جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 19746
گفتمان امامت: پاسخ به سؤالات دانشور اردنی - جلد 1
نویسنده:
سید محمد سعید طباطبائی حکیم
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم - ایران: نشر روضة العباس علیه السلام,
کلیدواژه‌های اصلی :
گفتمان امامت: پاسخ به سؤالات دانشور اردنی - جلد 3
نویسنده:
سید محمد سعید طباطبائی حکیم
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم - ایران: نشر روضة العباس علیه السلام,
کلیدواژه‌های اصلی :
پرسشهای قرآنی: مراد از صراط مستقیم چیست؟
نویسنده:
سید علی دلبری حسینی
نوع منبع :
مقاله , پرسش و پاسخ
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
پرسشهای قرآنی: خلقت حضرت آدم - منظور از «أیدیکم إلی المرافق» در آیه وضو - آیات عتاب آمیز خطاب به پیامبر (ص)
نویسنده:
سید علی دلبری حسینی
نوع منبع :
مقاله , پرسش و پاسخ
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
اعتبار کتاب «دعائم الاسلام»
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , نقد و بررسی کتاب
پاسخ تفصیلی:
أبو حنیفه نعمان بن محمد بن منصور بن أحمد بن حیون[1] دانشمند بزرگ شیعی که در شهر قیروان در کشور تونس امروزی، به دنیا آمد و تا دوران جوانی همان‌جا بود.[2] از آن‌جا که حیاتش در غرب افریقا بوده است، او را مغربی نیز گفته‌اند.[3] پیرامون تولد او، تاریخ دقی بیشتر ...
الامام الهادی علیه السلام و السؤال عن الجبر و التفویض
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بقی لنا من تراث الامام الهادی علیه السلام العلمی شی‏ء نفیس قیّم، و فی طلیعته رسالته المکرسه لموضوعی «الجبر و التفویض»، حیث شرح فیها المسأله من کل جوانبها، و ابان وجوهها، و جلا غامضها و مشکلها، و أعطى التوضیح الکامل لما عناه جده جعفر بن محمد (ع) بقوله بیشتر ...
منابع دیجیتالی :
تبیین و بررسی پاسخ ملاصدرا به شبهه ناسازگاری رضایت به قضای الهی با رضایت به شرور
نویسنده:
روح‌اله زینلی
نوع منبع :
مقاله , پرسش و پاسخ
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
شبهه ناسازگاری لزوم رضایت به قضای الهی با رضایت به شرور، یکی از مهم‌ترین چالش‌های فراروی اعتقاد به عمومیت اراده و قضا و قدر الهی به شمار می‌رود. عدمی دانستن شرور حقیقی و تفکیک قضا و مقضی، تفکیک ذاتی و عرضی در نحوه وجود و تفکیک بین جنبه وجودی و ماهوی و تأکید بر حاکمیت نگرش وجودمحور در شرور مجازی، پاسخ‌هایی است که می‌توان از آثار ملاصدرا به دست آورد. بررسی این پاسخ‌ها نشان می‌دهد که عدمی دانستن با اشکال دوری بودن برهان آن روبه‌روست. تفکیک قضا و مقضی نیز به دلیل ناتوانی از اثبات تفاوت حقیقی چاره‌ساز نیست. در تفکیک ذاتی و عرضی نیز شبهه بر مبنای وجود اعتباری شرّ همچنان قابل طرح است. اما در پاسخ نهایی ملاصدرا که بر بنیاد اصالت و وحدت وجود شکل گرفته، هستی سراسر خیر دانسته شده است که در این صورت شبهه به صورت بنیادی برطرف می‌گردد.
صفحات :
از صفحه 167 تا 188
بهشت کجاست؟ آیا بهشت و دوزخ در همین دنیاست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ما می توانیم چند نگاه در مورد قیامت با همه ی ابعادش مثل بهشت و جهنم داشته باشیم . بعضی ازنگاههای مذهبی غیر الهی زندگی پس از مرگ را انکار می کنند و معتقد هستند که هر اتفاق خوب و بدی و حتی عقوبت در این دنیا اتفاق می افتد . حتما مجازات دارد و شما بیشتر ...
چیستی دین
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مفاهیم نظرى، به ویژه مفاهیمى كه با انسان ارتباط دارند، به طور عمده در معركه ى آرا قرار مى گیرند; مفهوم دین نیز از این وضعیت مستثنا نیست; به همین دلیل، همواره در میدان نظرات مختلف قرار داشته است و تاكنون به توافق مشترك تحویل نیافته است; البتّه این پیچ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
طباطبایی و المیزان (پرسش ها و پاسخ ها)
نویسنده:
منصور پهلوان
نوع منبع :
مقاله , پرسش و پاسخ
منابع دیجیتالی :
چکیده :
طباطبایی براى قرآن کریم معناى تنزیلى و تأویلى قائل است و در تفسیر المیزان مىکوشد با استمداد از سیاق و آیات دیگر، معناى تنزیلى را بیان کند. همچنین او ذکر مصادیق را تفسیر نمىداند و غالباً از ذکر مصادیق امتناع ورزیده است. صاحب تفسیر المیزان معتقد است با ارجاع متشابهات به محکمات معانى مراد متشابهات کشف مىشود و مقصود از تفسیر قرآن به قرآن نیز همین امر است. او مىگوید: گرچه قرآن مشتمل بر مجملات است، ولى این امر باعث نمىشود که ما قرآن را کتابى نامفهوم و گنگ بدانیم. قرآن کتابى روشن و گویاست و روشن کنندة هر چیز دیگرى نیز هست. طباطبایی گرچه در گفتار، بسندگى قرآن به قرآن در تفسیر را مطرح مىکند، اما در عمل معتقد به نیازمندى تفسیر به سنت است و در مواردى پر شمار به این نیازمندى اعتراف کرده است.
صفحات :
از صفحه 9 تا 33
  • تعداد رکورد ها : 19746