ترجمه کتاب فلسفه دین | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
ترجمه کتاب فلسفه دین
پدیدآور: یوسف زنگنه ؛ استاد راهنما: جواد سیحی ؛ استاد مشاور: محمد ابراهیم عباسی
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
ترجمه کتاب فلسفه دین
ویرایش اثر
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی:
کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی:
علوم انسانی
محل تحصیل رساله تحصیلی:
جامعه المصطفی العالمیه، موسسه زبان و فرهنگشناسی
تاریخ دفاع:
1397
پدیدآورندگان :
زنگنه, یوسف
(نویسنده)
سیحی, جواد
(استاد راهنما رساله تحصیلی)
عباسی, محمد ابراهیم
(استاد مشاور رساله تحصیلی)
چکیده :
دین غالباً مخالف با فلسفه معرفی می شود. ژان گروندن در این اثر تلاش دارد نشان دهد که بین دین و فلسفه دیالوگ حاکم است. تفکر درباره فلسفه بدون در نظر گرفتن دین که از نظر تاریخی مقدّم بر آن است ممکن نیست. بنابراین فلسفه و دین یک دَینی نسبت به یکدیگر خواهند داشت. از منظر مولّف سه نوع پاسخ ممکن به مسأله پیچیده درباره معنای وجود ارائه شده است: پاسخ های دیندارانه که وجود را با یک قدرت متعالی مرتبط می دانند، پاسخ های سکولار که تکیه آنها بر خوشبختی و لذّت انسان است و پاسخ هایی که قائلند معنایی برای زندگی وجود ندارد و آن را پوچ می دانند. فلسفه دین قبل از هر چیز به ماهیّت دین می پردازد با این هدف که دین چیست؟ عناصر و علل آن کدام است؟ وظیفه فلسفه دین تفکّر درباره معنای این پاسخ و جایگاهی ست که در حیات انسانی، هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی ایفا می کند. فلسفه دین مدّعی اندیشیدن درباره دین، جوهر دین، عقلانیّت و حتّی بی خردی آن است. اولین فیلسوفان یونانی، پایه های نخستین اندیشه دینی هستند. افلاطون کسی است که نفوذ عمیقی بر تفکر الهی، دین و تعالی اعمال کرده است. در دوران لاتین، فضیلت بزرگ دین از خرافات که پوچ است تمییز داده می شود. در این دوران فیلسوف حقیقی کسی هست که خدا را دوست داشته باشد. در قرون وسطی سه دانشمند بزرگ جهان اسلام (فارابی، ابن رشد و ابن سینا) معرفی می شوند که این نویسندگان و متفکّران دغدغه این را داشتند تا نشان دهند که دینشان یعنی اسلام با «فلسفه» مطابقت دارد و تمرکز آنها بر دو منبع شناخت یعنی عقل و وحی بود. توماس آکوئیناس در دنیای مسیحیت هرگز اعتبار وحی را زیر سوال نمی برد و تلاش دارد آن را مطابق عقل معرفی کند. مدرنیته چیزی غیر از آزادی از یوغ و سلطه دین نیست. دین در این دوران جای خود را به علم می دهد فلسفه ذات گرا جایگزین فلسفه نومینالیستی می شود. ماهیّات نام هایی بیش نیستند که ذائیده ذهن انسانها هستند. تنها جزئیات فردی وجود دارند. در این دوره اسپینوزا از آزادی فکر و اندیشه دفاع می کند. کانت وارث عصر روشنفکری، دین نهادی، تاریخی و خاص را از دین جهانی و فراگیر تفکیک می کند. برای هگل خدا در طبیعت جریان دارد و در تاریخ آشکار می شود. پس از مارکس، نیچه، فروید، می توان از مرگ خدا سخن گفت. مولّف مخالف کاهش دین به موضوع فرهنگ است و دین را بسیار فراتر از آن می داند. تمام معنای زندگی به آن بستگی دارد.
منابع دیجیتالی مرتبط :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
متن ناقص پایان نامه
نویسنده :
پدیدآور: یوسف زنگنه ؛ استاد راهنما: جواد سیحی ؛ استاد مشاور: محمد ابراهیم عباسی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
https://ganj.irandoc.ac.ir
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایان نامه های ایران داک
یادداشت :
نوع منبع :
رساله تحصیلی
مخاطب :
بزرگسال , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت