جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 30276
بیع الصبی
عنوان :
نویسنده:
‫زروندی رحمانی، محمد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، معاونت پژوهش حوزه های علمیه ,
چکیده :
---
مرز تفکر و سخن دربارۀ خدا (با تکیه بر متون عقلی و نقلی)
نویسنده:
‫توسلی، مجید
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
چکیده :
---
نقش جنگ‌هاي صليبي در انتقال تمدن اسلامي به غرب
نویسنده:
‫سيدعبدالرئوف رضايي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
چکیده :
‫جنگ‌هاي صليبي که مدت 200 سال ادامه داشت، تغييرات عمده‌اي را در روش زندگي اروپايي‌ها پديد آورد. درباره انتقال تمدن اسلامي به غرب در زمان جنگ‌هاي صليبي، ترديدي وجود ندارد، و رساله حاضر با روش توصيفي و تحليلي به بررسي کميت و کيفيت اين مسأله پرداخته است. در طول اين جنگ‌ها، صليبيان همان‌طور که توانستند آثار معنوي اسلامي مانند علوم اسلامي در بخش نجوم، رياضي، فلسفه، پزشکي، شيمي، روش تدوين تاريخ و نقشه‌هاي جغرافيا را فرابگيرند، زمينه مناسبي را نيز براي آن دسته از دانشمندان اروپايي که خواهان کسب دانش اسلامي بودند، فراهم آوردند. ايجاد مراکز و مؤسسه‌هاي مختلف علمي از قبيل دانشگاه‌ها، با الگوپذيري از مدارس اسلامي، همچنين تأسيس بيمارستان‌ها و مراکز بهداشتي با تقليد از مراکز درماني مسلمانان، و نيز تشکيل کرسي‌هاي زبان شرقي و اسلامي، رونق ادبيات اسلامي، و اصلاح خشونت مردان اروپايي، از آثار و مصاديق مادي تمدن اسلامي بود که در خلال جنگ‌هاي صليبي به اروپا راه يافت. تقليد از هنر اسلامي در زمينه شيشه‌گري، سفال‌سازي، زرگري، فلزکاري، نقاشي و موسيقي، و نيز الگوپذيري از معماري اسلامي براي ساخت کليسا، قلعه‌هاي نظامي، قصرها و شهرسازي، از پيامدهايي بود که اروپا از آن برخوردار گرديد. صنايعي مانند پارچه‌بافي، گليم‌بافي، قالي‌بافي، کشاورزي، دريانوردي، ضرب سکه، کاغذ‌سازي و چاپ نيز در اين دوره به اروپا منتقل شد. علاوه بر اين‌ها، اثر ديگر جنگ‌هاي صليبي، رونق و توسعه تجارت بود که موجب شد مسلمانان کالاهايي مانند پارچه‌هاي ابريشمي، قند و شکر، صابون، ظروف شيشه‌اي و سفالين، اشياي فلزي، و انواع عطر، ميوه و ادويه را به اروپا صادر نمايند. همه اين موارد در حالي صورت مي‌گرفت که ارباب کليسا رغبت چنداني به اين روابط و تعاملات نشان نمي‌دادند. همچنين از پيامدهاي مهم انتقال تمدن اسلامي به غرب، پيدايش رنسانس بود، که موجب شد تا انسان قرون وسطايي، از حالت تسليم محض بيرون آيد و تبديل به انساني شد که رو به‌سوي آينده داشت.
مفهوم انسان در اسلام و در رمان بینوایان ویکتور هوگو
نویسنده:
زهرا بادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده پایان نامه :در این تحقیق می خواهیم جایگاه مقام انسان را در اسلام و در رمان بینوایان ویکتور هوگو که یکی از رمانهای معروف این نویسنده است را بررسی کنیم.هوگو معتقد به یک جامعه انسانی است که همه افراد نوع بشرعضو آن و دارای احساسات مشترک و مسئولیت متقابل نسبت به یکدیگرند او در لابلای رمان بینوایان به تجزیه و تحلیل دردهای اجتماعی می پردازد که بیسوادی،جنگ،بیکاری یک جامعه می تواند علل اساسی بدبختی ها و بی نوایی های افراد بشرگردند.اما انسان گرایی در اسلام تا آنجا می رود که به تمام ارزشها،چه ارزشهای عقلی، شرعی،اخلاقی اهمیت می دهد. به خاطر اینکه انسان در تمام مکاتب بشری و الهی جایگاه ویژه و بالایی دارد و از نظر اسلام انسان اشرف مخلوقات است.در نتیجه مقایسه جایگاه و مقام انسان از دیدگاه اسلامی و یک نویسنده غربی اهمیت خاصی دارد.
زن، فمينيسم و اسلام
نویسنده:
---
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫در اين پژوهش به نقد و بررسي آموزه‌هاي مربوط به جنسيت، فمينيسم و نسبت ميان زن و مرد و حقوق و ابعاد انساني آنان پرداخته شده و ديدگاه دين اسلام در مورد جنس زن و حقوق او و برابري او در ابعاد انساني با جنس مرد مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. نويسنده در سه فصل به تبيين ديدگاه‌هاي فمينيست‌ها و نقد ديدگاه‌هاي افراطي آنان در مورد زنان و ظلم به زنان و تبعيض‌هاي گسترده عليه زنان به ويژه در جهان غرب پرداخته است. وي در فصل اول، پيشينه‌اي از زن و تاريخچه آن و دوران طلايي زندگي زنان و همچنين دوران سختي‌هاي آنان و رنج‌ها و ظلم‌هايي که به آنان در طول تاريخ روا داشته شده و نيز قوانين تبعيض آميز عليه زنان در جوامع مختلف بشري را بيان کرده است. نويسنده در فصل دوم، جنبش آزادي زنان در رويکرد فمينيستي مورد بحث قرار داده و ضمن تعريف فمينيسم، پيشينه و عوامل پيدايش آن در عصر رنسانس و نظريه‌هاي مختلف در مورد تفاوت جنسيتي و اقسام تفکرات فمينيستي، اعم از فمينيسم راديکال، مارکسيستي، سوسياليستي، ليبرالي، خانواده‌گرا، پست‌مدرنيستي و اسلامي را مطرح کرده و ابعاد جامعه شناختي و روان شناختي پيدايش اقسام فمينيسم را بررسي نموده وبه تجزيه و تحليل مؤلفه‌هاي فمينيسم و افکار فمينيست‌ها و مفاد کنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان و اهداف و ماهيت کنوانيسون به ويژه اصل تساوي بين زن و مرد، تساوي در حقوق، آموزش، خانواده و... پرداخته و مفاد و وجوه مشترک و اختلاف کنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان با شريعت اسلام را مطرح کرده است. وي در فصل سوم، به تبيين ديدگاه دين اسلام درمورد زن و تساوي زن و مرد در انسانيت، آفرينش، پاداش‌ها، کيفرها، کمالات، تکاليف الهي، وظايف اجتماعي، بالندگي و کمالات عبادي پرداخته و فلسفه تشکيل خانواده در آموزه‌هاي اسلامي، بايسته‌هاي فعاليت‌هاي اجتماعي زنان و مشروعيت اين فعاليت‌ها، مسئوليت مرد در تأمين نفقه و مسائل اقتصادي خانواده، ساختار نظام خانواده، سرپرستي و قواميت مرد و تفاوت‌هاي اجمالي حقوق زنان و مردان در زمينه ارث و ديه را مورد شرح و بررسي قرار داده است.
کشف کمپلکس‌های پروتئین در شبکه‌های تعامل پروتئین
نویسنده:
مرتضی پیاده‌کوهسار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
پروتئین‌ها‎ مولکول‌های زیستی پراهمیتی هستند که فعالیت‌های مختلفی را در بدن موجودات زنده انجام می‌دهند. آن‌ها معمولا برای انجام فعالیت‌های خود به یکدیگر متصل می‌شوند یا به اصطلاح با یکدیگر برهمکنش‏‎ دارند. یک شبکه‌ی برهمکنش پروتئین‎، در یک گونه‌ی خاص از جانداران پروتئین‌های آن گونه و برهمکنش بین آن‌ها را نشان می‌دهد.یک کمپلکس پروتئینی‎، اجتماعی از پروتئین‌ها است که باهم برهمکنش داشته و عمل زیستی خاصی را انجام می‌دهند. مسأله‌ی کشف این کمپلکس‌ها در شبکه‌های برهمکنش پروتئین، در دهه‌ی اخیر بسیار مورد توجه محققین بوده است. از سال ‎2002‎ تا کنون روش‌های بسیاری با رویکردهای گوناگون برای حل این مسأله ارائه شده است. معمولا در این روش‌ها شبکه‌های برهمکنش پروتئین با استفاده از گرا‏ف‎‎‎ مدل شده و زیرگراف‌های چگال‎ به عنوان کمپلکس‌های پروتئین در نظر گرفته می‌شوند. برهمین اساس تقریبا‏ً تمامی این روشها ‎‎‏مبتنی بر مفاهیم نظریه‌ی گراف می‌باشند.روش‌هایی که تنها با استفاده از مفاهیم نظریه‌ی گراف سعی در حل مسأله دارند به دلیل نادیده گرفتن جنبه‌های زیستی آن‏، معمولاً دقت بالایی ندارند. به همین دلیل در سال‌های اخیر محققیقن تلاش کرده‌اند تا با دخالت دادن برخی اطلاعات زیستی، الگوریتم‌های بهتری را ارائه دهند. با توجه به نوع مفاهیم زیستی به کار رفته، این روش‌ها به چهار گروه زیر دسته بندی می‌شوند:1.
صلوات بر محمد و آل محمد از ديدگاه کتاب و سنت
نویسنده:
‫توکلي نيک، معصومه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، دانشکده اصول دين,
چکیده :
---
بررسی روش تفسیری سید مرتضی در امالی
نویسنده:
‫موسوی شلحه، محمدرضا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم,
چکیده :
‫یکی از کتاب های منسوب به شریف مرتضی(م436ق) امای وی با عنوان غررالفوائد و دررالقلائد بوده که در آن آیاتی از قرآن را تحلیل نموده و سعی داشته تا گره از مشکلات محققان نسبت به آنها بگشاید.در این باره چند روش تفسیری رابسیار هنرمندانه و زیبا به کار برده است که عمدتا حول محور ادبیات می چرخند. از جمله روش های ایشان روش قرآن به قرآن است، یعنس وی کوشیده تا با آیات قرآن مشکل آیات دیگر را حل نماید، گرچه بیشتر آیات قرآن را به عنوان شاهد برای تفسیر و تحلیل خود آورده است و علت این مساله این است که شخص پرسشگر ملحد بوده و قرآن را به عنوان کتاب آسمانی نمی پذیرد. از جمله روش های ایسان در تفسیر روش روایی است. وی از ورایات معصومین(ع) استفاده نکرده است و برخلاف دیگر شیعیان از روایت های صحابه و تابعین و نظرات آنان ودیگر دانشمندان سنی و شیعه بهره برده است. ایشان بیشتر به متن روایات توجه داشته و هرگاه متن روایتی با تفسیر آیه سازگار لود ان را رد نکرده ولی به یک تفسیر پایبند نبوده و همه وجه های قابل پذیرش را دارای امکان صحت دانسته و در مواردی نیز روایت هایی را نقد و رد نموده است. روش دیگر ایشان، روش عقلی است که حوزه کلام نیز در آن میگنجد. گرچه ایشان هیچ گاه از روش عقلی صرف و خالص استفاده نکرده ولی از آنجا که تفسیر ایشان بیشتر مبتنی بر عقل است، حتی وجوه روایی و لغوی را پس از بررسی عقلی پذیرفته است. از آنجا که تبحر شریف مرتضی در علوم ادبی بسیار بوده است، پر رنگ ترین وجهه تفسیر ایشان آن است و تقریبا هیچ آیه ای را بدون بحث ادبی رها نکرده ست. واژگان کلیدی : امایف روش تفسیری، تفسیر عقلی، تفسیر ادبی، تاویل
بررسی نظریه بطون قرآن با تاکید بر دیدگاه آیت الله معرفت و نسبت آن با جامعیت قرآن
نویسنده:
‫میری، حسین
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی قم,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
---
صفاريان و تشيع
نویسنده:
‫محمدرضا ضيائي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، جامعة المصطفی العالمیة,
چکیده :
‫اين پژوهش در چهار فصل در پي پاسخگويي به اين پرسش است که انديشه مذهبي صفاريان و تعامل آنان با شيعيان چگونه بوده است؟ صفاريان، خاندان حکومتي هستند که از کشور افغانستان فعلي برخاسته و از سال 247 تا 394 قمري، به وسيله يعقوب ليث آغاز شد و بر بخش وسيعي از سرزمينهاي اسلامي حکمراني کردند. پيش از روي کار آمدن صفاريان به صحنه قدرت در سرزمين افغانستان، در ايران فعلي تشيع وجود داشته است. در آستانه ظهور صفاريان نيز، شاهد حضور فعال و چشمگير تشيع در قلمرو صفاريان هستيم و ائمه? با شيعيان در ارتباط بودند و در مناطق مختلف ايران و افغانستان وکلايي داشتهاند. در رابطه با مذهب صفاريان، ديدگاه مستشرقان، پژوهشگران ايراني و نويسندگان عرب بررسي شده است. با ارائه قرائن و شواهد و نقد برخي از ديدگاهها، نويسنده به اين نتيجه رسيده است که صفاريان از مذهب اسماعيلي پيروي ميکردند. عدم اطاعت از مذهب اهل سنت و تصريح خواجه نظام الملک به پيروي آنان از مذهب اسماعليه، از شواهد بر اين مطلب است. يعقوب ليث، اولين حاکم صفاري، با شيعيان سيستان روابط خوبي داشته است. همچنين با دشمنان شيعه، دشمني داشته است. خوارج در سيستان به دست يعقوب ليث قلع و قمع شدند و خليفه عباسي، از سوي او تهديد شد. جانشين وي نيز با شيعيان رابطه خوبي داشت و با خوارج و خلفا جنگيد. در مورد او گزارش وجود دارد که از دوست داران اهل بيت? بوده است. نويسنده سه احتمال را درباره حمله يعقوب به طبرستان مطرح کرده و به اين نتيجه رسيده است که علت اين حمله، شيعه بودن مردم طبرستان نبوده و تعامل صفاريان با شيعيان طبرستان نيز مسالمت آميز بوده است همچنين هيچ گزارشي از خصومت آنان با شيعيان خراسان ارائه نشده است و با آنان نيز رفتاري مسالمت آميز داشتهاند. در مورد تعامل صفاريان با شيعيان جبال و خوزستان، اطلاعي در دست نيست؛ ولي از قرائن معلوم است که صفاريان با آنها نيز رابطه خوب و مسالمت آميزي داشتهاند. نتيجه اينکه تعامل صفاريان با شيعه، مسالمت آميز بوده است.
  • تعداد رکورد ها : 30276