راهکار علاقه مندي به نماز | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
راهکار علاقه مندي به نماز
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
راهکار علاقه مندي به نماز
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
نماز
,
انجام واجبات
سوال:
چه كنيم كه علاقه به نماز خواندن در ما ايجاد شود؟
پاسخ تفصیلی:
دوست گرامي. انسان ذاتا بنده خدا است يعني مخلوق خدا است و همه چيزش از خدا است, در اين دنيا هم آمده تا با اختيار خودش بنده خدا شود زيرا هدف زندگي همين است و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون - در صورت بندگي به رشد و كمال خود مي رسد و سعادت دنيا و آخرتش در گرو همين بندگي است. .در ميان تمام رفتارهاي عبادي انسان نسبت به مولاي خويش نماز مهمترين عملي است كه نشانگر بندگي ما نسبت به خدا است. نماز اظهار بندگي و پيمان بندگي است و كسي كه نماز نمي خواند از دايره بندگان خدا خارج است و معلوم ا ست كه چنين شخصي صيد شيطان مي شود و عاقبت بدي دارد.
شايد ريشه مشكل عدمعلاقه به نماز، در اين است كه ما خود و هدف از خلقتمان را درست نمي شناسيم؛ زيرا هر كس خودش را به صورت حقيقي بشناسد و به كمال و سعادت خود علاقه مند باشد و با فلسفه و هدف خلقتش آشنا باشد، مي داند كه تمام سعادت انسان در گرو ارتباط با خداوند و طلب سعادت از او است.
اگر كسي چنين شناختي از خود و هدفش داشته باشد، چگونه ممكن است به نماز، -كه بهترين وسيله ارتباط با خدا و نزديك شدن به او و رسيدن به خواسته هاي مادي و معنوي انسان در دنيا و آخرت است- بيعلاقه باشد.
در حقيقت نماز پل ارتباطي ميان خالق و مخلوق است. نماز، ريسماني است كه بندگان را به سعادت ابدي مي رساند و بي توجهي نسبت به آويختن به اين ريسمان، او را در قعر چاه طبيعت ماندگار خواهد كرد.
سر اصلي نماز و هر عبادتي در فعليتبخشي به نيروي «ولايت» در انسان است. يك مسلمان عميقا بايد بداند و باور كند كه قدرت انسان از طريق ارتباط با خداوند كه منبع تمامي قدرتها است تامين مي شود. انسان كه در استعداد خود خليفه و ولي خدا است، تنها از طريق نماز و عبادت است كه مي تواند قدرت ولايت خويش را فعليت بخشيده و جلوهگر سازد و به مقام خلافت خداوند در زمين كه شايسته انسان است بار يابد.
كسي كه نماز نمي خواند انسان ضعيف، بي اراده و بي خاصيتي است. انسان هاي مومن و متقي و اهل عبادت انسان هايي هستند كه گاهي ممكن است در اثر عبوديت و قرب به خداوند، با يك كلام ملتي و تاريخي را عوض كنند.
سر نماز و عبادت در قدرت ولايتي انسان است. همانگونه كه انسان براي رسيدن به قدرت اقتصادي تلاش اقتصادي مي كند تا قوي باشد، براي رسيدن به قدرت معنوي نيز لازم است تلاش معنوي انجام بدهد و بداند كه در صورت ترك اين گونه تلاش ها آدمي ضعيف و بي مقدار خواهد بود.
دوست عزيز؛
اگر به نماز اينگونه بنگريم كه در بالا عرض شد، براستي آيا باز هم سستي مي كنيم؟ حال آنكه خداي حكيم و مهربان از ابتدا حس رسيدن به كمال و قدرت ولايت و نياز به چنگ زدن به اين ريسمان را در نهاد هر انساني سرشته است؛ يعني خداپرستي و تقرب به خداوند يك گرايش فطري است و انسان به حسب فطرت خود طالب پرستش خدا و كرنش و خضوع و تسليم در برابر اوست. (1)
البته موانعي وجود دارد كه با برداشتن آنها نه تنها ميل و گرايش به نماز در انسان ايجاد خواهد شد، بلكه كم كم حب و علاقه ي به آن نيز بوجود خواهد آمد.
از جمله موانع سستي در نماز عبارتست از:
1– مهمترين عامل بي توجهي به نماز، گناه است.
حضرت حق (جل و علا) دستور فرمودند كه با شيطان طرح دوستي نريزيد و از دستورات او پيروي نكنيد؛ چرا كه مطيع شيطان، از خدا اطاعت نمي كند. وقتي انسان، آلوده ي به گناه ميشود، يا اصلا به سمت نماز و نيايش با خدا نمي رود و يا از نماز و عبادت خويش حظ و بهره اي نخواهد برد و بطور طبيعي هر فردي به چيزي گرايش دارد كه از آن لذت برد!
بنابراين چون فرد گناهكار از نمازش لذت نمي برد ممكن است كم كم نماز را ترك كند و شيطان را به هدفش برساند. بدون شك اگر مدتي در ترك گناهان بكوشيم موفق به انجام عبادات شده و لذت و شيريني آنرا نيز خواهيم چشيد.
2– حب دنيا
محبت و علاقه ي قلبي به دنيا، ريشه ي همه ي خطاها و گناهان است؛ لذا در اثر اين محبت، انواع گناهان از انسان سر خواهد زد و به همان وضعي كه در بالا اشاره كرديم گرفتار مي شود؛ چرا كه «حب الدنيا رأس كل خطيئه». از علاقه ي قلبي به دنيا و متعلقات دنياست كه حتي در نماز هم، تمام توجه محب دنيا به سمت دنياست و هيچ لذتي از نماز نمي برد و كم كم كاهل نماز شده و چه بسا نماز را ترك كند و به خسران ابدي گرفتار شود.
3– عدم معرفت نسبت به خالق يكتا و حقيقت نماز
مهمترين مشكل ما با نماز اينست كه خود را نيازمند به نماز خواندن، نمي دانيم بلكه تنها به چشم يك تكليف به آن نگاه مي كنيم؛ تكليف هم همانطور كه از لفظ آن معلوم است، يعني كاري كه با مشقت و سختي انجام پذيرد. همهي اينها به اين خاطر است كه نسبت به خالق خويش، معرفت صحيحي نداشته و از اسرار نماز آگاه نيستيم. اگر پي به عظمت خداي يكتا ببريم و بدانيم كه او خالق هستي است و بي نياز مطلق است؛ او قادر و حكيم و عالم بر همه چيز است و... بدانيم كه چنين خداي با عظمتي، به انسان فقير سراپا تقصير بي چيز و نيازمند، امر كرده كه بيا و با من همنشيني كن و با من حرف بزن! چرا كه تنها من مي توانم احتياجات تو را برآورده كنم و تو در اثر انس با من مي تواني از ديگران بي نياز شوي و... آيا باز هم در امر نماز كوتاهي مي كنيم؟ آيا نعوذ بالله او نياز به هم صحبتي با ما دارد؟! يا اين عبد آلوده ي جاهل و نيازمند است كه محتاج راهنمايي و ياري و كمك خالق خويش است؟
انبياء الهي و اولياء خدا چون عظمت حق تعالي را درك كرده بودند نماز را نور چشم خود مي دانستند و ندا در مي دادند كه «كفي بي عزا ً ان اكون لك عبدا ً و كفي بي فخرا ً ان تكون لي ربا ً» (2) براي من همين عزت، كه عبد تو باشم و براي من همين فخر، كه تو رب من باشي كفايت مي كند و اينان همانها هستند كه قرآن در وصفشان فرمود: «يخرون للاذقان سجداً» (3)
در محجة البيضاء آمده است كه خداوند فرمود: يا داوود: اگر آنان كه روي از من گردانيده اند مي دانستند انتظار و شوق مرا به ترك معصيتشان و مدارائيم را با ايشان، هر آينه از شوق، جان رها مي كردند و در اثر محبت و عشق، بند بندشان از هم ميگسست. (4)
ندهي اگر به او دل، به چه آرميده باشي؟ نگزيني ار غم او چه غمي گزيده باشي؟
نظري نهان بيفكن، مگرش عيان ببيني گرش از جهان نبيني زجهان چه ديده باشي؟
سوي او چو نيست چشمت، چه در آيدت به ديده سوي او چو نيست گوشت چه سخن شنيده باشي؟ (فيض كاشاني)
4– عدم صبر بر طاعت
انجام هر تكليفي در آغاز راه، صبوري مي خواهد و استقامت. امام خميني (رحمة الله عليه) در توضيح صبر در اطاعت فرموده اند: [يعني] انسان در فرمانبرداري حق تعالي، خوددار باشد و نفس اماره، عنان از دست انسان نگيرد، و افسار گسيخته نكند. (4) در حديثي از امام علي (عليه السلام) آمده است كه فرمودند:... كسي كه بر اطاعت صبر كند خداوند براي او ششصد درجه بنويسد كه فاصله ي هر درجه از پايان زمين تا عرش مي باشد... (5)
اي عزيز!
آگاهي بر برخي از خصوصيات نماز، در مواظبت بر آن و شوق به انجام آن كمك كننده است:
1– نماز ستون دين است.
امام باقر (عليه السلام) فرمودند: نماز ستون دين است؛ مثل آن، مثل ستون خيمه است كه اگر ستون، محكم باشد ميخها و طنابها محكم مي مانند و اگر ستون كج شود و بشكند، نه ميخي استوار مي ماند و نه طنابي (6)
2– نماز انسان را از فحشا و منكر باز مي دارد.
خداوند تعالي در قرآن كريمش فرموده: «اتل ما اوحي اليك من الكتاب و اقم الصلوة ان الصلاة تنهي عن الفحشاء و المنكر» (7) آنچه را كه از كتاب به تو وحي شده است بخوان و نماز را بر پا دار، كه نماز از كار زشت و ناپسند باز مي دارد. پيامبر خدا (صلي الله عليه و آله) درباره ي مردي كه با آن حضرت نماز مي خواند و در عين حال مرتكب كارهاي زشت ميشد فرمود: نمازش روزي او را از زشتكاري باز خواهد داشت. پس ديري نگذشت آن مرد توبه كرد. (8)
3– نماز گناهان را فرو مي ريزد.
امام علي (عليه السلام) درباره ي نماز چنين سفارش مي كند: نماز گناهان را فرو مي ريزد، همچون ريزش برگ از درختان و آنها را از گردن بندگان باز مي كند، همچون باز كردن رسن از گردن چهار پايان. رسول خدا نماز را به چشمه ي آب گرمي تشبيه فرمود كه جلو در خانه ي مردمي باشد و شبانه روزي پنج مرتبه خود را در آن بشويد. آيا بر بدن چنين كسي چرك و كثافتي باقي خواهد ماند؟ (9)
4– نماز اول چيزي است كه در قيامت از آن سؤال مي شود.
پيامبر خدا (صلي الله عليه و آله) فرمودند: در روز قيامت نخستين عمل بنده كه به آن رسيدگي مي شود نماز است؛ اگر پذيرفته شد به ساير اعمال رسيدگي مي شود و اگر پذيرفته نشد به هيچ يك از اعمال ديگر او رسيدگي نمي شود. (10)
5– كسي كه نماز را سبك بشمارد از اهل بيت (عليهم السلام) نيست.
امام باقر (عليه السلام) فرمودند: نمازت را سبك مشمار؛ زيرا پيامبر (صلي الله عليه و آله) هنگام رحلتش فرمود: از من نيست كسي كه نمازش را سبك بشمارد.
و احاديث فراوان ديگري كه در ارزش نماز و مذمت ترك نماز آمده است كه هر يك براي تنبه انسان كافي است.
پرسشگر گرامي؛
بدان كه آرامش حقيقي در ذكر و ياد خداست؛ چرا كه «الا بذكر الله تطمئن القلوب». امام سجاد (عليه السلام) در مناجات نيمه ي شعبان مي فرمايند: پروردگارم آرامش دلهاي دل دادگان به تو آرامد، خردهاي پريشان با معرفت تو جمع آيند، قلوب را آرامشي جز در ياد تو نيست و جانها جز در منزلگاه ديدار تو آرام نيابند (11)
و در تورات موسي (عليه السلام) چنين آمده: اي فرزند آدم! تنها به عبادت من پرداز تا دلت را از بي نيازي پر كنم و نسبت به خواسته هايت تو را به خود وا نگذارم. بر من است كه نيازمندي تو را از تو بردارم و دلت را از ترس خود پر كنم و اگر براي عبادتم خود را فارغ نسازي، دلت را مشغول دنيا سازم و ديگر در نياز را به رويت بندم و تو را با خواسته هايت وا گذارم (12)
با همه ي توضيحات داده شده، بايد توجه داشت كه ابتدا بايد با پاي تكليف حركت كرد! يعني اگر شوق به نماز نداريم بايد تا مدتها سر تسليم در مقابل حضرت حق فرود آورده و امر الهي را در بجا آوردن نماز اطاعت كنيم، تا به حول و قوه ي الهي كم كم شور و شوق به نماز نيز در ما ايجاد شود.
عشق و علاقه ي به نماز از مراتب عاليه اي است كه تنها كساني كه تقوا پيشه كنند و در انجام فرامين الهي، راه استقامت را بپيمايند به آن مي رسند؛ پس در كسب تقوي بكوش و از حضرت حق، در مناجاتها و دعاهايت عبادتي عاشقانه را طلب كن.
اي دل اگر نخواندت ره نبري بكوي او بي قدمش كجا توان ره ببري به سوي او؟
گر نروي به سوي او، راست بگو كجا روي؟ هر طرفي كه رو كني ملك اوست كوي او
پيروز باشيد.
---------------------------------------------------
(1) مشكات/ مجموعه آثار آيت الله مصباح/ ص 45
(2) مفاتيح الجنان از مناجات اميرالمؤمنين (عليه السلام) بعد از مناجات منظوم
(3) سوره ي اسراء/ 107
(4) شرح حديث جنود عقل و جهل/ ص413
(5) اصول كافي/ ج 2/ ص 75/ باب الصبر
(6) ميزان الحكمه/ ج 7/ ص 3097
(7) سوره ي عنكبوت/ 45
(8) ميزان الحكمه/ ج 7/ ص 3097
(9) ميزان الحكمه/ ج 7/ ص 3099
(10) ميزان الحكمه/ ج 7/ ص 3101
(11) ساغر سحر/ استاد كريم محمود حقيقي/ به نقل از بحار الانوار/ 94
(12) اصول كافي/ 3: 131
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%82%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%AF%D9%8A-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت