چکیده :
ترجمه ماشینی:
موضوع باستانی کلیات در فلسفه مکتبی مرکزی بود، که این پرسش را مطرح کرد که آیا کلیات به عنوان صورت های افلاطونی، به عنوان صورت های ارسطویی مصداق یافته، به عنوان مفاهیم انتزاع شده از چیزهای مفرد، یا به عنوان کلماتی که دارای دلالت کلی هستند وجود دارند.
ممکن است تصور شود که این مسئله پس از افول مکتب در دوره مدرن اهمیت خود را از دست داد.
با این حال، چهارده مقاله مندرج در مسئله کلیات در فلسفه مدرن اولیه نشان میدهد که موضوع کلیات حیات خود را در فلسفه مدرن حفظ کرده است.
فیلسوفان مدرن در واقع به 3 مجموعه مسائل مربوط به کلیات علاقه مند بودند: (1) مسائل مربوط به وضعیت هستی شناختی کلیات، (2) مسائل مربوط به روانشناسی شکل گیری مفاهیم یا اصطلاحات کلی، و (3) مسائل مربوط به ارزش و استفاده از مفاهیم یا اصطلاحات کلی در کسب دانش.
فصلهای این جلد، اشکال مختلف «افلاطونی»، «مفهومگرایی» و «اسمگرایی» (و ترکیبهای متمایز آنها) را بررسی میکنند که از توجه به چنین موضوعاتی در آثار فیلسوفان جدید پدید آمدهاند.
علاوه بر این، این جلد نه تنها چهرههای متعارف مدرن، یعنی دکارت، اسپینوزا، لایبنیتس، لاک، برکلی، هیوم و کانت را در بر میگیرد، بلکه چهرههای نادیده گرفتهتری مانند پیر گاسندی، پیر سیلوین رجیس، نیکلاس مالبرانش، هنری مور، رال را نیز در بر میگیرد.
کادورث و جان نوریس
the ancient topic of universals was central to scholastic philosophy, which raised the question of whether universals exist as platonic forms, as instantiated aristotelian forms, as concepts abstracted from singular things, or as words that have universal signification.
it might be thought that this question lost its importance after the decline of scholasticism in the modern period.
however, the fourteen contributions contained in the problem of univerals in early modern philosophy indicate that the issue of universals retained its vitality in modern philosophy.
modern philosophers in fact were interested in 3 sets of issues concerning universals: (i) issues concerning the ontological status of universals, (ii) issues concerning the psychology of the formation of universal concepts or terms, and (iii) issues concerning the value and use of universal concepts or terms in the acquisition of knowledge.
chapters in this volume consider the various forms of "platonism," "conceptualism" and "nominalism" (and distinctive combinations thereof) that emerged from the consideration of such issues in the work of modern philosophers.
furthermore, this volume covers not only the canonical modern figures, namely, descartes, spinoza, leibniz, locke, berkeley, hume and kant, but also more neglected figures such as pierre gassendi, pierre-sylvain regis, nicolas malebranche, henry more, ralph cudworth and john norris.
نویسنده :
Stefano Di Bella, Tad M. Schmaltz
منبع اصلی :
http://libgen.rs/book/index.php?md5=80EA535864C5A2E24E1FF905D4272378
توضیحات فیزیکی اثر :
368/369 صفحه
فهرست مندرجات:
Table of contents :
Content: Cover
The Problem of Universals in Early Modern Philosophy
Copyright
Contents
Acknowledgments
List of Contributors
1. Introduction to Universals in Modern Philosophy
2. Gassendi on the Problem of Universals
3. Hobbes, Universal Names, and Nominalism
4. Spinoza on Universals
5. Descartes on Universal Essences and Divine Knowledge
6. Platonism and Conceptualism among the Cartesians
7. Universals and Individuals in Malebranche's Philosophy
8. Universals in English Platonism: More, Cudworth, Norris
9. Some Perspectives on Leibniz's Nominalism and Its Sources 10. Locke's Essay and Leibniz's Nouveaux Essais: Competing Theories of Universals11. Locke on General Ideas
12. Berkeley on Abstraction, Universals, and Universal Knowledge
13. Hume on Abstraction and Identity
14. Kant and Abstractionism about Concept Formation
Works Cited
Index