تقويت اشتياق به نماز | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تقويت اشتياق به نماز
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تقويت اشتياق به نماز
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
نماز
,
انجام واجبات
,
شوق
سوال:
لطفا بفرمائيد چه كنيم كه نماز خواندن را دوست بداريم. مي گويند گناه باعث كسالت و بي اشتياقي نسبت به نماز مي شود. من با اينكه سعي مي كنم گناه نكنم باز نماز خواندن برايم سخت است. اكثرا اول وقت ميخوانم اما با اشتياق نيست.
پاسخ تفصیلی:
دوست عزيز؛ راه اصلي رسيدن به لذت عبادت، خودسازي و ترك لذت هاي نفساني و مبارزه با خواهش هاي افراطي و كسب معرفت خداوند و عشق به او و حضور قلب است.
زيرا لذت بردن از نماز مستقيما معلول حضور قلب و معرفت خداوند و عشق به او است, ولي كسي در معرفت و عبادت موفق است كه با نفس خود مبارزه و جهاد اكبر داشته باشد.
بنابراين اگر از نماز لذت نمي بريم يكي به خاطر اين است كه در بخش تخليه نفس و نفي موانع خوب عمل نكرده ايم و لذت و هواهاي نفساني و گناه در قلب ما مانعيت ايجاد كرده است و ديگري هم به خاطر اين است كه در بخش اثباتي خودسازي در معرفت خداوند و عشق به او و حضور قلب نكوشيده ايم.
ما دو نوع لذت داريم. لذت هاي دنيوي و مادي، لذت هاي معنوي. اين دو نوع لذت در مقابل هم قرار دارند. اگر كسي بخواهد از معنويت لذت ببرد، بايد از دنيا دور و از لذت هاي مادي فاصله بگيرد، وقتي ما با گرايش افراطي به دنيا و لذت هاي آن از خدا دور مي شويم، نتيجه طبيعي آن اين است كه ديگر از انس با خدا و قرب به او لذت نمي بريم.
گرايش افراطي به دنيا و لذت طلبي افراطي و در نتيجه آن گناه, بزرگترين مانع و حجاب انسان در كسب لذت هاي معنوي خواهد بود.
اوج لذت هاي معنوي بستگي به اوج عبادت و عشق انسان به خداوند دارد. عرفا و اولياي خدا چون در اوج بندگي و عبادت و رياضت نفس بودند، بيشترين لذت را از خداي متعال مي بردند، آنچنان كه حاضر نبودند حتي يك لحظه از اين حالات خود را با تمام دنيا عوض كنند.
بنابراين يكي از مهمترين و مؤثرترين عواملي كه باعث ميشود لذت مناجات از انسان گرفته شود گناه است . همان گونه كه انجام هر كاري مستلزم فراهم كردن مقدمات آن كار است , امور عبادي نيز همچون نماز يك سري مقدماتي دارد كه اساسي ترين مقدمه , ترك معاصي در عقيده و عمل است . علامه جوادي آملي ( حفظه الله تعالي ) مي فرمايند : «كسي كه جز حلال نمي خورد و جز به حلال نمي انديشد , حتما ً از عبادت لذت مي برد . چنان كه انسان گرفتار سرما خوردگي و گرفتگي بيني، از بوي خوش لذت نمي برد و ... انسان گنهكار نيز از عبادت لذت نمي برد . فطرت شفاف و شكوفا شده , از عبادت لذت مي برد .
كسي كه در خارج از عبادت , محوريت همه امورش خداي رحمان باشد مسلما ً در حين انجام عبادت , بهترين حال را دارد . به هر ميزان كه انسان از معاصي اجتناب كند , مسلما ً بهتر مي تواند عظمت خالق و معبود خويش را درك كرده و از هم صحبتي با او لذت ببرد . اگر انسان اهل مراقبه باشد احوال قبل و بعد از عبادت را مراقبت و مواظبت نمايد , به طور قطع از عبادت حظ و بهره خواهد برد .
اگر بخواهيم كامل شويم، چاره اي جز تهذيب روح نيست و تهذيب روح راه ندادن بيگانه به حريم دل است وقتي هر گونه ، سخني را مي گوييم، به هر جايي نگاه كرده ، به هر چيزي گوش فرا مي دهيم، هر غذايي را خورده و .... بدانيم كه بيگانه را در دل خود جاي داده ايم» (تفسير موضوعي قرآن كريم،ج 10 ، ص59)
زماني كه دل , جايگاه بيگانه شد ديگر خدا را در آن كاري نيست، بنابراين انسان از انجام عبادت لذت نمي برد . هر چند كه به فرموده ي امام ( رضوان الله تعالي عليه ) : در همين ها كه به طور ضعيف دعا مي خوانند و ذكر خدا مي گويند، به اندازه ي همان مقدار تأثيري كه (در آنهاست) طوطي وار هم هست، لكن درشان تأثير كرده، بهتر از آنهايند كه تارك هستند .
مشغوليات ذهني مختلف، كه انسان درروزمره با آنها درگير است مي تواند يكي ازموانع ارتباط صحيح با معبود باشد ؛ همان طور كه قبلا ً نيز اشاره شد , اگر انسان همه ي مشغوليات و امورش درراستاي عبوديت و بر محور خدا باشد از عبادات لذت خواهد برد.
برخي عواملي كه ميتواند عبادت را براي انسان لذت بخش كند چند چيز است:
الف) قبل از عبادت انسان خود را مستعد و مهيا سازد؛ يعني، قدري به خود تلقين كند من در صدد نيايش و نماز هستم و سعي كند افكار متفرق را از ذهنش دور كند.
ب) حتي الامكان در بهترين وقت عبادت كند؛ مثلاً، با كسالت - خستگي و خواب آلودگي - وارد نماز نشود. لاتقربوا الصلوة و انتم كسالي.
ج) در محيط پر سر و صدا و آشوب به مناجات نايستد، بلكه محيط آرام و با فراغتي را انتخاب كند.
د) در حين عبادت مصمّم بر مراقبت باشد و اگر احياناً افكار ديگري به او هجوم آورد، همين كه متوجه شد، سعي كند خود را از دام آن افكار برهاند.
خلاصه كلام اينكه؛
دوست خوبم ؛ اگر بخواهيم از عبادات و به ويژه نماز لذت ببريم بايد مراقبه جدي داشته باشيم و مواظب گفته ها ، شنيده ها و ديده هايمان باشيم و قبل از انجام هر كاري قدري مكث كرده، فكر كنيم كه عملكردمان مورد رضاي حق تعالي هست يا خير؟ لذا مهمترين گام ترك گناه است. از طرف ديگر بايد بينش توحيدي خويش را قوي كرده و در جهت كسب معرفت نسبت به حق تعالي تلاش كنيم. وقتي انسان معرفت پيدا كرد، محبتش نسبت به خالق يگانه افزايش مي يابد و در نتيجه از معاشقه با محبوب و حرف زدن بااو (نماز) لذت مي برد.
پرسشگر عزيز؛ اين توفيق بزرگي است كه نمازهايتان را اول وقت مي خوانيد و بسيار خوب است. به همين شكل ادامه بدهيد. گاهي اوقات شيطان انسان را وسوسه مي كند«تو كه از نمازت لذت نمي بري، پس اهميت به زمان اداي آن، برايت سودي ندارد». نبايد وسوسه هاي او را پاسخ داد. از يكي از بزرگان ما نقل شده: «هركس نمازهايش را اول وقت بخواند و به مدارج عاليه نرسد مرا لعن كند» لذا نماز اول وقت بسيار توصيه شده است.
اميدوارم در رسيدن به مقصود موفق باشيد .
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D8%AA%D9%82%D9%88%D9%8A%D8%AA-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%8A%D8%A7%D9%82-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت