جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور نوع منبع
>
فراداده های مقاله
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
تعداد رکورد ها : 97695
عنوان :
What are the Ethical Implications of Panpsychism?
نویسنده:
Mahdi Zakeri
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
انگلیسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
Knowing One’s Own Consciousness: The Epistemic Ontology of Consciousness and Its Implication for the Explanatory Gap Argument(s)
نویسنده:
Biplab Karak
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
انگلیسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 193
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
On the Concepts of Time, Space, Vacuum and Domain of Investigation among Contemporary Physics, Philosophy, and Theological Reflection
نویسنده:
Paolo Di Sia
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
انگلیسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
Emergent God in Neutral Monism
نویسنده:
Alfredo Pereira Jr.
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
انگلیسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 141 تا 170
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش عقل در حفظ خلوص دین از منظر آیات و روایات
نویسنده:
محمد نجاتی ، حامد سامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
دین اسلام دارای خلوص ذاتی است و به هیچ عنوان مورد تحریف -که ناقض هدایت بشر است- قرار نمیگیرد. بااینحال، امکان وجود ناخالصی در معرفت و فرهنگ دینی وجود دارد. آیات و روایات متعدد در زمینۀ اهمیت تعقل، پیشینه بدعتهای دینی، تجربیات متعدد تاریخی و نوع مواجهه دین با اشتباهات اساسی جوامع انسانی مشخص میسازد که عقل بشری در حفظ خلوص دین نقش اساسی دارد. روش تفکر برهانی و مطابق با واقع کمک فراوانی به تبیین اسلام ناب میکند. مواردی مثل بدعت، تفسیربهرأی، التقاطگرایی و محدود ساختن دین به ارتباط خالق و مخلوق از جمله انحرافات و ناخالصیهای معرفتی بهشمار میروند؛ همچنانکه خرافهپرستی، تعصبات بیجا و عادات غلط باعث ناخالصیهای فرهنگی فراوانی شده است و عقل در تشخیص، دفع و رفع آنها نقش اساسی دارد. بسیاری از مسائل حوزه دین مثل تفسیر قرآن کریم، فهم مسائل عمیق کلامی، تشکیل دستگاه استنباط فقهی کارآمد، تشکیل نظام فکری منسجم در ابعاد مختلف، پذیرش و دفاع از دین، همگی وابستگی بسیاری به تعقل فلسفی و استفاده از ابزار عقل انسانی دارند. در این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی جایگاه عقل در حفظ خلوص دین و پیراستن آن از ناخالصیها خواهیم پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 68 تا 87
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
Understanding the Self from the Embodied Cognition Paradigm
نویسنده:
Akhil Kumar Singh
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
انگلیسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و نقد سلوک عرفانی و رهایی انسان منهای خدا در آیین جَیْنه
نویسنده:
محمدمهدی علیمردی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از آموزههای مشترک آیین جَیْنه با دیگر ادیان هندی، باور به رنجبار (دوکْهه) بودن زندگی دنیوی و قاعدة عمل و عکسالعمل (کَرْمَه) و همچنین گردونة زاد و مرگهای پیاپی (سَمْساره) است؛ ولی آیین جَیْنه برخلاف بیشتر ادیان هندی، انسان را در این گردونة رنجبار، تنها و محروم از یاور و مددکاری آسمانی میداند که بتواند با استمداد از او به مقام رهایی نائل آید. این انسان برای رسیدن به مقام رهایی (مُکشه)، کاملاً تنهاست و باید به تواناییهای خود متکی باشد. براساس آموزههای این آیین، فرد سالک تنها با کمک دو اصل «ریاضتهای سخت جسمانی» (تَپَس) و «رعایت اصل عدم خشونت» (اهیمْسا) میتواند اثرات کَرْمَه بر روح (جیوَه) خود را نابود کند و کمالات ذاتی روح را که از ازل در آن نهفته بوده است، آشکار سازد. اکنون چگونگی این سلوک بهشیوة توصیف و تحلیل در راستای دانشافزایی دینپژوهان در این عرصه ارائه خواهد شد و بهاجمال براساس سلوک عرفانی مطرح در آیین جَینه میتوان گفت که سالک در تلاش است تا روح خود را با طی چهارده مرحلة رشد معنوی از تأثیرات منفی آثار کردار گذشته رهایی بخشد و به جایگاه رهایی نهایی (کِولین) دست یابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 163
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دامنۀ مقولی شهود ماهیات پدیدهشناختی
نویسنده:
یاسر خسروی زاده ، مرتضی نوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
ماهیت پدیدهشناختی، مابازای اُبژکتیو یک مفهوم است که شهود میشود. پدیدهشناسی علم این ابژهها و دربارۀ آنهاست؛ اما آیا تمامی مفاهیم میتوانند واجد ماهیت باشند؟ اهمیت این پرسش در این است که هر مفهومی که نتواند ماهیت داشته باشد، از حوزۀ پدیدهشناسی حذف میشود. معنای پدیدهشناختی چنین مفاهیمی مسئلهای چالشبرانگیز است. کنارگذاشتن یک موضوع از پدیدهشناسی نتیجۀ اعتقاد به امتناع دستیابی به ذهنیتی متقن دربارۀ آن است؛ زیرا نمیتوان شهودی واضح و متمایز از آن داشت؛ درنتیجه، چنین مفهومی فینفسه مبهم، مغشوش یا درنیافتنی است و هر مفهومپردازی یا موضعی دربارۀ آن درنهایت، مصادرۀ اوبژۀ مذکور و موضعی دلبخواهی خواهد بود. دلبخواهیبودن در اینجا میتواند بهمعنای ابتنا بر موضعی متافیزیکی و البته غیرمتقن، اطلاقی جمعی (فرهنگی) یا ذوقی شخصی یا هنرمندانه باشد. در همان حال، شناسایی مقولاتی خارج از دامنۀ پدیدهشناسی با انتظار ما از آن بهعنوان جامع تمام علوم ناهمخوان است؛ اما شهود ماهیت در برخی مقولات مسئلهساز و مناقشهبرانگیز است. چنین امکانی برای مفاهیم نظری، انواع طبیعی، مفاهیم فرهنگی و کلیات متعالی هرکدام بهنحوی زیر سؤال رفته است. در این متن ابتدا این مسائل بهتفصیل بیان میشود و سپس به آنها پاسخ داده میشود. تمام این نقدها در پایبندی به تعلیق پدیدهشناختی، ناواقعیبودن ساحت استعلایی و سولیپسیستیبودن پژوهش پدیدهشناختی دچار قصور شدهاند. قصور آنها ناشی از اتکا به علوم در پژوهش پدیدهشناختی است. درنهایت، طبق ملاحظات مطرحشده، شهود ماهیت معنایی جز تشخیص تعلق یا عدم تعلق یک ابژۀ منفرد به مفهوم کلی متناظر ماهیت مدنظر ندارد؛ درنتیجه، امتناع شهود ماهیت برای یک مقوله بهمعنای امتناعِ داشتن موضعی دربارۀ تعلق هیچ ابژهای تحت مقولۀ مذکور است؛ درحالیکه تمام اشکالات فوق به چنین تشخیصی اذعان دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه خداشناسی و دین فطری در آراء علامه طباطبایی
نویسنده:
محمد غفوری نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
فطرت
,
ادراکات فطری
,
گرایش های فطری
,
دین فطری
,
خداشناسی فطری
,
دین فطری (در مقابل دین اکتسابی)
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
علامة طباطبایی به عنوان فیلسوفی مأنوس با کتاب و سنت، نظریة خداشناسی و دین فطری را از منابع دینی اقتباس کرده و در راه تبیین عقلانی آن کوشیده است. خداشناسی فطری براساس ادراک احتیاج به موجودی غیر محتاج، شناخت خداوند از طریق نظم جهان، شناخت خداوند از طریق علم حضوری معلول به علت و خداشناسی از طریق علم به ثبات واقعیت تقریرهایی است که علامه در مواضع مختلف از خداشناسی فطری ارائه کرده است. وی همچنین انسان را فطرتاً خداگرا می داند و این گرایش فطری را بر اساس محبوبیت فطری پروردگار، گرایش فطری به تأمین کنندة سعادت، امید فطری به خداوند در شداید و ... تبیین می کند. علامه دین اسلام را فطری معرفی می کند. وی در تفسیر این انگاره، گاه تلاش می کند تا اصول اعتقادی اسلام را از طریق تمسک به مقتضیات فطرت اثبات نماید و گاه در صدد برمی آید با تبیین های ویژة خود، مجموعة معارف اسلام(شامل اعتقادات، اخلاقیات و احکام) را متناسب با ساختمان وجودی انسان معرفی کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی سیاستگذاری فرهنگی در مسأله آسیبهای اجتماعی (مورد مطالعه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم)
نویسنده:
الهام ستاری ، ارسلان قربانی شیخ نشین ، رضا سیمبر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
هدف پژوهش حاضر واکاوی سیاستگذاری فرهنگی در مسأله آسیبهای اجتماعی، با مطالعه عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت حسن روحانی است. بدین منظور با طرح این سؤال اصلی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت حسن روحانی با برخورداری از مولفههایی مانند فرهنگ، هنر، دین و رسانه برای مسأله آسیبهای اولویتدار (اعتیاد، فضای مجازی و فساد اخلاقی، طلاق، حاشیهنشینی و نقاط بحرانی شهری) چگونه عمل کرده است؟ از طریق نمونهگیری هدفمند، اطلاعات 17 نفر از افراد صاحبمنصب در حوزههای فرهنگی و اجتماعی با مصاحبههای نیمهساختاریافته گردآوری و تجزیه و تحلیل شد. همچنین با استفاده از روش نظریه برخاسته از داده، مدل صحیح سیاستگذاری فرهنگی در مسأله آسیبهای اجتماعی طراحی گردید. در تحقیق حاضر، مقولههای تضادهای قومی و مذهبی، توسعه فعالیتهای قرآنی، ظرفیتها و قابلیتهای فرهنگی و سرزمینی، توسعه نهاد خانواده، جایگزینی ارزشهای انقلابی به جای ارزشهای لیبرالی و سکولار و فقدان شناخت منظومه فکری امام و رهبری در متولیان فرهنگی مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج نشان داد که مدل سیاستگذاری فرهنگی از سوی خبرگان باید مطابق با راهبردهای مبتنی بر پاسخ به نیاز مخاطب صورت گیرد، تا ضمن کمک به مسأله آسیبهای اجتماعی، به افزایش سرمایه و اعتماد اجتماعی، نشاط و امید اجتماعی، بهبود حکمرانی خوب در حوزههای فرهنگی، هنری، رسانهای، توسعه فرهنگ دینی و دستیابی به جامعهای اخلاقی و دیندار منجر شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 229 تا 250
مشخصات اثر
ثبت نظر
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
تعداد رکورد ها : 97695
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید