تحریر العقلا | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تحریر العقلا
هادی نجم آبادی
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تحریر العقلا
ویرایش اثر
عنوان دیگر :
تحریر العقلای شیخ هادی نجم آبادی
پدیدآورندگان :
نجم آبادی تهرانی , شیخ هادی بن مهدی (محدث، متکلم شیعه اثنیعشرى و ایرانى؛ از روحانیان بلند آوازه عصر ناصری و مظفری، از چهرههای سرشناس جریان نواندیشی دینی و مشروطه خواهی و همفکران سید جمال اسد آبادی در ایران، متهم به بابی؟), 1250ق. 1320ق. (آرامگاه: مدرسه شیخ هادى در محله حسنآباد تهران)
(نویسنده)
چکیده :
تحریر العقلای شیخ هادی نجم آبادی: کتاب تحریر العقلاء تألیف عالم متقی و فقیه و متکلم برجسته مرحوم شیخ هادی نجم آبادی کتاب بسیار مهمی در نوع خود است. متأسفانه این کتاب تاکنون چنانکه باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته. کتاب در واقع واکنشی است به آشفتگی های مذهبی و فکری و اجتماعی اواخر دوران قاجار به ویژه در پی برآمدن باورهای غالیانه شیخیان و پیامدهای سهمگین برآمده از آن. متأسفانه در کتاب اندیشه اصلاح دین در ایران با انگیزه هایی که حقیقتش روشن نیست نویسنده با تحریفی که نمی دانم چه اسمی روی آن بگذارم سعی کرده محتوای کتاب را مطابق با آیین ازلی و بابی تفسیر کند و از این زاویه به شخصیت این فقیه و متکلم برجسته شیعی حمله کند. به شیوه تأویل های بارد و تفسیر کلام بما لا یرضی صاحبه عبارات کتاب تحریر العقلاء را به کلی واژگونه فهمیده و عرضه کرده که مرغ پخته را زیر انبوهی از برنج به خنده می آورد. فهم کتاب تحریر العقلاء نیازمند آشنایی دقیق با تفسیر قرآن و حدیث و فقه و کلام و الهیات است و نویسنده کتاب یاد شده را معلوم است با این عوالم کاری نیست. حقیقتا چرا باید چنین متنی را بدون داشتن مقدمات لازم چنین تحریف کرد؟ دیدم به درستی دانشمند اکبر ثبوت بر تفاسیر مضحک این نویسنده در این زمینه ایراد گرفته است. یک چیز را متأسفانه نویسنده ما متوجه نیست: شباهت ها میزان درستی برای تشخیص و تحدید هویت های مذهبی نیست. تمایزهاست که اهمیت دارد. در جایی شیخ هادی نجم آبادی آیه شریفه كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ را نقل و اشاره ای به حدیث بَدَأَ الإِسْلاَمُ غَرِيباً، وَسَيَعُودُ كَمَا بَدَأَ غَرِيباً کرده و بعد گفته: وقت آن است که خداوند عالم عود دهد خلق را چون بدو ایشان و بعد آیاتی نقل می کند در موضوع قیامت. کسی که با الهیات و کلام آشنایی داشته باشد می داند معنای این سخن و نقل این آیات و احادیث چیست اما نویسنده ما به دلیل اینکه نویسندگان آیین بابی در آثارشان از کلمات عود و بدء استفاده کرده اند نتیجه گرفته که شیخ هادی بنابراین ازلی بوده است و طرفه اینکه این مطلب را محکم ترین دلیل خود بر ازلی بودن شیخ دانسته و از همینجا زمینه را برای اتهام زنی های بعدی خود فراهم کرده است. با این شیوه مغالطه ها می توان گفت همه معتزلیان اشعری اند و همه اشعریان شیعی اند و ... گفت: از قیاسش خنده آمد خلق را. (منبع: حسن انصاری: http://ansari.kateban.com/post/3763)
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه PDF
متکلمان و سایر شخصیت ها :
شیخ هادی نجم آبادی تهرانی
نویسنده :
هادی نجم آبادی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
https://www.alefbalib.com/
جنس منبع:
متن
پایگاه :
ر:پایگاه موقت
یادداشت :
توضیحات اضافی :
تحرير العقلاء، کتابي به فارسي از شيخ هادي نجمآبادي (1250-1320 ق). نويسندهي کتاب، که يکي از مجتهدان نامدار تهران در ساليان پيش از مشروطيت بود، نقش مثبتي در آگاه کردن مردم در گرايش به افکار و انديشههاي نو و در نهايت پيدايش مشروطهخواهي داشته است. کتاب تحريرالعقلاء ظاهراً تنها اثري است که از او باز مانده است. اين کتاب در سال 1312 ش به کوشش مرتضي نجمآبادي در مطبعهي ارمغان تهران به چاپ رسيده است. ميرزا ابوالحسن خان فروغي پيشگفتار مبسوطي بر آن نوشته که در آن دربارهي نياکان شيخ هادي و خود او نکات مفيدي آمده است. تحريرالعقلاء، که با نثري روان و استوار نوشته شده، داراي فصول و حتي عناوين موضوعات نيست. کتاب داراي يک بخش اصلي است، که قسمت اعظم آن است، و در قسمت پاياني دو نامه آمده است که در صدر آن نوشته شده در اين دو نامه خيلي کلي و پوشيده عمدتاً به مسايل عرفاني و فلسفي و اخلاقي پرداخته شده است. پس از آن چند قطعه در نيايش، به زبان عربي و گاه فارسي، آمده است. اما مطالب اصلي کتاب، به موضوعي معين اختصاص ندارد، موضوعات متنوعي از اعتقادات، عرفان و اخلاق، مسايل اجتماعي و سياسي، نقد و بررسي اديان در يک گفتار گسترده آمده است. اما در عين حال کتاب داراي جهتگيري واحد و هدفي مشخص است که همان پيرايش خرد است و از انسجام و پختگي و آگاهي قابل توجه آن از مسايل ديني و تاريخي و اجتماعي و سياسي حکايت ميکند. مؤلف کوشيده است که اوضاع مسلمانان و بيشتر ايرانيان آن روزگار را مورد نقد و بررسي و تحليل قرار دهد، عوامل انحطاط را نشان دهد و سرانجام راه حلهايي را که به نظر او ميرسيده عرضه کند. به نظر نجمآبادي اسلام در ذات اوليهاش دعوت به «توحيد» و «تعقل» بود، اما بعدها عواملي چون «وهم» و «هوي» دخالت کرد و عقبماندگي را رقم زد. وي ادعا ميکند مهمترين کاري که اکنون بايد کرد احياي توحيد خالص و بازگشت به عقل و خرد و زدودن تقليد و خرافه از ساحت ايمان وعقل است. خردگرايي محور اصلي گفتار نجمآبادي است. به گمان او «حقيقت نبوت جلوه و انکشاف و صفاء عقل است (233). او معتقد است «قبول و اطاعت از پيامبران نيز بايد به حکم عقل باشد نه جز آن» (168). دليل اعجاز قرآن، معاني آن است نه فصاحت يا اخبار مغيباتش و امثال آنها که بدون انضمام نقل و تواتر تمام نميشود... پس از آنکه کلامش را تعقل کردي و به عقلت سنجيدي قبول نما متابعتش کن که متابعت عقل خود نمودي» (186). به همين دليل است که با حديث و اصولاً «نقل» چندان ميانهاي ندارد. به نظر او حتي احاديث متواتر چندان اطمينانآور نيستند (20). پندارگرايي و عقايد ظني و غلط و شرکآميز و غلو دربارهي اولياء دين سخن مورد مخالفت شيخ است (49-50). گرايش به مردم و دلبستگي به رفاه و عدالت و آزادي و غمخواري براي خلق در جاي جاي کتاب به چشم ميخورد (137). از نکات قابل توجه کتاب، پرداختن به ادياني چون مسيحيت و يهوديت است که مؤلف با شرح صدر کامل و تقريباً در کنار اسلام از آن دو ياد کرده و کوشيده است که از يک سو پيروان آنان را با حقيقت آيينشان آشنا سازد و از سوي ديگر، اعلام ميکند که «اساس اديان همديگر را تأييد ميکنند» (34) و کوشش ميکند با محور قرار دادن عقل و توحيد، پيروان هر سه دين را به يکديگر نزديک کند. البته در موارد متعددي از آيين جعلي و خرافهآميز شيخيگري، بابيت، بهائيت و شاخههاي دروني آنها انتقاد ميکند. «اصلاح اخلاق» از محورهاي ديگر انديشههاي نجمآبادي است. «کمال انسان که مطلوب پروردگار است به سه امراست: اول تهذيب اخلاق، دوم معرفت الهي و سوم به جا آوردن اعمال حسنه» (199-200). به طور کلي ميتوان اصول کلي زير را از موارد تأکيد نجمآبادي دانست: 1) توحيد، 2) عقل، 3) استدلال در تمامي امور و ترک تقليد، 4) مبارزه با خرافات و غلوگرايي در دين، 5) اصلاح اخلاق، 6) بازگشت به اصول اديان توحيدي و تحقق وحدت اديان، 7) بازگشت به اسلام واقعي، 8) نفي نقش منفي متوليان دين، 9) آگاه کردن مردم، 10) آسايش و عدالت و رفاه خلق. منبع: تهيه و تنظيم: دائرةالمعارف تشيع، جلد 4، (1391) تهران: مؤسسهي انتشارات حکمت، چاپ اول. (منبع الفبا: راسخون: https://rasekhoon.net/article/show/1268441)
نوع منبع :
کتاب
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت