نگرش نوئل کرول دربارۀ معنا و ذهنیت هنرمند | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
نگرش نوئل کرول دربارۀ معنا و ذهنیت هنرمند
مهدی شمس، محمد مشکات
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
نگرش نوئل کرول دربارۀ معنا و ذهنیت هنرمند
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
شمس, مهدی (دانشجوی دکترای فلسفه، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران)
(نویسنده)
مشکات, محمد(استادیار و عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه اصفهان)
(نویسنده)
چکیده :
در بحث تفسیر هنری در فلسفۀ تحلیلی، موضعی هست به نام «قصدگرایی واقعی معتدل». این، نامی است که نوئل کرول برای موضع خود در قبال معنای آثار ادبی انتخاب کرده بود. فیلسوف قصدگرای واقعی معتدل، معتقد است که معنای اثر با تحقّق قصدهای مؤلف در متن متعیّن میشود؛ یعنی اگر مؤلف معنایی را قصد کند و بتواند آن معنا را با موفقیت در اثر خود متحقق سازد، آنگاه معنای موردنظر، متعیّن شده است. بهتازگی، کرول موضع جدیدی اختیار کرده است که آن را «ذهنیتگرایی واقعی معتدل» مینامد. تفاوت موضع جدید او با موضع پیشین چیست؟ او در دورۀ اول، گزارش واضحی از قوام معنا ارائه نمیکند؛ اما به نظر میرسد که تحت تأثیر پل گرایس چارچوبی را پذیرفته که بر قصدهای انعکاسی تکیه دارد. در این پژوهش استدلال میشود که این چارچوب همیشه برای توضیح معنا در آثار هنری مناسب نیست. آثار هنری استلزامهایی دارند که نویسندگان آنها را قصد نکردهاند و بعضی از قصدگرایان، مانند کرول، تمایل دارند این استلزامهای قصدناشده را خارج از معنای اثر بدانند. دو راهبرد اصلی آنها این است که یا این استلزامها را در زمرۀ دلالت اثر قرار دهند، یا اینکه آنها را با مقاصد ناخودآگاه مؤلف پیوند بزنند. استدلال خواهد شد که راهبرد اول گاهی شهود ستیز میشود؛ زیرا استلزامهای قصدناشده را صرفاً به واکنشهای مخاطبان فرو میکاهد و راهبرد دوم،در چارچوب گرایسی، توجیهنشده باقی میماند. این مشکلات بنیادی در قصدگرایی، کرول را به سوی ذهنیتگرایی سوق داده است که در مقابل ایرادها و مثالهای نقض، مقاومتر است.
modest actual intentionalism’ is a view held by noël carroll, who maintains that the meaning of an artwork is determined by the successfully realized intentions of its author. after calling himself modest actual intentionalist, for a long time, carroll recently has chosen to change position and, now, he holds a view which he calls ‘modest actual mentalism’. why he preferred to change his account and how is the latter position different from the former? he did not offer a clear account of the constitution of meaning in his former period, but it seems that he accepts a framework which is based on m-intentions. i argue that this framework is not always suitable for the explanation of meaning. works of art have implications that are not intended by their writers and i claim that some intentionalists, like carroll, tend to cover such cases by regarding them as an aspect of the work’s significance, or, are inclined to link them with the unconscious intentions of the author. the former relate those implications solely to the responses of audiences which, i argue, is counterintuitive, on some occasions; and the latter is not justified by a framework, based on m-intentions. i argue that because of these fundamental problems in intentionalism, carroll, chose to shift to mentalism, which is more powerful and resilient with regard to some counterexamples.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه PDF
چکیده
اعلام و شخصیت ها :
کرول, نوئل
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محمد مشکات
نویسنده :
مهدی شمس، محمد مشکات
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://mph.ui.ac.ir/article_22862.html
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه مجلات 2 (متافيزيك- سال 1397- دوره 10- شماره 25- از صفحه 93 تا 106)
یادداشت :
کلیدواژه ها:استلزام، دلالت، معنا، قصدگرایی، ذهنیتگرایی
نوع منبع :
مقاله
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت