/182؛ کشف الظنون 2/1116؛ فهرست الفبايي آستان قدس رضوي 346 و182؛ مرعشي 31/328؛ شذرات الذهب 6/316؛ الهيات تهران ص 579؛ دليل المخطوطات 1/114؛ دانشگاه تهران 3/592؛ نشريه 5/454]
رد مذهب حكما
نویسنده:
مجلسي، محمد تقي بن مقصود علي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
مولانا محمد تقي مجلسي متشرع معروف دوران صفوي درين رساله چند مساله فلسفي را مورد بحث قرار داده و بخيال خود در رد فيلسوفان كوشيده است در حالي كه با مطالعه دقيق ردهاي او بخوبي واضح ميشود است در حالي كه با مطالعه دقيق ردهاي او بخوبي واضح مي شود كه درين موارد مولانا فهم اقوال حكيمان را نكرده و آنچه او رد كرده است پنداري غلط بوده است مثلا مساله قدم و حدوث بآن مرتبه نيست كه مجلسي درين كتاب طرح و نقض كرده است. (عبدالله انوار) مولانا محمد تقي مجلسي متشرع معروف دوران صفوي درين رساله چند مساله فلسفي را مورد بحث قرار داده و بخيال خود در رد فيلسوفان كوشيده است در حالي كه با مطالعه دقيق ردهاي او بخوبي واضح ميشود است در حالي كه با مطالعه دقيق ردهاي او بخوبي واضح مي شود كه درين موارد مولانا فهم اقوال حكيمان را نكرده و آنچه او رد كرده است پنداري غلط بوده است مثلا مساله قدم و حدوث بآن مرتبه نيست كه مجلسي درين كتاب طرح و نقض كرده است. (عبدالله انوار) [كتابخانه ملي6/112]
العصمة في دفع الوصمة
نویسنده:
بهاري همداني، محمد باقر بن محمد جعفر
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
دراثبات وجوب عصمت «امام» و رد گفتار «سيف الدين آمدي » در كتاب «ابكار الافكار» وي نگاشته شده است (سيد محمود مرعشي) [مرعشي 31/197و 31/251؛ ]
بحر التوحيد
نویسنده:
اشنوي، محمود بن خداداد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
رد شيخيه
عنوان :
نویسنده:
اعتضادالسلطنه، عليقلي بن فتحعلي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
الرد علي الشعوبية
نویسنده:
جاحظ، عمرو بن بحر
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
  • تعداد رکورد ها : 5437