جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1773
عاشورا به مثابه امر دینی در جهان معاصر
سخنران:
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
قصه افول اخلاق
سخنران:
نوع منبع :
سخنرانی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در این گفتگو، علاوه بر اشاره به عوامل متروک شدن ارزش های اخلاقی در جامعه اسلامی، دو عامل عمده آن را بها دادن بیش از اندازه به مقوله فق و احکام و نحوه زمام داری در جوامع اسلامی که به خاطر استبدادی بودن خود، منشأی برای افول ارزش های اخلاقی است می داند. از ابتدای انقلاب که به ایران بازگشتم، فلسفه اخلاق و علم اخلاق مورد توجه من بوده است. این مواد را در دانشگاه تدریس می کرده ام و همواره قصه اخلاق مشغله فکری من بوده است و هیچگاه از اهمیت آن در حوزه عمل و نظر غافل نبوده ام. ابتدا، بیشتر فلسفه اخلاق تدریس می کردم. امّا از دوره ای، بیشتر بع علم اخلاق معطوف شدم و به دانشجویان آموختم که ما یک “خود” داریم و یک “بیگانه”؛ و تمام همت علم اخلاق این است که خود را از بیگانه خلاص کند و به قولی، بیگانه پیرایی کند. رذایل، همه بیگانه اند و از جنس ما آدمیان نیستند؛ اگر هم به درون خانه ما رخنه کنند، باید آنها را بیرون راند. امّا فضایل از جنس ما هستند و زمانی که در خانه ی وجود ما منزل کنند، ما را خودتر و “خودِ” ما را فربه تر خواهند کرد.
خرافه و جامعه دینی
سخنران:
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
«مؤخرات عقلی ایمان، زندگی روزمره است و در این معنا عقل عملی، مبنای آن زندگی روزمره. بنابراین بازتولید عقلانی زندگی روزمره، مبنای راهکار خرافه ستیزی است». برای مقدمه بحثمان، لازم است ابتدا کمی به مقوله شناسی خرافه بپردازیم. خرافه چیست؟ آن را چگونه تعریف می کنید؟ • اصولا یک بحث بنیادی این است که دین مقوله ای همیشه شهودی است؛ یعنی اصل بنیانش شهود است. ایمان هم امری شهودی است و اصلا عقلی نیست. ممکن است به لحاظ برهانی ما به چیزهایی برسیم؛ اما برهان مهم نیست. آنچه هست شهودی است؛ یعنی ایمان قلبی و پس از آن شهودی است و در غیر این صورت، ایمان شکل نمی گیرد. به همین دلیل، دین با همین عنصر ایمان، مشترک میان نخبگان و عوام است و غیر از ایمان چیزی دیگر عامل اشتراک نیست. پس آنچه در دین، همه را به هم وصل می کند، همان ایمان است….
پنل چهارم هم اندیشی “انسان شناسی و اسلام”
سخنران:
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
کلیدواژه‌های اصلی :
گزارش نقد کتاب «مقدمه ای بر رؤیاشناسی تاریخی»
سخنران:
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
جلیِّ‌ نظر و دقیق‌ِ نظر
سخنران:
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
چکیده :
انسان دو دید دارد. یک‌وقت «موجود» را می‌بیند و یک‌وقت «وجودِ موجود» یا «ماهیتِ موجود» را می‌خواهد ببیند. شناسائیِ علمی، doxique است و این اصطلاح را هوسرل استعمال کرده. کیش‌داری وضعی است که ما در علم داریم، زیرا نرفته‌ایم از ذات اشیاء بحث کنیم. یک اموری را اذعان داریم و عرف‌ عام را گرفته‌ایم. حال اگر در این «امور» و «مسلّمات» و «اصول موضوعه» بحث و چون چرا کردیم، این وضعِ کیش‌داری متزلزل می‌شود. این مطلب کیش‌داری تنها مربوط به دین نیست [بلکه] مثلاً یک مارکسیست، یک ملحد و مشرک، این‌ها هم کیش‌دارند و از این کیش‌داری نمی‌شود دست برداشت؛ منتها فلسفه یک بازخریدی می‌کند. «هوسرل» تعبیر دیگری از کیش‌داری دارد. می‌گوید انسان در حالت کیش‌داری وضعش وضعِ طبیعی و فطری است یعنی attitude naturelle دارد و این را attitude naïve هم گفته‌ است. برای این کیش‌داری، «جلی‌ِّ نظر» هم گفته‌اند در مقابل «دقیق‌ِ نظر». مسلّماً به «جلیِّ‌ نظر» یعنی بر وضعِ طبیعیِ غیرِ فلسفی، همه «اصالت وجودی» و «رئالیست» هستیم و ایدئالیسم -اگر صحیح باشد- به دقیقِ‌ نظر -یعنی گذشت از جلیِّ‌ نظر- است. انسان با کیش‌داری و جلیِّ‌ نظر، وجود عالم را می‌گیرد. از یادداشت‌های درس پدیدارشناسی و فلسفه‌های اگزیستانس
زمان در چند افق
سخنران:
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
گذری در کتاب «زبان و اسطوره» ارنست کاسیرر
سخنران:
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
  • تعداد رکورد ها : 1773