جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5373
حاشية حاشية الدواني القديمة علي شرح التجريد
نویسنده:
لاري، كمال بن محمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
يادداشتهائي است تحقيقي از کمال الدين حسين بن محمد بن فخر بن علي لاري زنده بسال 928هـ.ق. شاگرد جلال الدين دواني، بر حاشيه استادش جلال الدين دواني متوفي 908 هـ.ق. بر شرح جديد تجريد ملاعلي قوشچي متوفي 789 هـ.ق. بر تجريد العقائد خواجه نصيرالدين طوسي، محمد بن محمد بن حسن متوفي 672 هـ.ق. حاشيه دواني که مشهور به -حاشيه قديم دواني - است شامل مقصد اول کتاب است و بيش از اين حاشيه ندارد که مشتمل بر امور عامه مي باشد و حواشي لاري هم تا اواخر تقابل را دارد که آخر مقصد اول تحت عنوان - قال الشارح- قال لمحشي -(فاضل) حاشيه اي با عناوين «قول الش - قول المح» است بر حاشيه مير سيد شريف جرجاني بر شرح قديم تجريد شمس الدين محمود اصفهاني( _746ه.ق) محشي شناجته نشد. محشي در بيان گفته محشي «قول المح» و در بيان شارح «قول الش» بكار برده است. (غلامي مقدم، براتعلي) آغاز كتاب: بسمله قال لشارح في الحاشية اعني من اتصف من محبوبية بزيادة الکرم في الجملة اقول اراد بالزيادة علي بعض ماعداه الذي هو المضاف اليه فاشار بقيد في الجملة ... انجام كتاب: و الاولي ان يقال في الجواب ان الشارح لم يدع ان المضاف اخص مطلقا من المقابل بل سلم هذا الحکم ... اذيمکن ان يمنع کون المضاف قسما من المقابل بل يمنع کونه اخص منه مطلقا فان القسم هو مجموع المقابل المضاف و المضاف قيدالقسم يجوز ان اعم من وجه و مطلقا بالنسبه الي المقسم. [کتابخانه جامع گوهرشاد 3/1232 و 5/115؛ مدرسه صدر بازار 2/405 ؛ چهار كتابخانه مشهد ص 278]
شرح تجريد الاعتقاد
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
آخر الزمان
عنوان :
نویسنده:
رضا
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
درعلامت هاي آخر الزمان وظهور حضرت صاحب عجل الله تعالي فرجه الشريف از امتلاء ظلم وخسوف ثلاثه وخروج دجال و مشخصات وي ، نزول عيسي عليه السلام وجزآن مي باشد وازکتاب هاي « کمال الدين وتمام النعمة » ابن بابويه ، « مجمع البيان » طبرسي و « علامات الساعة » وجز آن ياد کرده است . مؤلف درميانه کتاب به نام خود چنين اشاره کرده است :« به نظر اين کمينه رضا » آغاز كتاب: آن که هنوز آن حضرت درميان مردم برخلافت مستند باشد ... وبعد از آن حضرت عيسي علي نبينا واله وعليه السلام از آسمان نزول فرموده به شرف ملاقات او رسد چنانکه درمحل خود مبين گردد انجام كتاب: مروي است که زمين محشر را از بگسترانند وآن را برزمين هموار مي سازند که از مشرق تا به مغرب هيچ چيز از نظر محجوب نگرداني ارتفاعي باشد که درقفاي آن اختفاي توان نمود ونه مقالي که درآن جا از نظر خصم توان پنهان نمود .
آداب و سنن
عنوان :
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد
نویسنده:
كاشاني، غلامرضا بن عبد العظيم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
شرح تجريد الاعتقاد
نویسنده:
تبريزي، عبدالله بن محمد كاظم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
شرح مزجي توضيحي نيكوئي است بر «تجريد العقائد» خواجه نصيرالدين طوسي، و جلد اول آن كه مشتمل بر مباحث جواهر است روز شنبه ششم ذي القعده 1126 در نجف اشرف مسجد شيخ طوسي بپايان رسيده است . (سيد احمد اشكوري) [مرعشي 19/103؛ فهرستواره منزوي 9/371]
حاشية حاشية القوشچي
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
حاشية شرح التجريد
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
شرح تجريد الاعتقاد
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
حاشیة شرح إلهیات التجرید
نویسنده:
خفري، شمس‌الدين محمدبن احمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
الهيات تجريد چون شرح شد و شرح آن بنظر خفري رسيد آن شرح را نارسا ديد و در آن مبهمات بسيار يافت پس بر آن شد كه رفع اين مشكلات كند لذا دست بتحرير اين حاشيه و تعليقات زد و بنظر خود رفع ابهام از مشكلات كرد. «عبدالله انوار» اين حاشيه بر مقصد سوم شرح تجريد است كه به «الهيات» معروف شده و داراي سه فصل است : فصل اول : اثبات واجب فصل دوم : صفات واجب فصل سوم : افعال واجب خفري بر تمام مباحث مقصد سوم حاشيه نگاشته و جمعي از دانشمندان بر تعليقات خفري حاشيه نوشته اند . حاج خليفه گويد : خفري در اين حاشيه خود ميان حواشي دواني و صدر (طبقات جلاليه) محاكمه كرده . «عبدالحسين حائري» اين حاشيه مورد توجه دانشمدان كلامي شيعه و سني قرار گرفته و نقد و گزارشهاي زيادي بر آن نوشته شده كه حدود بيست حاشيه آن شناسائي شده است. قاضي نورالله درباره خفري گويد : حاشيه اي بر اوايل شرح تجريد تا آخر بحث وجود ذهني و حاشيه ديگر بر الهيات شرح تجريد دارد«علينقي منزوي» خفري، مؤلف حاشيه بر الهيات شرح تجريد قوشچي حاشيه اي ديگر بر امور عامه شرح مذكور نوشته . در فهرست هاي عمومي مانند كشف الظنون، كشف الحجب و ذريعه حاشيه اي بر امور عامه شرح تجريد قوشچي از خفري نديده ام . تنها در فهرست مجلس (2/44) نسخه اي از آن بدون معرفي كامل ياد شده . در كتب تراجم آورده اند كه بر اوائل شرح تجريد حاشيه نگاشته . اسماعيل پاشا در هدية العارفين از تأليفات خفري يكي حاشيه بر حاشيه قديم دواني ياد كرده است و گويا همين كتاب است كه در كار معرفي آن هستم . زيرا خفري در اين حاشيه به حاشيه قديم نظر داشته و غالباً همان عبارات قوشچي را كه دواني عنوان كرده، او نيز عنوان بحث خود قرار داده و سپس عبارات دواني را عيناً مي آورد و در آغاز آن «قيل» يا «ان قيل» مي گويد . اين حاشيه متعلق است به اوائل امور عامه شرح تجريد، و خفري در اين حاشيه از «استاد محقق در حواشي شرح مختصر» ياد كرده است. «عبدالحسين حائري» حاشيه اي مختصر و معروف بر بخش الهيات از كتاب «شرح تجريد الاعتقاد» علاءالدين قوشچي كه به صورت «قوله-قوله» تنظيم شده است . ( طيار مراغي ) حاشيه اي است معروف به سبك قوله - قوله بر قسم الهيات شرح ملا علي قوشچي:«شرح جديد» كه بسيار پر نسخه است. «باريك بين، محمد كريم» خفري دو حاشيه بر شرح تجريد قوشچي نوشته :1.مقصد اول امور عامه2.مقصد سوم الهيات .اين حاشيه بر مقصد سوم شرح تجريد (بخش الهيات) نوشته شده و داراي سه فصل است :اثبات واجب 2.صفات واجب 3.افعال واجب. «حافظيان» تعليقاتي است بر شرح جديد قوشچي (د:879هـ) بر تجريد العقائد خواجه نصيرالدين طوسي (د:672هـ) . (نظري، محمود) آغاز كتاب: بسمله حمدله فيقول الفقير الي الله الغني محمد بن احمد الخفري: هذه تعليقات اتفقت مني علي شرح الهيات التجريد قد جمعتها تذکرة لمن کان له قلب او القي السمع و هو شهيد جعلني الله و الطالبين من اهل التاييد. قوله استدل علي وجود الواجب الي آخره، [اقول:] اختار المصنف قدس سره في اثبات الواجب منهج الحكماء الالهيين و هو الذي يستدل عليه بالنظر الي الوجود لانه اخصر و اوثق و اشرف من المنهج الدي اعتبر فيه حدوث الخلق او امكانه... انجام كتاب: و قال في الالهيات: « ان واجب الوجود بذاته لا يصح ان يكون فيه كثرة و لنورد ما مر علي وجه مختصر و هو انه ان كان واجب الوجود يقتضي لذاته ...و ان کان بسبب ما صار«آ» کان واجب الوجود بذاته واجب الوجود بغيره تمت الحاشيه بعون الله الملک الجبار چاپ: بخشي از اوائل اين حاشيه در ضمن حاشيه آقا جمال خوانساري بر اين حاشيه « ص 25- 56» با تصحيح از روي نسخه آستان قدس (تحرير شده در 1115ق) به چاپ رسيده است. در سال 1383 ش با تصحيح فيروزه ساعتچيان، تهران، نشر ميراث مكتوب، 230 ص، چاپ شده ]كتابخانه ملي 8/317 و 7/323 ؛ مدرسه نواب 518؛ كتابخانه مدرسه آخوند ص 1398 و 1433؛ مجلس شورا 23/632 و 32/350 و 28/231 ؛ كتابخانه ملي فارس 2/192 ؛ دانشگاه تهران 8/245 و 11/2280 و 15/4073و 17/287 و 17/333 و 16/671؛ مدرسه فيضيه 1/308 و 1/309؛ كتابخانه وزيري 5/1605؛ دانشگاه ج 3: 132؛ کتابخانه جامع گوهرشاد 1/168 و 2/637 و 3/1117 و 3/1239 و 3/1366 و 3/1445 و 3/1472 و 3/1576 و 4/1980 ؛ مدرسه نمازي ص 186 و 187 و 256 و 399 ؛ التراث العربي2/300و 301؛ ؛ فهرست سپهسالار 4/212-214 ؛ کتابخانه ملک 6/141 و 5/317؛ الهيات مشهد 3/872 ؛فهرست آستان قدس 1/87 و 1/88-90 و 4/76-77 و 11/98-99 ؛ الذريعه 6/116؛ مرعشي 1/62 و 1/45 و 2/215 و 2/264 و 2/271 و 13/171 و 11/395 و 19/92و 18/101 و 13/270و 17/209و 18/252 و 16/115و 25/189 و 27/252 ؛ مركز احياء ميراث اسلامي 3/117و 4/149و 4/150 و 3/257؛ آيت الله جليلي 231؛ مركز احياء ميراث 4/389؛ حضرت معصومه 2/273؛ دانشگاه بوعلي ص 64 ؛ شخصي ميبدي 1/143؛ مدرسه حجتيه ص 50 ؛ كتابخانه وزيري 3/932 و 3/969؛ مدرسه حجتيه ص 101؛ فهرست دانشگاه 3/232و 6/2262؛ آستان قدس رضوي 69و 490و 492و ج 1 ص 27 ش 69 و ص 29 ش 77 و ص 31 ش 82 و ص 4 ش 122و 124و ج 4 ص 76 ش 490؛ فرهنگ و ارشاد اسلامي ص 75؛ حوزه علميه امام صادق 2/10 و 1/176 ؛ مدرسه فيضيه 2/39 و 2/120 و 2/132و 2/132 و 2/135و 2/157 و 2/174؛ كتابخانه ملي 7/7 و 3/496 و 10/74 و 10/226 و 11/324 و 10/290 و 10/415 و 11/493 و 10/434 و 18/145 و 19/213 و 13/391؛ الهيات تهران ص 234و 241و 370و 371و 391 و 521 - 522؛ مجلس سنا 1/63 ؛ كتابخانه مجلس شورا 2/43 و 7/92 - 93و 44و 5/135-138و 7/312 و 10/332 و12/299و 16/380 و 10/1565 ؛ كتابخانه جمعيت نشر ص 1111؛ كشف الظنون : تجريد ؛ كشف الحجب ؛ فهرست مجلس 2/43و 44 و ج5-135،139 ؛ فهرست تيموري 4/34؛ فهرست دانشكده ادبيات ص 199؛ فهرست كتب اهدائي آقاي حكمت بدانشكده ادبيات تهران ص 77و1/199؛ عكسي مركز احياء ميراث 5/109؛ التراث العربي 2/300و 301؛ ذريعه 6/116 شماره 623؛ كتابخانه مدرسه آخوند ص 1313 ؛ دليل المخطوطات 1/150 و 1/250 ؛ علامه طباطبايي 2/149 ؛ فهرست مجلس ج2-44 و ج 5-135- رضويه ج 1-27 ؛ احوال و آثار خواجه ؛ ادبيات تهران 2/77 ؛ ملي فارس 1/264 ؛ دانشگاه تهران 3/232 و 6/2262 و 17/333؛ موسسه آية الله بروجردي 1/197 و 2/299 ؛ مدرسه صدر بازار 2/355 ؛ مدرسه معمارباشي ص 114 ؛ الذريعة : 6/36 ؛ معجم التراث الكلامي : 3/35 ؛ كتابشناسي تجريد الاعتقاد : 98-101 ؛ فيلم دانشگاه 2/190؛ مدرسه فيضيه 1/308؛ مركز مطالعات و تحقيقات اسلامي 2/116 ؛ مدرسه امام عصر 1/89 ؛ نشريه 6/590 و 5/594 و 5/456 و 13/360 و 11/726 ؛ اهدائي به آستان قدس ص 103 ؛ چهار كتابخانه مشهد ص 271 ؛ انجمن آثار ملي ص 189 ؛ نشريه 7/514؛ نسخه پژوهي 3/129 و 3/147 و 3/149 ؛ فهرست الفبائي