آیه ی «دابَّةً مِنَ الأرض» در تفاسیر فریقین | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
آیه ی «دابَّةً مِنَ الأرض» در تفاسیر فریقین
هاجر جوششان
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
آیه ی «دابَّةً مِنَ الأرض» در تفاسیر فریقین
ویرایش اثر
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی:
کارشناسی ارشد
محل تحصیل رساله تحصیلی:
دانشگاه اصفهان، دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی، گروه معارف اسلامی
پدیدآورندگان :
جوششان, هاجر
(نویسنده)
غفارزاده, علی
(استاد مشاور رساله تحصیلی)
عزیزی, حسین(استادیار دانشگاه اصفهان), -1341ش
(استاد راهنما رساله تحصیلی)
وضعیت نشر :
دانشگاه اصفهان ،
چکیده :
این پژوهش مفهوم ومصداق آیه ی کریمه « وَ إِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیهِْمْ أَخْرَجْنَا لهَُمْ دَابَّةً مِّنَ الْأَرْضِ تُکلَِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ کاَنُواْ بَِایَاتِنَا لَا یُوقِنُونَ» (سوره نمل، آیه 82) را درآینه تفاسیر شیعه وسنی به صورت توصیفی و مقایسه ای مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است . روش گرد آوری داده ها در آن، کتابخانه ای وإسنادی و از نوع مطالعات مروری فراگیر است. روش پردازش و تحلیل اطلاعات نیز توصیفی و تحلیلی و تاحدی، تاریخی است. نویسنده کوشیده است با مرور نسبتا جامع در تفاسیر فریقین، دیدگاه های متفاوت و همگرا را مطالعه کند. حاصل این مطالعه در سه بخش متمایز از آیه شریفه گزارش و بررسی شده است: بخش اول (وَ إِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیهِْمْ)، بخش دوم (أَخْرَجْنَا لهَُمْ دَابَّةً مِّنَ الْأَرْضِ)، و بخش سوم (تُکلَِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ کاَنُواْ بَِایَاتِنَا لَا یُوقِنُونَ). پس از بررسی کلیاتی چون، تعاریف و مفاهیم، پیشینه ی تحقیق و معرفی منابع و ارزیابی تفصیلی آنها و ارائه چشم اندازی کلی از فضای عمومی سوره نمل، در بررسی بخش اول به این نتیجه رسیده ایم که وقوع قول که بر کفار و مشرکان تمامی قرون و اعصار رخ می دهد، از نظر اکثر مفسران شیعه وقوع «رجعت» است. تعداد محدودی از مفسران شیعه و تقریبا تمامی مفسران اهل سنت، آن را وقوع قیامت و نزول عذاب بر آنان می دانند. در مطالعه بخش دوم آیه، بیشتر مفسران اهل سنت مصداق دابه را جانوری عجیب الخلقه بر می شمرند و برایش ویژگی ها و صفاتی عجیب و دور از ذهن بر می شمرند. اندکی از آنان هم در مورد تعیین مصداق برای آن سکوت کرده اند. اما در میان مفسران شیعه، معدودی از معرفی مصداق معین سر باز زده اند و اکثریت، آن را یک انسان تلقی کرده اند که ممکن است امام علی(ع) ویا حضرت مهدی(عج) باشد. وسرانجام درتفسیر قسمت سوم ایه، اولین اختلافی که به چشم می خورد، قرائت «تکلمهم» است. برخی از مفسران اهل سنت، قرائت به صورت «تَکلِمُهُم» را پذیرفته اند؛ اما هیچ یک از مفسران شیعی مذهب، این قرائت را که به معنای صدمه و زخم زدن است نمی پذیرند.در مورد ادامه ی این بخش، مفسرانی از هر دو فرقه، «أَنَّ النَّاسَ کانُوا بِآیاتِنا لا یُوقِنُون» را سخن دابه می دانند و بقیه، آن را سخن خداوند بر می شمرند. بر همین اساس، دیدگاه آنان در مورد مصداق آیات در این آیه نیز متفاوت است. بررسی تطبیقی اقوال را می توان در نتیجه گیری نهایی رساله ملاحظه کرد.
کلید واژه اصلی :
رجعت
,
آیات رجعت
متکلمان و سایر شخصیت ها :
حسین عزیزی
نویسنده :
هاجر جوششان
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://thesisdl.ui.ac.ir/Forms/Public/Details.aspx?Id=3234&&Type=False&&Abs=
جنس منبع:
متن
پایگاه :
ر:پایگاه موقت
یادداشت :
کلید واژه ها :
قرآن ◄ تفاسیر ◄ شیعه ◄ سنی ◄ دابة من الارض ◄ رجعت,interpretation ◄ shia ◄ Sunnite ◄ Dabbaton men-al-Arz ◄ Rajat ◄ Beast of the earth
توضیحات اضافی :
فهرست مطالب عنوان صفحه فصل اول: کلیات، تعاریف و مبانی 1-1-تبیین مسئله پژوهشی و اهمیت آن 1 1-2-پرسش ها 2 1-3-پیشینه ی تحقیق 3 1-4- روش تحقیق 4 1-5- مفاهیم کلیدی 4 1-5-1- تفسیر 4 1-5-2- شیعه 5 1-5-3 -سُنّی 5 1-5-4- رجعت 5 1-5-5- دابة من الارض 5 1-6- نگاهی به سوره نمل 6 فصل دوم: دیدگاه مفسران فریقین در تفسیر «وَ إذا وَقَعَ القُولُ عَلیهِم» 2-1-دیدگاه مفسران شیعه در رابطه با معنای عبارت «وَ إِذَا وَقَعَ الْقَوْ لُ عَلَیهِم» 8 2-1-1-مرجع ضمیر «عَلَیهِم» در تفاسیر شیعه: 9 2-1-2- معنای « قول» در عبارت «وَقَعَ القولُ عَلَیهِم» 10 2-1-3-بررسی معنای "وقع" در عبارت «وقع القول علیهم» 11 2-1-3-1- حتمی شدن وعدهی الهی 11 2-1-3-2-نزدیک شدن وعدهی الهی 11 2-1-3-3-صدور امر خداوند 11 2-1-4- زمان وقوع قول الهی 12 2-1-4-1- دیدگاه تفاسیری که آیه ی 83 سوره نمل را مربوط به " رجعت" می دانند 12 2-1-4-2- دیدگاه تفاسیری که آیه 83 سوره نمل را مربوط به قیامت می دانند 19 2-1-5-دیدگاه تفاسیر شیعه در تطبیق «وَ إِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیهِم»: 20 2-1-5-1- رجعت 21 2-1-5-2- قیامت 22 2-1-5-3- اقوال دیگر 24 2-2- دیدگاه مفسران اهل سنت در معنای «وَ إِذَا وَقَعَ الْقَوْ لُ عَلَیهِم» 25 2-2-1- علت اینکه فعل «وقع» به صورت ماضی آمده است 25 2-2-2- منظوراز «قول» و «وقوع» در عبارت «وإذا وقع القول علیهم» 25 2-2-3- نظر مفسران اهل سنت در رابطه با مصداق زمان وقوع قول 26 عنوان صفحه 2-2-3-1- منظور از حشر در آیهی 83 سوره ی مبارکه ی نمل 27 2-3- خلاصه و مرور 28 فصل سوم: دیدگاه مفسران در تفسیر «أَخْرَجْنا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الْأَرْض» 3-1- دیدگاه مفسران شیعه درتفسیر «أَخْرَجْنا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الْأَرْض» 30 3-1-1- معنای خروج در «أَخْرَجْنا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الْأَرْض» 31 3-1-2- مصداق "دابة الارض" 31 3-1-2-1- علی بن ابی طالب علیه السلام 31 3-1-2-2- مهدی موعود علیه السلام 34 3-1-2-4- جانور عجیب الخلقه 38 3-1-2-5- موجودی مبهم 40 3-2- دیدگاه مفسران اهل سنت در تفسیر «أَخْرَجْنا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الْأَرْضِ» 42 3-2-1- معنای لغوی دابه 42 3-2-2-ویژگی های ظاهری دابه 42 3-2-3-نحوه خروج دابه 44 3-2-4- دابه: علامت قیامت 45 3-2-5- زمان و مکان و تعداد خروج 45 3-2-6-آنچه دابه با خود دارد 47 3-2-7- آنچه دابه انجام می دهد 47 3-3- خلاصه و مرور 48 فصل چهارم: دیدگاه مفسران فریقین درتفسیر «تُکَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ کانُوا بِآیاتِنا لا یُوقِنُون» 4-1- دیدگاه مفسران شیعه در تفسیر «تُکَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ کانُوا بِآیاتِنا لا یُوقِنُون» 49 4-1-1- دیدگاه مفسران شیعه در باره قرائت صحیح عبارت «تکلمهم» 49 4-1-1-1- قرائت «تُکَلِّمُهُمْ » صحیح است 49 4-1-1-2- هر دو قرائت «تُکَلِّمُهُمْ » و «تَکلِمُهُمْ » می تواندصحیح باشد 50 4-1-2- دیدگاه مفسران شیعه در باره گوینده «أن الناس کانو بأیاتنا لا یوقنون » 50 4-1-2-1- نظر مفسرانی که «أن الناس کانو بایاتنا لا یوقنون» را قول خداوند می دانند 50 4-1-2-2- نظر مفسرانی که «أن الناس کانو بأیاتنا لا یوقنون » را کلام دابه می دانند 51 4- 1- 3- دیدگاه مفسران شیعه در باره معنی «آیاتنا » 53 4-1-3-1- «آیاتنا» مربوط به دابه است 53 4-1-3-2- «آیاتنا » نشانه های خداوند است 53 4-1-3-3-«آیاتنا» ائمه (ع) هستند 53 4-2- دیدگاه مفسران اهل سنت در تفسیر «تُکَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ کانُوا بِآیاتِنا لا یُوقِنُون» 54 عنوان صفحه 4-2-1- دیدگاه مفسران اهل سنت در باره قرائت صحیح عبارت «تکلمهم» 54 4-2-1-1- قرائت «تُکَلِّمُهُمْ » صحیح است 54 4-2-1-2- قرائت «تَکلمُهُمْ » صحیح است 54 4-2-1-3- هر دو قرائت «تُکَلِّمُهُمْ » و «تَکلِمُهُمْ » می تواند صحیح باشد 55 4- 2- 2- دیدگاه مفسران اهل سنت در باره معنی «آیاتنا » 55 4-2-2-1- دیدگاه مفسرانی که ضمیر «نا» در آیاتنا را مربوط به دابه می دانند 55 4-2-2-2- دیدگاه مفسرانی که ضمیر «نا» در آیاتنا را مربوط به خداوند می دانند 55 4-3- خلاصه و مرور 55 فصل پنجم: نتیجه گیری 5-1- «وَ إذا وَقَعَ القول عَلَیهِم» 58 5-2- «أَخْرَجْنا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الْأَرْضِ» 61 5-3- «تُکَلِّمُهُم أَنَّ النَّاسَ کانُوا بِآیاتِنا لا یُوقِنُونَ» 63 پیشنهادات و راهکارها : 64 منابع و مآخذ 65
نوع منبع :
رساله تحصیلی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت