درمان صفت ريا(1) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
درمان صفت ريا(1)
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
درمان صفت ريا(1)
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ریاستیزی
,
درمان ریا
,
ریا و اخلاص
,
نفی ریا
,
رذایل اخلاقی
,
ریا (اخلاق)
سوال:
آيا چه كارهايي اگر به قصد ريا انجام شود شرك محسوب ميشود؟ مثلا اگر من سعي كنم با مردم مهربان باشم به قصد اينكه مردم از من تعريف كنند، گناه دارد و ممكن است شرك خفي باشد؟ خواهشمندم مرا با يك توضيح كامل روشن كنيد؟
پاسخ تفصیلی:
ابتدا توضيح مختصري در مورد معناي شرك و ريا داده مي شود.
شرك يعنى، چيزى را همتا و در عرض خدا قراردادن و آن بر دو قسم است:
شرك جلي و خفي. شرك جلي به معناي انجام مناسك عبادي و اعمال خاصي مانند ركوع و سجود، و ... براي معبودي غير از خداوند است. البته همراه با اين اعتقاد كه، آن معبود، شايسته ي مقام خدايي است. اين آشكارترين جلوه شرك در پرستش است. اما در قسم خفي و پنهان آن مي¬توان به هرگونه دنياپرستي، جاه پرستي، هواپرستي ، ريا و ...اشاره كرد چنانكه قرآن مي¬فرمايد: «ارايت من اتخذ الهه هواه- آيا ديدي آن كس را كه هواي (نفس) خود را معبود خويش گرفته است؟» (فرقان: 43 و جاثيه: 23)
در تعريف ريا ميتوان گفت ؛ ريا وا نمود كردن يا نشان دادن عقايد حقه ،خصائل پسنديده يا اعمال حسنه به مردم جهت منزلت يافتن در قلوب مردم يا اشتهار يافتن در بين مردم به خوبي ،صحت ، امانت وديانت... بدون قصد صحيح الهي است.
عمل ريائى، ظاهرى دارد و باطنى. ظاهر آن به گونه اى است و باطن آن به گونه اى ديگر. كسي كه مرتكب ريا مي شود در ظاهر خدا را مى پرستد، ولى انگيزه او براى عبادت، فرمان خدا و ياجلب رضايت او يا كسب كمال معنوى نيست، بلكه هدف جلب توجه مردم و كسب محبوبيت وشهرت در ميان آنها و يا ديگر انگيزه هاى مادى است.
در نتيجه عملي كه بدون قصد صحيح الهي انجام گرفته باشد مخصوص خداوند نيست؛«قالَ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: اَنَا خَيرُ شَريكٍ مَن اَشرَكَ مَعى غَيرى فى عَملٍ لَم اَقبَلهُ اِلّا ما كانَ لى خالِصاً-خداى عزيز فرموده است: من بهترين شريك هستم، كسى كه در عمل خود ديگرى را شريك من قرار دهد، آن عمل را قبول نمىكنم تا موقعى كه عمل مخصوص من باشد. » (اصول كافى، ج 2، ص 295)
هرگاه حقيقت ريا روشن شود، ثابت مى گردد كه ريا نيز يكي از مصاديق شرك خفي مي باشد .
حقيقت ريا در كلام معصومين(عليهم الاسلام):
از امام صادق (عليه السلام ) روايت شده: «كُلُّ رئاءٍ شِرْكٌ إنَّه مَنْ عَمِلَ لِلنّاسِ كان ثَوابُهُ عَلَي النّاسِ و من عَمِلَ للهِ كان ثوابُهُ عَلَي اللهِ-هرگونه ريايي شرك است، هر كس براي مردم كار كند پاداشش به عهده ي، مردم است و هر كس براي خدا كار كند ثوابش بر خداست.»( تفسير نمونه، ، ج 13، ص 407)
منظور از شرك، شرك خفي است كه با ايمان منافات ندارد، بلكه با كمالِ ايمان منافي است.
پيامبر گرامى صلى اللّه عليه و آله به نقل از خداوند متعال فرمود: «يقُولُ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَن عَمِلَ عَمَلاً اَشرَكَ فيه غَيري فَهُوَ لَهُ كُلُّهُ وَ اَنا مِنهُ بَري ء وَ اَنَا اَغني الاَغنِياءِ عَن الشِّرك- خدا فرموده است كسي كه عملي را انجام دهد و غير مرا ، در آن شريك قرار دهد عمل را مخصوص ديگري قرار مي دهم و از آن بيزارم، من در پذيرفتن شريك، از تمام بي نيازان، بي نيازتر هستم.» ( اخلاق شبر، ص 155)
امام صادق عليه السلام:
«اِيّاكَ وَ الرِّياء فَاِنَّهُ من عَمِلَ لِغَيرِ اللّهِ وَكَّلَهُ اللّهُ اِلى مَن عَمِلَ لَهُ- از ريا پرهيز كنيد زيرا ريا، كار براى غير خداست و خدا او را به كسى كه براى او كار كرده حواله مىدهد.» (اصول كافى، ج 2، ص 293)
شناخت عمل ريايي:
بهترين محك براي شناخت اعمال ريائي از غير ريائي معيارهايي است كه در روايات اسلامي آمده است. حضرت علي (عليه السلام) مي فرمايند: «ثَلاثُ عَلاماتٍ لِلمُرائى: يَنشِطُ اِذا رَاى النّاسَ وَيَكسَل اِذا كانَ وَحدَهُ وَ يُحِبُّ اَن يُحمَدَ فى جَميعِ اُمُورِه -ريا كار سه علامت دارد: وقتى عمل او را مردم مىبينند نشاط عبادت دارد، آنگاه كه تنها است در عبادت بىحال است و دوست دارد كه در تمام كارها از او ستايش كنند.«( اخلاق شبر، ص 156)
درمان ريا:اين كه بدانيم همه چيز در تصرف و تحت قدرت خداوند متعال است ،و حتي براي جلب قلوب نيز بايد توجه صاحب اصلي دلها را جلب كرد.
درمان عملي ريا :
الف) درمان كوتاه مدت: بعضي از واجبات وتقريبا اكثرمستحبات را در خلوت انجام شود.
ب) برنامهي ميان مدت: درمان ميان مدت اين است ؛پيرامون عمل ريايي و عمل از روي اخلاص، انديشه كند و تفاوت بين آن دو را دريابد.
قرآن كريم از اين راه براي تربيت انسان استفاده كرده است و ميفرمايد:« ... فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْدًا لاَّ يَقْدِرُونَ عَلَى شَيْءٍ مِّمَّا كَسَبُواْ وَ اللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ-كار ريا كار ،همچون قطعه سنگ صافي است كه بر آن، (قشر نازكي از) خاك باشد (و بذرهايي در آن افشانده شود) و رگبار باران به آن برسد (و همه خاكها و بذرها را بشويد) و آن را صاف (و خالي از خاك و بذر) رها كند، آنها از كاري كه انجام دادهاند، چيزي به دست نميآورند و خداوند جمعيّت كافران را هدايت نميكند.» (بقره:264)
ج) برنامهي بلند مدت: تلاش كند ريشههاي خودنمايي و رياكاري را از بين ببرد و ببيند؛ انگيزهي انسان از نشان دادن عمل به ديگران چيست.
براي درمان قطعي ريا بايد از اميد داشتن به ديگران و اعتماد به آنان دست شست و تنها به خدا اميد و اعتماد داشت.به ديگر سخن، براي اين كه ريشهي رياكاري سوزانده شود، بايد توحيد افعالي را در خويش تقويت نمود . براي تقويت توحيد افعالي، اگر فرد قدرت تعقل قوي دارد، تلاش كند با دليل و برهان، سپس با تجارب شخصي با ديگران، دريابد كه همه كاره ي عالم خداوند است و از آفريدهاي خداوند - بي اذن او - هيچ كاري بر نميآيد .
اگر قدرت تعقل و استدلال عقلياش خيلي قوي نيست، به استدلالهاي نقلي از آيات و روايات توجه كند . وقتي به لحن و ترجمهي قرآن نگاه ميكنيم، ميبينيم همهي كارها را به خدا نسبت ميدهد . به عنوان نمونه همه ميدانيم كه باران چگونه نازل ميشود، اما خداوند اصرار دارد كه اي انسان بفهم كه خدا، باران نازل ميكند . دانهاي كه روي زمين ميرويد، خداوند آن دانه را ميشكافد و ميروياند.
در حديث قدسي آمده است كه خداوند ميفرمايد: «به عزت و جلالم قسم، به تسلطي كه بر عالم دارم و آن را اداره ميكنم، اگر كسي به غير از من اميد ببندد، اميدش را نا اميد ميكنم .( سپس به صورت گلايه ميگويد:) بندهي من خيال ميكند كارها در دست ديگران است؟ تدبير آسمان و زمين و اختيار همه چيز به دست من است و تو سراغ ديگران ميروي؟! ديگران از خود چيزي ندارند »
براي مطالعه ي بيشتر رجوع كنيد به :
1-معراج السعاده ،ملا احمد نراقي
2-چهل حديث ،امام خميني
3-سايت پرسمانٍ دانشجويي اخلاق
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B5%D9%81%D8%AA-%D8%B1%D9%8A%D8%A71
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت