صوفی صومعه قدس: یادواره مولنا میرزا محمدعلی حکیم شیرازی دارنده لطایف العرفان | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
صوفی صومعه قدس: یادواره مولنا میرزا محمدعلی حکیم شیرازی دارنده لطایف العرفان
منوچهر صدوقیسها
120 صفحه
کتابخانه مجازی الفبا
1389ش.
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
صوفی صومعه قدس: یادواره مولنا میرزا محمدعلی حکیم شیرازی دارنده لطایف العرفان
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
صدوقی سها, منوچهر (نویسنده، عرفانپژوه و فیلسوف ایرانی، عضو شورای علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، عضو هیات علمی گروه فلسفه و کلام، دانشکده الهیات و معارف اسلامی هدی، وابسته به جامعه الزهرا (س)، قم), -1327ش.تهران، ایران
(نویسنده)
وضعیت نشر :
تهران - ایران ،
مولی ،
1389ش
چکیده :
کتاب حاضر یادنامه و ذکر احوالات یکی از مجتهدان و علمای معاصر کشور «میرزا محمدعلی حکیم شیرازی» است. از جمله مندرجات موجود در کتاب، میتوان به این موارد اشاره کرد: رسیدن نویسنده به مولنا؛ ترجمه حال مولنا؛ ترجمه حال استاد علوم عقلانی مولنا؛ ذکر پیر دستگیر مولنا؛ دیدهها و شنیدههای نویسنده؛ تلاینه و اصحاب مولنا؛ آثار مولنا؛ اثبات وجود بهر ماهیات و نفی آن؛ بیان علم حقیقی؛ و خروج مولنا از طهران و آغاز غیبت. در پایان کتاب نیز نمایهای به پیوست آن درج گردیده است
اعلام و شخصیت ها :
حکیم شیرازی, میرزا محمدعلی (از عرفا و حکمای متأخر شیعی), 1321 یا 1322ق. زنده تا 1350ش.
نویسنده :
منوچهر صدوقیسها
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
https://www.gisoom.com/book/1723376/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D9%88%D9%81%DB%8C-%D8%B5%D9%88%D9%85%D8%B9%D9%87-%D9%82%D8%AF%D8%B3-%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%D9%88%D9%84%D9%86%D8%A7-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%B2%D8%A7-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AD%DA%A9%DB%8C%D9%85-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%84%D8%B7%D8%A7%DB%8C%D9%81-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%86/
شابک (isbn):
9789642671458
شماره ديويي:
297.998
کد کنگره:
BP55/3 /ح843ص91389
جنس منبع:
متن
پایگاه :
ر:پایگاه موقت
یادداشت :
«لطائف العرفان»، آیت الله میرزا محمدعلی حکیم، ترجمه حمیدرضا صادقی، نشر «آیت اشراق»
موضوع حکیم، محمدعلی،1321 - -- یادنامهها
موضوع مجتهدان و علما -- ایران
توضیحات فیزیکی اثر :
120 صفحه
توضیحات اضافی :
آیت الله میرزا «محمدعلی حکیم» از جمله حکمای متأخر شیعی است که تألیفات فراوانی دارد که از جمله آن ها می توان به «مرام الحکمة» اشاره کرد که در باب ولایت است. (منبع: https://hawzah.net/fa/news/view/77766) به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، معارف نظری صوفیه که به کوشش محی الدین، قونوی، قیصری و تنی چند دیگر از این طیف، صورت مباحث حکمیه یافته بود، در این اواخر بالاخص به دست صدرالمتألهین و اتباع او چنان با این مباحث درآمیخت که اینک تمییز این دو در بسیاری از مسائل و از این رهگذر تشخیص اصحاب هر یک امری بس مشکل است. از آن رو که در این سیصد سال، عارفی که بخشی از حیات را صرف قال نکرده باشد، نادر بوده است، همچون حکیمی که لااقل روزگاری به لسان اهل حال سخن نگفته باشد. اینان به همان عرفان نظری که با حکمت ممزوج شده بود اکتفا می کرده اند و داخل سلاسل نمی شدند، الا اندکی همچون آقا محمد بیدآبادی از متقدمان و آخوند ملا سلطان محمد گنابادی از متوسطان و آقا میرزا محمدعلی حکیم از متأخرین که بخشی از احوال آن مرد بزرگ چنین است. محمدعلی بن ابوالقاسم بن احمد نمازی شیرازی متولد 1321 یا 1322 قمری است. وی ابتدا وارد مدرسه «شعاعیه» شده و ولع فراوانی به فراگیری ریاضی داشت و چون در این امر تحصیل کرد به کسب دیگر علوم نیز پرداخت، به گونه ای که در سن 18 سالگی در عرفان نظری و حکمت کامل شد. اساتید و شاگردان استاد معنوی و خضر راهنمایش حضرت وحیدالاولیا بود و استاد ظاهری اش مرحوم سیدعلی مجتهد کازرونی بوده که از دانشمندان بنام فارس و از مفاخر قرن اخیر ایران بشمار می رود، وی در علوم معقول و منقول اعجوبه زمان، و از تلامذه طراز اول مرحوم آخوند خراسانی بوده است. آن گونه که خود وی اذعان کرده است از جمله اساتید وی می توان به میرزا محمدصادق شیرازی در سطوح علم اصول و سیدجعفر و شیخ علی ابیوردی در خارج علم اصول نام برد. در حکمت نخست به درس منظومه میرزا محسن رفته و سپس در مدرسه «مقیمیه» نزد سیدعلی حکیم کازرونی رفت و گویا به موازات اسفار، شب ها نیز در درس آقاسید علی حاضر می شد. از جمله شاگردان آن حکیم می توان به جواد مصلح شیرازی؛ مترجم اسفار و مدیر سابق گروه حکمت اسلامی دانشگاه تهران، سیدصدرالدین بلاغی نائینی، غلام حسین ابراهیمی دینانی از افاضل مدرسان معقول در دانشگاه مشهد اشاره کرد. آثار حاشیه بر اسفار، حاشیه بر کفایه، مرام الحکمة (در مباحث وجود و ولایت و غیر آن)، مجموعه انصاف که جلد یکم آن در بیان علم حقیقی که پیدایش کلی الهی از آیات و اخبار و نقل کلمات علمای حقیقی در تصوف است و جلد دوم آن در الهیات و برخی از طبیعیات به مقتضای حال و رجوع الی الله است. لطائف العرفان دیگر اثر این حکیم است که فی تعریف التصوف و اثباته، فی الوجود و متعلقاته، فی التجلی الاول و کونه حقیقته الولایه، فی التجلی الثانی و ظهور لاعیان، فی ظهور البدایه فی النهایه، فی اعتباریه تقسیم المفهوم الی الواجب و الممکن و الممتنع، برخی از مطالب جلد اول این اثر است. جلد دوم این اثر نیز کرسی نامه سلسله مبارکه علیه ذهبیه رضویه کبرویه احمدیه که مشرف به شرف انتساب با سلطان العارفین الامام الرئوف و الولی المرشد مولنا ابوالحسن علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیه و الثناء) است به این شرح: معروف کرخی ابوالسلاسل، سری سقطی، سیدالطائغه سلطان جنید بغدادی، شیخ ابو عثمان مغربی، و ... . خصائص آقا میرزا محمدعلی حکیم گرچه خود دارای کرسی تدریس حکمت و عرفان بود و جمعی از طالبان معارف ربوبی و حقایق قرآنی از ایشان کسب فیض می کردند، اما از شرکت در محافل و مجالس بزرگان ابایی نداشت. چنان که در مجلس درس مرحوم میر سیدمحمد بهبهانی از شاگردان میرزای جلوه و نیز در برخی از دروس مرحوم سیدالحکما آیت الله آقا سیدابوالحسن قزوینی شرکت می کرد. بنا به گفته مرحوم عارف راحل آیت الله آقا محمدرضا ربانی، ایشان در این مجالس گاه کرسی درس را در اختیار می گرفت و سیل خروشان حکمت و معارف از قلب شریفش بر زبان مبارکش جاری می شد و تشنگان حقایق قرآنی و دقایق روایی را سیراب می کرد. حکیم شیرازی شخص خارق العاده و فوق تصوری بود، ریاضت های سختی را در سلوک متحمل می شد و بیشتر ایام سال، و بلکه تمام سال جز اعیاد و سوگواری ها را روزه همراه با ترک حیوانی داشت. خوابیدن او را کسی ندیده بود. اذکار طولانی او قریب به دو تا سه ساعت به طول می انجامید و در حال ذکر همچون نماز با احدی سخن نمی گفت. بیشتر سال را روزه بود و افطار و سحری اش نان خالی بود آن هم خشک شده که در آب قند می زد و می خورد. علومش همگی افاضی و از اشراقات باطنی مرشد الهی اش حضرت وحیدالاولیا بود. خودش می فرمود: «هر وقت مطلبی علمی برایم مشکل می شد، به محضر حضرت وحیدالاولیا می رفتم و وی با یک نگاهش آن را می آموخت و حل می کرد.» واقعا مصداق این بیت آن عارف بود که: «نظری پیر به حالم ز عنایت فرمود / هرچه آموخته ام زان نظر آموخته ام». نظریه حکیم شیرازی در باب روح از باب نظریات اشراقی نیست و این که حضرت جعفر صادق(ع) فرمودند: «روح در دل زمین است» برای افحام زندیق بود که اعتقادی به عالم ماورای طبیعت نداشت، ولی نتیجه سخن آن حضرت(ع) در باب مقتول به صلیب باشد. سرانجام این حکیم در اواخر بهار 1350 شمسی از تهران به شیراز عزیمت کرد و دیگر باز نیامد و کسی خبر از او باز نیاورد به گونه ای که تا به حال نیز خبری از حیات و یا رحلت وی در دست نیست. منابع: «لطائف العرفان»، آیت الله میرزا محمدعلی حکیم، ترجمه حمیدرضا صادقی، نشر «آیت اشراق»؛ آقا میرزا محمدعلی حکیم شیرازی، منوچهر صدوقی سها، ماه نامه وحید، شماره های 258 و 259
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
چاپ:
اول
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت