جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور نوع منبع
>
فراداده های مقاله
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
تعداد رکورد ها : 97695
عنوان :
نقش شهود قلبی در دستیابی به تصور صحیح از مسئله
نویسنده:
مهدی ذوالقدر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
انسانی که از استدلال برای شناخت حقیقت استفاده میکند، باید برای تصدیق و پذیرش مفاد هر استدلالی، ابتدا طرفین و اجزای آن را بهصورت صحیح تصور کند. شهود قلبی ازجمله اموری است که در رسیدن فاعل شناسا به تصور صحیح مؤثر است. عقلِ تصورکننده مسئله با شهود قلبی چه ارتباطی دارد؟ شهود قلبی چه ویژگیای دارد که چنین قابلیتی در عقل ایجاد میکند؟ ابتدا میبایست به تبیین اهمیت و جایگاه تصویر صحیح از مسئله بپردازیم و اشاره کنیم که عقل نسبت به فهم واقعیت دارای مراتب است و این شهود قلبی است که مرتبه عقل را ارتقا میدهد و آن را منور به نور کشف میکند. آنگاه عقل بهتبعِ ادراک قلبی، که نوعی علم حضوری است، تصویر صحیحی از واقعیت به دست میآورد. نکته اصلی این دستاورد شهود قلبی را باید در حضوری بودن آن دانست، که البته با تصویری که علم حصولی صِرف از مسئله میدهد، بسیار متفاوت است. به عبارتی دیگر، شهود چشم و گوش فیلسوف را تیز کرده، توجه او را به نقاطی از مسئله جلب میکند که تا حال مغفول بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ماهیت و قلمرو عصمت معصومین در حکمت مشاء
نویسنده:
امیر عرفانیمنش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
برخی از نفوس ناطقه با کسب ادراکات حسی و خیالی مستعد دریافت صور معقوله شده، در پی آن موهبت الهی شامل حالشان میشود و از طریق اتصال و اتحاد به واهبالصور که خارج از نفس ناطقه است و معقولات در او به نحو بالفعل حضور دارند، صور معقولات را به آنها افاضه میکنند. ارتباط با عقل فعال و دریافت صور معقول در فرایندی صورت میپذیرد که متناسب با هر مرتبهای از مراتب عقل نظری است. در مقطعی دریافت بدیهیات، در مقطعی دیگر دریافت نظریات، تا اینکه مرتبه وجودی نفس ناطقه به جایی میرسد که شأنیت دریافت همه صور معقول حاضر در عقل فعال را پیدا میکند و در آخر به مرتبه عقل قدسی میرسد که در این مرتبه عقل بسیط و بالذات میشود. صاحب نفس قدسی به حقایق عالم آگاه میشود و هیچ امری بر او مخفی و مجهول نمیماند و از این رو به علم شهودی نظارهگر حق تعالی، حشر و نشر، معاد و مراحل عوالم هستی است. این حضور و شهود، همه مراتب وجودی او را، از عقل گرفته تا حس، پوشش میدهد؛ چراکه از طرفی عقل محض و بالذات شده و از طرف دیگر این نفسی را که به مرتبه روحالقدسی رسیده است، در مرتبه حس ادراک میکند، نه قوه. لذا صاحب عقل و روح قدسی چون در مرتبه ذات همه چیز را به نحو حضور و شهود مییابد، در مقام فعل که مبتنی و محکوم به مرتبه ذات است، از هر گونه اشتباه، نسیان، غفلت، ذهول و... که موطن آنها علم حصولی است، منزه و مبراست. بنابراین، این نفوس در تمام مراتب عقل نظری و عملی از هر خطا و نسیان مصون و معصوماند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی مکتب تفکیک از نظر محمدرضا حکیمی
نویسنده:
محمدصادق فرزام
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
محمدرضا حکیمی نگرش عدهای از فقها به علوم بشری را، که از بیرون وارد حوزه دینی شدهاند، «مکتب تفکیک» خواند. پیروان این مکتب، درمورد علوم بشری، بیشتر دغدغهای اعتقادی و معارفی داشتهاند. آنان در مباحث فقهی و سیاسی اختلاف اجتهادی داشتهاند، ولی در این نکته با هم موافق بودهاند که باید اصل دین را، که نص صریح کتاب و سنت است، از علوم بشری، که هر لحظه در حال تغییر و دگرگونی است، جدا کرد و از ورود این علوم به حوزه دین جلوگیری کرد تا بتوان حقیقت نظر قرآن و اهل بیت را در مباحث گوناگون درک کرد. پیداست که وارد شدن این علوم به حوزه دین باعث پدید آمدن تأویلهای تازه از قرآن و سنت میشود و همین به دور شدن از مکتب وحی میانجامد. تفکیک یعنی منفک کردن فهم متون دینی از فلسفه اسلامی و عرفان اسلامی که خود از علوم بشری قلمداد میشوند. حکیمی تعقل را از فلسفه جدا میداند و معتقد است مخالفت با فلسفه لزوماً مخالفت با تعقل نیست، بلکه میتوان در «سایه وحی» از «تعقل فطری و الستی» بهره برد و به تازههایی از معارف دینی دست یافت. این نوشتار میکوشد مبانی فکری حکیمی در این حوزه را آشکار کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی «مقام گردآوری و داوری» و «روش خاص و عام» در روششناسی حکمت متعالیه
نویسنده:
حسین عباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
فهم حکمت متعالیه بهعنوان دستگاه نظاموار هستیشناسی و احاطه به عرصههای پژوهششده آن نیازمند توجه به مبانی و نوع روششناسی حاکم بر آن است. حکمت متعالیه فلسفهای اسلامی است که شهود و متن دینی و عرفان نظری در آن حضور دارد و آگاهی از روششناسی آن ضروریتر به نظر میرسد. هدف این مقاله گرهگشایی از ابهامها و پاسخ به پرسشهایی است که محقق فلسفۀ اسلامی، بهخصوص در حکمت متعالیه، با آنها روبرو میشود و آنها را در تعارض با هویت فلسفی حکمت متعالیه میبیند. منشأ این ابهامها و پرسشها اندیشههای مبتنیبر شهودِ خود فیلسوف یا شهود عارفان یا متن دینی است. در این مقاله، ضمن تحلیل و ارزیابی دو تبیین از روششناسی حکمت متعالیه، یعنی مدعای «مقام گردآوری و داوری» و مدعای «روش خاص و روش عام»، تبیینی ارائه کردهایم که بتواند این اقوال را با هم سازگار کند و به سؤالات پژوهشگر در حکمت متعالیه و روششناسی آن پاسخ دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت و ضرورت وحی از منظر ملاصدرا
نویسنده:
حمید عرب مختاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
وحی از ارکان نبوت و تنها راه معصوم در انتقال دین به بشریت است. اما گروهی در پی نفی این موضوعِ دروندینی یا تنزل آن به تجربهای درونی و الهام عام بودهاند. سخنان ملاصدرا این نکته را اثبات میکند که بشر بهتنهایی، از رشد عقل نظری و عملی و اجرای عدالت فردی و اجتماعی و مدیریت در بُعد معنوی و حیات دنیوی عاجز است؛ از این رو باید خدای متعال دستگیری داشته باشد تا بتواند در علوم و معارف و حقایق و مدیریتِ تعلّق، به نتیجه برسد و این با وحی میسر است. علاوه بر این، تبیین حقیقت وحی از نظر ملاصدرا نشان میدهد که وحی و جبرئیل به حقیقتی عقلی منحصر نیست که نتواند تنزل یابد، بلکه جبرئیل با حفظ مرتبه عقلیاش تنزل مثالی پیدا میکند و حضرت رسول نیز با چشم و گوش ظاهری فرشته وحی را میبیند و وحی را میشنود. این تبیین از وحی راهگشای فهم بسیاری از آیات و روایات است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 143
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی الهیاتی مدینۀ فاضلۀ سهروردی
نویسنده:
نادیا مفتونی ، محمدمهدی داور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
سهروردی با تدوین حکمت اشراق و تأسیس مکتب اشراقی، در عرصه اندیشه ایرانی و اسلامی تحول ایجاد کرد. حکمت و اندیشه اشراقی سهروردی، که مجموعه آثار و افکار فلسفی و عرفانی سهروردی را دربرمیگیرد، در کتاب حکمة الاشراق او به نحو احسن نمایان شده است. سهروردی مانند فارابی در باب مدینه فاضله اثر مستقلی تألیف نکرده، ولی درمورد حاکم مطلوب و حقّ حاکمیت سخنانی گفته است. همچنین در آثار تمثیلی خود، بیش از هر چیز به نکاتی اخلاقی اشاره کرده که میتوانند افراد یک جامعه را به سوی رستگاری ببرند. فلسفه سهروردی بر پایه اصالت نور استوار شده که نشان میدهد او به حکمای ایران باستان نظر داشته است. همچنین سهروردی بارها به خسروانیون و حکمای فاضل ایران باستان چون زرتشت و کیخسرو اشاره کرده و مثلاً در باب سیاست و دولت، حکومت کیخسرو را حکومت مطلوبی دانسته است. رکن دیگر اندیشه سهروردی کتاب و سنت اسلامی است و از این رو، نظرش درباره حکومت و حاکم، با آموزههای اسلامی مطابقت دارد. ضمن اینکه او خود را وامدار حکمای الهی یونان مانند فیثاغورس و افلاطون و سایر حکمای الهی جهان مانند هرمس دانسته و بسیاری از آرای حکمای سلف خود مانند فارابی و ابنسینا را هم اخذ کرده است؛ بنابراین میتوان احتمال داد که او در بسیاری از جهات درمورد مدینه فاضله و ویژگیها و شرایط حاکم آن با فارابی همرأی باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مکاشفه، وحی و معراج از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
احمد میرزائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
تبیین مسئله وحی و معراج در دیدگاه ملاصدرا با مفهوم مکاشفه و علم حضوری گره خورده است؛ لذا در این مقاله به بررسی این مفاهیم مرتبط با هم پرداختهایم. ملاصدرا دیدگاههای خود درمورد هر یک از این مفاهیم را بهصورت منظم و در یک متن توضیح نداده است، اما با بررسی و دستهبندی مجموعه سخنان او میتوان به تصویر روشنی از دیدگاه او در این باره دست یافت. مکاشفه در دیدگاه او حاصل اعمال خالصانهای است که نفس عارف را قوی میسازند و زمینه اتصال او به عالم بالا و اتحاد با علل بالاتر را فراهم میکنند. از آنجا که در نظر ملاصدرا جمیع هستی وجودِ شخصی واحد است، عارف با این تکامل نفسانی میتواند به مراتب هستی احاطه پیدا کند. از همین رهگذر، وحی صرفاً یک نوع مکاشفه صوری است و معراج نیز تبیینپذیر است و ملاصدرا با بهره بردن از برخی یافتههای فلسفی مثل جسم مثالی در تلاش است به برخی شبههها درمورد معراج جسمانی پیامبر پاسخ دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملاک اختیار از نظر علامه طباطبایی
نویسنده:
یوسف معزز
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
اختیار ازجمله مسائل پیچیده در الاهیات اخص است، مخصوصاً اختیار واجب تعالی که بهظاهر با ضروری دانستن تحقق فعل از او ناسازگار است؛ یعنی اگر او فاعل مختار است، نباید فعلش ضروی باشد و اگر فعلش ضروری است، نباید فاعل مختار باشد. ضرورت فعل، مستلزم موجَب بودن اوست، نه اختیار. هر یک از حکما درمورد ملاک اختیار، خواه در انسان و خواه در واجب تعالی، نظرات متشابه و متفاوتی ارائه دادهاند. علامه طباطبایی یکی از این حکماست که در نوشتههای خود ملاکهای ظاهراً متفاوتی در این زمینه تعیین کرده است، اما بررسی و تحلیل این ملاکها به این نتیجه میانجامد که همۀ آنها بیانهای متفاوتی از یک ملاکاند: مقید نبودن فاعل به هیچ یک از دو طرف فعل و ترک، یا تساوی فاعل نسبت به فعل و ترک که در اصطلاح آن را امکان بالقیاس میگویند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تناسخ و اقسام آن با تأکید بر تناسخ ملکوتی در فلسفه ملاصدرا و متون دینی شیعه
نویسنده:
احمد میرزایی ، غلامرضا فیاضی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
تبیین فلسفی مفاهیم دینی از رسالتهای فلسفه اسلامی است. آنچه قبل از ملاصدرا بهعنوان تناسخ شناخته میشود، صرفاً تناسخ ملکی است که زوال روح از بدنی و پذیرش آن در بدنی دیگر است. ملاصدرا برای تبیین برخی از مفاهیم دینی، اصطلاح دیگری برای تناسخ با عنوان تناسخ ملکوتی ساخته است و بسیاری از مباحث دینی و تجارب عرفانی را به کمک آن شرح میدهد. ما در این مقاله ابتدا به مبانی خاص فلسفه ملاصدرا پرداختهایم که به تبیین مفهوم تناسخ و اقسام آن کمک میکند و سپس تبیین فلسفی او از تناسخ ملکوتی را بیان کردهایم، آنگاه آیاتی را بررسی کردهایم که هر یک از اقسام تناسخ را نشان میدهند، و در نهایت، مباحث مرتبط با تناسخ در روایات را جمعبندی کردهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نحوه اِسناد وجود به ماهیت در اندیشه علامه حسنزاده آملی
نویسنده:
قاسم بهلولزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
حسن حسن زاده آملی
چکیده :
تبحّر علامه حسنزاده آملی در حل مناقشات علمی و تجمیع نظرات مکاتب علمی در مسیر نیل به حقیقت، میتواند کمک بسزایی در فهم و تفسیر صحیح از اصالت وجود و معنای اعتباریّت ماهیت و امتداد آن در عصر حاضر داشته باشد. نوشته حاضر با واکاوی آثار علامه به روشی توصیفی ـ تحلیلی، علاوه بر تنظیم مقدمات مهم در فهم معنای اعتباریت و اِسناد وجود به ماهیت، دو جمع را برای معنای موجود بودن و موجود نبودن ماهیت قابل طرح میداند: در جمع اول، اسناد موجودیت به ماهیت بهواسطه در عروض و حکم به نبودن به سبب صحت سلب از آن است؛ در جمع دوم، ماهیت بهحسب وجود رابطی یا همان ربطی معدوم و بهحسب وجود رابط، یعنی مفاد کان ناقصه، موجود است. در پایان نیز در ضمنِ دو نکته اساسی، به توضیح وجود مجازی ماهیت یا همان حکم عرفانی آن، از دیدگاه استاد حسنزاده آملی پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
تعداد رکورد ها : 97695
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید