تقواي ستيز و پرهيز | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تقواي ستيز و پرهيز
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تقواي ستيز و پرهيز
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
صفات حمیده
,
وقایه
,
تقوای ستیز
,
تقوای پرهیز
کلید واژه فرعی :
تقوا ,
سوال:
تقواي ستيز و تقواي پرهيز در نهج البلاغه را توضيح دهيد؟
پاسخ تفصیلی:
راغب در کتاب مفردات القرآن ميگويد:«وقايه» عبارت است از محافظت يک چيزي از هر چه به او زيان مي رساند و تقوا يعني نفس را در وقايه قرار دادن از آنچه بيم مي رود...
تقوا در عرف شرع يعني نگهداري نفس از آنچه انسان را به گناه مي کشاند به اينکه ممنوعات و محرمات را ترک کند1
معمولا تقوا را به معناي پرهيزکاري مي دانيم در صورتي که ترجمه صحيح آن «خود نگهداري» است که همان ضبط نفس است. دليل اينکه تقوا را مترادف پرهيزکاري استعمال مي کنيم اين است که در عمل (لازمه تقوا و صيانت نفس نسبت به چيزي ترک و اجتناب از آن چيز است اما نه اين است که معناي تقوا همان ترک و پرهيز و اجتناب باشد.)2
لازم به ذکر است که تقسيم بندي تقوا تحت عنوان تقواي ستيز و تقواي پرهيز در نهج البلاغه نيامده است؛ بلکه اين گونه تقسيم بندي در آثار دکتر شريعتي به چشم مي خورد از جمله آنکه در مناجاتهاي خود بيان مي کند: (خدايا به من تقواي ستيز بياموز تا در انبوه مسئوليت نلغزم و از تقواي پرهيز مصونم دار تا در خلوت عزلت نپوسم)3 يا در جاي ديگر درباره امام علي (عليه السلام) مي گويد: (با دستان خود و نيروي بازوي خود کار مي کرد و پول نسب و طايفه و مقام مذهبي خود را نخورد. مرد تقوا بود اما تقواي ستيز و نه پرهيز)
با توجه به جمله هاي دکتر شريعتي چند احتمال مي توان براي « تقواي ستيز و تقواي پرهيز» بيان کرد:
احتمال اول: تقواي ستيز يعني ايستادن در برابرطاغوت، ظلم و حرف ناحق و نيز به معناي جهاد کردن در راه حق. و تقواي پرهيز يعني نشستن و سکوت کردن و زير بار ظلم رفتن و تن به ذلت دادن.
در نهج البلاغه عبارات بسياري پيرامون تشويق به جهاد و زير بار ظلم نرفتن وجود دارد. به عنوان مثال اميرالمؤمنين (عليه السلام) در باب ارزش جهاد مي فرمايند: (جهاد لباس تقوا، و زره محکم و سپر مطمئن خداوند است، کسي که جهاد را ناخوشايند دانسته و ترک کند، خدا لباس ذلت و خواري بر او مي پوشاند و دچار بلا و مصيبت مي شود و کوچک و ذليل مي گردد، دل او در پرده گمراهي مانده و حق از او روي مي گرداند...)4
احتمال دوم: تقواي ستيز يعني انسان در عين حال که در جامعه حضور مي يابد بتواند خود را حفظ کرده و جلو سرکشي ها و طغيان نفس را بگيرد؛ و تقواي پرهيز بدين معناست که انسان به دور از اجتماع و در خلوت به خودسازي بپردازد و تقوا پيشه کند.
تقوا در حقيقت ملکه اي است که به انسان مصونيت روحي واخلاقي مي دهد که اگر در محيطي قرار گرفت که وسايل معصيت فراهم بود آن حالت و ملکه اخلاقي او را حفظ کند و مانع شود که آلودگي پيداکند. لذا«هنر در اين است که در محيط لغزنده، خود را از لغزش حفظ و نگهداري کند»5
در روايات اهلبيت (عليهم السلام ) که درباره نشانه هاي متقين مطالعه مي کنيم مي بينيم که آنها را افرادي کوشا و تلاشگر معرفي مي کنند نه کساني که همواره در کنج عزلت نشسته اند. (متقين داراي ايماني پر از يقين، حريص در کسب دانش، با داشتن علم بردبارو... مي باشند.)6 اين دو معنا به عنوان احتمال بيان شد.
خلاصه کلام اينکه اگر تقواي ستيز و پرهيز در مقابل يکديگر قرار نگيرند و مستقل در نظر گرفته شوند هيچ کدام معناي منفي ندارند، بدين گونه که منظورمان از تقواي پرهيز همان پرهيز و اجتناب از محرمات باشد و منظور از تقواي ستيز روحيه انقلابي و مبارزه و جهاد با دشمنان خدا باشد. در اين صورت هر دو مرحله مي تواند مثبت و لازم باشد.
-------------
1- مرتضي مطهري، ده گفتار، ص 20
2- همان،ص 21
azadegan58.parsiblog.com/1356946.htm3-
4-نهج البلاغه، خطبه 27
5- مرتضي مطهري ، ده گفتار، ص25
6- نهج البلاغه،خطبه193
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/node/541
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت