جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور نوع منبع
>
فراداده های مقاله
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 97695
عنوان :
تحلیل تفسیر ادبی رابطه بین سلوک معنوی تخلیه، تحلیه و تجلیه با نوشیدنیهای بهشتیان مذکور در سوره انسان
نویسنده:
نسرین انصاریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره انسان
,
سوره انسان
,
076- سوره انسان
,
076- سورة الانسان
چکیده :
مفاد آیهی «وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ فِی رَوْضاتِ الْجَنّاتِ» (شوری:22) و آیهی «وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِکَ یدْخُلُونَ الْجَنَّةَ یرْزَقُونَ فیها بِغَیرِ حِسابٍ» (غافر:40) و آیات همخوان با آن دو؛ حاکی از این میباشد که ورود بهشتیان به بهشت و بهرهوری آنان از نعمتهای بهشتی، بازخورد اعمال نیک دنیوی و معلول دستیابی آنان به مرحلهی معینی از سلوک معنوی در عالم دنیا است؛ از اینرو، نوشتهی پیشروی که بهصورت توصیفی- تحلیلی و با رویکرد تفسیری ادبی و با استفاده از منابع کتابخانهای و نرمافزاری تدوین یافت، پاسخگوی این سؤال است که: تفسیر ادبی رابطهی بین سه سلوک معنوی «تخلیه»، «تحلیه»، و «تجلیه» با بهرهمندی بهشتیان از سه نوشیدنی ناب بهشتی «شراب کافور»، «شراب زنجبیل» و «شراب طهور» مذکور در آیات سه گانه 5، 17 و 21 سورهی انسان، چیست؟ نتیجهی برآمده از این تحقیق این است: بین سه سلوک معنوی «تخلیه»، «تحلیه»، و «تجلیه» بهشتیان در دنیا، با بهرهمندی آنان از «شراب کافور»، و «شراب زنجبیل» و «شراب طهور» در سرای بهشت، رابطهای تنگاتنگ وجود دارد؛ بهگونهای که هرمرحلهای از سلوکهای مورد اشاره، موجب بهرهمندی از نوع خاصی از شرابهای یاد شده در عالم آخرت خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرهنگ بهمثابهی نظام بازنمایی واقعیت
نویسنده:
عبدالله زکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بازنمایی به معنای تصور، توصیف و تولید معنا از طریق زبان، همواره مورد توجه فلاسفه بوده و پیشینۀ طولانی دارد. در این نوشتار ضمن اشارۀ مختصر به تاریخچۀ بازنمایی به خصوص به تغییر جایگاه زبان در فلسفه از ابزار اندیشه به خود اندیشه (در فلسفه تحلیلی، خصوصا اندیشۀ ویتگنشتاین متأخر) و همین طور تغییر مسألۀ فلسفه از معرفت و آگاهی نسبت به واقع، به فهم و معنا، پرداخته شده است. با توجه به این تغییر دوگانه، پرسشهای مطرح شده در این نوشتار این است که در این پارادیم جدید، بازنمایی به چه معناست و زبان چه جایگاهی در بازنمایی دارد؟ آیا نظام بازنمایی زبانی شامل فرهنگ نیز میشود؟ این پرسشها با تأکید بر «نظریۀ بازنمایی» استوارت هال مورد بررسی قرار گرفته است. هال، با تلفیق رویکردهای برساختگرایانۀ نشانهشناختی فردیناند دو سوسور، الگوی عام زبانشناختی رولان بارت و گفتمان میشل فوکو، مدعی است که معنا از طریق زبان و هرگونه نظام نمادین، در فرایند نظام بازنمایی ذهنی و بازنمایی زبانی برساخته میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد کفایت نظریه بقچهای ذهن در تبیین «اینهمانی شخصی»
نویسنده:
محمد حسن فاطمی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
میزان توانایی نظریات نفس و بدن در تبیین چالش «اینهمانی شخصی» میتواند نشاندهنده میزان انسجام، استحکام و درنتیجه صحت آن نظریات باشد. ازجمله نظریات حوزه نفس و بدن که جوهری مستقل برای نفس لحاظ نمیکند، دیدگاه ذهن بقچهای هیوم است. دیدگاه مذکور قائل است ذهن همان انطباعات و تصورات متسلسل و پیدرپی است. اما اگر گفتیم ذهن چیزی جز انطباعات پیدرپی نیست، ذهن را امری تعریف کردهایم که از هیچ ثباتی برخوردار نیست؛ در نتیجه در تبیین چالش «اینهمانی شخصی» که نیاز به ثبات دارد، دچار مشکل میشویم. طرفداران نظریه بقچهای ذهن، مؤلفههای متعددی از قبیل خاطره یا حافظه، مجاورت، مشباهت و علیّت در برساخت اینهمانی شخصی بر مبنای تسلسل انطباعات ارائه دادهاند که در مقاله حاضر مؤلفههای مذکور را نقد کرده و نشان دادهایم نظریه بقچهای ذهن تحت هیچ شرایطی توانایی تبیین «اینهمانی شخصی» را ندارد و درنهایت پیشنهادی غیرتحویلی برای تبیین اینهمانی شخصی طرح کردهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 65
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
A Critical Review of Ḥasan Ḥanafī’s View as for the Relations Between the Religious Law and Politics in the Configuration of Government in the World of Islam
نویسنده:
Moslem Taheri Kol Kashvandi
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
انگلیسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 151
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
Evaluation of the Opinions of Contemporary Qur’ān Scholars Regarding the Contemplation of Tafsīr al-Mīzān
نویسنده:
Hosein Seddighi ، Ali Rad ، Fathollah Najarzadegan ، Hamed Dejabad
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 180
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
Evaluation of the Tolerance (Behavioral and Normative Pluralism) From the Perspective of Holy Qur’ān and Ḥadīth
نویسنده:
Hossein Jalaei Nobari
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
انگلیسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 265 تا 273
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
Examining and Criticizing the Accusing Reasons of Fabrication and Lying against Jābir bin Yazīd Ju'fī (d. 128 AH)
نویسنده:
Ezzatollah Molaeiniya ، Ali Badri
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
انگلیسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 233 تا 242
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مناسبات هرمنوتیک تجدد و فلسفه علومانسانی در آرای رضا داوری اردکانی
نویسنده:
مالک شجاعی جشوقانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
رضا داوری اردکانی (1312-) در طول بیش از پنج دهه حضور فعال در فلسفه و علومانسانی معاصر ایران کوشیده است تا به فهم و تحلیل و آسیبشناسی تجربه ایران معاصر در مواجهه با تجدد (مدرنیته) و فلسفه و علومانسانی همبسته با آن بپردازد. خوانش دکتر داوری از مناسبات تجدد، فلسفه و علومانسانی، همگرایی زیادی با جریانهای فلسفه قارهای و پُست پوزیتیویستی (post−positivistic) در فلسفه علومانسانی دارد. این نوشتار بر آن است تا با اتخاذ رویکرد هرمنوتیکی (با تأکید بر هرمنوتیک دیلتای) و با تحلیل متون منتشرشده از دکتر داوری بهصورتبندی مناسبات فلسفه و تجدد و علومانسانی در آرای وی بپردازد. داوری در آثار مختلف خود، «تجدد» را بسط تام و تمام تاریخِ غربی میداند. تاریخ غربی، همان تاریخ متافیزیک است که از زمانه افلاطون تاکنون دو هزار و پانصد سال بر اندیشه غربی سیطره دارد. نهال تجدد در قرن پانزدهم و شانزدهم دراین زمین رشد یافت و فلسفه از زمان فرانسیس بیکن تا دورۀ معاصر بیان «هرمنوتیک تجدد» بوده است. این مقاله با اتکا به سنت هرمنوتیکی در فلسفه علومانسانی قارهای (با تأکید بر دیلتای) درصدد نشان دادن این معناست که میان فهم دکتر داوری از تجدد با طرح بنیادهای علومانسانی، نوعی ارتباط وثیق تاریخی – مفهومی وجود دارد. تجدد «تجربه زیسته» جهان تاریخی− اجتماعی انسان مدرن اروپایی است که در فلسفه و علومانسانی مدرن از رنسانس به بعد صورتبندی مفهومی خود را یافته است. بیان مؤلفههای علم شناختی فلسفی دکتر داوری متناسب با تجربه زیسته ایران معاصر که از آن به «وضع تجددمآبی» شده گام دیگر این مقاله است. وضع تجددمآبی که علومانسانی متناسب با خود را صورتبندی میکند، ریشه در تجربه زیسته مدرنیزاسیون ایران معاصر (و به تعبیر داوری، تجدد وارونه) دارد. بازخوانی تجربه تجدد و علم همبسته با آن در ایران معاصر با تأکید بر مفهوم خرد توسعه در بستر تجربه ایران پساانقلابی و مناسبات دین و علومانسانی در سطوح معرفتی، نهادی و گفتمانی در تجربه فکریِ داوریِ متأخّر نشان میدهد که مواجهه فلسفی با علومانسانی در ایران معاصر چه دشواریهایی پیش رو دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقریری نوین از نظریه تبیین علّی از کنش ارادی
نویسنده:
مهدی عبدالهی ، سیدحمید رضا حسنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
فیلسوفان اسلامی انسان را در کنشهای ارادیاش «فاعل بالقصد» میدانند که افعال بدنی را با انگیزه دستیابی به غایتی انجام میدهد و وجود ذهنی غایت، علت غایی کنش است. این پژوهش به استناد منابع کتابخانهای و با روش تحلیل و استدلال عقلی و دروننگری، مراحل و مبادی کنش ارادی را تبیین میکند. بنا بر این پژوهش، علت غایی کنش ارادی، وجود حبی غایت برای کنشگر است نه وجود ذهنیاش. مطلوب اصلی کنشگر در کنش ارادی، دستیابی به هدف مترتب بر آن است. اما چون هدف مزبور بدون انجام کنش تحقق نمییابد، محبت به هدف بهمثابه علت غایی موجب مطلوبیت فعل منتهی به آن و اقدام کنشگر به انجام آن میشود. غایت کنش نیز ممکن است مقدمه رسیدن به هدفی بالاتر باشد. در نتیجه مطلوبیتش تابع مطلوبیت غایت مترتب بر آن خواهد بود. در افعال ارادی مقاصد طولی متعددی وجود دارند که مطلوبیت هر هدف تابع مطلوبیت نتیجه مترتب بر آن است. بهمقتضای امتناع تسلسل در علل حقیقی، سلسله علل غایی طولی یک کنش، یعنی محبتهای طولی کنشگر به هر کنش و نتیجه مترتب بر آن باید به علت غایی نخستین منتهی شود. دروننگری کنشگر ارادی و استدلال عقلی نشان میدهند که این محبت اصیل، محبت کنشگر به خود و کمالات خود است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 163 تا 185
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
A Research on the Relationship Between Fame and Conscious Criticism with Increasing the Spirit of Criticism Emphasizing the Statements of Amīr al-Muʻminīn ʻAlī (PBUH) in Nahj al-Balāgha
نویسنده:
Hossein Sepehrifard
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
انگلیسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 243 تا 255
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 97695
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید