جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور نوع منبع
>
فراداده های رساله تحصیلی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
2994
تعداد رکورد ها : 30255
عنوان :
بررسی و حل تزاحم های اخلاقی از دیدگاه راس و هر، آیت الله مطهری و آیت الله مصباح
نویسنده:
بلوکی ، افضل
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی قم,
زبان :
فارسی
چکیده :
---
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ریچارد فورمن و «تئاتر هستیشناسانه - تشنجآفرین» – پروژه عملی: کارگردانی نمایش «سم»
نویسنده:
پویان پیوسته
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هستیشناسی
,
هنرهای نمایشی
,
سبکشناسی
,
هنر و علوم انسانی
,
هیستری
,
تیاتر آوانگارد آمریکا
,
تئاتر آوانگارد
,
فورمن، ریچارد
چکیده :
ریچارد فورمن از کارگردانان دهه 06 مییلادی تئیا تر آوانگیارد آ مریکیا محسیو میی شیود کیهمنتقدان او را از بزرگترین کارگردانان می دانند. فورمن به عنوان کارگردان، نمایش نامیه نیوی،، طیراصحنه و بازیگر برای ایجاد تئاتر نوین خودش و فاصیله گیرفتن از تئیاتر سینتی زمانی ه، تئیاتر هسیتیشناسانه-تشنج آفرین را تأسی، کرد. این تئاتر در جستجوی شیوههای نوینی از اجرای نمایش، بسیتهبه تحولات سیاسی و اجتماعی جهان، در روزگار بعد از جنگ جهانیدوم است. نوآوریهای او در زمینهنمایشنامهنویسی، کارگردانی و طراحیصحنه او را به هنرمندی باارزش در تئاتر مبدل ساخته است.این پایان نامه در چهار فصل تنظیم شده است، در فصل اول مباحث نظری تئاتر فورمن، مفهوم"هستی شناسی" و " تشنج آفرین" و زمینه پیدایش این گروه مورد بررسی قرار میگیرد. سپ، روندفعالیتهای فورمن به عنوان طرا -کارگردان، ارتباط کارگردانی با طراحیی صیحنه و چگی ونگی اجیرایدکور از دل ایدههای کارگردان در فصل دوم توضیح داده میشود. فصل سوم به جایگاه میتن، ارتبیاطمتن مکتو با کارگردانی میپردازد و در فصل چهارم به نحوه تمرین با بازیگران، نقش تماشیاگران درتئاتر تشنج آفرین و مدیریت کارگردان در ایجاد ارتباط اثر و مخاطب، مورد بحث قرار میگیرد.با بررسیهای صورت گرفته از روند اجراهای نمایشی فورمن، شناخت کامل او از تئیاتر مرسیومزمانه، آشنایی او با هنرهای مختلف و استفاده هنرمندانه از آنها در تئاتر، بیرای ابیداش شییوه اجرایییبدیع، مشخص میشود. او هنرمندیست که تئاتر پیش از خیود و ن یازهیای مخاطبیان در دوره خیود راخو میشناسد. به همین دلیل کارگردانی صاحب سبک و موثر در هنر آوانگارد تئاتر جهان به حسامیآید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی تحولات سبک زندگی اقتصادی در جامعه ایران طی سالهای 1370 تا 1390 بر اساس دیدگاه اسلامی
نویسنده:
حبیب سروش
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
سبک زندگی اسلامی
,
سبک زندگی اقتصادی
,
مصرف از دیدگاه اسلام
,
سبد مصرف
چکیده :
سبک زندگی یک از مباحث جامعهشناسی است که به نحوه رفتار افراد جامعه میپردازد. مواردی از قبیل: نحوه پوشش و لباس، نحوه خرید، مصرف و ... در سبک زندگی مورد بحث و بررسی قرار میگیرند. علاوه بر جامعهشناسی، اخلاق و روانشناسی نیز به مبحث سبک زندگی پرداخته اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کشف کمپلکسهای پروتئین در شبکههای تعامل پروتئین
نویسنده:
مرتضی پیادهکوهسار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم و علوم کاربردی
,
علوم کامپیوتر،کاربردهای میان رشته ای
,
برهمکنش پروتئین-پروتئین
,
زیستشناسی محاسباتی
,
هستیشناسی ژن
,
کمپلکس پروتئین
,
گراف وزن دار
,
گراف سودار
چکیده :
پروتئینها مولکولهای زیستی پراهمیتی هستند که فعالیتهای مختلفی را در بدن موجودات زنده انجام میدهند. آنها معمولا برای انجام فعالیتهای خود به یکدیگر متصل میشوند یا به اصطلاح با یکدیگر برهمکنش دارند. یک شبکهی برهمکنش پروتئین، در یک گونهی خاص از جانداران پروتئینهای آن گونه و برهمکنش بین آنها را نشان میدهد.یک کمپلکس پروتئینی، اجتماعی از پروتئینها است که باهم برهمکنش داشته و عمل زیستی خاصی را انجام میدهند. مسألهی کشف این کمپلکسها در شبکههای برهمکنش پروتئین، در دههی اخیر بسیار مورد توجه محققین بوده است. از سال 2002 تا کنون روشهای بسیاری با رویکردهای گوناگون برای حل این مسأله ارائه شده است. معمولا در این روشها شبکههای برهمکنش پروتئین با استفاده از گراف مدل شده و زیرگرافهای چگال به عنوان کمپلکسهای پروتئین در نظر گرفته میشوند. برهمین اساس تقریباً تمامی این روشها مبتنی بر مفاهیم نظریهی گراف میباشند.روشهایی که تنها با استفاده از مفاهیم نظریهی گراف سعی در حل مسأله دارند به دلیل نادیده گرفتن جنبههای زیستی آن، معمولاً دقت بالایی ندارند. به همین دلیل در سالهای اخیر محققیقن تلاش کردهاند تا با دخالت دادن برخی اطلاعات زیستی، الگوریتمهای بهتری را ارائه دهند. با توجه به نوع مفاهیم زیستی به کار رفته، این روشها به چهار گروه زیر دسته بندی میشوند:1.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه تربیتی پیامبر اسلام (ص) با توجه به احادیث وارده در صحیح بخاری
نویسنده:
هوشنگ شهنوازی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت
,
حدیث
,
محمد (ص)، پیامبر اسلام
,
انسانشناسی
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
,
صحیح بخاری (کتاب)
چکیده :
موضوع این پژوهش عبارت است از:شناسایی فلسفه تربيتي پيامبراسلام(ص)با توجه به احادیث وارده در صحیح بخاري . انسان به ظاهر متمدن امروزي به دليل غرق شدن در ماديات کمتر به مسائل تربيتي ارزش قائل مي شود، حتی جوامع اسلامی با چنین مسائلی روبرو هستند، با وجود مذاهب گوناگون در اسلام وداشتن تفاوت عقیده ای بین آنها بررسی آرای تربیتی آنها مهم وضروری به نظر می رسد.سوال کلي و هدف این تحقیق این است، که فلسفه تربيتي پيامبراسلام(ص)با توجه به احادیث وارده در صحیح بخاري چگونه است؟ سئوالات جزئي شامل، هستي، انسان، معرفت و ارزششناسي و استلزامات تربيتيپيامبر(ص)با توجه به احادیث وارده در صحیح بخاري چگونه اند؟که روش مناسب برای پاسخ به سئوالات مذبور، روش توصيفي – تحليلي بود. تجزيه و تحليل اطلاعات با ابزارهای قياس ، تحليل مفهومي و استقراء انجام گرفت. نتایج بدست آمده این پژوهش نشان می دهد، در مسائل فلسفی و تربیتی بین دیدگاه پیامبراسلام(ص) با دیگر مکاتب تفاوت وجود دارد. پیامبر(ص)هستی و تمام آفریدهها را نشانهای برای وجود خداوند هستند که توسط خداوند خلق شده اند و همه آنها دارای هدفاند،که بدون اینکه نمونه قبلی و دیگری داشته باشند. و همگی واقعی و برحق هستند، برخلاف ایده الیسم که اعتقاد به نمونه و روحانی بودن واقعیت دارد.هم چنین از لحاز انسان شناسی، انسان را موجودی جسمانی-روحانی می داند.و به هر دو بعد انسان اهمیت می دهد، بر خلاف ایده الیسم و رئالیسم که به یک بعدی انسان اهمیت می دهند. پیامبر(ص)معتقد به مختار بودن انسان است،اما نه اختیار کامل چنانکه قدریه و اگزیستانسیالیسم قبول دارند. جبر الهی را قبول می کند،اما نه آنگونه که جبریه معتقدند. برخلاف پراگماتیسم معرفت رااعطایالهی می داند، هرچند روش طرح مسئله را می پذیرد. اما آن را تنها روش یادگیری نمی داند. بین ارزش شناسی پیامبر(ص) با همه مکاتب تفاوتهای عمده و جزئی وجود دارد. نظریه های اگزیستانسیالیسم و پراگماتیسم را رد میکند. و ملاک تعیین کننده ارزش هارا الهی می داند، هرچند همانند رئالیسم وایده الیسم به مطلق بودن و کلی بودن ارزشهامعتقد است. اما معتقد به این است که خداوند تعیین کننده ارزش هاست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مبانی جرمانگاری در پرتو اندیشههای سیاسی
نویسنده:
سلمان عمرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مبناگرایی (معرفت شناسی)
,
فلسفه سیاسی
,
جرم انگاری
,
حقوق جزا
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
حقوق
,
اندیشه سیاسی
,
جرمزدایی
,
محدودیتها
,
شالودهگرایی (فلسفه شناخت)
چکیده :
مساله مهمی که در فرآیند مطالعات و پژوهش در حوزه جرمانگاری، مورد غفلت قرار گرفته است، رویکرد مبناگرایی معرفتشناختی و بازگشت به مبانی بنیادین حقوق کیفری است. به اعتقاد بسیاری از حقوقدانان، حقوق کیفری - از جمله جرمانگاری- گرایشی است مستقل که مفاهیم و مبانی خود را خود تبیین و تعریف میکند؛ حال آنکه برخی دیگر بر این باورند که حقوق کیفری و جرمانگاری علیرغم استقلال روشی، در تعریف و تبیین مبانی و مفاهیم بنیادین خود، به ناچار ملتزم به تبعیت از تعاریف ارائه شده از سوی سایر علوم است. این رویکرد اخیر، منبعث از اندیشهی مبناگرایی معرفتشناختی است که گزارههای تعیینکننده در حوزه جرمانگاری را، در یک ساختارِ دقیق، به معارفی خارج از منظومه حقوق کیفری مرتبط میسازد. نظریهی جرمانگاری به جهت آنکه متکفل حمایت از ارزشهای اساسی جامعه و تنظیم رابطه قهرآمیز دولت و انسان است، ناگزیر از تعریف این ارزشها و تقدم و تأخر آنهاست. اما مسأله آنجاست که حقوق کیفری در مقام «تحدید» یا «حمایت» از «آزادی»های افراد از طریق استفاده از «قدرت» و «اعمال قوه قاهره»، فاقد معیارهای مستقلی است و به ناگزیر برای ارائه معیاری دقیق از«آزادی» و «قدرت» و «اصالت فرد/جمع»، دست به دامان اندیشههای سیاسی است. در نتیجه، نظریههای جرمانگاری به عنوان یک دانش محدود و جزئی نسبت به فلسفه و اندیشهی سیاسی، ملزم خواهد بود تا در حیطه اندیشه سیاسی حاکم بر جامعه، به تئوریپردازی بپردازد. به عبارت دیگر، نخستین و اساسیترین عامل در شکلگیری نظریهی جرمانگاری، چارچوبی است که اندیشهی سیاسی برای آن ترسیم میکند. بدین ترتیب، انواع جرمانگاری به تبع انواع اندیشههای سیاسی قابل تقسیماند: جرمانگاری لیبرال، جرمانگاری اجتماعگرایانه،... . در دولت اسلامی (با قرائت جمهوری اسلامی) نیز با توجه به پذیرش تئوری ولایت فقیه به عنوان اندیشه سیاسی حاکم بر کشور، میتوان از جرمانگاری ویژهای یاد کرد که به تبع تعریف آن از قدرت و آزادی، دارای مولفه های خاص خود است. با این اوصاف میتوان گفت این رساله، «رسالهی حقوقی» نیست، بلکه «رسالهای دربارهی حقوق» است که از بیرون از منظومهی حقوقی، به آن نگریسته و آنرا توصیف میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تحریف های شناختی و باورهای غیر منطقی در حوزه روان شناسی از منظر قرآن
نویسنده:
حوریه چراغچی باشی آستانه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معارف اسلامی
,
روانشناسی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
اضطراب
,
باور غیر منطقی
,
آموزه دینی
,
هنر و علوم انسانی
,
الیس، آلبرت
,
بک، آرون تمکین
,
تحریف شناختی
چکیده :
باورهای غیرعقلانی و تحریف های شناختی در روان شناسی، اصطلاحی است که از نظریه دو روان درمانگر آمریکاییبه نام های "آلبرت الیس" و "آرون بک" گرفته شده استکه اشاره به اختلال تفکر افراد در درک واقعیات دارد. هدف اساسی روان درمانی، تغییر نوع تفکرات بیماران روانی درباره خودشان و مردم و زندگی و مشکلاتی است که قبلاً از مقابله با آن ها عاجز بوده اند و همین موجب اضطراب و اختلالات روانی شان می شده است. قرآن کریم، نیز علاوه بر اشاره به علل و موانعی که باعث اختلال در تفکر افراد و درک حقایق می شود، راهکارهای درمانی وشیوه های اصلاح آن رابیان فرموده است. پژوهش حاضر درصدد است که به روش تطبیقی، ضمن بررسی باورهای غیرعقلانی و تحریف های شناختی در نظریه "آلبرت الیس" و "آرون بک" و بازیابی آن در مفاهیم قرآن، به میزان هم پوشانی این دو حوزه، در تبیین موضوع فوق دست یابد؛ و لذا پس از ارائه کلیات، در فصل اول پس از پرداختن به مساله شناخت در لغت و اصطلاح، به بررسی شناخت در سه حوزه فلسفه، روان شناسی و قرآن سامان یافته است؛ و در فصل دوم، به بررسی باورهای غیرعقلانی که شامل ده باور غیر منطقی و نه تحریف شناختی که در روان شناسی نقل و تبیین گردیده است، پرداخته شده است؛ و در آخر این فصل(فصل دوم)، مبنای فلسفی نظریه "الیس" و "بک"،با آموزه های دین اسلام، مورد نقد و بررسی قرار گرفته شده است. در فصل سوم که مهمترین بخش این پژوهش می باشد، پس ازنقد و بررسی تطبیقی یکایک باورهای غیرعقلانی و تحریف های شناختی از منظر قرآن، به اشتراکات و مفترقات دیدگاهقرآن و روان شناسی پرداخته شده است؛ و در پایان بدین نکته راه یافته که در تطبیق باورهای غیرعقلانی و تحریف های شناختی در دو حوزه فوق، مشترکات بیش از مفترقات است و یافته های بشری، بسیار شبیه داده های وحیانی است؛ و چون علم، اساساً بیان هست ها و نیست هاست، از این رو ارتباط با معنویت در بیان ارزش ها و بایدها و نباید های آن، نقش بسیار موثری در مقابله باباورهای غیرعقلانی و تحریف های شناختی دارد. کلید واژه ها: قرآن، روان شناسی، باورهای غیرعقلانی و تحریف های شناختی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الگوي پيشنهادي بانکداري بدون ربا براي کشور آذربايجان
نویسنده:
الدارعلي حسناف
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
زبان :
فارسی
چکیده :
تحقيق حاضر، با توجه به مؤلفههاي مختلف بانکداري اسلامي بدون ربا، به بررسي طراحي الگويي پيشنهادي براي بانکداري بدون ربا در کشور آذربايجان، متناسب با شرايط فرهنگي و اجتماعي جامعه آن کشور ميپردازد، تا مردم مسلمان اين کشور نيز بتوانند نيازهاي مالي و پولي خويش را بدون نياز به نظام بانکي ربوي کنوني برطرف ساخته و از جهت شرعي نيز مشکلات فعلي را نداشته باشند. وي مباحث اين نوشتار را در شش فصل گردآورده است. در فصل اول کلياتي در زمينه مفهوم لغوي و اصطلاحي بانک، بانکداري، ماهيت بانک، انواع بانک، شروط اساسي سرمايههاي بانکهاي تجاري، مؤسسات پولي و اعتباري، ضرورت بانکداري، تاريخچه و قدمت بانکداري، مفهوم ربا و بهره در لغت و شرع اسلام و انواع ربا را ميخوانيم. در فصل دوم ضمن بررسي فقهي و حقوقي بانکداري ربوي طبق عرف حاکم بر جهان امروز، عمليات بانکهاي تجاري، مانند تجهيز منابع پولي و تخصيص آن، انواع خدمات بانکي و نظام بانکداري در جمهوري آذربايجان وصف گرديده است. در فصل سوم به بازکاوي فقهي و حقوقي بانکداري بدون ربا، به نام مضاربه، مزارعه، مساقات، مشارکت حقوقي و مدني قراردادهاي مبادلهاي، قرضالحسنه و سرمايهگذاري مستقيم پرداخته شده و نظام بانکي ايران و اردن به عنوان دو نماد بانکداري بدون ربا وصف گرديده و ويژگيهاي بانک توسعه اسلامي نيز در قالب يکي ديگر از نهادهاي بانکداري بدون ربا معرفي ميشود. فصل چهارم به بررسي فقهي و حقوقي معاملات بانکي اختصاص يافته و شيوههاي تجهيز منابع، روشهاي اعطاي تسهيلات و خدمات بانکي از منظري فقهي و حقوقي بيان شده است. در فصل پنجم الگوي پيشنهادي بانکداري اسلامي بدون ربا توسط نويسنده براي کشور آذربايجان مطرح شده و معيارهاي گزينش، ارکان و عناصر، آثار و نتايج و مشکلات و موانع پيش روي اين الگو با توجه به نظام بانکي موجود در کشور آذربايجان تبيين ميگردد. نويسنده در نتيجه گيري بحث، مدل ابتدايي و مدل نهايي مورد نظر خويش را در باره بانکداري اسلامي بدون ربا، با هم مقايسه ميکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظرکاوی در وب در سطح ویژگی مبتنی بر آنتولوژی
نویسنده:
بشیر میاحی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هستیشناسی
,
وب گاه
,
رتبهبندی
,
علوم و علوم کاربردی
,
علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی
,
استخراج ویژگی
,
وب معناشناختی
,
شخصیسازی
,
شبکه واژگانی
,
کاوش نظرات
,
سیستم توصیهگر
,
شبکه واژگان احساسی
چکیده :
با گسترش رسانههای اجتماعی در فضای وب (انجمنهای وب، شبکههای اجتماعی، بلاگها و ...) منابعی غنی و ارزان از نظرات بهوجود آمدهاند، مردم و تولیدکنندگان برای بررسی نظرات به این رسانهها روی آوردهاند. تحلیل نظرها از دو جنبه کاربرد فراوان دارد. برای صاحبان تجارت، گرفتن بازخورد مشتریان از محصول و سرویس میتواند بسیار مفید باشد تا براساس آن، تصمیمهای مناسبی را در محصول و سرویسهای بعدی خود دخیل کنند. همچنین برای کاربرانی که قصد تهیه محصول را دارند، استفاده از نظر سایرین برای رسیدن به خریدی مطمئن و مطابق با سلایق خود میتواند کمک کننده باشد. هدف اصلی این تحقیق ایجاد و پیادهسازی سیستم کاوش نظرات در وب و تحلیل این نظرات برای بهدست آوردن میزان نظرات مثبت و منفی مربوط به هر یک از ویژگیهای محصول است. هدف نهایی این سیستم، مشخص کردن میزان نظرات مثبت و منفی ویژگیهای محصول و رتبهبندی (Rank) ویژگیهای محصولات موجود بر اساس بیشترین نظرات مثبت و منفی است تا کاربر از بین محصولات موجود، محصولی که دارای بیشترین نظرات مثبت برای ویژگیهای دلخواه است را بتواند انتخاب کند. در تحقیق پیشرو سعی بر آن داریم با استفاده از آنتولوژی و ابزارهای وبمعنایی با استفاده از معنای جملات و مفاهیم مستتر در محتویات نتایج بهتری نسبت به روشهای سنتی بهدست آوریم. در این تحقیق فرض بر این است که در هر نظر، کاربران به ویژگیهای مختلفی از موضوع اشاره میکنند و در آن نظر ممکن است برخی ویژگیها از نظر کاربر مثبت و برخی دیگر از ویژگیها منفی تلقی شود. با این دید، یک نظر از کاربر را بهجای آنکه مطلق مثبت یا منفی قلمداد کرد، مثبت، منفی و خنثی را به هر یک از ویژگیهایی که کاربر ذکر میکند اعمال میکنیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویارویی جریانهای موسوم به لیبرال و مکتبی در حوزه سیاست؛ از سال 1357 تا سال 1360
نویسنده:
حسین صابر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیاست
,
لیبرالیسم
,
لیبرال
,
مکتبی
,
جریانشناسی
,
تاریخ
,
قدرت
,
گفتمان اسلام لیبرال
,
گفتمان اسلام فقاهتی
چکیده :
زوال حکومت پهلوی و در نهایت برچیده شدن آن در بهمن 1357، معلولِ کنشگری جریانهای گوناگونی بود که در رأس آنها طرفداران گفتمان اسلام سیاسی قرار داشتند. گفتمانی که با ارائه اسطوره مطلوب خود و در شرایط بیقراری جامعه، توانایی جذب دالهای شناور و معنابخشی به آنها را در یک زنجیره همارزی فراهم آورد و با گسترش سیطره هژمونیک خود، گفتمان وابسته به حکومت پهلوی را در مقام یک غیر، طرد و در رقابت با رقیبان، خود را به عنوان گفتمان غالب به جامعه معرفی نمود. با تثبیت این گفتمانِ مادر، خردهگفتمانهای اصلی تشکیلدهنده آن مجال بروز پیدا نمودند که در این میان، گفتمان اسلام لیبرال با هواخواهان لیبرال و گفتمان اسلام فقاهتی با هواخواهان مکتبیاش، از جایگاه قابل توجهی برخوردار بودند. این دو گفتمان ـ که هواخواهان آنها در مبارزه با حکومت پهلوی، سوابق مبارزاتی مشخصی داشتند ـ در غیریت با خصمی مشترک با عنوان گفتمان وابسته به حکومت پهلوی، اتحادی استراتژیک را شکل داده و موقتاً از افتراقات خویش چشم پوشیدند. اما وقوع انقلاب و نابودی غیر، دلیلی برای پوشیده نگاه داشتن تمایزها باقی نگذاشت و با برجسته شدن منطق تفاوت، هواخواهان هر یک از این دو گفتمان خواهان سهم خود و اداره کشور انقلابی بر اساس آرمانهای برخاسته از اصول و مبانی نظری و اندیشهایشان شدند. این گونه بود که تنازع گفتمانی میان گفتمان اسلام لیبرال به رهبری بازرگان و گفتمان اسلام فقاهتی به رهبری امام خمینی شکل گرفت و مهمترین حوادث سالهای نخست جمهوری اسلامی، از پی این تنازع رقم خورد.بررسی چرایی این رویارویی و همچنین چرایی حذف گفتمان اسلام لیبرال از عرصه قدرت، مسأله اصلی این پژوهش است که پژوهشگر با انجام پژوهشی توصیفی و تحلیلی و گردآوری دادههای مبتنی بر منابع کتابخانهای، در تلاش برای یافتن پاسخ آن بر آمده است. در پاسخ به چرایی رویارویی دو گفتمان، دادههای پژوهش نشان میدهند که هریک از گفتمانهای اسلام لیبرال و اسلام فقاهتی، بر اساس تفسیری برخاسته از اصول و مبانی نظری و اندیشهای و قدرت پشت گفتمانیشان، به ارائه مفصلبندی، آرایش نشانهها و تشکیل زنجیره همارزیِ گفتمانیِ متفاوتی پرداخته و در تلاش برای هژمونیک شدن و با انجام کنشهای گوناگون، یکدیگر را در شمار غیر گفتمانی آورده و تنازعی گفتمانی را در بیقراریهای جامعه ایرانی ایجاد نمودند که نتیجه آن به رویاروییهای هواخواهان لیبرال و مکتبی این دو گفتمان منجر گردید. یافتههای پژوهش نشان میدهند که مکلف شدن لیبرالها به بر آوردن وعدههای استعاری و عام گفتمان اسلام فقاهتی با پذیرش مسئولیت دولت موقت، قابلیت دسترسی و اعتبار پایین گفتمان اسلام لیبرال به نسبت گفتمان اسلام فقاهتی، دسترسی گفتمان اسلام فقاهتی به مراکز قدرت و نهادهای انقلابی و به چالش کشیدن دولت موقت و پس از آن اولین رئیس جمهور ایران از طریق آنها و اتکا به قدرت سوژگی فردی سیاسی رهبر انقلاب در مقام رهبر گفتمان اسلام فقاهتی، باعث عدم توفیق گفتمان اسلام لیبرال در هژمونیکشدن گردید که این موضوع، در کنار نفوذ گفتمان اسلام فقاهتی در اکثریت تودههای جامعه ایرانی و همچنین کنش سیاسیِ درنگگونه و غیر انقلابی جریان لیبرال، تفوق مکتبیها و حذف لیبرالها از عرصه قدرت را به دنبال داشت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
2994
تعداد رکورد ها : 30255
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید