متافیزیک علّیت و تأملی درباب دوگانهانگاری جوهری تعاملگرا | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
متافیزیک علّیت و تأملی درباب دوگانهانگاری جوهری تعاملگرا
محمد مهدیپور
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
متافیزیک علّیت و تأملی درباب دوگانهانگاری جوهری تعاملگرا
ویرایش اثر
عنوان دیگر :
The Metaphysics of Causation and a Reflection on Interactionist Dualism
پدیدآورندگان :
مهدیپور , محمد (دکترای فلسفه دین، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران)
(نویسنده)
چکیده :
علّیت ازجمله مهمترین و مبناییترین مفاهیمی است که در طول تاریخ فلسفه بدان پرداخته شده است. شاید سرشناسترین فیلسوفی که نام او با مفهوم علّیت گره خورده است، هیوم باشد. تجربهگرایی هیوم او را ملزم میکرد تا به مفاهیم موجهاتی بدگمان باشد و ازاینرو، در پی آن باشد تا این مفاهیم را از هستیشناسی خود حذف کند. تلاش او بیثمر نماند. با چالشی که او پیش روی تصور کلاسیک از علّیت گذاشت، تصور رابطۀ علّی بهمثابۀ رابطهای ضروری به حاشیه رفت و اکنون عموم فیلسوفان تحلیلی معاصر این طرز تلقی هیومی از جهان را پذیرفتند؛ طرز تلقیای که به موزاییک هیومی شهرت دارد. باوجوداین، اقلیتی از فیلسوفان هستند که همچنان از تصور کلاسیک یا ارسطویی از علّیت دفاع میکنند. در این پژوهش سعی شده است در ابتدا بهکمک آرای جان هیل و چارلز مارتین، مبانی دیدگاه هیومی معرفی شوند و سپس، با توسل به آرای ایشان، دیدگاه ارسطویی بدیل توضیح داده شود. در قدم بعد، علاوهبر نشاندادن مبنای دیدگاه هیل و مارتین در نگاه ارسطویی آنها به علّیت، دلیلی را برای رجحان دیدگاه ارسطویی نسبت به دیدگاه هیومی ارائه میدهد. در پایان نیز نشان خواهد داد که اگر نگاه ارسطویی به علّیت را بپذیریم و در فلسفۀ ذهن، دیدگاه دوگانهانگاری جوهری تعاملگرا را برگزینیم، بهترین گزینۀ پیش روی ما دیدگاه دوگانهانگاری جوهری غیردکارتی جاناتان لو است.
causation can be regarded as one of the most important and fundamental notions in the history of philosophy. it is arguable if we consider causation is bounded with hume. his empiricism led him to be skeptical about modal notions. hence, he sought to eliminate them from his ontology. his efforts paid back. by his challenge on the classical view on causation, the image of the causal relation as necessary relation was pushed aside. at present, the majority of analytic philosophers have accepted this humean understanding of the world known as the humean mosaic. despite these facts, there is a minority who still defend the classical or, more accurately, the aristotelian account of causation. in this essay, first, i try to introduce the basics of the humean view based on heil and martin’s view. then, i am going to explain the aristotelian view with a focus on charles martin and john heil’s view. besides introducing heil and martin’s views on causation, this article attempts to demonstrate an aristotelian view of the world is preferable to the humean one, this would be possible by appealing to evaluate the distinction between categorical properties and dispositional properties. in the end, i investigate that if we find the aristotelian view more plausible, and if we want to pick up interactionist substance dualism in the philosophy of mind, the best option for us is lowe’s non-cartesian substance dualism.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه PDF
اصل مقاله
مراجع
نویسنده :
محمد مهدیپور
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
https://mph.ui.ac.ir/article_25519_139bf1ee993409631e2d7fa8f14ba9f0.pdf
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه مجلات 5 (متافيزيك- سال 1399- دوره 12- شماره 30- از صفحه 65 تا 85)
یادداشت :
کلیدواژهها
علّیت ارسطو لوئیس و هیوم موجهات چارلز مارتین جان هیل جاناتان لو دوگانهانگاری جوهری غیردکارتی ویژگیهای مقولهای و قابلیتی
کلیدواژهها [English]
Causation Aristotle Lewis and Hume Modality Charles Martin John Heil Jonathan Lowe Non-Cartesian Substance Dualism categorical and dispositional properties
نوع منبع :
مقاله
مخاطب :
بزرگسال , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت