عدم نهايت سير و سلوک | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
عدم نهايت سير و سلوک
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
عدم نهايت سير و سلوک
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
سلوک عرفانی
,
راه سیر و سلوک
,
عرفان عملی
,
منازل سلوک
سوال:
چند ماه پيش يكي از روحانيون در تلويزيون جمله اي گفت مبني بر اينكه آيت الله سيد علي قاضي (ره) سير خود را به اتمام رسانده بود و من برداشتم اين بود كه ايشان به انتهاي سير و سلوك رسيده است. حال ميخواستم با توجه به فرمايش بزرگاني همچون علامه حسن زاده آملي كه مي فرمايند: «انسان حدّ يقف ندارد» آيا به راستي ميتوان براي رشد و تعالي انسان انتها و نقطه پاياني قائل شد؟
پاسخ تفصیلی:
از اين كه با ما در ارتباط هستيد خدا را شاكريم و اميدواريم پاسخ گويي مناسبي براي شما باشيم.
«خليفه الهي و سير»
انسان اشرف مخلوقات و تاج دار بي مثال است. بدين جهت مقام خلافت الهي تنها شايسته ي او گشت«ِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَه؛ من در روى زمين، جانشينى [نمايندهاى] قرار خواهم داد»(بقره/30).
انسان در زندگي خود هر مقدار كه بتواند بايد لباس خليفه الهي را بيشتر و شايسته تر بر تن كند. براي رسيدن به اين مطلوب و مقصود در زندگي خود همواره در سير و حركت است«يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقيه؛ اى انسان! تو با تلاش و رنج بسوى پروردگارت مىروى و او را ملاقات خواهى كرد»(الانشقاق/6).
اين سير و حركت براي رسيدن و لقاء و فناي در خالق است. براي آراسته شدن به صفات و اسماء الهي است. براي آيينه شدن از براي زيبايي هاي بي نهايت است.
پس خليفه ساخت صاحب سينهاى--- تا بود شاهيش را آيينهاى
اين هجرت از زمين به سمت آسماني شدن حدي براي آن قابل تصور نيست. اين كه اين سير پاياني ندارد، نه از آن جهت است كه انسان در سيرش ضعف دارد؛ بلكه از براي اين است كه براي «الله» حد و محدوديتي نيست. او بي نهايت است و اين سير نيز چون در به سوي بي نهايت و در بي نهايت است، همواره ادامه دارد.
پيامبر اكرم - صل الله عليه و آله و سلم- نيز بعد از فراغت از سيري وارد سيري بالاتري مي شدند«فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَب؛ پس هنگامى كه از كار مهمّى فارغ مىشوى به مهم ديگرى پرداز»(الشرح/7) بعد از هجرت ايشان از اين عالم، سير عزيزشان نيز هم چنان ادامه دارد. شاهد بر اين مدعا نيز همين بس است كه بعد از تشهد مستحب است كه گفته شود« وتقبل شفاعته و رفع درجته؛ خدا قبول كن شفاعتش را و رفعت بده درجه اش را».
اگر حال پيامبر اعظم كه « فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْني» را طي كرده است، اين گونه است حال ديگر عزيزان نيز مشخص مي گردد. بنابراين فرموده ي استاد حسن زاده ي آملي- حفظه الله تعالي- در كتاب دروس معرفت نفس كه «انسان حد يقف ندارد» كامل درست مي باشد.
پس صفاى بىحدودش داد او--- وانگه از ظلمت ضدش بنهاد او
در مورد سير مرحوم سيد علي قاضي ها مي توان گفت: سير و سلوک عرفاني اگر چه حد يقف ندارد و حتي در برزخ هم ادامه مي يابد, اما حد نصاب دارد. حد نصاب يعني مرتبه اي از شکوفايي و وصول که فرد سالک شايسته عنوان عارف و ولي مي شود و صاحب کشف و کرامت و معرفت شهودي مي گردد . منظور از وصول و رسيدن تحقق اين حد نصاب است و اين منافات ندارد با اينکه اين سير در مراتب اشتدادي خود ادامه داشته باشد و بر کيفيت و کميت اش افزون شود. بنابراين آنها تا جايي كه در توان داشتند اهل تلاش و كوشش در راه معشوق بودند، و از اين جهت سير دنيايي خود را در حد توان انجام داده و وصول يافته اند, ولي اين سير تمامي ندارد و همواره ادامه دارد.«سير بي نهايت در ظلمت»
همان گونه كه انسان در سير انساني حركتي بي انتها در پيش دارد، در سير حيواني خويش نيز حد يقف براي او تصور ندارد« ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلين؛ سپس او را به پايينترين مرحله بازگردانديم»(تين/5).
انساني كه به انسانيت پشت پا زده تا جايي كه كار او به كفر كشيده شده و سير او قهقرايي است، حتي آتش جهنم نيز او را نمي تواند پاك كند، از اين رو همواره در آن خواهند بود« فَكانَ عاقِبَتَهُما أَنَّهُما فِي النَّارِ خالِدَيْنِ فيها وَ ذلِكَ جَزاءُ الظَّالِمين؛ سرانجام كارشان اين شد كه هر دو در آتش دوزخ خواهند بود، جاودانه در آن مىمانند و اين است كيفر ستمكاران»(حشر/7)
دو علم بر ساخت اسپيد و سياه--- آن يكى آدم دگر ابليس راه
در ميان آن دو لشكرگاه زفت--- چالش و پيكار آن چه رفت رفت
همچنان دور دوم هابيل شد--- ضد نور پاك او قابيل شد«بندگي»
بايد توجه داشته باشيم: سير انسان پايان ندارد، به هر مرحله برسد نبايد توقف كند، اما مدار دارد، يعني در يك مدار خاص بايد حركت كند و آن بندگي كردن و در صراط مستقيم گام نهادن است.جهد كن تا نور تو رخشان شود--- تا سلوك و خدمتت آسان شود
كودكان را مىبرى مكتب به زور--- ز انكه هستند از فوايد چشم كور
چون شود واقف به مكتب مى دود--- جانش از رفتن شكفته مى شود
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/node/1152
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت