عصمت امامان شیعه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
عصمت امامان شیعه
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
عصمت امامان شیعه
ویرایش اثر
منابع دیجیتالی مرتبط :
متن
کلید واژه اصلی :
عصمت امام (ع)
اعلام و شخصیت ها :
معاویة بن یزید ، خلیفه اموی
خلیفه سوم, عثمان بن عفان, ۷ یا ۸ عام الفیل/47قبل ازهجرت/576م. مکه، عربستان 35ق./656م. مدینه، عربستان
بیشتر
سوال:
شیعیان ادعا می کنند که ائمه شان معصومند اما به اتفاق همه کارهایی از ائمه سر زده که با عصمت ایشان منافی و متضاد است، به عنوان مثال: الف) حسن بن علی ـ علیه السلام ـ با پدرش علی ـ علیه السلام ـ در اینکه به جنگ کسانی برود که می خواهند انتقام خون عثمان را بگیرند مخالف بود. تردیدی نیست که یکی درست می گفته و یکی بر خطا بوده است. و هر دو نزد شیعه امام معصومند! ب) حسین بن علی در قضیه صلح با معاویه با برادرش حسن مخالف بود. تردیدی نیست که یکی کارش درست بوده و دیگری بر اشتباه بوده است، و از دیدگاه شیعه هر دو امام معصومند! ج) بلکه بعضی از کتاب های شیعه از علی روایت کرده اند که گفت: از گفتن حق به من، یا ارائه مشورت عادلانه اباء نورزید زیرا من از خطا و اشتباه ایمن نیستم.
پاسخ تفصیلی:
عصمت ائمه اطهار در جای خودش با دلایل متقن عقلی و نقلی (قرآن و روایات) ثابت شده است. به گونه ای که در آن جای هیچ چگونه تردیدی نیست.
ادعای مخالفت امام حسن ـ علیه السلام ـ با پدر بزرگوارش و یا برادرش امام حسین ـ علیه السلام ـ مانند سایر ادعاهای بی پایه و اساس مخالفان اهلبیت رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می باشد که به انگیزه اغوا و گمراه کردن افکار عوام به آن دامن زده می شود، چه آن که این کار یعنی مخالفت و سرپیچی در برابر امام واجب الاطاعه، از یک فرد مخلص مسلمان و مؤمن عادی هم سر نمی زند تا چه رسد به شخصیت های بزرگواری مانند امام حسن مجتبی ـ علیه السلام ـ که خود در دامن پیامبر و علی و فاطمه ـ علیهم السلام ـ تربیت شده اند. و جان عزیزش را در راه تحقق آرمان های بلند و الهی آنان فدا نمودند. و همچنین شخصیت والای سید الشهداء ـ علیه السلام ـ که ادامه دهنده راه جد و پدر و برادر بزرگوارش بود و با تمام هستی این راه را ادامه داد.
بنابراین این ادعا کذب محض است و مدعی آن دروغگویی بیش نیست. اما بر افرادی حق جو و هدایت طلب و عموم مؤمنین لازم است هر ادعایی را از هر کسی بدون دلیل و شواهد معتبر نپذیرند. کسانی که می گویند امامان شیعه در امری اختلاف کرده اند، باید بگویند و یا بنویسند در کجا و در چه موردی و در کدام منبع معتبر شیعی و یا برادران اهل سنت آمده است و عین قضیه باید بازگو گردد.
اما این که علی ـ علیه السلام ـ و ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ در برخی موارد با مسلمانان مشورت می کرده اند، به خاطر احترام به افکار جمعی و شخصیت مسلمانان و تقویت روح جمعی و اجتماعی و بالا بردن اعتماد به نفس مجامع مسلمان بوده است و در واقع وادار نمودن مسلمانان به مشورت با همدیگر در امور مهمه یک نوع تربیت اجتماعی بوده است، نه این که آن بزرگواران نیازی به مشورت آنان به جهت بالا بردن سطح فکری و علمی و اطمینان شان داشته باشند. چنان چه پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در کندن خندق در جنگ احزاب که مشرکین قریش با هم پیمانان یهودی شان بر مدینه هجوم آوردند، با اصحاب و یارانش به مشورت پرداخت. سلمان فارسی(ره) پیشنهاد کرد تا برای دفاع از شهر مدینه خندقی پیرامون شهر حفر شود. این پیشنهاد به تصویب پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و دیگر اصحاب رسید.(۱) این در حالی است که کسی در عصمت و علم پیامبر به حوادث تردیدی ندارد و آن حضرت کسی است که علم گذشته و آینده را خدا به او عطا فرموده است و همچنین در روایات متعدد و معتبر آمده است که ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ همچون رسول خدا از رخدادهای گذشته و حال و آینده تا روز قیامت باخبرند و نیاز به مشورت به انگیزه آگاهی و اطمینان و تقویت انظارشان نداشته و ندارند.
حمّاد از امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل می کند که آن حضرت فرمود: «به خدا سوگند ما به تمام آن چه در آسمان ها و زمین اتفاق می افتد، و به وقایع بهشت و جهنم و رخدادهایش که در این میان پدید می آید آگاهیم. حمّاد می گوید: من از این فرمایش حضرت مبهوت شدم و به ایشان نگریستم، که حضرت خطاب به من سه بار فرمود: (انّ ذالک من کتاب الله) همه اینها را از کتاب خدا می دانم. (سپس این آیه را تلاوت کرد:) وَیوْمَ نَبْعَثُ فِی کلِّ أُمَّهٍ شَهِیدًا عَلَیهِم مِّنْ أَنفُسِهِمْ وَجِئْنَا بِک شَهِیدًا عَلَی هَؤُلاء وَنَزَّلْنَا عَلَیک الْکتَابَ تِبْیانًا لِّکلِّ شَیءٍ وَهُدًی وَرَحْمَهً وَبُشْرَی لِلْمُسْلِمِینَ(۲) (و به یاد آور) روزی را که از هر امتی، گواهی از خودشان برایتان بر می انگیزیم و تو را نیز بر اینان گواه می آوریم. و این کتاب را که روشنگر هر چیز، و رحمت و بشارت برای مسلمانان است بر تو نازل نمودیم. (و سپس باز فرمود:) انّه من کتاب الله فیه تبیان کل شیئ همه اینها را از کتاب خدا می دانم، زیرا آن روشنگر هر چیز است و تمام امور را بیان می کند».(۳)
بنابراین همان گونه که مشورت در برخی امور با عصمت پیامر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به خاطر آن چه توضیح داده شده منافات ندارد، با عصمت ائمه اطهار نیز منافاتی نخواهد داشت. بلکه برای هدایت افکار مسلمانان و راست نمودن کجی افکار و انظار آنان یک امر لازم و ضروری بوده است، هر چند کج اندیشان متعصب از درک آن عاجزند.
صاحب محتوی:
پایگاه علمی فرهنگی اعتقادی الشیعه
متکلمان و سایر شخصیت ها :
عثمان بن عفان (خلیفه سوم)
,
معاویة بن ابیسفیان
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
https://farsi.al-shia.org/%D8%B9%D8%B5%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87/
جنس منبع:
متن
پایگاه :
ج:پایگاه مناظره،گفتگو و میزگرد
یادداشت :
برچسب ها:مشورت، صلح با معاویه، عصمت امامان، قرآن و روایات، بهشت و جهنم، خون عثمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت