خدا و شر: درسنامه مسئله شر | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
خدا و شر: درسنامه مسئله شر
مایکل پترسون؛ مترجم: حسن قنبری؛ ویراستاران: محمد تنها، محمد کیوانفر
167 صفحه
کتابخانه مجازی الفبا
1397ش.
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
خدا و شر: درسنامه مسئله شر
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
پترسون , مایکل ال. (Michael L. Peterson، فیلسوف دین ، استاد الهیات و دین مدرسه دینی asbury امریکا ), 1950
(نویسنده)
تنها, محمد (ویراستار)
(ویراستار)
کیوانفر, محمد (ویراستار، مربی گروه فلسفه اسلامی دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب قم)
(ویراستار)
قنبری, حسن (مترجم), 1344ش.
(مترجم)
وضعیت نشر :
قم - ایران ،
کتاب طه (وابسته به موسسه فرهنگی طه) ،
1397ش
چکیده :
درباره کتاب خدا و شر: مجله تایم(۱۳) در ژوئن ۱۹۹۱ این پرسش را مطرح کرد: «چرا؟ چرا شر رخ میدهد؟» لانس مورو روزنامهنگار در مطلب اصلی مجله، تعداد زیادی از شرور فراموشنشدنی را مرور میکند، از واقعه آشویتسِ هیتلر تا تجاوز صدام حسین به کویت، از به دار آویختن مردان سیاهپوست به دست کوکلسکلانها در ایالت میسیسیپی پیش از [اجرای] حقوق مدنی تا شیوع ایدز. مورو دقیقاً در مجلهای عمومی همان پرسشهای قدیمی را در مقالهای با عنوان ناخوشایندِ «شر» مطرح میکند. آیا شر امری وجودی است؟ یا عمل غیراخلاقی و غیرانسانی افراد است؟ درباره امور بد و مضر خارج از کنترل ما مثل بیماری، سیل و ناراحتی روانی چه میتوان گفت؟ آیا طبیعت مسئول است؟ چرا «شر» این همه جذاب شده و ذهن انسان را اینچنین به خود مشغول داشته و «خیر» کسالتبار و ملالآور شده است؟ آیا شُرور در جهت تحقق اهدافی رخ میدهند یا صرفاً به نحو اتفاقی ایجاد میشوند؟ چرا به نظر میرسد بشر از درک شرور و غلبه بر آنها عاجز مانده و نمیتواند از وقوع آنها ممانعت کند؟ افراد صاحبفکر پرسشهای نافذی درباره شر دارند و میخواهند بفهمند که این مسئله چه چیزی را درباره وضعیت آدمی آشکار میسازد. ران رزنباوم در یکی از مقالههای اصلی مجله نیویورک تایمز معنای شر را بررسی میکند. روی جلد مجله میخوانیم «بازگشت شر» و عنوان مقاله رزنباوم این است: «خیره شدن به قلبِ قلب تاریکی». مقاله رزنباوم صحنه به قتل رساندن دو پسر کوچک به دست مادرشان سوزان اسمیت را در شهر بوفالو در ایالت کارولینای جنوبی توصیف میکند. او واقعیتهایی را مرور میکند که اکنون همگان بهخوبی از آن آگاهی دارند: سوزان اسمیت بچهها را در صندلی مخصوص کودکان در اتومبیل مزدای خود میگذارد و اتومبیل را در دریاچه جان دی لانگ غرق میکند. سپس برای پنهان کردن جرم، راه سختی را انتخاب میکند. با سوء استفاده از احساسات نژادپرستانه مدعی میشود که یک آمریکایی آفریقاییتبار اتومبیل و کودکان وی را دزدیده است. او با حالت یأس و ناامیدی در تلویزیون ظاهر میشود و برای یافتن دزد اتومبیل و کودکانش درخواست کمک میکند. اما نُه روز بعد اعتراف میکند که مایکل سهساله و آلکس چهاردهماهه را خودش کشته است. رزنباوم این نکته را اظهار میکند که روزنامهای محلی کار اسمیت را «عملی شرورانه» نامیده است. نکته حساس این اظهارنظر بیان آن از سوی یک رسانه خبری سکولار [غیردینی] است. در عصری که رسانههای الکترونیکی و چاپی نوعاً «نسبیت ارزشها» را مسلم میگیرند و از پرداختن به مسائل دشوار درباره اخلاق، الاهیات، معنای زندگی و جایگاه ما در کیهان پرهیز میکنند، ناخواسته چنین اظهارنظری ابراز شد.
کلید واژه اصلی :
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
مسأله شر(فلسفه دین)
نویسنده :
مایکل پترسون؛ مترجم: حسن قنبری؛ ویراستاران: محمد تنها، محمد کیوانفر
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
https://fidibo.com/book/95599-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AE%D8%AF%D8%A7-%D8%B4%D8%B1
جنس منبع:
متن
پایگاه :
ر:پایگاه موقت
یادداشت :
چاپ 2 - سال 1398 - خدا و شر: درسنامه مسئله شر
توضیحات فیزیکی اثر :
167 صفحه
توضیحات اضافی :
بخشی از کتاب خدا و شر: فصل اول: مسئله شر و جایگاه آن در فلسفه دین: یک جای کار جهان به طرز فاجعه باری می لنگد. زمین لرزه ای در پرو جان صدها نفر را می گیرد. بیمارِ گرفتارِ سرطان لوزالمعده رنج طولانی و درد کشنده ای را تحمل می کند و در نهایت از دنیا می رود. یک سگ [ وحشی ] به کودکی دوساله حمله و وحشیانه بدن او را پاره پاره می کند و او را می کشد. میلیون ها نفر در سومالی متحمل رنج ویرانی های ناشی از جنگ می شوند. در شهر واکو واقع در ایالت تگزاس، رهبر دیوانه یک فرقه هشتاد و پنچ نفر را به کام مرگ می فرستد. در کره شمالی میلیون ها نفر بر اثر قحطی و خشکسالی گرسنگی می کشند و می میرند. رویدادهای هولناک گوناگونی در جهان ما رخ می دهد. از زمان پیدایش تمدن تا کنون ماجرا بر همین منوال بوده است. امروزه با پیشرفت رسانه های خبری، رویدادهای ناخوشایند جهان و اتفاقات بدی که هر روز برای مردم رخ می دهد تحت پوشش قرار می گیرند. تلویزیون تصاویر زنده ای از جنگ، قتل، خرابی و درد و رنج نشان می دهد. روزنامه ها از تجاوز، سوء استفاده، ویرانی و فاجعه گزارش می دهند. مشکل فلسفی اجازه دهید بگوییم که اینجا مسئله اساسی برای خداباوری ( و برای هر روایتی از خداباوری مسیحی ) ایجاد سازگاری میان باور به یک موجود قادر مطلق، عالم مطلق و خیرخواه محض و عقیده به وجود شر در جهان است. اما این مسئله دقیقاً چه نوع مسئله ای است؟ به عبارت دقیق تر، مشکل خداباوری در رد این استدلال است که میان باور به خدا و باور به وجود شر تناقض وجود دارد. برهان شر _ یا در واقع هر کدام از براهین شر _ ساختار، مقدمات و نتیجه ای دارد. در واقع « مشکل » فرارویِ خداباوری، نتیجه منطقی هر نوع برهان شر و دلایل این نتیجه است. در عبارت های زیر، من اصطلاح مسئله شر را صرفاً مترادف با برهان شر ( ۴۷) به کار می برم. فقط یک مسئله یا برهان شر در کار نیست؛ درواقع برهان های بسیاری وجود دارند. محققان انواع مختلفی از برهان های شر را به همراه استراتژی های کلیدی آنها و نیز پاسخ های خاص خداباورانه آورده اند. این برهان ها ریشه های گوناگونی دارند. یکی از آنها این است که مسئله شر، نوعی اعتراض اخلاقی را نشان می دهد و بنابراین مقولات خوبی و بدی را دربر دارد. دیگری آن است که مسئله شر، باورهای دینی درباره وجود و ماهیت خدا را به چالش می کشد و از این جهت، یک جنبه مشخص الاهیاتی دارد. با این حال، بهترین حالت فهم مسئله شر این است که آن را یک مسئله فلسفی بدانیم. فلسفه در نقش سنتی خود باورهای ما را تبیین و تحلیل می کند، انسجام و سازواری منطقی آنها را بررسی و کفایت آنها را برای توضیح پدیده های مهم انسانی ارزیابی می کند. این ویژگی های فلسفی باعث می شود که رشته فلسفه، قلمرو طبیعی مسئله شر گردد. البته حوزه های مختلف فلسفی وجود دارند که هر کدام با مجموعه دقیقی از ایده ها و موضوعاتِ مورد بحث خود معین می شوند: فلسفه علم، فلسفه ذهن، فلسفه زبان، فلسفه هنر و امثال آنها. هر کدام از این حوزه ها می خواهند که بینش ها و علایق کلیدی فلسفه را در موضوعات مورد نظر خود به کار بگیرند. این بدین معنا است که پرسش های معمول فلسفی درباره واقعیت ( متافیزیک ) ، معرفت ( معرفت شناسی ) و ارزش ( نظریه اخلاقی و هنجارشناسی ) مناسب و به جا هستند و پرسش ها درباره ساختار و مقبولیت برهان های مرتبط ( منطق ) همیشه در کارند. مسئله شر، در قلمرو آن دانشی است که سنتاً فلسفه دین شناخته می شود. پس وظیفه فلسفه دین است که به این پرسش های خاص مربوط به مفاهیم و باورهای مهم دینی نظیر باورهای مرتبط با خدا، معجزه، نیایش و ایمان بپردازد. فیلسوفان دین همیشه به شکل عمیقی به این پرسش پرداخته اند که آیا دلایل عقلی برای باور یا عدم باور به خدا وجود دارد؟ برهان های موثری اقامه شده اند تا نشان دهند که خدا وجود دارد _ نظیر برهان های وجودی، کیهان شناختی و غایت شناختی. ( ۴۸) همچنین تعدادی برهان جدی اقامه شده اند تا نشان دهند که خدا وجود ندارد. از میان برهان هایی که علیه وجود خدا آورده شده اند هیچ یک مهم تر از برهان شر نبوده است. بشر با تجربه شر و تامل درباره آن به حد نهایی می رسد؛ با مسئله سرنوشت ساز معنای زندگی، معنا و بی معنایی واقعیت مواجه می شود. هانس کونگ بیان می کند که مسئله شر « پناهگاه الحاد » است ( ۴۹) زیرا بسیاری از مردم باور دارند که این مسئله ای حل ناشدنی است. این مسئله، بحثی جالب توجه و همیشگی در فلسفه دین است. اما ممکن است کسی بپرسد که چه ارتباطی بین این مسئله فلسفی و ایمان است؟ ایمانْ التزام شخصی، اعتماد عمیق و پایدار و اعتقاد راسخ است. ایمانْ چیزی بیش از استدلال انتزاعی است. چرا باید برهان ها و ضدبرهان های پیچیده فیلسوفان، ایمان را متاثر سازد؟ یک پاسخْ معقول به نظر می رسد که بدین شرح جریان می یابد: هرچند ایمان بیش از صرف تصدیق عقلی مجموعه ای از عقاید است، اما دست کم تصدیق عقلی را همراه دارد. هرچند ایمانْ نوعی اعتماد شخصی به خدا است، این اعتماد بر تعدادی باورهای مهم درباره اینکه خدا شبیه چیست و چگونه اشخاص می توانند با او ارتباط داشته باشند، مبتنی است. این باورها در معرض تحقیق، نقد و دفاع فلسفی قرار می گیرند. پس واقعاً هیچ راهی برای جدا کردن ایمان از تامل فلسفی وجود ندارد. و یقیناً هیچ راهی برای جدا کردن آن از مسئله فلسفی شر وجود ندارد.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
چاپ:
اول
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت