چکیده :
«شما بیشمارید!» اثریست کوچک حاصل دو سخنرانی آلن بدیو، فیلسوف چپگرای فرانسوی.
چنانکه خود او در مقدمه آورده است، میشود این کتاب را تکملهای بر کتاب «زندگی حقیقی: فراخوانی برای فاسدکردن جوانان» دانست.
البته، تفاوت این اثر با «زندگی حقیقی» در خصلت سیاسیتر آن است.
این کتاب خطاب به مخاطبانیست که عمدتا، اگرچه بهدلایلی متفاوت، شامل جوانان میشود.
دو مقالهای که به این کتاب شکل دادهاند، ابتدا دو سخنرانی بودند که آلن بدیو اولی را در مدرسۀ متوسطۀ آنری چهارم و دومی را در مدرسۀ ملی هنرهای زیبا ایراد کردهام.
ویژگی مشترک هر دو سخنرانی این است که خطاب به مخاطبانی بودند که عمدتا، اگرچه بهدلایلی متفاوت، شامل جوانان میشدند.
دلیل این امر در مدرسۀ متوسطه آشکار است، چراکه در مدارس متوسطه آنقدرها آدم مسن پیدا نمیکنید.
ماجرا در مدرسۀ هنرهای زیبا فرق داشت، زیرا، دستکم عمدتا، دانشجویان آن مدرسه در جلسه حاضر نبودند، بلکه حاضران عبارت بودند از «سازمانی» کاملا غیررسمی از آدمهای جوان و نهچندان جوانی که تقریبا همهشان از جنبشهای تودهای بههمپیوستۀ اخیر تحتعنوان «شببیداران» در میدان پلاس دولا رپوبلیک گرد هم آمده و علیه قانون کاری که واپسین دولت والس_ اولاند مطرح ساخته بود میجنگیدند.
آنها معمولا در این مدرسه جمع میشدند تا کنشهای خویش را ارزیابی کرده و برای آینده برنامهریزی کنند.
نام این سازمان «پیامدها» بود، نامی درخور.
مفهوم کلیدی مقالۀ اول دیگری و مقالۀ دوم سیاست بود.
به باور بدیو، بهسهولت و سرعت میتوانید شاهد پیوندهایی ظریف و نزدیک بین دو درخواست باشید.
اساسا، وضعیتْ خیلی خودبهخودی این دو سخنرانی را بهنوعی به دنبالۀ کتاب اخیر او با عنوان زندگی حقیقی تبدیل کرد.
the history of humanity has only just begun.
the neolithic revolution may have endowed us with unparalleled means of communication, subsistence, and knowledge acquisition.
however, it is clear in today’s world that inequality, power hierarchies, and violence persist on a greater scale than ever before.
in these two lectures, delivered to the large number of young people who gathered in the lycée henri-iv and the école nationale des beaux-arts in paris to hear him speak, alain badiou argues that we are still firmly rooted in the neolithic era, subjugated by the structures of political power – property, family, and state.
he calls for a second revolution to restore to each person their freedom and agency.
through an analysis of recent attempts at political organisation, including the arab spring, occupy, and nuit debout, badiou shows that progress toward this goal will only be achieved through an emphasis on sameness, not difference.
this rallying cry to the young from one of france’s most renowned radical thinkers will appeal to the many who read and follow his work, and to the millions of young people around the world who are passionate about redressing the deeply entrenched inequalities and divisions in our societies today.
review
“the main function of ideology today is not to crush actual resistance - this is the job of repressive state apparatuses - but to crush hope, to immediately denounce every critical project as opening a path at the end of which is something like gulag.
at this precise point, badiou’s wonderful short book intervenes: it brings hope, especially to the young whose situation is often without any prospects.”
slavoj žižek
about the author
alain badiou is a writer, philosopher and an emeritus professor at the école normale supérieure, paris.