راحت ترين راه ترک گناه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
راحت ترين راه ترک گناه
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
راحت ترين راه ترک گناه
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
جزع در ترک معصیت
,
دشواری ترک گناه
,
ترک گناه
,
توبه و ترک گناهان
سوال:
بهترين و راحت ترين راه براي دوري از گناهان كدام است؟
پاسخ تفصیلی:
بهترين و راحتترين راه اين است كه انسان مومن هنگام مواجهه با گناه به ياد خدا بيافتد و بگويد:
خدايا به خاطر تو از خواسته خودم و نفسم گذشتم و از خدا نيرو بگيرد و وارد گناه نشود. انسان اگر اين توان را داشته باشد که پا روي خاسته هاي نفساني خودش بگذارد با نيت خالص براي خدا, مشکلي درترک گناه نخواهد داشت.
انسان بايد بداند که عالم محضر خدا است. تمامي اشيا ظرف علم خداوند است و خداي متعال از پس همه اشيايي كه در پيرامون شما وجود دارد، به شما نگاه ميكند و همچنين گناه انسان، -هر چند به صورت پنهاني- از ديد و اطلاع معصومين (عليهم السلام) و ملائكه پنهان نيست و باعث ميشود كه آبروي انسان نزد ايشان و ملائكه از بين برود و آدمي خفيف و خوار گردد.
لذا بايد حقيقتاً به خداوند پناه برد و در دژ استوار حضرت حق قرار گرفت: «إِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» (اعراف - 200) و هر گاه وسوسهاى از شيطان به تو رسد به خدا پناه بر، كه او شنونده و دانا است.
«ياد خدا و ذكر حق»، برنامه و روش اهل تقوا است و پرهيزكاران هنگامى كه وسوسههاى شيطانى، آنها را احاطه مىكند، به ياد خدا و نعمتهاى بى پايانش، به ياد عواقب شوم گناه و مجازات دردناك خدا مىافتند؛ در اين هنگام ابرهاى تيره و تار وسوسه، از اطراف قلب آنها كنار مىرود و راه حق را به روشنى مىبينند و انتخاب مىكنند (إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ) (اعراف – 201).
گفتن عبارت «اعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم» بخصوص اگر با توجه به محتواي آن گفته شود در دفع شر شيطان و پرهيز از گناه، نافع است.
همچنين بر طبق روايات خواندن سوره فلق و ناس و آيه الكرسي براي اين منظور مفيد و موثر است.
امام علي (عليه السلام) فرمودند: «ذكر الله مطردة الشيطان»؛ ياد خدا مايهي راندن شيطان است. (ميزان الحكمة/ ج4/ ح6427)
پيامبر خدا (صلي الله عليه و اله): «ان الشيطان واضع خطمه علي قلب ابن آدم، فاذا ذكر الله خنس، و اذا نسي التقم فذلك الوسواس الخناس»؛ همانا شيطان پوزهي خود را بر روي آدميزاد نهاده است؛ هر گاه او ياد خدا كند شيطان پوزهاش را كنار ميبرد و هر گاه خدا را فراموش كند شيطان در آن نجوا (و وسوسه) ميكند. اين است وسواس خناس. (همان/ ح6430)
امام صادق عليه السلام ميفرمايند: «... منظور من از ياد خدا گفتن سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر نيست. گو اينكه اينهم ذكر است؛ اما منظور، به ياد خدا بودن در هنگام روبرو شدن با طاعت يا معصيت خدا است. (همان/ ح6455)
و نيز پيامبر خدا (صلي الله عليه و اله) فرمود: «آيا شما را از چيزي خبر ندهم كه اگر به آن عمل كنيد، شيطان از شما دور شود، چندان كه مشرق از مغرب دور است؟ عرض كردند: چرا. فرمود: روزه، روي شيطان را سياه ميكند و صدقه، پشت او را ميشكند و دوست داشتن براي خدا و همياري در كار نيك، ريشهي او را ميكند و استغفار، شاهرگش را ميزند». (همان/ ج6/ح9412)پرسشگر عزيز!
بدان، كيد شيطان ضعيف است و كيد و مكر او به انسانهاى عاقل و انسانهاى خداجو و حقيقتطلب و آنان كه با ياد خدا زندگى مىكنند و تنها از او فرمان مىبرند، كارگر نيست. پس در همه احوال در «ياد» حضرت حق باشيد؛ چرا كه شيطان همواره مىكوشد انسان را به غفلت كشانده و از اين راه آدمى را دچار تزلزل، شك و ترديد سازد. از اين رو بايد تصميم بگيريد كه مراقب حال خود باشيد و هر وقت به هر بهانهاى به «غفلت» كشيده شديد، فوراً متذكر شويد و استعاذه و استغفار كنيد و به حالت ذكر و ياد خدا برگرديد.
اگر حقيقتش را بخواهيد، اين غفلت است كه آدمى را در دام گناه قرار مىدهد و به بيان ديگر، غفلت از حق به اين معنى كه انسان باطناً خداى متعال را فراموش كند، از او و از ذكر او غافل شود و مستغرق در اين و آن، و اين سو و آن سو گردد، اساس همه گرفتارىها و وسيله ورود به تمام گناهان است. چنانكه امام صادق (عليه السلام) نيز به اين حقيقت اشاره فرمودهاند كه «فان الغفلة مصطادالشيطان و رأس كل بلية و سبب كل حجاب»؛ «حقيقت آن است كه غفلت صيدگاه شيطان، ريشه هر بلا و بدبختى و سبب همه حجابها است» (مصباح الشريعة، باب بيست و چهارم).
جليس دل و قرين آدمى به هنگام غفلت جز شيطان نيست؛ چنان كه خود غفلت هم از ناحيه شيطان است و اوست كه انسان را به غفلت مىكشد و از يا خدا غافل مىگرداند «اِسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ اَلشَّيْطانُ فَأَنْساهُمْ ذِكْرَ اَللَّهِ»؛ «شيطان بر آنان سخت احاطه نمود و آنان را از ياد خدا غافل كرد...»، (مجادله، آيه 19)
پيام غيبى اين آيه آن است كه آنجا كه فكر و دل تو و باطن تو به كلى از خدا غافل شد، او را فراموش كرد، و مستغرق در اوهام و خيالات و اين و آن گشت، بدان كه شيطان بر تو استيلاء يافته و فكر و دل تو را و يا «تو» را به آنجاها كشانيده است، تا از ياد معبود خويش باز بمانى و خسران بينى.
اين دو آيه را مكرر بخوانيد و در آن تدبر فرماييد: «وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ اَلرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ، وَ إِنَّهُمْ لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ اَلسَّبِيلِ وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ»؛ «و هر كس از ذكر خداى رحمان روى برگرداند، شيطانى را بر او مىگماريم كه دوست و مصاحب او مىگردد. و اين شياطين مسلماً آنان را از راه باز مىدارند و خودشان گمان مىكنند كه در راه هدايت پيش مىروند»، (زخرف/ 36 و 37)
اى خدا فرياد زين فرياد خواه * داد خواهم نه ز كس زين دادخواه
دادخود از كس نيابم جز مگر * ز آن كه او از من به من نزديكتر
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D8%AA-%D8%AA%D8%B1%D9%8A%D9%86-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%DA%AF%D9%86%D8%A7%D9%87
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت