تشیع | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تشیع
هاینتس هالم؛ [مترجم] محمدتقی اکبری.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۳۸۵ش.
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تشیع
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
هالم, هاینس (خاورشناس و شیعهشناس آلمانی), 1942م.آندرناخ،آلمان
(نویسنده)
اکبری, محمدتقی (مترجم), 1326ش.
(مترجم)
وضعیت نشر :
قم ،
مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب ،
۱۳۸۵ش
چکیده :
هاینسهالم محقق آلمانی اهمیت سیاسی شیعیان در تحولات تاریخی ایران را موضوع نگارش اثری تحلیلی به نام تشیع(انتشارات ادیان) قرار داده و درصدد است تا ضمن آشناکردن مخاطب با مبانی اعتقادی و تاریخی شیعیان نقش روحانیون شیعه را هم در تحولات سیاسی ایران پیگیری کند. به رغم آن که ده درصد از جمعیت قریب به یک میلیاردی مسلمانان در جهان امروز پیرو مذهب شیعه هستند، پیش از انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 به زحمت میتوان در جهان افرادی را یافت که به تشیع توجه کافی کرده باشند. امروزه، آثار و نوشتههای مربوط به تشیع خالی از حب و بغض نیست و بسیاری از این موارد باید از اصل آن پیراسته شود. ظهور ناگهانی علاقه به تشیع ناشی از رویدادهای سیاسی و بویژه ترسهای حاصل از آن رویدادهاست؛ در نهایت سرزمینهای اصلی شیعیان یعنی عراق، ایران و ناحیه نجد عربستان، مهمترین سرزمینهای تولید نفت خاورمیانه هم هستند. پویایی سیاسی اسلام شیعی اصولاً در خود آگاهی این مکتب به عنوان قهرمان مبارزه مستضعفان علیه مستکبران، ستمگران، مستبدان و استثمارگران از هر نوع آن نهفته است؛ مبارزهای که درباره آن احادیث شیعی نه تنها یک سلسله مثالهای بیپایان از تحمل رنج و قیام، بلکه مدینه فاضلهای از حکومت برحق حضرت مهدی(عج) امام غایب منتظر را که در جهان پر از جور و بیدادگری امروز، عدل و احسان خواهد گسترد، ارائه میدهند. بعد از آنکه برای حل مسائل اجتماعی و اقتصادی ملل مسلمان، تجویزهایی بیرونی(از نوع سرمایهداری و سوسیالیستی) ناکام مانده و تمام جذابیت خود را از دست دادهاند، سنتی مذهبی با قدمتی بیش از هزار سال، تفسیر و راه حلی برای کشمکشهای اجتماعی کنونی ارائه میدهد. امروزه آیین شیعه در عرصه جهانی و به خصوص جهان اسلام به عنوان مذهبی تاثیرگذار شناخته میشود که تاثیر عمیقی بر تحولات سیاسی اجتماعی، فکری و فرهنگی مسلمانان گذاشته است. به همین دلیل، این مذهب مورد توجه بسیاری از محققان و پژوهشگران در سراسر جهان قرار گرفته و روند نگارش مقاله و کتاب در این موضوع در دهههای اخیر به خصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران روبه فزونی است. کتاب تشیع نوشته «دکترهاینسهالم» از جمله این آثار است که به زبان فارسی هم ترجمه شده است. بی تردید یکی از پرسشهایی که غالبا در ذهن دانشجویان و اشخاص علاقه مند به شناخت بیشتر درباره اسلام به وجود میآید، این پرسش بنیادی است که تفاوت میان شیعه و سنی چیست؟ هدفی که این کتاب دنبال میکند نه فقط پاسخ دادن به این سئوال، بلکه ارائه طیفی گسترده از عقاید موجود در میان فرقههای شیعه است. نقل قولهایی که در این کتاب از قرآن شده برگرفته از ترجمه انگلیسی آن به کوشش «مارمادیوک پیکتا»(محل نشر: لندن، تاریخ انتشار: 1957) است. کتاب در پنج بخش «منشأ شیعه، امامیه یا شیعه دوازده امامی، شیعه غالی، اسماعیلیه یا شیعیان هفت امامی و زیدیه» به موضوع مذکور میپردازد. بیتردید یکی از بخشهایی که میتوانست با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد، سرفصل روحانیت شیعی و سلسله پهلوی(1399 – 1344 ق) از بخش دوم کتاب است. از دیدگاه هاینسهالم انقلاب مشروطیت و جنگ داخلی توام با نفوذ فزاینده روسیه و بریتانیای کبیر طی جنگ جهانی اول سبب ضعف حکومت قاجاریه و تقویت نیروهای جدایی طلب در ایران شد. تجزیه قریب الوقوع ایران سبب شد نیروهای ملیگرا وارد مبارزه شوند و ضیاء الدین طباطبایی روزنامهنگار با پشتیبانی قزاق کلنل رضاخان که از قزوین به تهران آمده و پایتخت را به اشغال خود درآوردند. سپس رضاخان در کابینه طباطبایی وزیر جنگ و سردار سپه شد. او با الهام از نمونه ترکیه نوین به رهبری آتاتورک، کوشید که در ایران یک جمهوری غیر روحانی ایجاد کند، اما با مقاومت علما طرحهای خود را تغییر داد. نویسنده سپس به ترک نجف و کربلا از سوی مجتهدان به علت آشوبگریهای ضد انگلیسی و عزیمت به قم اشاره دارد و اینکه رضاخان به ملاقات آنان در این شهر رفته تا آنها را متقاعد سازد که سعی ندارد یک جمهوری به تقلید از جمهوری ترکیه ایجاد کند: «رشته قوانینی قبلا در دوران نخست وزیری رضا خان به تصویب رسیده بود و امتیازات پیشین علما را تا حد زیادی کاهش داده بود، با این قوانین علما نه فقط بخش زیادی از نفوذ اجتماعی خود را از دست دادند، بلکه از یکی از مهمترین منابع درآمد خود که حقالثبت بود، محروم شدند». اما همزمان نویسنده به تلاش رضاشاه برای تنظیم برنامه تحصیلات دینی، تاسیس دانشگاه الهیات در دانشگاه تهران، ایجاد قوانینی در رابطه با پوشیدن لباس به تقلید از نمونه آتاتورک، ممنوعیت پوشیدن چادر برای زنان، تلاش برای توقف حرکت دستجات عمومی و زنجیرزنی و نوحهخوانی در ماه محرم اشاره، و نتیجه گیری نموده است: «سیاستهای رضا شاه با مقاومت یکپارچه و نیرومند روحانیون مواجه نشد و صرفا مخالفتهای افرادی همچون مدرس و یا وعظ غضب آلود آیتالله بافقی علیه زنان درباری که بدون پوشیدن چادر به زیارت حرم معصومه(س) رفتند، دیده شد». وی سپس به نقش آیتالله حائری در پیشبرد اهداف مجتهدان شیعه در ایران اشاره میکند. از نگاه وی نتیجه اقدام او بود که مهمترین حوزه علمیه شیعیان دوازده امامی ایران در شهر قم تاسیس شد و بر اثر فعالیت خستگی ناپذیرش این شهر دارای چندین مدرسه، یک کتابخانه، بیمارستان، زائر سرا و مقبرههایی شد. آیتالله حائری وارد سیاست نشد و مانند شاگرد و جانشین خود آیتالله بروجردی مظهر نوع سنتی یک عالم بود که در نظرش تمام امور دنیوی کراهتآمیز بود و حتی المقدور باید از آن دوری میشد. این پرهیز سیاسی علمای برجسته مسلمان دنبال کردن سیاستهای تمرکز بخشی و غیر دینی کردن حکومت را برای شاه آسان تر میکرد. نویسنده سپس به تلاش آیتالله حسین علی طباطبایی بروجردی و دعوت ایشان از دو هزار تن از علما در مدرسه فیضیه قم و دعوت از آنها مبنی بر این که به هیچ حزبی نپیوندند و در امور سیاسی دخالت نکنند، اشاره و سپس ادعا میکند علما به سبب افکار آزاداندیشانه جبهه ملی و همکاریاش با جناح چپ، به آن بدگمان بودند و زمانی که مصدق در سال 1331 شمسی قانونی مربوط به حق رای بانوان تهیه کرد. مخالفت مجتهدان برجسته، شامل آیت بروجردی، سبب شکست این طرح شد. مولف هیچ اشارهای به دلیل این اقدام روحانیت نکرده است. این درحالی است که روحانیت تا این زمان پشتیبان اصلی دولت ملی بودند. درواقع خطر برآمدن حزب توده که از یک سو با قدرت نمایی تودهای و از طرف دیگر با میدان دادن دولت ملی با آنان همراه بود. این ترس یا توهم را پدید آورد که بزودی کمونیستها حکومت را به دست خواهند گرفت. فرار شاه و تهدید برخی از اعضای جبهه ملی به ویژه دکتر فاطمی برای از میان بردن سلطنت، به نوعی موید این مسئله تلقی شد. همه اینها فضایی را ایجاد کرد که طیفی از مذهبیها و روحانیون ساکت بمانند. هرچند نویسنده خود اذعان دارد که نمیتوان تجزیه و تحلیل علل گوناگون سیاسی، اقتصادی و اجتماعی انقلاب اسلامی در ایران را بطور کامل مطرح ساخت، اما تاکید دارد که روحانیت شیعه در ایران تحول ناگهانی و نقش عمدهای داشت و عاقبت تصور خود درباره حکومت الهی مطلق را به اجرا درآورد. نیروی محرکه این حادثه امام خمینی(ره) بود. ایشان مانند تقریباً تمام مجتهدان جناح طرفدار اصلاحات، تحصیلات خویش را منحصرا مرهون حوزههای علمیه روحانیت شیعی بود. ایشان در سال 1364ق، برای نخستین بار عقایدش را در نوشتهای مطرح و به صورتی انتقادی، اندیشههای ضدروحانی احمد کسروی و در نتیجه سیاستهای غیر مذهبی رضا شاه را رد کرد. مهمترین اثر امام خمینی(ره) با عنوان «حکومت اسلامی» در نجف انتشار یافت. این رساله براساس دو سخنرانی ایشان بود که شاگردانش به رشته تحریر درآوردند و رهبر انقلاب در آن کتاب بی دینی پادشاهان را آشکار و حکومت الهی آینده یعنی جمهوری اسلامی را پیش بینی کرد. ایشان و پیروانش موفق شدند به تدریج جمهوری اسلامی ایران را چنان که مورد نظر امام (ره) بود، تاسیس کنند. دلیل عمده توفیق آیتالله را مسلما باید در این حقیقت جستجو کرد که وی تنها فردی بود که توانست تودههای عظیم مردم را بسیج و هدایت کند. نویسنده در بخشی از سرفصل « روحانیت شیعی و سلسله پهلوی» نقش دکتر شریعتی را مورد بررسی قرار داده و نتیجه گیری نموده است: «کوشش قابل توجه در مجامع اندیشمندان غیر روحانی به منظور نوین سازی سنت شیعی و مناسبتر کردن آن به چشم میخورد. کانون این فعالیتها حسینیه ارشاد بود. محلی که به منظور ادای احترام به امام حسین(ع) در تهران بنا شده بود. دکتر علی شریعتی خیلی زود با سخنرانیها و کتابهای خود در جمع این اندیشمندان مقامی برجسته یافت. او دانشمندی دینی و جامعه شناسی دارای گواهینامه دکتری از دانشگاه سوربن بود که اندیشههایش نه فقط از تجدد گرایانی اسلامی چون اسد آبادی، محمدعبده و محمد اقبال، بلکه کارل مارکس و ماکس وبر، سارتر، هربرت مارکوزه و فانون متاثر بود». شریعتی متقاعد شده بود در یک جامعه شیعی سنتی هرگونه کوششی برای رهایی مردم ناموفق خواهد بود مگر آن که نمادها و ارزشهایهای شیعی محترم شمرده شود. نوشتههای او تا حد زیادی مورد توجه اندیشمندان ایران خاصه دانشجویان بود. اما انقلاب اسلامی ایران تفکرات او را که متاثر از اندیشههای غربی بود، در اندک زمانی پشت سر گذاشت.(منبع: محمود فاضلی/همشهری)
کلید واژه اصلی :
شیعه شناسی
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
نویسنده :
هاینتس هالم؛ [مترجم] محمدتقی اکبری.
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/794499
شابک (isbn):
۲۹۰۰۰ ریال :9649686800
شماره ديويي:
۲۹۷/۵۳
کد کنگره:
BP۲۱۱/۵/ھ۲۳ت۵ ۱۳۸۵
جنس منبع:
متن
فروست:
نشرادیان؛ ۱۲. مذاهب اسلامی؛۵
پایگاه :
پایگاه کتابشناسی2
یادداشت :
شماره کتابشناسی ملی: م۸۵-۹۱۶
شناسه افزوده: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب
شناسه افزوده: اکبری، محمدتقی ، مترجم
موضوع: شیعه -- تاریخ.
موضوع: شیعه.
یادداشت: نمایه.
یادداشت: کتابنامه.
يادداشت: عنوان اصلی: Shiism
وضعیت فهرست نویسی: فاپا
مشخصات ظاهری: ۳۹۶ص.: نمودار.
مشخصات نشر: قم : مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب ، ۱۳۸۵.
عنوان و نام پديدآور: تشیع/ هاینتس هالم؛ [مترجم] محمدتقی اکبری.
سرشناسه: هالم، هاینتس، ۱۹۴۲- م.
Halm, Heinz
توضیحات اضافی :
كتاب حاضر مشتمل بر يادداشتى از ويراستار، پيشگفتارى از مؤلف و متن اثر است. مطالب متن در پنج فصل تنظيم شده كه عناوين آن به ترتيب عبارت است از: 1. در مورد منشأ شيعه، 2. در مورد مذهب شيعه اثناعشرى يا اماميه، 3. در مورد غلو و غاليان كوفى، 4. پيرامون مذهب اسماعيليه يا شیعیان هفت امامى، 5. مذهب زيديه. نویسنده در فصل اول كتاب كه درباره منشأ شيعه است از علّت بروز انشعاب اوليّه در اسلام كه هنوز هم از ميان نرفته است، سخن مىگويد و ريشه آن را در مخالفتها و تنشهايى اجتماعى مىداند كه در همان زمان در جامعه اسلامى به چشم مىخورد. وی در فصل دوم با عنوان اماميّه يا شيعه دوازدهامامى به اختصار شرح حال امام صادق(ع) و امامان پس از وى تا حضرت مهدى(عج) را متذكر شده است. نویسنده در فصل سوم کتاب، ابتدا غلات كوفى را معرفى و سپس اعتقادات غلات امروزى را كه مشهور به اهل حق و نصيريه هستند مورد بررسى قرار مىدهد. وى در فصل چهارم اسماعيليه و امامت فاطميان و فرقههاى اسماعيليه را مورد بررسى قرار داده است. مؤلف در فصل پنجم در مورد زيديه چنين مىنويسد كه: سنت فقهى زيديان به زيد بن على، نوه امام حسین(ع) و برادر ناتنى امام پنجم شیعیان دوازده امامى، محمد باقر(ع) که در سال 122ق در جريان يك شورش نافرجام عليه هشام خليفه اموى در كوفه به قتل رسيد باز مىگردد. با وجود اين، آثار فقهى منسوب به زيد موثق نيستند. آنها حاصل عقايد مذهب زيدى كه در نيمه دوم قرن دوم/ هشتم در كوفه توسعه يافت محسوب مىشوند. در ميان قديمىترين شعبههاى زيدى كه مورد توجه عالمان ملل و نحل عرب قرار گرفت، جارودىهاى دقيق و سختگير هستند كه شايسته است مورد اشاره خاص قرار گيرند. اينان تنها افرادى هستند كه على(ع) را جانشين برحق تعيين شده پيامبر(ص) مىشناسند (درصورتى كه بُتريه ابوبكر و عمر را خليفه مىشناختند). آنها در انتظار آن بودند كه امام راستين با توسل به شمشير، حقوق خود را از غاصبان خواهد گرفت.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت