جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5373
رساله در اثبات واجب الوجود
نویسنده:
دبيران كاتبي قزويني، نجم‌الدين
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
اثبات الواجب
نویسنده:
حسيني تفرشي، محمد داود بن محمد مخدوم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
متن كلامي- فلسفي مختصري است مشحون از اصطلاحات اين فن، دراثبات صانع و نبوت و امامت و معاد (اصول دين) كه در ماه ربيع الاول 117 (1170؟) تأليف آن بپايان رسيده است. (اشكوري، صادق) آغاز كتاب: يا منشئي مبادي الحركات الاول و يا متصفا بالبقا الدائم والعز الذي لم يزل اليك توجهت نفوسنا الناطقة انجام كتاب: فكن مع الله علانية وسرا ومن يتق الله يجعل له من امره يسرا [شورا 41/36]
الاعتقاد (رسالة في)
نویسنده:
ابوحنيفه، نعمان بن ثابت
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
تحرير تجريد العقايد
نویسنده:
نيريزي، محمود بن محمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
شرح تجريد خواجه نصير طوسي از حاج محمود نيريزي شاگرد صدرالدين محمد دشتكي (م-903). نيريزي در شرح بر رساله اثبات الواجب جديد دواني كه آنرا در 922 بپايان رسانيده، از شرح خويش بر تجريد ياد و تحقيق در مسئله توحيد را به آن شرح احالت مي كند. در پشت يكي از نسخه حاشيه خفري بر الهيات شرح تجريد (نسخه شماره 1761) يادداشتي است كه در آن از نيريزي چنين ياد شده «فاضل نيريزي حاج محمود شارح تجريد تلميذ صدرالمدققين» و خفري از او با عنوان فاضل نيريزي ياد مي كند. چنين استنباط مي شود كه شرح نيريزي بر تجريد به رغم اين كه ناشناس مانده و در مآخذ از آن ياد نشده (و حتي از مؤلف آن حاج محمود نيريزي نيز در كتابهاي متداول و سرگذشت ذكري ديده نمي شود) در زمان خود او (قرن 9) تا قرن 11 معروف بوده و او را باعنوان شارح تجريد مي شناخته اند. شرح نيريزي بر تجريد همانگونه كه نامش حكايت دارد تحرير و بيان كتاب تجريد است اما نيريزي در بسياري از مسائل فلسفي و همچنين در مباحث امامت به بسط و تفصيل مي پردازد و تحقيقات فلسفي دارد. نيريزي بر بخش منطق تجريد نيز شرح (با حاشيه) نوشته (كه در ذريعه نسخ آن نشان داده شده) و در اوائل شرح حاضر (ص7) از آن چنين ياد مي كند: « علي ان اعتبار امر خارج عن الشيء لا يخرح الحدعن الحديه علي ما حققناه فيماعلقناه علي تجريد المسائل المنطقيه عن الزوائد للمصنف » نيريزي از بيان الحق لوكري و شرح علامه حلي بر حكمة العين و از امام فخر رازي (باعنوان فاضل رازي) و كتاب محصل و نقد المحصل و از (شروح تجريد) و يا (بعضي شروح) و رساله خواجه در علم (در مباحث علم) بسيار نقل مي كند. (در شرح اثبات الواجب نيز از بيان الحق به تكرار نقل دارد). از شرح نيريزي بر تجريد. «عبدالحسين حائري» آغاز كتاب: بسمله و ما هو ذاك الشرح المسئول عن الله تعالي ان ينفع الطلاب و ان يجعل ذخراً لي في يوم الحساب المبتدي بانه تعالي لما اوجب علي كل ما انعم عليه شكره و كانالاقتدار علي تجريد المسائل الكلاميه عن الزوائد من النعماء الواصلة الي المصنفاراد ان يفتح كلامه بشكره منعمه فبدأ به و جعله اشارة الي معظم مقاصد كتابه التي هي مباحث اثبات الواجب تعالي و صفاته ... و صدرها بكلمة امام و قال اما بعد حمد واجب الوجود. انجام كتاب: قد علم من سيرته عليه السلام انه كان لايتجسس عن المنكرات بل يسترها و يكره اظهارها و اذ قد و فقني الله تعالي ان اصل الي هذا المقام و اتمم تحرير مسائل تجريد العقائد في الكلام مشتملا علي حقائق شملتها كتب الاقدمين ... مشحونا بزوائد لم يطمثهن الانس و الجان و لم يخطر علي قلب بشر الي الان فقد حان ان اسميه بتحرير تجريد العقائد المشتمل علي زبدة المسائل الكلاميه علي مذهب الفرقة الناجيه من الشيعة الاماميه و اختمه بحمدالله الذي هدانا و ماكنا لنهتدي لولا ان هدانا الله و اصلي علي سيدالانبياء و آله ... الي يوم الدين. [مجلس شورا 10/2107]
اثبات الواجب بطريق مناظره
نویسنده:
نصيرالدين طوسي، محمد بن محمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
خواجه طوسي در اين رساله فارسي بروش مناظره خدا را ثابت ميكند و اندكي مفصل است. در ذريعه (ج1 ص 108) مي نويسد كه خواجه اين رساله را براي نجم الدين كاشي فرستاده بود. اين رساله در برخي نسخه ها دنباله رساله خواجه در باره تقسيم موجودات آمده است و چندان معلوم نيست كه آيا تاليفي جداگانه است و يا اينكه يك تاليف بوده كه اين قسمت آن جدا شده است. البته شكل مباحث رساله تقسيم موجودات بگونه اي است كه امكان جدا كردن قسمتي از مباحث آن هست گرچه شكل مباحث در باره وجود و عوارض آن و در نهايت بحث در باره واجب و ممكن و مباحث مربوط به آن مجموعه آن را تشكيل مي دهد. در هر صورت اين قسمت از بحث در رساله موسوم به تقسيم موجودات نيز آمده است. «درايتي» آغاز كتاب: من فوايد مولانا الامام المعظم الافضل الاعلم المحقق السعيد نصر الحق و الملة و الدين محمد الطوسي سقي الله ثراه در اثبات واجب الوجود بطريق مناظره اگر واجبي نبود هيچ موجود نبود اما موجودي هست پس واجبي هست بيان شرطي آنست كه موجود يا واجب بود يا ممكن و ممكن نتواندبود تا غير او نبود و آن غير يا واجب بود يا ممكن اگر واجب بود پس ممكن نتواند بود تا واجب نبود ... انجام كتاب: ... و اين باطل است چنانكه بيان كرده شد ... چون همه اقسام باطل شد، ثابت شد كه واجب نبود كو هم اقسام منحصر نبود چه اگر وجوب سلبي باشد خارج بود از اين قسمها و بر تقدير تسليم حصر فساد لازم بيايد. و السلام چاپ: در مجموعه رسائل خواجه به سعي مدرض رضوي چاپ شده است. [الذريعة 1/108؛ آية الله فاضل خوانساري 1/178؛ فهرست آستان قدس 4/2؛ الهيات تهران ص 713؛ دانشگاه تهران 3/120؛ فهرستواره منزوي 6/64 «اثبات واجب2» ]
اعتقادات
عنوان :
نویسنده:
يزدي، ملا احمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
مشتمل بر يك مقدمه و پنج اصل و خاتمه (محمد شيرواني) [كتابخانه وزيري 5/1653؛ ]
اعتقادات (ترجمه و شرح)
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , ترجمه اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
گزارش استواري است بشيوه شيعي آميخته با فلسفه و عرفان بر يکي از متون اعتقادي که گويا ترجمه و شرح اعتقادات صدوق متوفي 381 هـ. ق. يا مفيد متوفي 413 هـ. ق. باشد که در آن از سال 1064 هـ. ق. ياد شده است و آمده: « آنچه حقير شارح در سال هزار و شصت و چهار هجري بعد از نيل شرف زيارت عتبات عاليات شده ... شامل يک مقدمه و چند باب که ابواب موجود، هفت باب مي باشد. مقدمه مشتمل بر دوازده اشاره 1- وجود مستغني از توصيف است. 2- وجود بسيط است 3- کيفيت نسبت محمول بموضوع ... باب دوم در صفات ذات و صفات افعال. باب سيم در تکليف 4- در افعال عباد 5- در نفي جبر و تفويض 6- در اراده و مشيت الهيه باب هفتم در قضا و قدر. در باب چهاردهم آمده است: در افعال عباد. مصنف رحمه الله فرموده که اعتقاد نافي افعال العباد انها مخلوقة خلق تقدير لا خلق تکوين. اعتقاد در کارها و کردارهاي بندگان ... (فاضل) آغاز كتاب: بسمله باب اول در ذکر اعتقاد فرقه اثنا عشريه در توحيد. مخفي نماند که در توحيد ... ليکن حقير مستهام در اين مقام ... [کتابخانه جامع گوهرشاد 2/719]
حاشية اثبات الواجب الجديدة
نویسنده:
شيرازي، محمود بن يعقوب
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
حاشية حاشية اثبات الواجب القديم
نویسنده:
عاملي، خيرالدين بن عبدالرزاق
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
محشي خيرالدين بن عبدالرزاق بن مكي بن عبدالرزاق بن ضياءالدين بن محمد بن مكي شهيد اول از اعلام نيمه اول سده 11 است. و مقيم در شيراز بوده، شيخ بهائي بفضلش معتقد بوده باندازه كه كتاب حبل المتين را پس از تأليف براي نقادي نزد وي فرستاده است. اين رساله كه در 17 محرم 1011 از آن فراغت يافته حاشيه ايست توضيحي بر حاشيه حنفي. (مهدي ولايي) [فهرست آستان قدس 4/68]
اثبات الواجب الجديد
نویسنده:
دواني، محمد بن اسعد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
رساله اي متوسط در اثبات واجب و توحيد و صفات خداوند که پس از اثبات واجب قديم نگاشته و در يک مقدمه و 14 فصل و يک خاتمه تنظيم شده است: الفصل الثاني؛ في ان وجوده لا يزيد عليه بل هو عين وجوه الخاص الفصل الثالث؛ في توحيده الفصل الرابع؛ في ان الواجب لايقبل القسمة الي الاجزاء الفصل الخامس؛ في ان صفاته عين ذاته الفصل السادس؛ في علمه تعالي الفصل السابع؛ في قدرته تعالي الفصل الثامن؛ في ارادته تعالي الفصل التاسع؛ في حياته تعالي الفصل العاشر؛ في سمعه و بصره تعالي الفصل الحادي عشر؛ في کلامه تعالي الفصل الثاني عشر؛ في القضاء والقدر الفصل الثالث عشر؛ في حکمته الفصل الرابع عشر؛ في وجوده تعالي خاتمة رساله موجزي است جامع در اثبات وجود و توحيد و صفات الله و دوم رساله ايست كه درين موضوع نگاشته و شايد آخرين اثر خامه علا مي باشد كه در پايان عمر در خطه لار تأليف نموده و مورد نظر و توجه اعلام متاخرين واقع گشته. رساله ضمن 14 فصل صورت گرفته: الفصل الاول في اثبات واجب الوجود 2- في ان وجوده و لا يريد «كذا» عليه بل هو عين وجوده الخاص 3- في توحيده 4- في ان واجب الوجود لا يقبل القسمة الي الاجزاء 5- في ان صفاته تعالي عين ذاته 6- في علمه تعالي 7- في قدرته تعالي 8- في ارادته تعالي 9- في حياته تعالي 10- في سمعه و بصره 11- في كلامه تعالي 12- في القضاء و القدر 13- في حكمته تعالي 14- في وجوده تعالي. (مهدي ولايي) مباحثي پيرامون ذات مبدا اول و صفات و اسماء حسني و قضا و قدر در فصول چهارده گانه رساله به رشته تحرير در آمده است. مولف در ابتداي همين رساله تصريح نموده بر اينكه در اوائل جواني رساله قديم خود در همين موضوع را نگاشته و در آن رساله وجوه استدلال و برهان منقول از علماي حكمت و كلام را كه واضح تر و محكم تر بوده بهمراه نقص وابرام به اختصار بيان نموده است. «حبيب الله عظيمي» اين رساله بنابر قول نويسنده آن: «فهذه نبذة من الحقايق و زبدة من الدقايق فيه نفايس المطالب العاليه و فرائد الفوائد الحكمة الحقيه المتعاليه و هي اشرف المباحث الحكمية المتعلقه بذات المبدء الاول ... » حاوي چهارده فصل و يك خاتمه است و در آن دواني مباحث ربوبي را بنقل كشيده است و در موارد عديده نيز بشيخ الرئيس نقض و ايراد مي كند ولي از عقايد صاحب حكمة الاشراق بهره بسيار مي برد و نيز مطالبي از شهرستاني مي آورد اما فصول و خاتمه آن: فصل اول: في اثبات واجب الوجود؛ فصل ثاني: در اينكه وجود باري تعالي لا يزيد عليه بل هو عين وجوده الخاص؛ فصل سوم: في توحيده؛ فصل چهارم: في ان واجب الوجود لا يقبل القسمه الي الجزاء؛ فصل پنجم: في ان صفاته عين ذاته؛ فصل ششم: في علمه تعالي؛ فصل هفتم: في قدرته؛ فصل هشتم: في ارادته؛ فصل نهم: في حيوته؛ فصل دهم: في سمعه و بصره؛ فصل يازدهم: في كلامه؛ فصل دوازدهم: في القضا و القدر؛ فصل سيزدهم: في حكمته؛ فصل چهاردهم: في وجوده؛ خاتمه: در فرق بين صفات و اسماء الحسني (عبدالله انوار) درين رساله خلاصه اي از مباحث خدا شناسي مي آيد و چنانكه مؤلف آن مي گويد مباحث مزبور از اثبات واجب الوجود آغاز مي گردد و سپس قدماي ثمانيه يعني صفات هشتگانه الهي مفصل مي آيد و چنانكه نويسنده آن آورده است چون مباحث راجع به ذات خداوند از اشرف مباحث مي باشد لذا اثبات واجب الوجود و توحيد و احديت خداوند و سپس صفات او از علم و قدرت و بصر و سمع و اراده و حيوة و وجود از اشرف مطالب مي باشد. و بعد از اين مطالب چند كلمه درباره اسماء الهي گفته ميشود. در اثبات واجب الوجود و مبدأ اول داراي ده فصل و به روشي كلامي و فلسفي كه پس از رساله مختصر و ديگرش تأليف شده و لذا به رساله اثبات الواجب جديد ناميده مي شود. عناوين فصول چنين است: 1-في اثبات الواجب الوجود 2-في ان وجوده لايزيد عليه. 3-في توحيده تعالي 4-لو تعدد الواجب 5-في ارادته تعالي. 6-في حياته. 7-في سمعه. 8-في كلامه. 9-في القضاء و القدر 10-في وجوده تعالي. رساله ايست فلسفي و كلامي در چهارده فصل و يك خاتمه، بدينگونه: 1-اثبات واجب الوجود 2-الوجود لايزيد عليه بل هو عين وجوده 3-في التوحيد 4-الواجب الوجود لا يقبل القسمة (فصل 5 و 6 را ندارد) 7-في قدرته تعالي 8-في ارادته 9-في حياته 10-في سمعه و بصره 11-في كلامه 12-في القضاء و القدر 13-في حكمته 14-في جوده (احمد منزوي) در 14 فصل. و يك خاتمه 1- في اثبات واجب الوجود 2-في ان وجوده عين ذاته 3-في التوحيد 4-في ان واجب الوجود 5-في ان صفاته عين ذاته 6-في علم الله تعالي 7-في قدرته تعالي 8-في ارادته تعالي 9-في حياته تعالي 10-في سمعه و بصره 11-في كلامه تعالي 12-في القضا و القدر 13-في كلمته 14-في جوده (احمد منزوي) اين رساله آخرين اثر دواني است، وي در اين رساله بر خلاف اثبات واجب قديمش به بحث از صفات پروردگار ضمن چهارده فصل پرداخته است. الفصل الاول: في اثبات واجب الوجود، الفصل الثاني: في ان الوجود لايزيد عليه بل هو عين وجوده، الفصل الثالث: في توحيده، الفصل الرابع: في ان الواجب الوجود لايقبل القسمه الي الاجزاء، الفصل الخامس: في ان صفاته تعالي عين ذاته، الفصل السادس: في علمه تعالي، الفصل السابع: في قدرته تعالي، الفصل الثامن: في ارادته تعالي، الفصل التاسع: في حياته تعالي، الفصل العاشر: في سمعه و بصره، الفصل الحادي عشر: في كلامه تعالي، الفصل الثاني عشر: في القضاء و القدر، الفصل الثالث عشر: في حكمته تعالي، الفصل الرابع عشر: في وجوده تعالي. [الذريعة 1/106و 1/107؛ آستان قدس 1/204؛ مرعشي 10/27 و 31/432؛ فهرست دانشگاه تهران 7/2666 و 3/123 و 2119 شماره 2-1132 و 8-1257؛ فهرست سپهسالار 3/40؛ الهيات مشهد 3/990 و 2/361؛ فهرست آستان قدس 4/8 و 1/204 و 11/321؛ اثبات الواجب قديم؛ كشف الظنون 1/842؛ مدرسه حجتيه ص 118؛ كتابخانه ملي 4/426 و 7/68 و 7/145 و 9/180؛ مدرسه نواب 514؛ آستان قدس 4: 7؛ مجلس شورا 17/117؛ دانشگاه تهران 8/713؛ مركز مطالعات و تحقيقات اسلامي 2/87؛ نشريه 7/280 و 5/453 و 11/657؛ نسخه پژوهي 3/76؛ فهرست الفبائي آستان قدس ص18؛ نسخه پژوهي 3/122 و 3/158؛ شيخ علي حيدر 2/105] شرح و حواشي: اثبات الواجب الجديد دواني (ترجمه) (-) اثبات الواجب = شرح اثبات الواجب الجديد الهي اردبيلي، حسين بن عبدالحق (870-950) حاشية اثبات الواجب الجديدة شيرازي، محمود بن يعقوب (-10)
  • تعداد رکورد ها : 5373