حدیث نقطه باء بسم الله | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
حدیث نقطه باء بسم الله
کتابخانه مجازی الفبا
تیر/ 1389ش.
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
حدیث نقطه باء بسم الله
ویرایش اثر
عنوان دیگر :
نقطه باء بسم الله
وضعیت نشر :
تیر/ 1389ش
کلید واژه اصلی :
نقطه تحت با
سوال:
منظور از اینکه مطرح می شود علی(ع) فرموده: کل قرآن سوره حمد است خلاصه سوره حمد بسم الله الرحمن الرحیم است و کل آن ب بسم الله است و تمام آن نقطه ی ب است و نقطه ب همان من هستم چیست؟ اینکه کل قرآن در نقطه ب خلاصه می شود و آن علی(ع) است یعنی چه؟
پاسخ دهنده/مصاحبه شونده:
پرسمان
پاسخ اجمالی:
اگر حدیث صحیح باشد، یعنی علی (ع) انسان کامل و معیار توحید و آغاز آیات تکوینی خداوند است.
پاسخ تفصیلی:
در موردحدیث نقطه تحت باء مشهور این مضمون است : همه قرآن در سوره حمد است وهمه حمد دربسم الله وهمه بسم الله در باء آن وعلی (ع) هم نقطه آن باء می باشد . ۴- این روایت(انا نقطه تحت با بسم الله) در کتب شیعه یافت نشد البته در کتب برخی از عرفای متاخر، بدون ذکر سندی این روایت ذکر شده است ازاین رو از نظر سند قابل دفاع نیست . ۳- اگر حدیث صحیح باشد می توان یکی از معانی آن را چنین بیان کرد : الف- همان گونه که باء بسم الله سر آغاز آیات نوشتاری و تدوینی الهی است , وجود امیر المومنین علی علیه السلام نیز که ولی الله اعظم و مصداق انسان کامل است سر آغاز آیات تکوینی و انفسی الهی است . آن اولین حرف از آیات نوشتاری و این اولین شخص از آیات وجودی و عینی است و هر دو نشانه خدا هستند . ب- و نیز می توان گفت : هدف قرآن تربیت انسان هاست وبرای رسیدن به این هدف می بایست اصول اعتقادی افراد را تصحیح کند لذا کل قرآن راکه نگاه کنید همه اش از اصول اعتقادی سرشار است .اصول دین را بیان می کتدوبا این اصول اساس تربیت انسانها را دنبال می کند .حالاهمین روح اعتقادی را در سوره حمد می بینیم که به همه اصول پنجگانه دین اشاره شده است .همین اصول با ظرافتی در بسم الله الرحمن الرحیم آمده است وخصوصا به اصل توحید پافشاری شده است .وهمین اصل توحید را در باء بسم الله مشاهده می کنیم چرا که با ء را به معنی ابتدا یا استعانت یا ...که بگیریم باز هم روح توحید را مشاهده می کنیم .با این توضیح اگر علی (ع) را نقطه این باء فرض کنیم برای این است که او اول موحد بود .لذا باء بدون نقطه بی معنی است واسلام یا دین بدون علی هم بدون موحد است . وعلی است میزان ومعیار تشخیص موحدین واقعی .
صاحب محتوی:
پرسمان
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
https://www.porseman.com/article/%D8%AD%D8%AF%D9%8A%D8%AB-%D9%86%D9%82%D8%B7%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%A1-%D8%A8%D8%B3%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87/106413
جنس منبع:
متن
پایگاه :
ر:پایگاه موقت
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت