جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور نوع منبع
>
فراداده های مقاله
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
تعداد رکورد ها : 97695
عنوان :
بررسی نقش مبنای غربشناختی و جامعهشناختی فرایند تولید علم، در تعیین هویت علم دینی از منظر فرهنگستان علوم اسلامی
نویسنده:
مهدی موحد ، محمد رضاپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
تولید علم دینی یکی از مقدمات بسیار مهم در تحقق تمدن اسلامی است و از این رو همواره دغدغه اندیشمندان اسلامی بوده است. راهکارهای مختلفی نیز برای تولید علمی دینی پیشنهاد شده است. یکی از مراکزی که با سابقهای طولانی به این امر اهتمام ویژه داشته و تولیدات و نظریههای درخور توجهی در این موضوع ارائه داده است، «فرهنگستان علوم اسلامی» است. ارائه نظریه در تولید علم دینی قبل از تبیین هویت آن خطاست و محققان را به مغالطات فراوان مبتلا خواهد کرد؛ به همین دلیل فرهنگستان در تعیین «هویت علم دینی» به ابعاد ششگانه غربشناختی و جامعهشناختی فرایند تولید علم، معرفتشناختی، فلسفی، منطقی، روششناختی، و دینشناختی پرداخته است. در این نوشته دو مبنای نخست بررسی شدهاند. اصحاب فرهنگستان در مبنای غربشناختی فرایند تولید علم به ماهیت غیرالاهی علوم تولیدشده در دنیای مدرن قائلاند و در مبنای جامعهشناختی، حالتهای بیستوهفتگانه ترابط «عوامل»، «مقاطع» و «سطوح» تولید علم را طرح کردهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آسیبشناسی و بررسی وضعیت متون درسی دانش منطق در حوزه علمیه قم
نویسنده:
یحیی نورمحمدی نجف آبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
متون درسی یکی از ارکان مهم آموزش در هر نظام آموزشیاند که نقش عمدهای در فرایند تعلیم و تعلُّم دارند و همواره مورد اهتمام برنامهریزان آموزشی بودهاند. بررسی وضعیت متون آموزشی و آسیبشناسی کتابهای درسی در راستای اصلاح، تکمیل، روزآمد و کارآمد کردن آنها یکی از اقدامات لازم و متداول در نظامهای آموزشی است. در بررسی و آسیبشناسی متون درسی دانش منطق در حوزه علمیه قم، با روش توصیفی ـ انتقادی، آسیبهای متعددی میتوان یافت که میتوان آنها را به دو بخش آسیبهای عمومی (اهداف، روش، محتوا، شکل و ظاهر متن، ساختار متن و جنبههای روانشناختی) و آسیبهای اختصاصی (رکود و ایستایی در مباحث منطقی، بیتوجهی به منطق جدید، اختلاف در ترتیب مباحث، استفاده از اصطلاحات و واژگان نامأنوس، کاستی کمّی و کیفی استفاده از مثال، فقدان تمرین و پرسشهای تحلیلی) تفکیک کرد. این مقاله با بررسی کتابهای درسی منطق در نظام آموزشی حوزه علمیه قم، از نظر ویژگیهای ساختاری و میزان رعایت اصول علمی در طراحی و تدوین آنها از یک طرف و درک اثرات مستقیم و غیرمستقیم محتوا بر ابعاد متفاوت یادگیری شناختی، عاطفی و مهارتی فراگیران از سوی دیگر، به دنبال سنجش آنها با شاخصهای آموزشی است تا زمینه را برای بازنویسی آنها متناسب با شرایط و نیازهای جدید فراهم گرداند تا کتابهای منطقی حوزه به شرایط مطلوب نزدیکتر شوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 186
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی اشکالات هیوم بر برهان امکان و وجوب، بر مبنای تقریر سینوی
نویسنده:
حامد کمیجانی ، محمدمهدی گرجیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در تقریر سینوی از برهان امکان و وجوب بر اساس بداهت ثبوت واقعیت، موجود خارجی به حسب ذاتش یا ضروریالوجود است یا ضرورتی نسبت به وجود و عدم ندارد و وجودش از ناحیه موجود واجبی تأمین میگردد که خارج از سلسله ممکنات است. لایب نیتس امکان را به معنای جواز تردید در قضایای ناظر به واقع دانسته است و راه رهایی از این تردید را قبول واجبالوجودی میداند که به عالم ضرورت بخشیده باشد. هیوم در اشکال بر برهان امکان و وجوب با نظر به تقریر لایب نیتس بیان میکند که اولاً صرف جواز تردید در موجودات خارجی موجب تثبیت واجبالوجود نمیشود؛ چراکه این تردید درمورد واجبالوجود نیز جریان دارد. ثانیاً مفهوم واجبالوجود ناسازگار است؛ زیرا ضرورت تنها وصف قضایای تحلیلی واقع میشود، نه قضایای ناظر به واقع؛ لذا میتوان در وجود واجب تردید کرد که این مسئله با واجب بودن آن سازگار نیست. در این مقاله قصد داریم بر اساس روش تحلیلی ـ توصیفی و با تکیه بر اصول و مبانی تقریر سینوی به این اشکالات پاسخ دهیم و بیان نماییم که اولاً امکان به معنای عدم ضرورت ذاتیِ واقعیت خارجی نسبت به وجود و عدم است که میتوان از آن به وجود واجب منتقل شد؛ بنابراین لایب نیتس امکان احتمالی و امکان ماهوی را با هم خلط کرده است. ثانیاً اسناد وجوب به یک شیء در مقام تصور ذهنی و در مدار حمل اولی مستلزم تحقق خارجی آن نیست تا با جواز تردید در تحقق آن، ناسازگاری داشته باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی «معرفتشناسی» و تمایز آن از دانشهای همگن، با تأکید بر مهمترین ثمره آن
نویسنده:
محمد خانی ، مهدی احمد خان بیگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
دانش معرفتشناسی به سبب غایتی که در پی آن است، از اهمیت بالایی برخوردار است تا جایی که هیچ دانشی از آن بینیاز نیست؛ زیرا معتبر بودن گزارههای دیگر علوم، در گرو مسئله ارزش شناخت و معیار صدق است که مهمترین مسئله «معرفتشناسی» است. در این مقاله، تمام ابعاد این دانش ازجمله پیشینه، موضوع، روش، مسئله، تعریف و غایت را بیان کردهایم و برای معرفی بیشتر آن، با دیگر علوم مرتبط همچون منطق، فلسفه، روانشناسی ادراک، هستیشناسی علم و فلسفه علم مقایسه کردهایم و به این نتیجه رسیدهایم که با وجود مشابهتهایی که بین این علوم و معرفتشناسی وجود دارد، تداخلی بین آنها اتفاق نمیافتد. همچنین مشخص شد که ملاک صدق گزارهها، که مهمترین ثمره این دانش است، ارجاع با واسطه یا بیواسطه معلومات به علم حضوری است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 187 تا 205
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد سهروردی در درمان بیماری های نفس
نویسنده:
نادیا مفتونی ، محمدمهدی داور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
سهروردی از جمله فلاسفهای است که در مقایسه با سایر حکما نظام فکری خود را با نوآوری تدوین کرده است. نظام فکریِ اشراقی سهروردی حاصل اندیشههای او در فلسفه و عرفان است و غایت مشرب اشراقی او رسیدن به مقام ذوق و تأله با استفاده از کشف و شهود و استدلال است. نفس خالص، رکن مهمی در کشف و شهود سالک است و از آنجا که نفس از عالم انوار قاهر به عالم طبیعت نزول کرده است، مانند جسم ممکن است بیمار شود. شیخ اشراق در رسالههای خود با طرح بحث بیماری نفس، دریچه جدیدی را در حکمت باز میکند و با طرز تفکر اشراقی خود به دنبال ارائه راهکار عرفانی و اخلاقی برای درمان نفس ناطقه انسانی است. شیوه درمانی سهروردی برای درمان بیماریهای نفس، از این جهت که جزئی از مطالب عرفانی وی به شمار میآید، به صورت تمثیل بیان شده است و از این جهت که نسخهای برای تمامی سالکان است، مطلبی اخلاقی محسوب میگردد. با بازشناسی نمادها در رسالههای تمثیلی سهروردی، میتوان شیوه اخلاقی او برای درمان بیماریهای نفس را بازشناخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منافع و مضرات رواج فلسفه
نویسنده:
نادر شکراللهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
«فلسفه» در بحث رواج فلسفه یا نوعی شیوه اندیشیدن است یا محصولات فلسفی است که در کتب به ودیعت نهاده شده است. بحث از جواز یا عدم جواز رواج فلسفه به هر دو معنا در حوزه فعالیت عقل عملی قرار میگیرد. بعضی رواج فلسفه را دارای مفاسدی میدانند؛ مثل این که به دینداری مردم، نظم اجتماعی و شاید آرامش روانی افراد آسیب میرساند. در مقابل، برخی به مزایای آن مانند استقلال انسان در تصمیمگیریها، کاهش سوءاستفاده از جهل و سادهاندیشی مردم و کمتر شدن هزینههای تغییرات اجتماعی و استحکام بیشتر عقاید اشاره میکنند. در دوره جدید، با گسترش وسایل ارتباطی و اطلاعاتی، پنهان نگاه داشتن محصولات عقلی ممکن نیست و همه مردم ازجمله جوانان در معرض افکار و عقاید متفاوتی قرار دارند. تنها راه مصون ماندن از خطرات یا کاستن آسیبها مجهز شدن به فلسفه به هر دو معناست. اگر دیروز میتوانستیم بین ترویج یا ممنوعیت فلسفه یکی را انتخاب کنیم، امروز تنها یک راه داریم و آن لزوم رواج فلسفه است. با این همه، میدانیم که همه مردم توانایی فلسفهورزی ندارند؛ بنابراین اول باید با آموزش، توانایی تأمل فلسفی را افزایش داد و سپس افراد ضعیف را هم در مقابل سیل اطلاعات درست و نادرست رسانههای مختلف به روشهای دیگر مصون ساخت. اهمیت پرداختن به این موضوع از آن جهت است که رواج هر رشته علمی، سرمایههای مادی و معنوی فراوانی به خود اختصاص میدهد؛ پس برای تصمیمگیری درمورد ترویج یا ممنوعیت هر رشتهای، ازجمله فلسفه که مخالفان و موافقانی دارد، تأمل در باب منافع و مضرات آن ضروری است. روش این نوشته استنادی و تحلیلی ـ عقلی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تنقیح مبانی انسانشناختی آموزه کمال در عرفان نظری
نویسنده:
سیده عالیه نقوی ، مصطفی فرهودی ، وحید سهرابی فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
غایت آفرینش از منظر عرفان نظری به کمال رسیدن تکتک موجودات هستی است و شایستهترین طریق برای تحقق آن را طریق انسان کامل دانستهاند. در تبیین این نگاه، پژوهش پیشِرو به شیوه توصیفی ـ تحلیلی به تنقیح مبانی انسانشناختی ناظر به مسئله «کمال انسان» در عرفان نظری پرداخته و به این نتیجه رسیده است که رویکرد این ساحت براساس این مبانی ویژه، ازجمله دوساحتی بودن وجود انسان، «قلب» حقیقت انسانی و مقام «خداگونگی» انسان، رویکردی خدامحورانه است. ویژگی خاص انسان در عرفان نظری برخورداری از قوه «خداگونگی» است. انسان خداگونه، انسان کامل خداخواهِ خداآگاه و باریافته به مقام قرب إلیالله است. در ادبیات عرفان نظری، تقرب به حق «ولایت» نام دارد و مراد از آن محو انانیت و تعیّن عبد و رسیدن به مقام فنای فیالله است که ملاک و میزان کمال انسانی است. منهج تربیتی عرفان نظری تربیت انسان به انسان است که بر مبنای آن نفوس مستکفی با استعانت از نفوس مکتفی با سیر و سلوک قلبی در مسیر قرب الیالله اعتلا مییابند و به میزان کسب کمالات اسمایی و بقا به صفات الهی در کردار و گفتار خویش، پیوندی راسخ میان حیات طیبه و حیات معقول ایجاد کرده، صراط مستقیم عبودیت را پیموده، خداگونه میشوند. نیل به «خداگونگی» که خود مفهومی تشکیکی و منشأ اثرات عینی است، غایت آفرینش انسان و کمال وجود اوست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارکرد توحید اجتماعی در بازسازی تمدن اسلامی و الزامات آن با تأکید بر قرآن و اندیشه های آیتالله خامنه ای
نویسنده:
محمد عرب صالحی ، فریده پیشوایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
از مهمترین کارکردهای توحید اجتماعی، نقش آن در بازسازی تمدن اسلامی است. طرح ایده توحید به مثابه دکترین اجتماعی توسط آیتالله خامنهای و همچنین لزوم عبودیت تام در مقابل خداوند به شکل حداکثری، فرضیه نقشآفرینی توحید اجتماعی را در بازسازی تمدنسازی اسلامی تقویت میکند. مقاله حاضر برای اثبات فرضیه فوق در صدد است با محوریت قرآن و اندیشههای آیتالله خامنهای، برونداد خوانش اجتماعی از توحید را در مبادی نظری فرایند بازسازی تمدنی نشان داده، الزامات آن را تبیین کند. حاصل اینکه هر دو بخش ابزاری و اصلی تمدن نوین اسلامی با خوانش اجتماعی از توحید صبغه جدیدی مییابند. ایدئولوژی این تمدن، ایمان اجتماعی و محوریتش امت و جامعه توحیدی فراجغرافیایی است و رهبری آن را معصومان و نایبانشان به صورت ممتد و فراتاریخی عهدهدارند. نظامسازی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر پایه فقه اجتماعی و پویا حول محور توحید و تکثیر آن، انباشتهشدن خواست اجتماعی بر اساس عاملیت و کنشگری توحیدی و نگاه انتقادی به تمدنهای غیرتوحیدی و ناکارآمد از لوازم این امرند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 65
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارکردهای نظریه فطرت در فلسفه اخلاق
نویسنده:
محمد غفوری نژاد ، مجتبی صیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بسیاری از فیلسوفان مسلمان همسو با آموزههای دینی از ایده فطرت به عنوان یک ساختار خاص وجودی برای انسان که هویت وی را از همجنسان خود متمایز میکند، بحث میکنند. فطرت انسان آدمی را به افقهای فراسوی طبیعت حیوانی او میکشاند و راهنمای زندگی خوب است. فیلسوفان مسلمان با تأکید بر ویژگیهای وجودشناختی، معرفتشناختی و حتی انگیزشی فطرت آدمی، برخی از مهمترین مسائل و چالشهای اخلاقی را حل میکنند. در نوشتار حاضر چگونگی بهرهگیری از برخی ویژگیهای فطرت یا هویت الوهی آدمی مانند تجرد وجودی، مصونیت از خطا در معرفتهای فطری و سوگیری خیرخواهانه و حقجویانه گرایشهای فطرت در حل مسائل فلسفه اخلاق توضیح داده میشود. اینکه فطرت انسانی خاستگاه اصلی مفاهیم اخلاقی است و آدمی بدون هر تجربهای از بیرون خود چنین مفاهیمی را درمییابد و اینکه شناخت اخلاقی عمومی است و قابل نسخ نیست، به این دلیل است که از فطرت انسانی ناشی میشود و از همین روی نسبیگرایی در اخلاق حتی اگر نظریه انفسی در مورد معانی اخلاقی داشته باشیم، مردود است. به صورت کلی از نظریه فطرت برای توجیه اخلاق و التزامات اخلاقی استفاده میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد دیدگاههای الهیاتی استیون هاوکینگ
نویسنده:
محمد جعفری ، سید امین اله احمدیانی مقدم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
نظریه «اِم» یک نظریه بنیادین در فیزیک جدید است. استیون هاوکینگ با ارائه چارچوبی جدید از این نظریه و با الهام از برخی نتایج مکانیک کوانتوم، معتقد است عالم مادی به عنوان یک کل، از «هیچ» و به صورت خود به خودی و توسط قوانین فیزیکی به وجود آمده است. آنچه در این مقاله در صدد آنایم، بررسی و نقد دیدگاههای الهیاتی هاوکینگ است که عمدتاً در ارتباط با نظریه «ام» میباشد؛ دیدگاههایی همچون «انکار خدا»، «نفی اختیار انسان»، «رد دعا، معجزه و به طور کلی هر آنچه جنبه متافیزیکی دارد، مثل وجود بُعد روحانی در انسان» و «انکار حیات پس از مرگ». بدین منظور پس از تقریر سخنان هاوکینگ، با تکیه بر مبانی فلسفه اسلامی به نقادی دیدگاههای الهیاتی این فیزیکدان مبادرت خواهیم ورزید. برخی نقدهای وارده به دیدگاههای هاوکینگ عبارتاند از: تلقی نادرست از مفهوم و جایگاه خدا و همچنین مفهوم زمان؛ تصویر اشتباه وی مبنی بر ماشینبودن بشر؛ عدم توجه به لوازم اخلاقی و اجتماعی این دیدگاه. روش ما در این مقاله توصیفی- تحلیلی خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 66 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
تعداد رکورد ها : 97695
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید