شرايط روزه مقبول | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
شرايط روزه مقبول
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
شرايط روزه مقبول
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
انجام واجبات
,
روزه
,
آداب روزه
سوال:
چگونه روزه درست بگيريم كه مورد قبول خداوند قرار گيرد؟
پاسخ تفصیلی:
روزه فقط امساك از اكل و شرب نيست، بلكه شرائطي ديگر دارد که تعهد و مسؤوليت هاي انسان را در برابر آن زياد مي کند.
در روايت است که روزه چهار گروه مقبول نيست:
حضرت صادق ( عليهالسلام) فرمود: لا صيام لمن عصي الامام، و لا صيام لعبد آبق حتي يرجع، و لا صيام لامراة ناشزة حتي تتوب، و لا صيام لولد عاق حتي يبر، (1) روزه نيستبراي كسي كه امام و پيشواي خود را نافرماني كند و از او اطاعت ننمايد، و صحيح نيست روزه عبد فراري، تا مراجعت كند و به خدمت باز نگردد، و روزه زن ناشزه درست نميباشد تا توبه كند و در اختيار همسرش قرار گيرد و همچنين روزه فرزند عاق شده پدر و مادر تا خوب نشود و اصلاح نگردد، مورد قبول قرار نميگيرد، و روزه به حساب نميآيد، فاطمه (عليهاسلام) در آداب صائم سخن ميگويد:
حضرت فاطمه (عليها السلام) سيده نسوان عالم در آداب روزهدار ميفرمايد: عن جعفر بن محمد عن آبائه عن فاطمه (عليهم السلام) : «انها قالت: ما يصنع الصائم بصيامه اذا لم يصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه» (2).جعفر بن محمد (عليهما السلام) از آباء گرامش از فاطمه دخت گرام رسول الله (صلي الله عليهم اجمعين) روايت مينمايد: كه حضرت زهرا (عليها السلام) فرمود: صائم با روزه خويش كاري نكرده (يعني حق روزه را ادا نكرده) هر گاه زبان و گوش و چشم و جوارحش را از (آنچه كه بر آنها حرام است) حفظ نكرده باشد. يعني روزه يك مسماي واقعي از حفظ شكم از كل خوردنيها و نوشيدنيها و مبطلات ديگر و خلاصهاي از اجتناب از گناهان و معصيتخداوند ميباشد، زيرا روزهدار بدون پرهيز از تمامي محرمات روزه واقعي را در خويش تحقق نبخشيده است.پنج خصلت موجب افطار روزه و بطلان وضوء:
اگر چه امروز فقهاي عالي مقام اين موارد را مبطل روزه و وضوء نميدانند زيرا كمتر كسي است در زمان ما و فرهنگ طاغوت زده و غرب زده ما از اين اوصاف رذيله بپرهيزد، آن خصال پنجگانه از بيان پيامبر گرامي اسلام چنين است: «خمس خصال يفطرن الصائم، و ينقضن الوضوء الكذب، و الغيبة و النميمة، و النظر بشهوة، و اليمين الكاذبة» (3)
پنج صفت است كه روزه را باطل و وضوء را ميشكند، دروغ و غيبت و سخن چيني و نظر شهوت انگيز، و قسم دروغ.
اين اوصاف ذميمه براستي اثر معنوي و روحاني روزه و وضوء كه يك عبادت است در اسلام خنثي ميكند، و اجر و ثواب روزه و وضوء را نابود مينمايد.كيفيت روزه داري از صحف ادريس عليهالسلام:
در صحف ادريس ( عليهالسلام) است:«اذا دخلتم في الصيام فطهروا نفوسكم من كل دنس و نجس و صومو الله بقلوب خالصة صافية منزهة عن الافكار السيئة و الهواجس المنكرة فان الله سيحبس القلوب اللطخة و النيات المدخولة و مع صيام افواهكم من الماكل، فلتصم جوارحكم من الماعم فان الله لا يرضي منكم ان تصوموا من المطاعم فقط لكن من المناكير كلها و الفواحش باسرها» (4)
حضرت ادريس پيامبر ( عليهالسلام) در صحف خويش فرمود: هر گاه وارد ماه صيام شديد، پس خويشتن را از هر پليدي و ناپاكي پاك سازيد، (درون خود را براي پذيرش عبادت ويژه خداوند پاكسازي نمائيد) و روزه بگيريد براي خداوند با قلبي خالص و نوراني و پاك از فكرهاي بد، و صداهاي نامفهوم و بيمعني و زشت، زيرا خداوند حبس مينمايد دلهاي ناپاك و نيتهاي غير خالص شما را و دهنهاي شما نبايد فقط با امساك از خوردنيها صائم و روزهدار باشد. بلكه بايد جوارح شما از گناهان نيز روزه باشد (يعني اعضاء شما هم بايد از معصيتخدا امساك نمايد) و همانا خداوند راضي نميگردد و خشنود نميشود از شما به اينكه فقط از خوردنيها پرهيز كنيد، بلكه از كل منكرات و زشتيها بايد پرهيز نمائيد تا آنجا كه تغيير حالت پيدا كنيد.اثرات منفي غيبت و نمامي در روزه :
امام رضا عليهالسلام فرمود:«اجتنبوا الغيبة غيبة المؤمن، و احذروا النميمة، فانهما يفطران الصائم و لا غيبة الفاجر و شارب الخمر و اللاعب بالشطرنج و القمار» (5) از غيبت مؤمن اجتناب كنيد، و از نمامي بپرهيزيد، براستي كه غيبت و نمامي روزه صائم را باطل مينمايد، (و اثرات و ثواب روزه را زايل ميگرداند) ، ولي از فاجر و شارب الخمر و شطرنجباز و قمار باز غيبتي نيست، (يعني آنان از خود هتك حرمت نمودهاند، و آبرو از خويش بردهاند) .روزه حجاب زبان و گوش و چشم از گناه است :
از فقه الرضا ( عليهالسلام) روايتشده كه حضرت رضا ( عليهالسلام) در رابطه با شرائط روزه و روزهداري چنين فرمود: «و اعلم يرحمك الله ان الصوم حجاب ضربه الله عز و جل علي الالسن و الاسماع و الابصار و سائر الجوارح لما له في عادة من شره و طهارة تلك الحقيقة حتي يستربه من النار، و قد جعل الله علي كل جارحة حقا للصيام فمن ادي حقها كان صائما و من ترك شيئا منها نقص من فضل صومه بحسب ما ترك منها» (6).
بدان (اي روزهدار) خداي رحمتت كند، كه براستي روزه ستر و حجابي است، كه خداوند او را بر زبانها و گوشها و چشمها و سائر جوارح زده است، هر گاه معتاد بر زشتيها و شر و فساد باشند، (چون زبان و گوش و چشم و ساير جوارح هر گاه تحت كنترل دقيق ايمان و دين شخص باشند، از شر آنان كاملا در امان ميباشد) كه طهارت (و حجاب صوم) بر اسماع و ابصار و غيره، او را از آتش جهنم ميپوشاند و حجابي محكم از آتش براي او خواهند شد.
به تحقيق خداوند بر هر «آدم» خستهاي براي روزه گرفتن حقي مقرر فرموده است، پس اگر آن حق را اداء كند (و به خوبي حق روزهداري را به جاي آورد) هر آينه صائم و روزهدار است، (يعني به جاي آورده حق روزه را) و هر كس بعضي از آن شرايط را ترك نموده، از فضيلت و ثواب روزهاش به قدر و بحسب آنچه ترك كرده كاسته است.
شاعر پارسي زبان چه نيكو گفت:
گوش بگشا لب فروبند از مقال // هفته هفته، ماه ماه و سال سال
صمت عادت كن كه از يك گفتنك // ميشود ذو النار اين تحت الحنك
از يك سخن ناروا بر اثر پر گوئي، تحت الحنك مقدس به فضاحت ذو النار (كراوات) در ميآيد كه حقا با مسما استيعني صاحب آتش ميشود.از زني كه با زبان شوهرش را بيازارد هيچ عبادتي قبول نخواهد شد:
از منهيات رسول گرامي خدا (صلي الله عليه و آله) ميخوانيم:
«ايما امراة آذت زوجها بلسانها لم يقبل الله عز و جل منها صرفا، و لا عدلا، و لا حسنة من عملها حتي ترضيه، و ان صامت نهارها، و قامت ليلها، و اعتقت الرقاب، و حملت علي جياد الخيل في سبيل الله و كانت في اول من يرد النار، و كذلك الرجل اذا كان لها ظالما» (7) فرمود: هر زني كه شوي خويش را به زبان بيازارد، خداوند هيچ عمل و حسنهاي را از او قبول نكند، تا شوهر را راضي سازد، اگر چه در تمامي روزهاي عمرش روزه باشد، و تمامي شبهاي زندگيش را به نماز ايستاده باشد، و تمامي بندگان را آزاد سازد، و هميشه ملازم گردن اسبان (كه حاكي از جهاد دائمي است) در راه خدا بوده باشد، اول كسي است كه وارد آتش جهنم خواهد شد، و نيز اينچنين است اگر مرد به زوجه خويش ظلم نمايد، (يعني همه اين عذابها براي آن مرد نيز جاري خواهد بود. )
از آنجائي كه روزه، دانشگاه اخلاق و تزكيه نفس و وسيله خود سازيست، لذا روزهدار بايد در اين دانشگاه از كليه آداب و برنامههاي تربيتي برخوردار، و در حقيقتخود بايد يك معلم اخلاق بوده و بر اعضاء و جوارح خويش تسلط كامل داشته باشد.چشم و گوش و زبان و. . . تو هم بايد روزه باشند :
در اينجا معلم واقعي اخلاق و پيشواي ششم حضرت جعفر بن محمد (عليهما السلام) ميفرمايد: «اذا صمت فليصم سمعك، و بصرك، و شعرك، و عدد اشياء غير هذا، و قال: لا يكونن يوم صومك كيوم فطرك» (8) آنگاه كه روزه هستي، پس بايد گوش و چشم و موي تو در حال امساك باشند (از گناهان و هر نوع معاصي كه از آنها خواسته است پرهيز نمايند) امام چيزهاي ديگري غير از آنچه را نامبرده شمرد و سپس فرمود: البته نبايد روز، روزهداريت همانند روز افطارت باشد. (يعني اين قدر آثار تربيتي روزهات زود گذر نباشد، كه هيچ گونه تفاوتي با روزهاي قبل و بعد از روزهات، جز امساك از خوردنيها و آشاميدنيها، نداشته باشي) .
بنيان گزار اسلام حضرت ختمي مرتبت فرمود: «ما من عبد صائم يشتم فيقول: اني صائم، سلام عليك لا اشتمك كما تشتمني الا قال الرب تعالي استجار عبدي بالصوم من شر عبدي قد آجرته النار» (9)
نيست (بنده) روزهداري كه مورد شماتت و ملامت قرار گيرد، و او به ملامت كننده بگويد: من روزه هستم سلام بر تو و من شماتت نميكنم، آنچنان كه تو شماتت ميكني، همچنان كه خداوند تعالي ميفرمايد: پناهندگي جستبنده من به روزه از شر ديگر بنده من، به راستي پناه دادم او را از آتش جهنم و اين كلاس تربيتي روزه است كه آدمي را تربيت مينمايد.حقوقي كه روزه از يك مسلمان دارد:
در رساله حقوق، امام سجاد عليهالسلام حقوق افعالي را براي انسان ميشمرد، وقتي به روزه ميرسد و حقي كه روزه، اين فريضه الهي از انسان متعهد و مسؤول دارد، اينگونه بيان ميفرمايد:«و اما حق الصوم فان تعلم انه حجاب ضربه الله علي لسانك و سمعك و بصرك و فرجك و بطنك ليسترك به من النار. و هكذا جاء في الحديث: «الصوم جنة من النار» فان سكنت اطرافك في حجبتها رجوت ان تكون محجوبا و ان انت تركتها تضطرب في حجابها و ترفع جنبات الحجاب فتطلع الي ما ليس لها بالنظرة الداعية للشهوة و القوة الخارجة عن حد التقية لله لم تامن ان تخرق الحجاب و تخرج منه، و لا قوة الا بالله» (10)
اما حق روزه آن است كه بداني اين پردهاي است كه خداوند در برابر زبان، گوش، چشم، فرج، و شكمت آويخته تا تو را از آتش بپوشاند، چنان كه در حديث آمده «روزه سپر آتش است» ، اگر اعضاي خود را در پس اين پرده نگاه داري (و آنها را از گناه حفظ كني) اميد است (از عذاب) محجوب و محفوظ باشي و اگر اعضاء پشت پرده آرام نگيرد، و گوشه و كنار آن بالا رود، و عضوها براي تجاوز از حدود سركشد، چشم نگاه شهوت انگيز كند، نيروها كه بايد براي حفظ بدن بكار رود به راه ديگر مصرف شود، ممكن است، پرده پاره گشته بدن بيرون افتد (و طعمه آتش گردد) و لا قوة الا بالله، بلي روزه صحيح، سند شرافت، و معيار هوش، و نيروي اراده انسان است، از اين جهت ميتوان كند ذهني و ضعف اراده را متضاد با روزه دانست.روزه داران به سه درجه تقسيم ميگردند:
در آداب و شرائط روزه و صائمين و نحوه روزهداري مرحوم فيض كاشاني رحمة الله عليه در كتاب محجة البيضاء خويش تقسيماتي قائل است و روزه آنان را به سه درجه تقسيم نموده است.
1- صوم العموم
2- صوم الخصوص
3- صوم خصوص الخصوص
اما صوم العموم، و آن نگهداشتن شكم و فرج از حرام و شهوات نامشروع ميباشد كه آن امساك از تمامي خوردنيها و آشاميدنيها و مفطرات ديگر است كه از اذان صبح تا اذان مغرب كل چيزهائي كه روزه را باطل مينمايد اجتناب نموده، و روزه خويش را باطل نميگرداند.
و اما صوم الخصوص، و آن نگهداشتن گوش و چشم و زبان و دست و پا و ساير جوارح از كل معاصي و گناهان است، (وصوم خصوص الخصوص وآن مربوط به اولياء خدا است .)شرائط روزهدار از زبان امام صادق (ع):
- اول: بستن چشم و حفظ كردن آن از نگريستن طولاني به سوي هر چيزي كه نهي يا مكروه شده.
امام صادق ( عليهالسلام) فرمود: وقتي كه روزه هستي بايد گوش و چشم و مو و پوست و ديگر اعضاي بدنت روزه باشند، يعني از گناهاني كه بر آن اعضاء حرام شده اجتناب نمايند و حتي چيزي كه قلب را به خود مشغول مينمايد و از ذكر خدا غافل ميسازد، بايد پرهيز كرد.
و يا در حديث ديگر امام ميفرمايد: نبايد روز روزهداريت با روز فطرت مساوي و برابر باشد، كه پيامبر (صلي الله عليه و آله) ميفرمايد: نگاه تير مسمومي از تيرهاي ابليس است، پس كسي كه از لذت آن نگاه بگذرد، براي ترس از خدا، خداوند ايماني به او مرحمتخواهد فرمود، كه حلاوتش را در قلب خويش احساس نمايد.
- دوم :حفظ زبان از هذيان، دروغ، و غيره است. مراء و جدال را رها كن، و خادم خويش را رنج نده و در حال روزه، با وقار و حليم باش، كه هرزگي و هرزه گوئي تو را در حال روزه به جهال و ياوه گويان ملحق نسازد، كه پيامبر (صلي الله عليه و آله) شنيد از زني كه بجاريه خويش فحش و ناسزا ميگفت، در حالي كه روزهدار هم بود، حضرت براي او دستور فرمود طعامي بياورند، فرمود به آن زن كه بخور، عرض كرد يا رسول الله من روزه دارم حضرت فرمود چگونه روزهداري و حال آنكه به جاريهات نسبت ناسزا ميدهي و فحاشي ميكني، و به راستي روزه فقط امساك از طعام و شراب نيست.
داستان دو زن روزهدار كه غيبت مردم ميكردند
روايتشده دو زن در عهد پيامبر (صلي الله عليه و آله) روزهدار بودند، در آخر روز حالشان از شدت گرسنگي و تشنگي وخيم شد و نزديك بود كه تلف گردند، پس فرستادند كسي را پيش رسول خدا (صلي الله عليه و آله) كه تا از آن حضرت اذن افطار بگيرند، پيامبر (صلي الله عليه و آله) ظرفي را فرستاد براي آن زنان، فرمود: به ايشان بگو كه در داخل اين ظرف قي كنيد آنچه كه خورديد، پس يكي از آندو قي كرد نيمي از آن ظرف را از لختههاي خون و گوشتخالص پر كرد، و آن ديگري نيز با قي و استفراق خويش بقيه ظرف را پر نمود، مردم از اين ماجرا به شگفت درآمدند و تعجب كردند، پيامبر (صلي الله عليه و آله) فرمود: اين دو زن از آنچه كه بر آنها حلال بود امساك نمودند، و بر آنچه كه بر آنان حرام بود روزه خويش را باطل نمودند، به اين صورت كه نشستند در كنار هم ديگر، از مردم غيبت كردند، و اين است آنچه كه پشتسر مردم گفتند كه در اين ظرف است، از گوشتهاي آنان.
- سوم: نگهداري گوش از شنيدن هر مكروهي، زيرا هر چيزي گفتنش حرام است، شنيدن و گوش فرا دادن به او نيز حرام است، و لذا به پيشگاه خداوند گناه شنونده دروغ و خورنده حرام يكسان است، كه خداوند در قرآن ميفرمايد:سماعون للكذب اكالون للسحت (11)
- چهارم:نگهداشتن بقيه اعضاء و جوارح بدن است از قبيل دست و پا از مكاره و نگهداري شكم از شبهات و غذاهائي كه مشتبه است در وقت افطار، پس معني ندارد كه صائم از غذاي حلال پرهيز كند، سپس با فعل حرام افطار نمايد روزه خويش را (با دروغ و نمامي و غيبت) پس مثال اين صائم همانند كسي است كه در يك شهر قصري بسازد و آنگاه شهر را خراب كند، كه پيامبر (صلي الله عليه و آله) فرمود: چه بسا روزهداري است كه از روزهاش جز گرسنگي و تشنگي چيزي عايدش نميگردد.
- پنجم: از غذاي حلال وقت افطار آن قدر نخورد كه معده پر شود كه هيچ ظرفي مبغوضتر به پيشگاه خداوند از شكم پري نيست كه از غذاي حلال پر شده باشد، كه در نتيجه قدرت هيچ گونه عبادتي و بهره برداري از شبهاي پر فيض ماه رمضان نداشته باشد، و ثانيا اين عمل با روزهداري و دستورات روحاني و معنوي روزه و اثرات آن منافات دارد.
- ششم: اينكه قلبش بعد از افطار مضطرب و معلق بين خوف و رجا باشد، زيرا نميداند كه آيا روزهاش مقبول حضرت حق قرار گرفته يا خير، آيا با قبولي روزهاش جزء مقربين استيا با عدم قبولي روزه جزء آنهائي كه مشمول خشم خداوند هستند ميباشد، پس اين است معني واقعي و باطني روزه، كه اين نوع روزه در رتبه انبياء و اولياء گرامي خدا خواهد بود. (12)
پي نوشتها:
1- وقايع الايام خياباني، ص 432.
2- بحار الانوار، ج 96، ص 295.
3- نهج الفصاحه، حديث 1459.
4- نقل از وقايع الايام خياباني، ص 431.
5- فقه الرضا ( عليهالسلام) .
6- مستدرك الوسائل، نقل از وقايع الايام خياباني، ص 432.
7- مكارم الاخلاق، ج 2، ص 368.
8- وافي ج 7، ص 33.
9- ماه مبارك رمضان، ص 173.
10- تحف العقول، رساله حقوق امام سجاد ( عليهالسلام) ص 295.
11- سوره مائده، آيه 42.
12- از كتاب شريف محجة البيضاء، ج 2، ص 130
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D9%8A%D8%B7-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%A8%D9%88%D9%84
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت