اجوبة المسائل العكبرية | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
اجوبة المسائل العكبرية
مفيد، محمد بن محمد
چاپ: نخستين بار در سال 1370ق در نجف اشرف به چاپ رسيده و پس از آن در سال 1412ق در بيروت، ضمن مجله مشرق، چاپ شده و در سال 1413ق با تحقيق شيخ علي اكبر الهي خراساني، در كنگره شيخ مفيد، به چاپ رسيده است.؛ رساله حاضر به تحقيق علي اكبر الهي خراساني، با عنوان «المسائل العكبرية» در بيروت (1414ق.) براي دومين بار به چاپ رسيده است.
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
اجوبة المسائل العكبرية
ویرایش اثر
عنوان دیگر :
المسائل التلعكبرية
المسائل الحاجبية
al-masā’il-ul ḥājibīyya
al-masā’il-ut tal‘ukbarīyya
ajwibat-ul masā’il-il ‘ukbarīyya
پدیدآورندگان :
شیخ مفید, ابو عبدالله محمد بن محمد بن نُعمان (متکلم، فقیه و عالم بزرگ امامیه؛ مقیم بغداد در عراق) , 336ق./948م. (بغداد،عراق) 413ق./1023م. (بغداد،عراق)
(نویسنده)
چکیده :
در اين رساله سؤالاتي درباره آيه شريفه تطهير، سجده دعاي « كما صليت علي ابراهيم » قول امير المؤمنين (اللهم ابدلني منهم ... . .) كيفيت صدور امر و نهي از حضرت حق جل و علا و قول خداوند: (اذا اراد شيئاْ) و (لمن الملك اليوم) و كلام خدا با موسي، سه مساله در مورد خلافت امير المؤمنين و نيز در مورد محدثات، خلق بهشت و دوزخ، ايه شريفه (انا لننصر رسلنا و الذين آمنوا ... .) و آيه (و اذا اسر النبي الي بعض ازواجه حديثا ... ... ) مطرح شده است. (سيد محمود مرعشي) مجيب احتمالاً شريف مرتضي. رساله در پاسخ 21 سئوال است: آيه تطهير. دعآء: «اللهم صل علي محمد و آله كما صليت علي ابراهيم. آيه «كذلك يجتبيك ربك و يعلمك من تأويل الاحاديث». آيه «والنجم و الشجر يسجدان» اتباع حضرت موسي از خضر (آيه 65 سوره كهف) دعآء مروي از امير مؤمنان (ع) «اللهم ابدلني بهم خيرا منهم» الخ. كيفيت صدور امر و نهي از حق تعالي. حديث «ما منا الا من هم اوعصي» آيه «انما قولنا لشييء اذا اردناه ان نقول له كن فيكون» آيه «لمن الملك» تكلم حق تعالي با موسي (ع) نص قرآني بر وصايت امير مؤمنان (ع). حديث مقدم داشتن پيغمبر (ص ع) خليفه اول و دوم را. حديث تزويج ام كلثوم. حديث راجع بعلم امام. آيه «انا عرضنا الامانة علي السموات» الخ. حديث مروي از امام صادق (ع) «ما بدالله في شييء مثل ما بداله في اسمعيل» آيه «ن و القلم و ما يسطرون» آيه «و اذ اخذ ربك من بني آدم من ظهورهم» الخ. (مهدي ولائي) مشتمل بر51 سؤال كلامي درباره شرح و بيان آيات متشابه و احاديث مشكل است كه جاجب ابوليث بن سراج از شيخ مفيد سؤال نموده و ايشان پاسخ داده اند نخستين پرسش درباره آيه تطهير و آخرين آن درباره علت عدم استرداد حضرت علي (ع) فدك را در هنگام قدرت خلافت. (براتعلي غلامي مقدم) پنجاه و يک سؤال کلامي از تفسير آيات وشرح احاديث است که حاجب ابو الليث بن سراج پرسيده و شيخ مفيد پاسخ داده است. اين رساله با نامهاي مختلف درمنابع کتاب شناسي از جمله الذريعة معرفي شده و درجلد ششم « مصنفات شيخ مفيد » با تحقيق علي اکبر الهي توسط کنگره شيخ مفيد بچاپ رسيده است. حاجب ابي الليث بن سراج، 51 مسئله كلامي مستفاد از آيات متشابه و احاديث مشكل را بنزد شيخ مفيد فرستاد و ايشان نيز پاسخ آن مسائل را در كتاب حاضر به رشته تحرير در آورد. به گفته الذريعه، احتمالاً چون حاجب در عكبرا - نزديك بغداد - بوده، مسائل ايشان به « العكبريه» نام گرفته است. (حبيب الله عظيمي) درين رساله اجوبه شيخ مفيد آمده در پاسخ سوالاتي كه يكي از آشنايان او درباره مسائل ديني كرده است. بظاهر سائل را شبهاتي پيش مي آيد و او با اين سوالها بر آن ميشود كه رفع شبهه از او شود. اين پرسشها كه اغلب ديني است و پاره اي باصول و ضروريات ديني وابسته است و پاره اي راجع بفروعات و مسائل فرعي دين است همه در اين جا پاسخ داده ميشود مطالعه آنها مي رساند كه سائل شيعي مذهب نيز بوده است. (عبدالله انوار) پاسخ به پنجاه و يك سؤال كلامي، در زمينه معاني آيات و روايات مشكل و حوادث تاريخي است كه بيشتر مربوط به نبوت و امامت و شئون آنهاست، مانند: آيه تطهير، آيه «أخاف أن يأكله الذئب»، آيه «و النجم و الشجر يسجدان»، «شاگردي حضرت موسي نزد حضرت خضر (ع) »، آيه «لمن الملك اليوم»، «علت تقسيم غنائم در جنگ صفين و تقسيم نشدن در جنگ جمل»، «چرا حضرت امير (ع) در زمان خلافت خود فدك را بر نگرداند؟» . اين رساله، پاسخ به سؤالات ابوالليث حاجب بن سراج اواني يا حاجب ابوليث ابن سراج است و نجاشي با عنوان «جوابات أبي الليث الأواني» و شيخ آقا بزرگ تهراني با عناوين «المسائل العكبرية؛ جوابات أبي الليث الأواني؛ جوابات المسائل العكبرية؛ المسائل الحاجبية؛ جوابات الاحدي و الخمسين مسألة؛ الأسألة الحاجبية؛ الحاجبيبة» و علامه مجلسي با عنوان «العكبرية؛ أجوبة المسائل الاحدي و الخمسين»، از آن ياد كرده اند. مرحوم استاد سيد عبدالعزيز طباطبايي، هفده نسخه خطي از اين رساله را معرفي كرده است. نخستين بار در سال 1370ق در نجف اشرف به چاپ رسيده و پس از آن در سال 1412ق در بيروت، ضمن مجله مشرق، چاپ شده و در سال 1413ق با تحقيق شيخ علي اكبر الهي خراساني، در كنگره شيخ مفيد، به چاپ رسيده است. (حافظيان ابوالفضل) پاسخ به پنجاه و يك سؤال است در زمينه معاني آيات و روايات مشكل و حوادث تاريخي، كه عمدتا مربوط به نبوت و اماما و شئون آنهاست. نمونه اي از سؤالات مطرح شده در اين كتاب: 1-ماذا تعني الأية الكريمة «انما يريدالله ليذهب عنكم الرجس» ؟ 2-هل أن الرسول الأكرم و آله - عليهم السلام ه أفضل من ابراهيم و آله - عليهم السلام-؟ 3-كيف قال يعقوب: «أخاف أن يأكله الذئب» مع أن لحوم الأنبياء محرمة علي الوحوش؟ 4-كيف تسجد النجوم و الشمس والقمر و الشجر و الجبال كماورد ذكر ذلك في القرآن؟ 5-كيف أصبح موسي عليه السلام تلميذ الخضر عليه السلام، رغم أن موسي أرفع مرتبة من الحضر؟ 10-كيف يقول الله تعالي بعد فناء الخلق: «لمن الملك اليوم لله الواحد القهار» و هو خطاب للمعدوم لعدم وجود الخلق؟ 12-هل في القرآن نص علي خلافة أميرالمؤمنين عليه السلام؟ 15-كيف تم تزويج أم كلثوم ابنة أميرالمؤمنين عليه السلام بعمر؟ 16-لوكان حديث الغدير صحيحا وسمعه الأنصار، فلم رشحوا سعد بن عبادة للخلافة؟ 24-مع الاعتقاد بحياة أئمة الهدي عليهم السلام فهل هم في قبور هم المطهرة؟ 25-أي حياة هي المقصود في الآية الكريمة: «ولا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله أمواتا بل أحيا عند ربهم يرزقون». 30-هل ان بعض الأعمال مثل شرب الخمر وأكل لحم الخنزير و الربا و الزناكانت محللة في يوم ما ثم حرمت؟ أم انها كانت محرمة في جميع الأديان الالهية؟ 37-ما هو المراد من قول الامام الصادق عليه السلام: ما بدالله في شي كما بداله في اسماعيل؟ 40-ما هو المراد بالصراط المستقيم في الآية «اهدنا الصراط المستقيم» و أي صراط مستقيم موجود بعد الاسلام والقرآن؟ 45-قال تعالي: «واذا أخذ ربك من بني آدم من ظهورهم ذريتهم و أشهدهم علي انفسهم ألست بربكم قالوا بلي»، أولا: الذرية غير مكلفة، فكيف تخاطب؟ ثانيا: لماذا لا بتذكر أي انسان هذا الشيء؟ 46-لوكان الرسول معصوما فما معني الآيات التي تخاطبه و تتضمن تهديدا و وعيدا؟ 50-لقد رد عمر بن عبدالعزيز و مأمون فدك الي ابناء فاطمة، فلم لم يردها أميرالمؤمنين (ع) أثناء خلافته الظاهرية الي أبنا فاطمة (س) مع أنه كان أتقي منهما و أكثر احتراما بين الناس؟ اين اثر پاسخ به سؤالات حاجب ابوالليث بن سراج اواني است و نجاشي با عنوان «جوابات أبي الليث الأواني» و شيخ آقا بزرگ طهراني با عناوين «المسائل العكبرية» و «جوابات أبي الليث الأواني» و «جوابات المسائل العكبرية» . «المسائل الحاجبية» و «الأسئلة الحاجبية» از آن ياد كرده اند. (حافظيان ابوالفضل) رساله اي است مشتمل بر 51 مسأله كلامي از آيات متشابه و احاديث مشكله كه «حاجب ابوليث بن سراج اواني» پاسخ آنها را از شيخ مفيد خواسته و شيخ جواب داده است. اين اثر به لحاظ انتساب به مسائل يا مجيب به مسائل حاجبيه يا عكبريه نيز خوانده مي شود. رساله اي است در پاسخ به يازده مسئله مختلف كلامي در موضوعات مختلف. اين رساله با «أجوبة المسائل الحاجبية» كه در پاسخ به 51 سوال كلامي حاجب بن ابي ليث بن سراج و در همين فهرست، ذكر شده، متفاوت است. 51 پرسش است (در امور گوناگون و بيشتر اعتقادي) كه حاجب ابوالليث بن سراج اواني از شيخ مفيد پرسيده و ايشان پاسخ گفته اند. برخي از نسخه ها از جمله نسخه موجود مشتمل بر 18 پرسش است كه با «آيه تطهير» آغاز شده و با «مسئلة، سئل فقال قد كان اميرالمؤمنين و الحسنين عليهم السلام في زمان واحد و جميعهم ائمة منصوص عليهم ... » به انجام رسيده. نجاشي اين كتاب را به عنوان «جوابات ابي الليث» و مرحوم آقا بزرگ با عناوين «المسائل العكبرية؛ جوابات ابي الليث الاواني؛ جوابات المسائل العكبرية؛ المسائل الحاجبية جوابات الاحدي و الخميس مسئلة؛ الاسئلة الحاجبية؛ الحاجبية» آورده است. در سال 1370هـ ق در نجف اشرف، سال 1412هـ ق در بيروت و در سال 1413هـ ق به مناسبت كنگره هزاره شيخ مفيد در قم به چاپ رسيده است. نسخه شماره 4/3694 اين كتابخانه كه «اجوبة المسائل العكرية» است از سوي فهرست نگار سابق كتابخانه، اشتباهاً به نسخه شماره21/78 ارجاع شده در صورتي كه نسخه شماره 21/78 «اجوبة المسائل السروية» شيخ مفيد است. (سيد محمود مرعشي) آغاز كتاب: الحمدلله الذي يؤيد بالتوفيق من يتم هداه ... و بعد فقد وقفت اطال الله بقاء الحاجب ... علي المسائل التي انفذها الي وسال الاجابة عنها بما يزيل الشبهات المعترضة في معانيها انجام كتاب: لمن تامله بعين انصاف و اله الموفق للصواب و هو حسبنا و نعم الوكيل. [مقالات عربي کنگره شيخ مفيد جلد اول (مقاله استاد سيد عبد العزيز طباطبايي) ص 189-192؛ الذريعة 2/90 و5/228 و198 و20/358؛ التراث العربي 1/102؛ فهرست آستان قدس رضوي 11/677؛ مرعشي 1/97و 10/92 و 20/17 و 20/18و 28/579 و 37/153؛ دانشگاه تهران 9/948؛ موسسه آية الله بروجردي 2/271؛ فيلم دانشگاه 2/127؛ نشريه 7/248 و 11/882؛ نسخه پژوهي 3/68؛ شيخ علي حيدر 1/262؛ التراث العربي 1/102؛ الذريعة 2/81؛ 90 و 5/198، 219، 228 و 6/5 و 20/343، 358؛ الشيخ المفيد و عطاؤه الفكري الخالد، ص 32-35؛ فهرست آثار خطي شيخ مفيد در كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي، ص 27-29؛ معجم التراث الكلامي 1/180-181؛ ميراث شهاب س12ش1و/2 244؛ فهرست آستان قدس 14/281؛ كتابخانه ملي 16/184؛ آستانه قم ص 228؛ نشريه 4/327 و 5/304؛ الفبائي آستان قدس 516؛ عكسي مرعشي 3/436-5/256-5/258؛ رايانه استان قدس]
منابع دیجیتالی مرتبط :
توضیحات تکمیلی اثر
نسخه PDF
متکلمان و سایر شخصیت ها :
شیخ مفید
نویسنده :
مفيد، محمد بن محمد
زبان :
عربی
منبع اصلی :
https://alefbalib.com/index.aspx?pid=6&ID=823248
کد کنگره:
BP 200-233
جنس منبع:
متن
پایگاه :
نسخ خطی
یادداشت :
توضیحات فیزیکی اثر :
چاپ: نخستين بار در سال 1370ق در نجف اشرف به چاپ رسيده و پس از آن در سال 1412ق در بيروت، ضمن مجله مشرق، چاپ شده و در سال 1413ق با تحقيق شيخ علي اكبر الهي خراساني، در كنگره شيخ مفيد، به چاپ رسيده است.؛ رساله حاضر به تحقيق علي اكبر الهي خراساني، با عنوان «المسائل العكبرية» در بيروت (1414ق.) براي دومين بار به چاپ رسيده است.
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت