دفع تهمت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
دفع تهمت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
دفع تهمت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اخلاق گفتگو
,
رد تهمت
,
تهمت
سوال:
اگر کسي در اجتماع مورد تهمت واقع شد، ازنظر اسلام بايد رفع کند يا بي تفاوت باشد؟
پاسخ تفصیلی:
قبل از پاسخ به سؤال شما دوست عزيز بايد به اين نكته توجه داشته باشيد كه در دين مبين اسلام براي پيشگيري از آسيب هاي غير قابل جبران تهمت، توصيه هاي بسيار اكيدي مبني بر دوري نمودن از مواضع تهمت شده است، يعنى اگر مكانى و لو به غلط و اشتباه مورد سوءظن افراد جامعه است، سعى كنيد در آن مكان قرار نگيريد اگرخيابانى، مغازهاى، فروشگاهى مورد سوءظن است از آن خيابان عبور نكنيد يا اگر مجبور هستيد به سرعت از آنجا عبور كنيد و در چنين مكانها توقف ننماييد و از همه مهمتر اگر فردى يا افرادى مورد سوءظن هستند ولو به غلط و اشتباه سعى كنيد خودتان را كنار آنها قرار ندهيد حتى اگر آنها نسبت به شما دلسوز نيز هستند، زيرا فعلاً آنها مورد اتهام و سوءظن مىباشند و ضررى كه از آنها به شما و آبروى شما وارد مىشود از منفعتى كه از آنها مىبريد خيلى زيادتر است .
امير مؤمنان (ع) در ضمن وصيت خود فرمودند : بپرهيز از جاهاى تهمت آور و از مجالس بدنام، زيرا يار بد ، همنشين خود را فريب دهد. (آداب معاشرت-ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار - ج2 ص : 62)
امام صادق (ع) به يکي از ياران خود فرمود: پسر جانم هر كسى يار بد گيرد سالم نمانده و هر كه بجاى بدنام رود متهم گردد (آداب معاشرت-ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار -ج2-ص 62 )
اما در پاسخ به سؤالي كه مطرح نموديد بايد بگوئيم كه :
اولا : هر انسان عاقلى دفع ضرر از خودش را لازم و ضرورى مىداند آبرو و حيثيت اجتماعى چيزى نيست كه اگر كسى از دست داد براحتى بتواند آن را دوباره بدست آورد و از نظر شرعى نيز حرام است كسى آبروى خودش را در معرض خطر قرار مىدهد در حاليكه مىتواند آن را حفظ كند .
ثانيا : بررسي سخنان و سيره پيامبران و اولياء دين (عليهم السلام ) بيانگر آنست كه انسان از لحاظ اخلاقي نيز موظف است به هنگام متوجه شدن شايعات و تهمتها از خود دفاع نموده و نسبت به موارديکه مطرح مي شود رفع اتهام نمايد .
در اينجا براي اطلاع بيشتر شما دوست گرامي نمونه هايي از موضع گيري پيامبران و اولياء دين (عليهم السلام ) در برابر تهمت هايي که به ايشان نسبت داده بودند ارائه مي نمائيم .
نمونه اول : در داستان حضرت يوسف عليه السلام هنگاميکه زليخا حضرت يوسف را در اتاق شخصيش حبس نمود تا با او خلوت کند ، آنحضرت بسوي درها پا به فرار گذاشت که ناگهان عزيز مصر در پشت در ظاهر شد ؛ زليخا پيشدستى كرد و به عزيز مصر گفت : يوسف (عليه السلام) متعرض من شده و بايد او را مجازات كنى، ....
حضرت يوسف (علي نبينا و آله و عليه السلام) در برابر اين تهمت از خود دفاع نمود و براي رفع اتهام به عزيز مصر فرمودند : هِيَ راوَدَتْنِي عَنْ نَفْسِي (يوسف / 26) من او را به سوء قصد نكردم بلكه او اين کار زشت را مىخواست و به همين منظور قصد سوء مرا كرد.
و از سويي ديگر به معجره الهي کودکي به سخن آمده و گفت : اگر پيراهن يوسف از جلو دريده شده زليخا راست مىگويد و يوسف از دروغگويان است، چراکه پاره شدن پيراهن يوسف از جلو دليل بر اين بود كه او و زليخا روبروى هم مشاجره كردهاند، و قهرا تقصير به گردن يوسف مىبود، ولى اگر پيراهن وى از پشت سر پاره شده باشد قهرا زليخا او را تعقيب كرده و او در حال فرار بوده، و او خواسته وى را به سوى خود بكشد، پيراهن او را دريده، پس تقصير به گردن زليخا مىافتد، و اين خود خيلى روشن است.
با ارائه اين دليل غير قابل انکار بود که حضرت يوسف توانست از اين تهمت نجات پيدا کند (1) (ترجمه الميزان، ج11، ص: 157 )
نمونه دوم : در خصوص حضرت مريم سلام الله عليها مي باشد که پس از اينکه حضرت عيسي (عليه السلام ) را با معجره الهي بدنيا آورد ، گروهي از مردم اين بانوي پاکدامن را را متهم به زنا نمودند . حضرت مريم نيز براي دفع اين تهمت ؛ آنها به حضرت عيسي که در گهواره بود حواله داد و حضرت عيسي نيز با معجره الهي به سخن در آمده و به تهمتها پايان داد . (2)
نمونه سوم : در خصوص انبياء الهي مي باشد که همواره مورد تهمتهاي متعددي قرار مي گرفتند .
يکي از اين تهمتها اين بود که آنها با اين کارشان بدنبال کسب جايگاههاي دنيوي مي باشند ؛ لذا پيامبران نيز با رد اين تهمتها همواره تاکيد مي کردند که در ازاي رسالتشان هيچ اجر و مزدي از آنها نمي خواهند بلکه آنچه که آنها بدنبالشان مي باشند هدايت مردم مي باشد و در عين حال نيز مي فرمودند که پاداش آنها نزد خداوند مي باشد . ( در اين خصوص مراجعه کنيد به سوره انعام آيه 90 – هود آيه 29 و 51 – شوري آيه 23 )
نمونه چهارم : هنگاميکه عثمان به قتل رسيد امويان به حضرت علي عليه السلام تهمت زده و ايشان را به دست داشتن در قتل عثمان متهم نمودند . آنحضرت در مقام رد اين تهمت برآمده و در سخناني با اشاره به سوابق و سيره شناخته شده خود ، ياد آوري نمودند که امويان با توجّه به صفاتى كه از وي سراغ دارند و مىدانند هرگز كمترين ظلم و ستمى به كسى نمىكنم و بىدليل دستم به خون كسى آلوده نمىشود چگونه چنين تهمت جاهلانه اي را مطرح مي نمايند .(3) (ترجمهنهجالبلاغه(محسنفارسى)، متن ، صفحهى 75-پيامامامشرحتازهوجامعىبرنهجالبلاغه، ج 3 ، صفحهى 227 )
همانطور که گفتيم همه اين موارد گوياي آنست که انسان براي حفظ آبرو و شخصيت خود در مواقع بروز شايعات و تهمتها بايد نسبت به دفع آنها اقدام نمايد، چه در موضع پيشگيري و چه در موضع رفع و دفع تهمت .
---------
پي نوشت :
1- مراجعه شود به تفسير آيات 25- 26- 27سوره يوسف
2- به تفسير آيات 27 - 33 سوره مريم مراجعه شود
3- آنحضرت فرموده اند : أو لم ينه بني أميّة علمها بي عن قرفي، أوما وزع الجهّال سابقتي عن تهمتي
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/node/1077
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت