درمان غرور در عبادت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
درمان غرور در عبادت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
درمان غرور در عبادت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
عبادت و بندگی
,
غرور
,
غرور عابدان
سوال:
چه کار کنيم که عباداتمان در ما غرور ايجاد نکند؟
پاسخ تفصیلی:
غرور به معني فريفتگي به داشته ها و جذابيت هاي غير حقيقي و علائق دنيوي است كه باعث مي شود انسان از ياد خدا غافل شود و معنويت و سرمايه هاي حقيقي سعادت خود را فراموش نمايد
و در نتيجه آن به انواع بيماري اخلاقي و رواني مانند عجب, تكبر, خودخواهي و مانند آن مبتلا گردد اين واژه به طور وسيعى در كلمات عرب مخصوصا در آيات قرآن مجيد و روايات اسلامى به كار رفته و در گفتگوهاى روزمره فارسى زبانان نيز كم و بيش در همان معانى اصلى يا لوازم آن به كار مىرود.
«راغب» در كتاب «مفردات» واژه «غرور» (به فتح غين كه معنى وصفى دارد) را به معنى هر چيزى كه انسان را مىفريبد و در غفلت فرومىبرد خواه مال و مقام باشد يا شهوت و شيطان تفسير مىكند. در «صحاح اللغة»«غرور» به معنى امورى كه انسان را غافل مىسازد و مىفريبد (خواه مال و ثروت باشد يا جاه و مقام يا علم و دانش و غير آن) تفسير شده است.
بعضى از ارباب لغت - به گفته «طريحى» در «مجمع البحرين» گفتهاند: «غرور فريفتگي به چيزى است كه ظاهري جالب, و دوست داشتنى دارد, ولى باطنش ناخوشايند و مجهول و تاريك است».
در كتاب «التحقيق فى كلمات قرآن الكريم» بعد از نقل كلمات ارباب لغت چنين آمده است: «ريشه اصلى اين واژه به معنى حصول غفلت به سبب تاثير چيز ديگرى در انسان است و از لوازم و آثار آن جهل و فريب و نيرنگ و نقصان و شكست و... مىباشد». در «المحجة البيضاء فى تهذيب الاحياء» كه از بهترين كتب اخلاق محسوب مىشود، چنين مىخوانيم: «غرور عبارت است از دلخوش بودن به چيزى كه موافق هواى نفس و تمايل طبع انسانى است و ناشى از اشتباه انسان يا فريب شيطان است و هر كس گمان كند آدم خوبى است (و نقطه ضعفى ندارد) خواه از نظر مادى يا معنوى باشد و اين اعتقاد از پندار باطلى سرچشمه بگيرد آدم مغرورى است و غالب مردم خود را آدم خوبى مىدانند در حالى كه در اشتباهند بنابراين اكثر مردم مغرورند، هر چند شكل غرور آنها و درجه آن متفاوت است».
(محجه البيضاء, جلد6، صفحه293)
در تفسير نمونه در معنى اين واژه چنين آمده است: «غرور» بر وزن(جسور) صيغه مبالغه به معنى موجود فوق العاده فريبنده است و شيطان را از اين رو «غرور» مىگويند كه انسان را با وسوسههاى خود فريب مىدهد و غافل مىسازد و در حقيقتبيان مصداق واضح آن است وگرنه هر انسان يا كتاب فريبنده، هر مقام وسوسهگر و هر موجودى كه انسان را گمراه سازد در مفهوم وسيع «غرور» داخل است. منشأ غرور چند چيز است:
1ـ جهالت: يعنى اعتماد قلبى شخص به اينكه عمل روحيه و صلاح است در حالى كه در واقع چنين نيست.
2ـ وسوسههاى شيطانى: پيروى از هواى نفس و شهوت.
3ـ پيروى از غضب و انتقامجويى.
4ـ دوستى دنيا و دنياطلبى. خداوند چند جاى قرآن شخص مغرور را مذمّت نموده و از فريبخوردگى برحذر مىدارد. عمدهترين عامل غرور كه در قرآن به آن اشاره شده، غرور نسبت به دنيا و ماديات است.امور زير كارهايي است كه براي جلوگيري از مغرور شدن مفيد مي باشد:
1ـ اينكه ما ريشه اين توفيق (عبادت الهي ) را از جانب پروردگار متعال بدانيم نه اينكه به خودمان نسبت دهيم. شاهد اين مطلب روايتي است از رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله و سلم، از خداوند سبحان نقل كرده اند كه حضرت حق مي فرمايند : « بعضي از بندگان مؤمن من هستند كه در عبادت من تلاش و كوشش زياد مي كنند، در نيمه شبها از رختخواب گرم خود بيرون آمده به من سجده مي كنند و با اين كارها خود را به زحمت مي اندازند. من گاهي يك شب يا دو شب آنها را دچار خواب مي كنم تا بيدار نشوند. اين عنايت من درباره آنهاست كه مي خواهم آنها در عبادت من هميشه باقي بمانند . وقتي كه اين قبيل اشخاص صبح از خواب بيدار مي شوند، ناراحت هستند كه چرا ديشب به خواب مانده و اطاعت خدا را نكرده اند. اگر من فاصله ميان عبادت آنها نيفكنم، عجب و غرور به آنها مسلّط مي شود. عجب آنها را به سوي فتنه مي كشاند از خود راضي مي شوند و خيال مي كنند كه در نزد من تقرّب زيادي دارند .1 »
2 ـ توجه به اين مطلب داشته باشيم كه اگر امروز توفيق اين عبادت به ما داده شده است، نعمتي است كه در برابر آن پرسش و مسئوليتي داريم. و بايد وظيفه خود را به گونه اي كامل و درست بجا بياوريم تا شكر حقيقي ( لساني و عملي ) را انجام داده باشيم و نتوانيم اين نعمت را حفظ كنيم نه اينكه با غرور آن را از كف بدهيم .
3 ـ عبادت ما نه از نظر كيفيّت و نه كمّيت ، قابل مقايسه با عبادت اولياء خداوند مانند امير المؤمنين علي عليه السّلام ـ كه معيار و ملاك در سنجش اعمال هستندـ نمي باشد. و همين مقايسه، جز خجالت و اقرار به نقص اعمالمان، جاي عكس العمل را براي ما باقي نمي گذارد. توجه كنيم كه عبادات ما كجا و عبادت آن آقايي كه يك ضربت شمشيرش در جنگ و خندق، براي خداي متعال، برتر از عبادت جنّ و انس قلمداد شده است . 2
4 ـ پر واضح است كه يكي از ريشه هاي اصلي گناهان ما جهل مي باشد. در غرور نيز اين عامل، بسيار مؤثر است. آدم مغرور يعني كسي كه گول خورده و دچار فريب شده است و در خيال خود مي پندارد كه اعمالش نيكوست در حاليكه اين جز توهم، چيز ديگري نيست و اين شخص فريب دنيا ، شيطان يا نفس و هواهاي آن را خورده است. امام صادق عليه السّلام فرمودند : ترس از خدا علمي كامل است و غرور به خدا جهلي كافي است . 3
5ـ دقّت داشته باشيد كه يكي از عوامل نابودي حسنات و عبادات ما، غرور مي باشد. زيرا در غرور، اخلاص امري فراموش شده است. اگر اين عمل ريشه در اخلاص مي داشت به چنين سرنوشت و اثري منجر نمي گشت كه توليد آن غرور و توهم براي صاحب آن باشد. رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند : « خود پسندي و غرور ، عبادت هفتاد ساله را نابود مي كند . » 4
--------------------------
1 ـ جواهر السفينه ص 309.
2 ـ الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف ، ج 2 / ص .
فرحة الغري ، ترجمه علامه مجلسي ص 160 .
3 ـ تحف العقول ص 585 .
4 ـ نهج الفصاحة ، ص 286 .
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/node/1245
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت