الاحسان فی تقریب صحیح ابن حبّان - المجلد 1 (طبع دارالتاصیل) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
الاحسان فی تقریب صحیح ابن حبّان - المجلد 1 (طبع دارالتاصیل)
ابن حبّان؛ الأمیر علاء الدین بن بلبان الفارسی
608 صفحه
کتابخانه مجازی الفبا
1435ق./2014م.
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
الاحسان فی تقریب صحیح ابن حبّان - المجلد 1 (طبع دارالتاصیل)
ویرایش اثر
عنوان دیگر :
صحیح ابن حبان - ج1
صحيح ابن حبان بترتيب ابن بلبان - ج1
المسند الصحيح - ج1
پدیدآورندگان :
الفارسی, الأمیر علاء الدین بن بلبان
(گردآورنده)
ابن حبان البستی , ابوحاتم محمد بن احمد (متکلم، محدث، لغوی و رجالی شافعی، از بررگان مورخین حدیث، متهم به قرمطی گری؟، صاحب کتاب «صحیح ابن حبّان»، معتزلی) , 274ق. بست، افغانستان 354ق. بست، افغانستان
(نویسنده)
وضعیت نشر :
قاهره - مصر ،
دار التاصیل ،
1435ق./2014م
چکیده :
«صحيح ابن حبان بترتیب ابن بلبان» یا «المسند الصحيح» یا «الإحسان في تقريب صحيح ابن حبان»، تألیف علاءالدین علی بن بلبان فارسی (متوفی 739ق)، مشتمل بر روایات صحیح محدث اهل سنت ابوحاتم محمد بن حبان بستی سجستانی (متوفی 354ق) مشهور به ابن حبان است. ابن حبان در کتاب خود روایات را به ترتیب جدیدی تدوین کرد که ازهرجهت با کتابهای مسند و سنن تفاوت دارد به این صورت که روایات را در پنج موضوع کلی یعنی: اوامر، نواهی، اخبار، اباحات و افعال پیامبر(ص) طبقهبندی کرده و در ذیل هر یک از موضوعات یاد شده طبقهبندیهای کوچکتری معمول داشت. وی گاه در ذیل روایات خود نظرات و توضیحاتی را با عنوان «قال ابوحاتم» درج کرده که معرف دیدگاههای فقهی اوست.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
حدیث
,
جوامع حدیثی
,
کتب حدیث
,
جوامع حدیثی اهل سنت
,
حدیث نبوی
,
کتب حدیث اهل سنت
,
سنت قولی رسول خدا صلی الله علیه و آله
,
حدیث نبوی صلی الله علیه و آله
نویسنده :
ابن حبّان؛ الأمیر علاء الدین بن بلبان الفارسی
زبان :
عربی
منبع اصلی :
https://ia800707.us.archive.org/7/items/FP151373/01_151373.pdf
جنس منبع:
متن
فروست:
دیوان الحدیث النبوی (12)
پایگاه :
ر:پایگاه موقت
یادداشت :
آدرس دوره: https://archive.org/details/FP151373
المجلد 1 من 9 مجلدات
توضیحات فیزیکی اثر :
608 صفحه
توضیحات اضافی :
به گفته یاقوت، ابن حبان در شناخت متون و اساتید، عالمی بنام بود و احادیث را از متن دانشها چنان بیرون میکشید که دیگران از آن فرو میماندند، هر کس در تصانیفاش به دیده انصاف بنگرد او را دریایی از دانش مییابد، آثار گرانبارش دستمایه اصحاب حدیث شد. آرا و برداشتها درباره آثار و شخصیت علمی او گونهگون و متضاد است. شمار ناقدانی که او را ثقه و حافظی امین دانستهاند بیش از کسانی است که او را دروغزن و روایاتش را سست معرفی کردهاند. صاحبنظران کتاب صحیح او را اصح از سنن ابن ماجه دانستهاند. ابن حبان روایت کتاب را بهصورت مسند آورده و برای راویان و روایات آنها شروط پنجگانهای قائل بوده که این شروط عبارتاند از: عدالت راوی، امانتداری در حدیث، تعقل نسبت به مرویات، دانش در شناخت روایات محال و غیرممکن و سلامت خبر او از تدلیس. ازآنجاکه استفاده از صحیح ابن حبان با دشواریهایی برای دانشمندان همراه بوده است و حتی پیدا کردن روایت موردنظر حدیث در شرایط معمولی در آن ممکن نیست، برخی از متأخران روایت کتاب او را بر مبنای ابواب فقهی مرتب ساختند که از جمله میتوان به علاءالدین علی بن بلبان فارسی اشاره کرد. وی کتاب صحیح ابن حبان را بر پایه ابواب فقهی مرتب ساخت و نام آن را «الإحسان في تقريب صحيح ابن حبان» گذاشت و هیثمی نیز روایات زائد بر احادیث صحیحین را از صیحیح ابن حبان جدا کرده و در قالب کتابی به نام موارد الظمأن الی زوائد ابن حبان تألیف کرد. ارزیابیهای ناهمگونی درباره «ابن حبان بستی»، حدیثپژوه نامبردار قرن چهارم وجود دارد. وی در نگاشتههای خویش در ارتباط با عترت(ع)، نسبت به دیگران از مکتب خلافت، اخبار بیشتری آورده و از این رهگذر در برخی منابع، شیعه خوانده شده است. درعینحال در جرحوتعدیل عترت(ع) دچار تناقض گشته و اعتبار روایات برخی امامان(ع) را دستخوش تردید قرار داده است؛ وی گاهی امام رضا(ع) را ستوده و از تجربه موفق خود در زیارت قبرش(ع) گفته و گاه، گرفتار خطا، پندار و راوی اخباری شگفت شمرده است. او همچنین برخی روایات و راویان امام رضا(ع) خاصه «اباصلت» را تضعیف کرده است. ابوحاتم نسبت به اهلبیت(ع) از خود تمایل نسبی بیشتری نشان داد، در هنگام معرفی صحابه بلافاصله پس از خلفا به ذکر اخبار فضل فرزندان پیامبر(ص) و اهل کساء(ع) اقدام نمود که ظاهراً این رفتارش را وامدار استادش ابن خزیمه بود و برای شاگردش حاکم نیشابوری به ارث گذاشت. او احادیث فضل بیشتری، چون حدیث غدیر را درباره عترت(ع) صحیح شمرد. وی به بعضی راویان چون حارث اعور، عامر بن واثله که معروف به تشیعاند و از سوی اصحاب صحاح ترک شدهاند احتجاج کرد. شاید همین امور و نگارش کتاب درباره اهلبیت(ع) سبب شد که ابن شهرآشوب او را شیعه بداند. بستی حدیث معروف «من مات و لیس له إمام مات میتة جاهلیة» که از روایات کتاب حاضر میباشد را صحیح دانسته است. بیگمان این حدیث وجود امامی جامعالشرایط را در هر دوره ثابت میکند تا مانع از مرگ جاهلی مردم دورانش شود و وقتی بستی امامان علیهمالسلام را تخطئه کند از معرفی مصداقی معقول برای این حدیث عاجز خواهد بود. تناقض دیگر رفتار بستی با حدیث معرفی اهلبیت(ع) و اینکه دشمن آنان در آتش و یا منافق و دوست آنان مؤمن است، ارتباط دارد. او مینویسد: پیامبر(ص) فرمود: «و الذی نفسی بیده لا یبغضنا اهل البیت رجل الا ادخله الله النار». و از زبان علی(ع) میآورد: «والذی فلق الحبة و ذرأ النسمة إنه لعهد النبی الأمی(ص) إلی أنه لا یحبنی إلا مؤمن و لا یبغضنی إلا منافق». این احادیث شواهدی بر نادرستی موضع ابن حبان درباره امثال اباصلت میباشند که وی بهطور خاص آنان را تخطئه کرده است. همانگونه که از ظاهر روایات فوق برمیآید و با توجه به دوستی اباصلت نسبت به اهلبیت(ع) نمیتوان پذیرفت که وی و امثال او غیرمؤمن و اهل دروغ بوده، دروغی را به ایشان نسبت داده باشند.
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
چاپ:
اول
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت