جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5350
اثبات الائمه
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
استخراج نامهاي معصومان است بطريق زبر و بينات از آيات قرآن در باب يكم كه در نسخه ماهست درست مانند مصيئي الاعيان خوانساري ش1/1196(ف2351)و تا اندازه اي هم مانند رساله عبي محمد بن منصور بن صدر حسني حسيني(ش2/2145ص837ج9) «دانش پژوه» [دانشگاه تهران 10/1759؛]
اثبات التكلم لله و تفسير الكلام النفسي
نویسنده:
دواني، محمد بن اسعد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
دانشمند دواني در اين گفتار از سخن خداي و كلام نفسي بحث ميكند . (محمد تقي دانش پژوه) آغاز كتاب: بسمله . المبحث الاول في اثبات كونه متكلما و تفسير الكلام النفسي الذي اثبتوه . انجام كتاب: و لاشك ان الخبر الكاذب لوكان من افراده الممكنة بهذا المعني لم يصح كون جميع اخباره صادقة . و الله اعلم . تمت. [دانشگاه تهران 3/523]
حاشية شرح التجريد الجديد
نویسنده:
گيلاني، حمزه
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
حاشيه اي است بر بخش جواهر و اعراض (مقصد دوم) شرح تجريد علاءالدين قوشچي بر تجريد الاعتقاد خواجه نصير طوسي. نسخه ديگري از اين حاشيه در جلد 11فهرست مجلس با شماره 4014 به ملا حمزه گيلاني نسبت داده شده است كه استناد فهرست به خط نسبتاً كهنه اي است بر پشت برگ آغاز . در مآخذ، حاشيه اي بدو نسبت داده اند بر اين قول خواجه :«الجوهرية والعرضية من ثواني المعقولات» كه متعلق به اوايل مبحث جواهر و اعراض تجريد است . از آنجا كه نسخه شماره 4014 مجموعه اي است شامل چند رساله و رساله پاياني، آن حاشيه ملا حمزه است بر قول خواجه و در انجام آن چنين آمده است :«لمولانا حمزة الجيلاني» شايد نوشته مورد استناد فهرست 11 بر اساس اين گواهي باشد و بنابر اين استناد به آن صحيح نيست . نسخه ديگري از اين حاشيه به شماره 1/61 در جلد 7 فهرست مجلس معرفي شده كه در آنجا نيز مؤلف ناشناس باقي مانده . «طباطبائي بهبهاني» محتمل است محشي ملا ميرزاجان باغنوي باشد . نگارنده سراسر نسخه را بارها مطالعه كرد و قرينه اي براي شناختن نيافت . « عبدالحسين حائري» اين رساله در برخي فهارس ناشناس، در برخي به باغنوي و در برخي به ملا حمزه گيلاني نسبت داده شده است. «درايتي» آغاز كتاب: قوله فناسب آه الخ . حاصل وجه المناسبة انه لما كان وجود العرض متوقفا علي وجود الجوهر . فكان الجوهر مقدماً بالطبع ... قوله . من قدم مباحث الاغراض الخ فان رجح نظر قدم مباحث الجوهر بان الاعراض مطلقا . انجام كتاب: قوله لكونه مما ثلا للحصول الثاني في ذلك الحيز الخ يمكن ان يقال ها الكون هو الكون الاول في الحيز الاول متشابه الحركات من حيث في الحيز الاول فكونه مماثل للسكون ....... ان الحركة و السكون ماهيتمها الكون دون الحيز . تم . [مجلس شورا24/354 ؛ الذريعة 32:6 ؛ فهرست 22:11 و 96:7 ؛ مجلس شورا 7/96 و 11/22 ؛ الذريعه 6/32 ؛ حضرت معصومه 2/148 ؛ شورا 1/104/33]
اثبات الباري (رسالة في)
نویسنده:
شيرازي، علي بن محمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
حاشية شرح التجريد الجديد
نویسنده:
مشكك رستمداري، محمد بن علي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
حاشيه بر شرح قوشچي بر تجريد طوسي در مبحث وجود ذهني نوشته 981 بدستور «صاحب الكتاب» و بحث بسيار دقيقي كرده است «محمد تقي دانش پژوه» [دانشگاه تهران 9/824؛]
اثبات الحد لله عز و جل و بانه قاعد او جالس علي عرشه
نویسنده:
دشتي، محمود بن ابي القاسم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
ابطال شبه المتأولين لنص ولاية امير المؤمنين
نویسنده:
مولف: مجهول - تصحيح: محمد الكاظم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
رساله اي است در دفع كساني كه نمي خواهند لفظ مولي در كلام رسول خدا (ص) را كه فرموده :(من كنت مولاه فعلي مولاه) را نص در ولايت آن حضرت بدانند و تبديل ظاهر اين كلام به معاني ديگر ، كه مؤلف ابتدا اين لفظ را از جهت لغوي مورد بررسي قرار داده و براي هر يك از معاني شواهدي را نيز آورده و استناد به روايات بسياري مي نمايد و اين قسمت اول اين كتاب است. اين رساله در فهرست از يحيي بن حسين حلي دانسته شده ولي مصحح محترم اين رساله «محمد الكاظم» در بررسي دقيقتر آن آورده است كه رساله داراي چهار فقره است كه فقره اول آن چنانكه در مقدمه تصريح دارد و قسمت اعظم آن را در بر مي گيرد از علامه يحيي بن حسين حلي نقل شده و با اين كه تصريح به اسم كتاب او نكرده بعد از بررسي معلوم شد كه تصحيفي در نام مؤلف رخ داده و نام مؤلف يحيي بن حسن بن حسين حلي معروف به ابن بطريق(-600ق) است و تمامي آن، نقل از فصل چهاردهم كتاب «العمدة» ابن بطريق است؛ فقره دوم قسمت اندكي از كتاب «مشكاة الانوار للسالكين مسالك الابرار» امام زيديه المؤيد بالله يحيي بن حمزه نقوي (669-747ق) است؛ در فقره سوم مؤلف حديثي را از كتاب «المعتمد» نقل مي كند ولي از مؤلف آن نام نمي برد و تنها كتابي كه از جهت زماني و تناسب مي توان از آن نام برد «المعتمد في الامامة» علامه كراجكي (-449ق) است؛ و فقره چهارم كه كتاب به آن خاتمه مي يابد يك حديث از تاريخ طبري است. با اين شرايط اين كتاب مجموعه اي از اين چهار كتاب است و هيچ جيز زائد بر آن ندارد و مؤلف چيزي از خود بدان نيافزوده است. آغاز كتاب: مما نقل من تأليف العلامة يحيي بن الحسين الحلي تولي الله مكافاته في دفع من لا يريد ان يكون لفظ مولي في قوله صلي الله عليه و اله من كنت مولاه نصا في اميرالمؤمنين و سيد الوصيين و يريد اخراجها عن ظاهرها من ناصبي حاسد او مكابر جاحد ذلك قوله... چاپ: ميراث حديث شيعه، دفتر ششم، قم، مؤسسه فرهنگي دارالحديث،1380ش، با تصحيح محمد الكاظم ]فهرست عكسي مركز احياء ميراث اسلامي 3/33 ؛كتابخانه برلين 97/100 ؛[
الابانه عن مذهب اهل العدل بحجج القرآن و العقل
نویسنده:
صاحب بن عباد، اسماعيل بن عباد طالقانی
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
1- البوارق ، بارفروشي مازندراني ، محمد بن مقيم « 1ر-44پ» 2- الدرر الغيبية ، بارفروشي مازندراني ، محمد بن مقيم « 47ر-86ر» 3- حاشية الاسفار ، بارفروشي مازندراني ، محمد بن مقيم « 87پ-121ر» رساله اي اعتقادي است كه مولف با ارائه نظريات فرقه هايي چون : مشبهه ، مجبره ، و مرجئه ، با استفاده از آيات قرآن كريم و استدلال عقلي ، به شبهات آنان پاسخ داده است . (محمود مرعشي) آغاز كتاب: بسمله ، الحمد لله الواحد القديم العدل الكريم .....هذا مختصر في الابانة ، عن مذهب العدل بحجج القرآن و العقل ....زعمت الدهرية ، ان الاجسام الذي نشاهدها قديمة . ... انجام كتاب: فاما من نابذ عليا (ع) و حاربه و شهر سيفه في وجهه فخارج عن ولاية الله ، الا من تاب بعد ذلك و اصلح ، ان الله يحب التوابين و يحب المتطهرين . ]مرعشي 9/222[
حاشیة شرح إلهیات التجرید
نویسنده:
خفري، شمس‌الدين محمدبن احمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
الهيات تجريد چون شرح شد و شرح آن بنظر خفري رسيد آن شرح را نارسا ديد و در آن مبهمات بسيار يافت پس بر آن شد كه رفع اين مشكلات كند لذا دست بتحرير اين حاشيه و تعليقات زد و بنظر خود رفع ابهام از مشكلات كرد. «عبدالله انوار» اين حاشيه بر مقصد سوم شرح تجريد است كه به «الهيات» معروف شده و داراي سه فصل است : فصل اول : اثبات واجب فصل دوم : صفات واجب فصل سوم : افعال واجب خفري بر تمام مباحث مقصد سوم حاشيه نگاشته و جمعي از دانشمندان بر تعليقات خفري حاشيه نوشته اند . حاج خليفه گويد : خفري در اين حاشيه خود ميان حواشي دواني و صدر (طبقات جلاليه) محاكمه كرده . «عبدالحسين حائري» اين حاشيه مورد توجه دانشمدان كلامي شيعه و سني قرار گرفته و نقد و گزارشهاي زيادي بر آن نوشته شده كه حدود بيست حاشيه آن شناسائي شده است. قاضي نورالله درباره خفري گويد : حاشيه اي بر اوايل شرح تجريد تا آخر بحث وجود ذهني و حاشيه ديگر بر الهيات شرح تجريد دارد«علينقي منزوي» خفري، مؤلف حاشيه بر الهيات شرح تجريد قوشچي حاشيه اي ديگر بر امور عامه شرح مذكور نوشته . در فهرست هاي عمومي مانند كشف الظنون، كشف الحجب و ذريعه حاشيه اي بر امور عامه شرح تجريد قوشچي از خفري نديده ام . تنها در فهرست مجلس (2/44) نسخه اي از آن بدون معرفي كامل ياد شده . در كتب تراجم آورده اند كه بر اوائل شرح تجريد حاشيه نگاشته . اسماعيل پاشا در هدية العارفين از تأليفات خفري يكي حاشيه بر حاشيه قديم دواني ياد كرده است و گويا همين كتاب است كه در كار معرفي آن هستم . زيرا خفري در اين حاشيه به حاشيه قديم نظر داشته و غالباً همان عبارات قوشچي را كه دواني عنوان كرده، او نيز عنوان بحث خود قرار داده و سپس عبارات دواني را عيناً مي آورد و در آغاز آن «قيل» يا «ان قيل» مي گويد . اين حاشيه متعلق است به اوائل امور عامه شرح تجريد، و خفري در اين حاشيه از «استاد محقق در حواشي شرح مختصر» ياد كرده است. «عبدالحسين حائري» حاشيه اي مختصر و معروف بر بخش الهيات از كتاب «شرح تجريد الاعتقاد» علاءالدين قوشچي كه به صورت «قوله-قوله» تنظيم شده است . ( طيار مراغي ) حاشيه اي است معروف به سبك قوله - قوله بر قسم الهيات شرح ملا علي قوشچي:«شرح جديد» كه بسيار پر نسخه است. «باريك بين، محمد كريم» خفري دو حاشيه بر شرح تجريد قوشچي نوشته :1.مقصد اول امور عامه2.مقصد سوم الهيات .اين حاشيه بر مقصد سوم شرح تجريد (بخش الهيات) نوشته شده و داراي سه فصل است :اثبات واجب 2.صفات واجب 3.افعال واجب. «حافظيان» تعليقاتي است بر شرح جديد قوشچي (د:879هـ) بر تجريد العقائد خواجه نصيرالدين طوسي (د:672هـ) . (نظري، محمود) آغاز كتاب: بسمله حمدله فيقول الفقير الي الله الغني محمد بن احمد الخفري: هذه تعليقات اتفقت مني علي شرح الهيات التجريد قد جمعتها تذکرة لمن کان له قلب او القي السمع و هو شهيد جعلني الله و الطالبين من اهل التاييد. قوله استدل علي وجود الواجب الي آخره، [اقول:] اختار المصنف قدس سره في اثبات الواجب منهج الحكماء الالهيين و هو الذي يستدل عليه بالنظر الي الوجود لانه اخصر و اوثق و اشرف من المنهج الدي اعتبر فيه حدوث الخلق او امكانه... انجام كتاب: و قال في الالهيات: « ان واجب الوجود بذاته لا يصح ان يكون فيه كثرة و لنورد ما مر علي وجه مختصر و هو انه ان كان واجب الوجود يقتضي لذاته ...و ان کان بسبب ما صار«آ» کان واجب الوجود بذاته واجب الوجود بغيره تمت الحاشيه بعون الله الملک الجبار چاپ: بخشي از اوائل اين حاشيه در ضمن حاشيه آقا جمال خوانساري بر اين حاشيه « ص 25- 56» با تصحيح از روي نسخه آستان قدس (تحرير شده در 1115ق) به چاپ رسيده است. در سال 1383 ش با تصحيح فيروزه ساعتچيان، تهران، نشر ميراث مكتوب، 230 ص، چاپ شده ]كتابخانه ملي 8/317 و 7/323 ؛ مدرسه نواب 518؛ كتابخانه مدرسه آخوند ص 1398 و 1433؛ مجلس شورا 23/632 و 32/350 و 28/231 ؛ كتابخانه ملي فارس 2/192 ؛ دانشگاه تهران 8/245 و 11/2280 و 15/4073و 17/287 و 17/333 و 16/671؛ مدرسه فيضيه 1/308 و 1/309؛ كتابخانه وزيري 5/1605؛ دانشگاه ج 3: 132؛ کتابخانه جامع گوهرشاد 1/168 و 2/637 و 3/1117 و 3/1239 و 3/1366 و 3/1445 و 3/1472 و 3/1576 و 4/1980 ؛ مدرسه نمازي ص 186 و 187 و 256 و 399 ؛ التراث العربي2/300و 301؛ ؛ فهرست سپهسالار 4/212-214 ؛ کتابخانه ملک 6/141 و 5/317؛ الهيات مشهد 3/872 ؛فهرست آستان قدس 1/87 و 1/88-90 و 4/76-77 و 11/98-99 ؛ الذريعه 6/116؛ مرعشي 1/62 و 1/45 و 2/215 و 2/264 و 2/271 و 13/171 و 11/395 و 19/92و 18/101 و 13/270و 17/209و 18/252 و 16/115و 25/189 و 27/252 ؛ مركز احياء ميراث اسلامي 3/117و 4/149و 4/150 و 3/257؛ آيت الله جليلي 231؛ مركز احياء ميراث 4/389؛ حضرت معصومه 2/273؛ دانشگاه بوعلي ص 64 ؛ شخصي ميبدي 1/143؛ مدرسه حجتيه ص 50 ؛ كتابخانه وزيري 3/932 و 3/969؛ مدرسه حجتيه ص 101؛ فهرست دانشگاه 3/232و 6/2262؛ آستان قدس رضوي 69و 490و 492و ج 1 ص 27 ش 69 و ص 29 ش 77 و ص 31 ش 82 و ص 4 ش 122و 124و ج 4 ص 76 ش 490؛ فرهنگ و ارشاد اسلامي ص 75؛ حوزه علميه امام صادق 2/10 و 1/176 ؛ مدرسه فيضيه 2/39 و 2/120 و 2/132و 2/132 و 2/135و 2/157 و 2/174؛ كتابخانه ملي 7/7 و 3/496 و 10/74 و 10/226 و 11/324 و 10/290 و 10/415 و 11/493 و 10/434 و 18/145 و 19/213 و 13/391؛ الهيات تهران ص 234و 241و 370و 371و 391 و 521 - 522؛ مجلس سنا 1/63 ؛ كتابخانه مجلس شورا 2/43 و 7/92 - 93و 44و 5/135-138و 7/312 و 10/332 و12/299و 16/380 و 10/1565 ؛ كتابخانه جمعيت نشر ص 1111؛ كشف الظنون : تجريد ؛ كشف الحجب ؛ فهرست مجلس 2/43و 44 و ج5-135،139 ؛ فهرست تيموري 4/34؛ فهرست دانشكده ادبيات ص 199؛ فهرست كتب اهدائي آقاي حكمت بدانشكده ادبيات تهران ص 77و1/199؛ عكسي مركز احياء ميراث 5/109؛ التراث العربي 2/300و 301؛ ذريعه 6/116 شماره 623؛ كتابخانه مدرسه آخوند ص 1313 ؛ دليل المخطوطات 1/150 و 1/250 ؛ علامه طباطبايي 2/149 ؛ فهرست مجلس ج2-44 و ج 5-135- رضويه ج 1-27 ؛ احوال و آثار خواجه ؛ ادبيات تهران 2/77 ؛ ملي فارس 1/264 ؛ دانشگاه تهران 3/232 و 6/2262 و 17/333؛ موسسه آية الله بروجردي 1/197 و 2/299 ؛ مدرسه صدر بازار 2/355 ؛ مدرسه معمارباشي ص 114 ؛ الذريعة : 6/36 ؛ معجم التراث الكلامي : 3/35 ؛ كتابشناسي تجريد الاعتقاد : 98-101 ؛ فيلم دانشگاه 2/190؛ مدرسه فيضيه 1/308؛ مركز مطالعات و تحقيقات اسلامي 2/116 ؛ مدرسه امام عصر 1/89 ؛ نشريه 6/590 و 5/594 و 5/456 و 13/360 و 11/726 ؛ اهدائي به آستان قدس ص 103 ؛ چهار كتابخانه مشهد ص 271 ؛ انجمن آثار ملي ص 189 ؛ نشريه 7/514؛ نسخه پژوهي 3/129 و 3/147 و 3/149 ؛ فهرست الفبائي آستان قدس ص 196 ؛ كتابخانه شخصي رضا استادي ص14؛ مهدوي، مصلح الدين ص 84؛ مطالعات اسلامي ص 84؛ شيخ علي حيدر 2/82 و 2/111 ؛ تراثنا س2ش/4 60 و س13ش/1 163 ؛ امام صادق چالوس ص 68 و 233 و 245 و 246 ؛ رايانه ملي ص2103و 561 ؛ ميراث شهاب س9ش/2 37 ؛ اوراق عتيق 1/244 ؛ رايانه آستان قدس[ شرح و حواشي: حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد (-) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد (-) حاشية شرح التجريد و حاشية الخفري عليه (-) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد (-) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد (-) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد لاهيجي، عبدالرزاق بن علي (-1071) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد = حاشيه جماليه آقا جمال خوانساري، محمد بن حسين (-1125) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد ميرداماد، محمد باقر بن محمد (-1041) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد شيرواني، محمد بن حسن (1033-1098) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد = حاشية حاشية شرح تجريد العقائد سلطان العلماء، حسين بن محمد (1001-1064) كحل الابصار و نور الانظار = حاشية حاشية شرح التجريد قزويني، محمد بن حسن (1025-1096) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد قمي مشهدي، محمد بن محمد رضا (-1107) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد نوري، علي بن جمشيد (-1246) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد سبزواري، هادي بن مهدي (1212-1289) ابطال الزمان الموهوم = حاشية حاشية آقا جمال الخوانساري علي حاشية الخفري علي شرح التجريد الجديد خواجوئي، محمد اسماعيل بن حسين (-1173) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد تنكابني، حسين بن ابراهيم (-1105) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد اردكاني، احمد بن محمد ابراهيم (1175-1238) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد اردكاني، احمد بن محمد ابراهيم (1175-1238) رياض القدس و حظيرة الأنس علوي عاملي، احمد بن زين العابدين (-1054) مصابيح القدس و قناديل الانس علوي عاملي، احمد بن زين العابدين (-1054) حظيرة الانس من اركان رياض القدس = حاشية شرح التجريد علوي عاملي، احمد بن زين العابدين (-1054) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد = زمان موهوم (رسالة در اثبات ...) اصفهاني، محمد بن محمد زمان (-12) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد = حاشيه فخريه شيرازي، محمد ابراهيم بن ملاصدرا (-1070) حاشية حاشية اللاهيجي علي حاشية الخفري علي شرح التجريد واحدالعين، اسماعيل بن محمد سميع (-1277) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد واحدالعين، اسماعيل بن محمد سميع (-1277) تعليقات حاشية الخفري علي شرح التجريد مسيحا فدشكوئي، محمد مسيح بن اسماعيل (1037-1127) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد هرندي، محمد بن محمد علي (-1243) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد عبدالباقي بن محمد حسين (-12) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد مدرس اصفهاني، محمد قاسم بن محمد صالح (-11) حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد موسوي، محمد بن فتح الله (-1225) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد كاشاني، غلامرضا بن عبد العظيم (-12) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد حسيني توني، ميرك موسي بن امير محمد اكبر (-11) حاشية حاشية الخفري علي شرح التجريد حسيني قزويني، محمد معصوم بن فصيح الحق (-1091)
حاشیه شرح التجرید للقوشجی
نویسنده:
ملا شمسا، شمس الدين محمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
  • تعداد رکورد ها : 5350