آستان قدس ص 196 ؛ كتابخانه شخصي رضا استادي ص14؛ مهدوي، مصلح الدين ص 84؛ مطالعات اسلامي ص 84؛ شيخ علي حيدر 2/82 و 2/111 ؛ تراثنا س2ش/4 60 و س13ش/1 163 ؛ امام صادق چالوس ص 68 و 233 و 245 و 246 ؛ رايانه ملي ص2103و 561 ؛ ميراث شهاب س9ش/2 37 ؛ اوراق عتيق 1/244 ؛ رايانه آستان قدس[ شرح و حواشي: حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد (-) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد و حاشية الخفري عليه (-) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد (-) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد (-) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد لاهيجي، عبدالرزاق بن علي (-1071) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد = حاشيه جماليه آقا جمال خوانساري، محمد بن حسين (-1125) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد ميرداماد، محمد باقر بن محمد (-1041) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد شيرواني، محمد بن حسن (1033-1098) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد = حاشية حاشية شرح تجريد العقائد سلطان العلماء، حسين بن محمد (1001-1064) كحل الابصار و نور الانظار = حاشية حاشية شرح التجريد قزويني، محمد بن حسن (1025-1096) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد قمي مشهدي، محمد بن محمد رضا (-1107) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد نوري، علي بن جمشيد (-1246) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد سبزواري، هادي بن مهدي (1212-1289) ابطال الزمان الموهوم = حاشية حاشية آقا جمال الخوانساري علي حاشية الخفري علي شرح التجريد الجديد خواجوئي، محمد اسماعيل بن حسين (-1173) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد تنكابني، حسين بن ابراهيم (-1105) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد اردكاني، احمد بن محمد ابراهيم (1175-1238) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد اردكاني، احمد بن محمد ابراهيم (1175-1238) رياض القدس و حظيرة الأنس علوي عاملي، احمد بن زين العابدين (-1054) مصابيح القدس و قناديل الانس علوي عاملي، احمد بن زين العابدين (-1054) حظيرة الانس من اركان رياض القدس = حاشية شرح التجريد علوي عاملي، احمد بن زين العابدين (-1054) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد = زمان موهوم (رسالة در اثبات ...) اصفهاني، محمد بن محمد زمان (-12) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد = حاشيه فخريه شيرازي، محمد ابراهيم بن ملاصدرا (-1070) حاشية حاشية اللاهيجي علي حاشية الخفري علي شرح التجريد واحدالعين، اسماعيل بن محمد سميع (-1277) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد واحدالعين، اسماعيل بن محمد سميع (-1277) تعليقات حاشية الخفري علي شرح التجريد مسيحا فدشكوئي، محمد مسيح بن اسماعيل (1037-1127) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد هرندي، محمد بن محمد علي (-1243) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد عبدالباقي بن محمد حسين (-12) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد مدرس اصفهاني، محمد قاسم بن محمد صالح (-11) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد موسوي، محمد بن فتح الله (-1225) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد كاشاني، غلامرضا بن عبد العظيم (-12) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد حسيني توني، ميرك موسي بن امير محمد اكبر (-11) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد حسيني قزويني، محمد معصوم بن فصيح الحق (-1091)
  • تعداد رکورد ها : 5373