چکیده :
thamud as a civilized nation with the ability to engineer natural resources, is aligned with today's advanced societies that are under the shadow of science, what is considerable to understand the diverse notes of this qur’anic story.
but there are some ambiguities in the details of the story, especially in the case of saleh's (as) she-camel, causing to disagreements between exegetes.
therefore, the study of the image as one of the branches of aesthetic science and because of the existence of the components of thought, language, emotion, truth, imagination, etc.
is necessary for the development of semantics and explanation of the ambiguities of the text.
on the other, recognizing the context of the situation, which includes the physical, social and mental context, directs the audience of the image to the speaker’s purpose.
recognizing the image components in the context of the revelation age would pave the way for matching the images in order to educate peoples of different ages.
in this article, it is aimed to answer the issue of the relationship between the visual components of the she-camel in the physical, social and mental context of thamud, to explain the vagueness of the verses related to the she-camel and the nature of the educational approaches of this story in the situational context of the age of descent and other ages.
in this research, it is also tried to explain the ambiguities by the combination of illustrative components in the synchronous situation of descent and different epochs.
the socio-physical order of thamud, which is the very cause of their arrogance as well, are shown through the image components.
god, according to this feature, chose the emergence of a camel from the heart of the mountain for the completion of the proof, and the water division program for testing thamud.
allah, by these verses, warns against the disbelief of mecca in the synchronous texture of descent, and all the perpetrators in the diachronic context, that they are coming to a hard situation.
ثمود به عنوان قومی متمدن که توانایی مهندسی منابع طبیعی داشتند با جوامع پیشرفته امروز که دچار علمزدگی شدهاند سنخیت دارند امری که نشاندهنده اهمیت شناخت زوایای مختلف این داستان قرآنیست.اما ابهاماتی در جزییات این داستان به ویژه در مورد ناقه صالح(ع) مشاهده میشود که سبب ایجاد اختلاف میان مفسران شدهاست.
بدینسبب تصویرپژوهی به عنوان یکی از شاخههای علم زیباییشناسی، به سبب وجود مولفههای اندیشه، زبان،عاطفه،حقیقت،خیال(تخییل، تشبیه و...) جهت توسعه معنایی و تبیین ابهامات متن ضرورت مییابد.ازطرفی شناخت بافت موقعیت که شامل بافت فیزیکی،اجتماعی و ذهنی، هدایتکننده مخاطب تصویر، به مراد متکلّم است.
با شناخت مولفههای تصویرگری در بافت عصر نزول قرآن، مسیر تطبیق تصاویر جهت تربیت مخاطبان عصرهای مختلف هموارمیشود.
در این مقاله سعی میشود بهچگونگی ارتباط مولفههای تصویری ناقه در بافت فیزیکی، اجتماعی و ذهنی ثمود جهت تبیین مبهمات آیات ناقه و چیستی رهیافتهای تربیتی این داستان در بافت موقعیتی عصر نزول و دیگر عصرها پاسخ دادهشود.
دراین تحقیق کوشش میشود، ابهامات مذکور با روش تلفیق مؤلفههای تصویرگری در موقعیت همزمان نزول و عصرهای مختلف تبیینگردد.
بافت فیزیکی-اجتماعی قوم ثمود که زمینهساز بافت ذهنی"تکبّر"در میان آنان است، با مؤلفههای تصویرگری نمایش داده شدهاست.خداوند، به اقتضای این صفت، پیدایش شتر از دل کوه را، جهت اتمام-حجت و برنامه تقسیم آب را، جهت آزمایش ثمود، برگزید.خداوند با برشی از زندگی افرادی که با برتریجویی به مقابله با آیات خدا برخاستهاند، کفارمکّه را در بافتهمزمانی نزول(که همچون ثمود علم و تمدن ساخت بنا در کوه نداشتند)و تمامی طغیانگران را در بافت درزمانی هشدار میدهد که سرانجامی سخت درپیش دارند.
نویسنده :
فاطمه کیانی؛ محمدرضا حاجی اسماعیلی؛ اعظم پرچم
منبع اصلی :
https://tqh.alzahra.ac.ir/article_4051_43a6996c19b79b3d455b0d636b901a65.pdf
پایگاه :
پایگاه مجلات 5
(تحقيقات علوم قرآن و حديث - سال 1398- دوره 16- شماره 2- از صفحه 111 تا 144)
یادداشت :
کلیدواژهها
قرآن بافت درزمانی بافت همزمانی مؤلفههای تصویر ناقه صالح(ع)
کلیدواژهها [English]
Qur’an Diachronic Texture Synchronous Texture Image Components Saleh''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''s (AS) She-camel