چکیده :
ترجمه ماشینی:
هدف الهیات فلسفی در درجه اول درک نظری ماهیت و صفات خداوند و رابطه او با جهان و ساکنان آن است.
در طول قرن بیستم، بسیاری از جامعه فلسفی (چه در سنت تحلیلی انگلیسی-آمریکایی و چه در محافل قاره ای) در مورد توانایی ما برای دستیابی به چنین فهمی تردیدهای جدی داشتند.
در سالهای اخیر، سنت تحلیلی بهویژه از سوگیریهایی فراتر رفته است که موانعی بر سر راه پرسشهای موجود در رابط بین فلسفه و دین قرار میدهد.
نتیجه، تولدی دوباره از کار جدی و مورد بحث گسترده در الهیات فلسفی بوده است.
راهنمای الهیات فلسفی آکسفورد هم تلاش میکند تا خوانندگان را با جهتهایی که این بورس تحصیلی طی کرده است آشنا کند و هم بحث را در حوزههایی که تاکنون بررسی نشده است دنبال کند.
مقالات موجود در کتاب راهنما که توسط برخی از محققان برجسته در این زمینه نوشته شده است در پنج بخش دسته بندی شده اند.
در مقاله اول ("پرولگومن الهیات")، مقالات بر حجیت کتاب مقدس و سنت، ماهیت و سازوکارهای وحی الهی، بر رابطه دین و علم، و الهیات و راز تمرکز دارند.
بخش بعدی ("صفات الهی") بر مسائل فلسفی مرتبط با صفات اصلی الهی متمرکز است: سهولت، قدرت مطلق، دانایی مطلق و مانند آن.
در بخش سوم («خدا و خلقت»)، مقالات به بررسی نظریههای فعل الهی و مشیت الهی، سؤالاتی در مورد دعا، مشکلات مربوط به حجت الهی و رابطه خداوند با اخلاق و معیارهای اخلاقی، و صورتبندیها و پاسخهای مختلف به مسئله شر میپردازند.
.
بخش چهارم («موضوعاتی در فلسفه مسیحی») به بررسی مسائل فلسفی می پردازد که در ارتباط با آموزه های مرکزی مسیحیت مانند تثلیث، تجسم، کفاره، گناه اصلی، رستاخیز و عشای ربانی به وجود می آیند.
در نهایت، بخش پنجم ("الهیات فلسفی غیرمسیحی") خوانندگان را با کارهایی که در الهیات فلسفی یهودی، اسلامی و چینی انجام می شود آشنا می کند.
philosophical theology is aimed primarily at theoretical understanding of the nature and attributes of god and of god's relationship to the world and its inhabitants.
during the twentieth century, much of the philosophical community (both in the anglo-american analytic tradition and in continental circles) had grave doubts about our ability to attain any such understanding.
in recent years the analytic tradition in particular has moved beyond the biases that placed obstacles in the way of the pursuing questions located on the interface of philosophy and religion.
the result has been a rebirth of serious, widely-discussed work in philosophical theology.
the oxford handbook of philosophical theology attempts both to familiarize readers with the directions in which this scholarship has gone and to pursue the discussion into hitherto under-examined areas.
written by some of the leading scholars in the field, the essays in the handbook are grouped in five sections.
in the first ("theological prolegomena"), articles focus on the authority of scripture and tradition, on the nature and mechanisms of divine revelation, on the relation between religion and science, and on theology and mystery.
the next section ("divine attributes") focuses on philosophical problems connected with the central divine attributes: aseity, omnipotence, omniscience, and the like.
in section three ("god and creation"), essays explore theories of divine action and divine providence, questions about petitionary prayer, problems about divine authority and god's relationship to morality and moral standards, and various formulations of and responses to the problem of evil.
the fourth section ("topics in christian philosophy") examines philosophical problems that arise in connection with such central christian doctrines as the trinity, the incarnation, the atonement, original sin, resurrection, and the eucharist.
finally, section five ("non-christian philosophical theology") introduces readers to work that is being done in jewish, islamic, and chinese philosophical theology.