توحيد مفضل | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
توحيد مفضل
مفضل بن عمر
چاپ: ايران، تهران، 1271 قمري، سنگي، وزيري كوچك، چندين بار نيز بطبع رسيده؛ بدون شماره صفحه؛ ايران، تهران، كارخانه الله قلي خان قاجار، 1287 قمري، سنگي، خشتي، بدون شماره صفحه، در هامش
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
توحيد مفضل
ویرایش اثر
عنوان دیگر :
التوحيد
كتاب الفكر
كنز الحقايق و المعارف
kanz-ul ḥaqāyiq wa-l ma‘ārif
k. -ul fikr
tawḥīd-u mufaḍḍal
at-tawḥīd
پدیدآورندگان :
جعفی, مفضل بن عمر (از اعلام قرن دوم هجری، متکلم شیعى، از چهرههاى سرشناس و از شاگردان ممتاز امام جعفر صادق و امام موسى کاظم و امام رضا علیهمالسلام، صاحب کتاب «توحید مفضل» که املاى امام جعفر صادق علیهالسلام است), اواخر قرن اول هجرى، کوفه، عراق قرن2ق./8م.
(نویسنده)
چکیده :
نسخه از حديث مفصليست كه مفضل بن عمر و از حضرت جعفر الصادق (ع) نقل كرده و بواسطه تفصيل و اشتمال وي بر مسائل مهم توحيدي و استدلالات مفيد آن در رساله جداگانه تدوين و چندين بار نيز بطبع رسيده و ترجمه گشته است ... تاريخچه اين حديث آنستكه مفضل بن عمر را با يكي از ماديين آن عصر ملاقات و مباحثه درباره خدا و مسئله آفرينش دست ميدهد مفضل در اين مباحثه شكست خورده و پس از مراجعه بامام (ع) اين جواب مفصل و مشروح را دريافت ميكند. (عبدالحسين حائري) املاء حضرت ابو عبدالله جعفر بن محمد الصادق -عليه السلام-، در چهار مجلس بر ابوعبدالله (يا ابو محمد) مفضل بن عمر جعفي كوفي مذكور. موجودي و متداول و چاپ شده از اين رساله مانند رساله «اهليلجه»، مشتمل است بر شواهد آفاقي و دلايل طبيعي بر اثبات صانع. مضامين عالي متن حديث و اهتمام توجه أعلامي مثل سيد بن طاووس و علامه مجلسي و غيرهما بر ضبط و شرح اين حديث، بي نياز مي دارد از گفتگوي در سند آن [علامه مجلسي اين حديث را در جلد دوم بحارالانوار، با شرح و توضيح درج نموده و سيد بن طاووس در كتاب أمان الاخطار، توصيه به مطالعه و صحابت اين رساله شريف در سفر فرموده است، ترجمه راوي اين حديث مبارك را در مستدرك الوسائل 562. 3 ببينيد. ] (مهدي ولايي) محمد بن سنان روايت مي كند كه مفضل بن عمر گفت يكروز بعد از ظهر در روضة بين قبر و منبر نشسته بودم و متفكر بودم كه ابن ابي العوجاء آمده و يكي از مريدان او نيز آمد و ابن ابي العوجاء نفي صانعيت و مصنوعيت و بطور كلي مدبر و غير مدبر در امور عالم نمود و بدانجا رسيد كه عالم لم تزل و لايزال بوده است. مفضل مي گويد من رنجور خاطر شدم و به نزد امام جعفر صادق رفتم و حديث ابن ابي العوجاء را گفتم او مرا فردا دعوت بخانه خود كرد و شروع باستدلال درباره خداوند و مسائل توحيد نمود. اين كتاب توحيد مفضل يكي از كتب بسيار عالي است درباره خداشناسي و درحقيقت املاء امام جعفر صادق عليه السلام است كه بعدها بوسيله ملا محمد باقر مجلسي بفارسي ترجمه شده است. (عبدالله انوار) كتابي است در خداشناسي كه گويند املاء امام صادق (ع) براي مفضل بن عمر مي باشد مفضل بن عمر كوفي جعفي در قرن دوم است و شرح احوال او در «مجمع الرجال» قهپائي ج 6ص 123 تا ص 130 به نقل از كشي (م 328) و طوسي (385-460) آمده است. در فهرست كشي و رجال غضائري (م411) او را غالي مي نامند. مجدوع نيز كتاب آن را در فهرست كتب اسماعيلي آورده است (مجدوع چاپ تهران 1966 م ص 103 و 203) سه ترجمه فارسي اين كتاب در ذريعه ج 4ص 91 از شماره 409 تا 411 معرفي شده و سه شرح آن در ذريعه ج 13ص 154 از شماره 525 تا 527 ياد گرديده است اين كتاب در ذريعه ج 16ص 300 با نام «كتاب فكر» آمده و مؤلف ذريعه مي گويد كتاب فكر همان توحيد مفضل ذريعه ج 4ص 482 ش 2156 و «بدء الخلق» مذكور در (ذريعه ج 3ص 51ش 129) مي باشد. در وجه تسميه «فكر» گويد عنوانهاي كتاب با «فكر يا مفضل» و «اعتبر يا مفضل» آغاز شده است. علي بن طاوس (589-664) در كشف المحجة و «امان الاخطار» اين كتاب را به مفضل بن عمر نسبت داده كه به املاي امام صادق (ع) آن را نگاشته است (گ3-29) مجلسي «توحيد مفضل» را همراه با «اهليلجة» (ذريعه ج 2ص 484) كه هر دو از كتب شيعي حاد قرن دوم است در بحار الانوار درج كرده است. كه در چاپ جديد بحار (ج 3ص 59-51) توحيد مفضل، و پس از آن (در ص 152-198) اهليلجة با شرح مجلسي چاپ شده است كتاب توحيد مفضل با اندكي تغيير و به نام «الدلائل و الاعتبار» منسوب به جاحظ (163-255) گنوسيست معتزلي، در حلب 1344 چاپ شده است (علينقي منزوي) سلسله اخباري است از ابي عبدالله يا ابي محمد مفضل بن عمر جعفي كوفي كه از اصحاب حضرت امام جعفر صادق و امام موسي كاظم عليهما السلام بوده است و حضرت صادق (ع) املاء فرموده است در بيان كيفيت خلقت و حكمت بعضي از مخلوقات در چهار مجلس. اين كتاب به ضميمه جلد دوم بحار و نيز به صورت جداگانه چاپ شده است. و داراي شروح و ترجمه هاي متعددي است. (فاضل) حديث مفصليست كه مفضل بن عمر از حضرت جعفر بن محمد الصادق (ع) نقل كرده و مسائل مهم توحيد را در بر دارد و لذا بصورت رساله جداگانه اي تدوين شده است اين رساله از عربي بفارسي و از فارسي نيز بانگليسي ترجمه شده و از بودجه موقوفات خانواده نجفي اصفهان بطبع رسيده. (عبدالحسين حائري) اين گفتار از امام جعفر صادق (ع) (83-148) دانسته شده كه در چهار نيمه روز براي ابي عبدالله يا ابي محمد مفضل بن عمر جعفي كوفي فرموده و او نوشت بر آنرا «كنز الحقايق و المعارف» ناميدند و در پايان بخش يكم «كتاب الادلة علي الخلق و التدبير و الرد علي القائلين بالاهمال و منكري العمد» خوانده شده (ص 34) داستان آن چنين است: مفضل بگفته محمد بن سنان شامگاهي در آرامگاه پيامبر ميان قبر و منبر نشسته بود و درباره بزرگواريهاي او ميانديشيد اين ابي العوجاء با ياران خويش در رسيد اينان نيز درباره برتري و پيشرفت پيامبر گفتگو ميكردند يارش گفت او فيلسوفي بود كه خود را از گرانمايگان خواند و خردمندان و سخنوران از او پذيرفتيد و دين او در همه جا روا گرديد اين ابي العوجاء گفت من در ريشه دين و خداي جهان سخن دارم تا چه رسد پيامبر مفضل اين را كه بشنيد با او پرخاش كرده بيدنش خواند وي گفت اگر متكلمي با تو سخن خواهيم گفت و اگر از شاگردان صادقي ع او مردي است بردبار است و دشنام نميگويد و بنرمي سخن ميراند تا بر ما چيره گردد. مفضل انديشمناك از مسجد بنزد امام رفت و سرگذشت بگفت امام اين گفتار را براي او گفته و او بنوشت. در آغاز جهان را شناساند و در بخش يكم آن كه كالبد شناسي است از متكلمان و فيلسوفان ناتوان ياد شده و از سخنان آنها خرده گيري گشت در دومي و سومي از جانوران و گياهان و كانها و كائنات جو و ستارگان سخن بميان آمد و از معطلان ياد گرديد در چهارمي از بخت و اتفاق و از خرد و گفتار فيلسوفان و مهندسان درباره آفتاب سخن رانده شده و از اصحاب طبايع و معطلان و ماني و مانويان ياد گرديد و گفته شد كه يونانيان جهان را «قوسموس - آرايش» مينامند و از چهارگونه شناخت (ص 92) و از خرده گيري كه ارسطو از بخت و اتفاق كرده است. (ص 93) ياد شد. امام در پايان بخش چهارم نويد ميدهد كه سخناني درباره آسمان و زمين و شگفتيهاي آفرينش و فرشتگان براي او بگويد اين راهم كه مانند خود توحيد در دسترس نبوده اخيراً ميرزا ابوالقاسم ذهبي شيرازي جسته و همه را در تباشير الحكمه فارسي خود (ايران 1319) آورده و گفت گرچه همه اينها با سندهاي معتبر بمن نرسيد ولي مي نمايد كه از امام باشد (ذريعه). توحيد در ايران و بغداد بچاپ رسيد و مجلسي دوم آنرا بپارسي كرد (چاپ ايران 1287) و محمد صالح بن محمد باقر قزويني روغني در 1080 و شيخ فخرالدين تركستاني و رارودي قم نشين كه شيعه گشت در 1065 آنرا ترجمه كردند و همين تركستاني باز آنرا براي حاج نظر علي بپارسي شرح كردو باقر بن اسماعيل واعظ كجوري تهراني (م طوس 1313) آنرا شرح نمود و اسماعيل بن حسين تبريزي بنظم در آورد نيز در 1949/1369 در نجف با اهليلجه بچاپ رسيد. (محمد تقي دانش پژوه) اين كتاب در صفحه 223 جلد اول فهرست كتابخانه مدرسه عالي سپهسالار تأليف آيت الله آقاي حاج ضياء الدين ابن يوسف حدائق چنين معرفي شده است: «توحيد مفضل عبارت است از اخباري كه مفضل بن عمر جعفي كه از اصحاب حضرت امام جعفر صادق بوده، در بيان كيفيت خلقت و حكمت بعضي از مخلوقات در چهار مجلس از املاء حضرت صادق نقل كرده است» . (علي نقي بهروزي) در اين كتاب مفضل بن عمر جعفي كه از اصحاب حضرت امام جعفر صادق (ع) است، مطالبي را كه امام عليه السلام بر او املاء كرده است ذكر مينمايد مطالب مزبور كه در چهار مجلس بيان شده، در بيان كيفيت خلقت و حكمت بعضي از مخلوقات و توحيد ميباشد. (علي نقي بهروزي) در توحيد. املاي حضرت صادق (ع) (83-148ق) است، كه در هفت مجلس، پيرامون آفريده ها و آفريننده و اسرار آفرينش فرموده اند. با شرح ها و ترجمه هايي به فارسي و زبان هاي ديگر. با سربندهاي «المجلس الاول، الثاني» و «فكر» . (احمد منزوي) املاء امام جعفر صادق عليه السلام براي مفضل بن عمر الجعفي الكوفي (اين كتاب و كتاب اهليلجه هر د در اثبات توحيد و از منشآت امام صادق عليه السلام است با اين فرق كه رساله اهليلجه را بدست مبارك و بخط خود در جواب مفضل بن عمر مرقوم نموده ولي كتاب توحيد را براي مفضل املا نموده و مفضل آنرا بخط خود نگارش داده. (جواد مقصود) رساله بسيار مشهوري است شامل درسهاي امام صادق (ع) به مفضل كه محمد بن سنان زاهري آن را رويات كرده است. امام (ع) در اين درسها براي اثبات وجود خداوند استدلال مي كند و بسياري از بندهاي كتاب اب عبارت «فكر» آغاز مي شود و نجاشي آنرا كتاب فكر ناميده است. نام رساله در صحفه نخست نسخه حاضر «رسالة الأدلة علي الخلق و التدبير» آمده است. (حافظيان ابوالفضل) كتابي در خداشناسي و توحيد و بيان گوشه هايي از شگفتيهاي آفرينش با عناوين «فكر يا مفضل - و اعتبر يا مفضل» منسوب به حضرت امام صادق عليه السلام است كه گفته شده املاي آن حضرت بر مفضل مي باشد و بر مصاحبت آن از سوي برخي بزرگان همچون دانشمند بزرگ شيعه مرحوم سيد بن طاووس تأكيد شده است اين اثر در چهار مجلس نگاشته شده و در هر يك حكمت هاي بخشي از نظام آفرينش بازگو شده است. مرعشي نجفي، محمود در توحيد. املاي حضرت صادق (ع) است، كه در 7 «مجلس»، پيرامون آفريده ها و آفريننده و اسرار آفرينش فرموده اند. چند بار چاپ شده است با شرحها و ترجمه هايي به فارسي و ربانهاي ديگر. با سربندهاي «المجلس الاول، الثاني» و «فكر». (احمد منزوي) آغاز كتاب: روي محمد بن سنان قال حدثني المفضل بن عمر قال کنت ذات يوم بعد العصر جالساً في الروضة بين القبر و المنبر ... انجام كتاب: ... قال المفضل فانضرفت من عند مولاي بمالم ينصرف احد بمثله. [كتابخانه جامع گوهرشاد 4/2044؛ مدرسه نمازي ص 346؛ التراث العربي 2/148؛ فهرست مجلس 26/154 و38/561؛ الذريعة 4/482 و 483 و 3/51 و 16/300؛ مرعشي 6/66 و 37/698 و 35/167؛ مشارعربي /224؛ الهيات مشهد 2/88؛ دانشكده ادبيات مشهد ص 165؛ فهرست آستان قدس 5/90-92و 14/163-14/164؛ كتابخانه وزيري 3/906 و 3/961 و4/1496؛ فهرست سپهسالار 3/525؛ آية الله فاضل خوانساري ص 21؛ مرعشي 10/129و 33/538 و 17/5 و 19/15و 14/365و 26/174؛ مركز احياء ميراث اسلامي 3/215؛ كتابخانه هاي گلپايگان 114؛ حوزه علميه امام صادق 2/126؛ الهيات تهران ص 279و 284؛ كتابخانه ملي 10/275 و 11/464؛ فهرست مجدوع به نقل از آقاي محمد قزويني پانوشت ص 203؛ مجلس شورا 4/40 و 7/55 و 7/285 و 12/29 و 14/260 و 26/154 و 22/186 و 38/561 و 38/563؛ آستانه حضرت عبدالعظيم 1/157؛ عكسي مركز احياء 4/216 و 1/277؛ فرهنگ مشهد ص 47؛ كتابخانه مدرسه آخوند ص 1301 و 1536؛ الذريعه ج 4-482 و فهرست مجلس ج 4-40 فهرست دانشگاه 3: 214-216، 5: 1124-1128 و 1239 مشار (چاپي عربي) : 224؛ دليل المخطوطات 1/272؛ ادبيات تهران 1/154؛ دانشگاه تهران 3/214 و 5/1239و 9/855 و 8/713 و 16/270 و 16/454 و 16/497 و 16/555 و 20/91؛ فيلم دانشگاه 1/723؛ شخصي ميبدي 2/53؛ حضرت شاهچراغ ص 101 و 2/22 و 2/212 و 2/244 و 2/348؛ سريزدي 1/70 و 1/113؛ مكتبة الزهراء ص 50؛ مدرسه فيضيه 1/427؛ اصغر مهدوي 2/111؛ دائرة المعارف اسلامي 1/88؛ ذريعه 4/482 «التوحيد» و شرح ايي از آن، همانجا، 91 براي 3 ترجمه فارسي آن؛ اعلام 3/2335: مفضل الجعفي؛ نسخه ها 2/916، 9174 «ترجمه توحيد مفضل» (3 عنوان) ؛ مشار عربي 224 «توحيد مفضل» : نشاني 5 چ؛ مرعشي، 6/66 «التوحيد» ؛ نشريه 6/692 و 11/685؛ اهدائي به آستان قدس ص 289؛ فهرست الفبائي آستان قدس ص 150؛ كتابخانه عمومي اصفهان 1/210 مدرسه فيضيه 3/52؛ فرهنگ و هنر مشهد ص 46 و 47؛ شيخ علي حيدر 1/239؛ تراثنا س6ش/1 93؛ رايانه ملي ص 62 و 66؛ آستان قدس 26/174؛ عكسي مرعشي 3/54؛ فهرستگان نسخه هاي خطي حديث 3/231-239 و 47-53؛ معجم التراث الكلامي 2/353؛ ميراث مكتوب شيعه 398؛ عكسي مرعشي 3/98 و 3/644؛ عكسي مركز احياء 7/300؛ كتابخانه وزيري 5/1647؛ مكتبة امير المومنين 1/277؛ اهدائي رهبر 2اخبار/1 213 و 214؛ دائرة المعارف تشيع: 5/136؛ دانشنامه جهان اسلام: 8/439؛ مرآة الكتب: 1/431؛ رايانه آستان قدس] شرح و حواشي: توحيد مفضل (ترجمه) (-) توحيد مفضل (ترجمه) (-) توحيد مفضل (ترجمه) (-) شرح التوحيد للمفضل (-) توحيد مفضل (ترجمه) (-) توحيد مفضل (ترجمه) (-) شرح التوحيد للمفضل (-) توحيد مفضل (ترجمه) مجلسي، محمد باقر بن محمد تقي (1037-1110) توحيد مفضل (ترجمه) روغني قزويني، محمد صالح بن محمد باقر (-1116) حديث مفضل (ترجمه) حسيني شريفي، جلال الدين محمد بن ابوالقاسم (1246-1331) شرح التوحيد للمفضل = شرح حديث مفضل بهاري همداني، محمد باقر بن محمد جعفر (1277-1333) توحيد مفضل (ترجمه و شرح) تركستاني، فخرالدين (-11) شرح التوحيد للمفضل حسيني، محمد بن محمد باقر (-12) گوهر يكدانه = شرح توحيد مفضل شوشتري، عوض بن حيدر (-12) توحيد نامه = ترجمه منظوم توحيد مفضل تائب تبريزي، اسماعيل بن حسين (-1374) شرح التوحيد للمفضل امامي، شريف بن موسي (-11) شرح التوحيد المفضل محصص لاهيجي، محمد سعيد بن اسماعيل (-13)
منابع دیجیتالی مرتبط :
توضیحات تکمیلی اثر
نسخه PDF
نویسنده :
مفضل بن عمر
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://totfim.com/Books/Details/20535
کد کنگره:
BP 217-219
جنس منبع:
متن
پایگاه :
نسخ خطی
یادداشت :
توضیحات فیزیکی اثر :
چاپ: ايران، تهران، 1271 قمري، سنگي، وزيري كوچك، چندين بار نيز بطبع رسيده؛ بدون شماره صفحه؛ ايران، تهران، كارخانه الله قلي خان قاجار، 1287 قمري، سنگي، خشتي، بدون شماره صفحه، در هامش
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت