چيستي عرفان اسلامي | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
چيستي عرفان اسلامي
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
چيستي عرفان اسلامي
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
عرفان و معنویت
,
معرفت شناسی عرفان اسلامی
,
عرفان اسلامی
سوال:
عرفان چيست؟ مراحل رسيدن به خدا؟ ما هم مي توانيم عارف شويم؟
پاسخ تفصیلی:
عرفان، راه نظري و عملي معرفت و وصول به خداوند است. عارف كسي است كه از چنين معرفتي برخوردار است و به قرب الهي رسيده است.
البته براي رسيدن به خدا دو مرحله وجود دارد. سير و سلوک عقلاني و سير و سلوک عرفاني.
عارف کسي است که از سلوک عقلاني فارق شده و بعد از مدتها سلوک عرفاني به فناي في الله رسيده است.
در سلوک عقلاني بايد تمام انديشه و باورها و اخلاق و عمل انسان مستند به دليل و حجت خداپسند شود و کار انسان تحصيل و تحقيق و تدبر و تفکر و پژوهش و مانند آن است. البته سلوک عقلاني به اينجا ختم نمي شود و بايد عاقل اهل عمل نيز باشد و به باورهاي خود عمل کند، چرا که علم در اين مسير مقدمه عمل است و صدق عنوان عاقل بدون عمل محقق نمي شود، بنابراين سلوک عقلاني هم دو مرحله دارد، نظري و عملي
سلوک عرفاني راه عشق است و سالک با قدم عشق و محبت به مقصود مي رسد.
بعد از سلوک عقلاني و رسيدن به حد نصابي از عقلانيت کم کم سالک راه عشق و عبادت عاشقانه را در پيش مي گيرد و روش سلوک عرفاني را در زندگي خود پياده مي کند.
فرق عارف و غير عارف در زندگي همراه با رياضت و سختي است. انسان هاي معمولي حاضر نيستند در راه رسيدن به خداوند سختي بكشند و تحمل رياضت كنند و خيلي كه تلاش مي كنند، انجام برخي وظايف شرعي است؛ ولي سالك و عارف، كارش سختي كشيدن و تحمل رياضت هاي شرعي آنهم از روي عشق براي رسيدن و فاني شدن در خداي متعال است.
سلوک عرفاني نيز مانند سلوک عقلاني دو مرحله دارد؛ نظرى و عملى.
عرفان نظري يعني انسان به اين باور عميق و يقيني برسد که همه عالم مظاهر خداوند هستند و در کل هستي جز او کسي و چيزي نيست – هوالاول و الاخر و الظاهر و الباطن - و خداي متعال است که تمام هستي را پر کرده است –الله الصمد-. خالق و مدير و رازق و مبدا تمام موجودات او است - و ليس في الدار غيره ديار. اين همان توحيد نظري است که موضوع کتاب هاي عرفان نظري مي باشد.
عرفان عملي يعني انسان بتواند از خودش بگذرد و فاني در خدا و اراده خدا و خواست خدا شود. از خود بگذر به حق رسيدي. و اين از خود گذشتن و فراموش کردن خواسته هاي خود، گردنه راه خدا و توحيد عملي است.
در اين وادي خودپرستي عين شرک و گمراهي است و اين خودخوهي ما است که مانع عرفان و خداپرستي توحيدي مي شود و تا انسان نتواند از روي خودش عبور کند به مشاهده جمال محبوب نمي رسد و موحد نخواهد بود.
بله اين راه اگر چه دشوار است، اما براي همگان رفتني است و تمام انبياي الهي آمده اند تا به انسان همين را بگويند و به او اين راه را بياموزند و اين مسير را رفتني کنند.
معرفت نفس که راه معرفت رب معرفي شده است - من عرف نفسه فقد عرف ربه - هم به همين معنا است که اگر خود را شناختي که تو نيستي و هر چه هست خدا است و توانستي از خود عبور کني خدا را شناخته اي و دانسته اي که تو فقط مظهري از مظاهر او هستي و وجود تو از آن او است. پس نبايد از خودت خواسته اي داشته باشي و خودت را مطرح کني و دنبال خودت باشي و خودخواه و خودپرست باشي، بلکه بايد دائم دنبال خواسته خدا باشي و خدا را مطرح کني و دنبال خدا باشي و خداخواه و خداپرست گردي. فاني در خدا. اين مي شود ايمان و عرفان و خودسازي ديني و راهي جز اين نيست. اين مي شود راهبرد دين اسلام براي انسان. البته اين الگو در جامعه هم بايد پياده شود و اهداف و اراده اجتماعي انسان نيز بايد در همين راستا سامان يابد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%DA%86%D9%8A%D8%B3%D8%AA%D9%8A-%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت