درمان خشم و عصبانيت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
درمان خشم و عصبانيت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
درمان خشم و عصبانيت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
کنترل خشم
,
غضب
,
صفات رذیله
,
غضب
سوال:
سلام.من خيلي زودجوش و عصباني هستم.اخلاقم هم خيلي بد است.هرچه سعي ميكنم آدم بشم،اما نشدم.اول شما برام دعا كنيد.دوم اگر آيه يا دعايي در اين رابطه هست،برام بفرستيد.سوم شما بگوييد چكار كنم؟
پاسخ تفصیلی:
« وَالْكَاظِمينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ ؛ (پرهيزكاران) خشم خود را فرو مي برند و از خطاي مردم در مي گذرند و خدا نيكوكاران را دوست دارد» ؛ سوره مباركه آل عمران آيه شريفه 134) ***
در خيابان كه راه مي رود و برخي رفتارهاي مردم را مي بيند، خشم، سراسر وجودش را در بر مي گيرد؛ مردي سطل آشغال مغازه خود را داخل جوي آب مي ريزد، ديگري با سرعت غير مجاز در خيابان حركت مي كند، مردي ديگر، عابري را به فحش بسته است و حرف هاي ركيك از دهانش خارج مي شود، جواني با سنگ، گربه بي پناهي را هدف گرفته است، جواني ديگر در حال شكستن شاخه درخت كنار خيابان است و ... جهل ديگران او را آزار مي دهد؛ جلو مي رود و به يكي از اين افراد خطاكار تذكر مي دهد، ولي جز توهين و شنيدن جمله معروف «به شما ربطي ندارد» چيز ديگري نصيبش نمي شود. مي خواهد به خاطر اين نفهمي طرف مقابل، با او دعوا كند و خشم شكل گرفته در خود را به نوعي خاموش كند كه ناگاه ياد اين آيه شريفه مي افتد «والكاظمين الغيظ ... » و به آرامي از آنجا دور مي شود و با خود زمزمه مي كند كه من وظيفه شهروندي خود را انجام دادم و مي دهم (تذكر و ارشاد) و بيش از اين كاري از دستم بر نمي آيد و نموداركردن خشم در اين موارد، جز ضرر و زيان چيزي به همراه نمي آورد ...خوشحاليم از اينكه با فردي هم صحبت هستيم كه در مواجهه با دغدغه هاي ذهني اش، اقدام به مشاوره خواهي مي كند. اين را بدانيد كه يكي از نشانه هاي افراد عاقل و پويا كسب آگاهي در زمينه هاي مورد نياز است. به خاطر اين فهم زيبا به شما تبريك گفته و اميدواريم راهنماي خوبي برايتان باشيم.
پرسشگر گرامي؛ بهتر است بدانيد خداوند متعال انسان ها را شبيه به هم خلق نكرده است. برخي از آياتي كه به وجود تفاوت بين انسان ها اشاره مي كند عبارتند از ( آيه 22 سوره مباركه روم، آيه 13 سوره مباركه حجرات ، آيه 32 سوره مباركه زخرف و ...).همچنين در روانشناسي اصلي وجود دارد با نام اصل وجود تفاوت هاي فردي. انسان ها در بسياري از خصوصيات اخلاقي، رفتاري، جسمي، استعدادها، علايق و خواسته ها و .... با يكديگر تفاوت دارند. پس ما نبايد انتظار داشته باشيم كه ديگران دقيقا مطابق با خواسته ما رفتار كنند. از جمله مهارت هايي كه هر انساني بايد ياد بگيرد، طريقه سازگاري با محيط و احترام به افكار ديگران و همچنين بالا بردن آستانه تحمل در زمينه هاي مختلف است. همانگونه كه رفتارهاي ما مورد پسند همه واقع نمي شود، رفتارهاي ديگران هم هميشه باب ميل ما نيست؛ هر كسي در شرايط محيطي خاصي بزرگ و تربيت شده است و بسياري از رفتارهايش ناشي از نوع تربيتي است كه دريافت كرده است. اگر ما نتوانيم موفق به تغيير رفتار ديگران شويم، تنها كاري كه از دستمان بر مي آيد اين است كه خود را با محيط و شرايط موجود تطبيق دهيم. يكي از ويژگي هاي افراد موفق اين است كه شرايط موجود را آن چنان كه هست قبول مي كنند و سعي در تطبيق با آن دارند.*** اينكه شما به مشكل خود اشراف داريد، يعني نصف راه را طي كرده ايد و ان شاء الله با مطالعه و عمل به مطالب و راهكارهايي كه در زمينه كنترل خشم و عصبانيت در اختيارتان مي گذاريم، نصف ديگر راه را هم طي خواهيد كرد و بر اين مشكل فائق خواهيد آمد. هر فردي در زندگي خود با مشكلاتي روبرو مي شود. مهم اين است كه منشا مشكل را شناسايي كنيم و در جهت رفع آ ن كوشا باشيم. تا دنياي مادي پا برجاست و ما هستيم، مشكلات وجود دارد و ميان انسان ها به گونه هاي مختلف پخش است. اين خاصيت دنياست، چرا كه دنيا محل امتحان است و هركسي به نحوي مورد آزمايش قرار مي گيرد. پس با اين ديد به مشكلاتي كه با آن ها مواجه مي شويد نگاه كنيد، همچنين بايد مراقب بود بي جهت به خود برچسب منفي نزد و خود را مشكل دار فرض نكرد. براي مثال فردي كه در يك برهه زماني خاص دغدغه كوچكي برايش پيش آمده، شخصاً تست افسردگي بك را مي زند و نتيجه تست ، وجود افسردگي را نشان مي دهد و او هم بدون توجه به عوامل موجود در آن برهه زماني خاص «فكر افسرده بودن» را در ذهن خود پرورش مي دهد و اين تفكر، ناخودآگاه نشانه هاي افسردگي واقعي را در او نمودار مي كند؛ در حاليكه اگر پيش يك مشاور يا روانشناس مي رفت متوجه مي شد كه رفتار او در آن زمان خاص كاملا طبيعي و نرمال بوده و هيچ نشانه اي از افسردگي در وجود او نبوده و بي جهت خود را فردي افسرده مي پنداشته است! پس به خاطر برخي ويژگي هاي رفتاري كه قابل اصلاح است، برچسب هاي منفي (افسرده، احساس پوچي و ...) به خود نزنيد، چرا كه اين برچسب ها در طول زمان در ذهن شما پرورش مي يابد و احساسي كه به اشتباه در شما به وجود آمده، ممكن است شكل واقعيت به خود بگيرد.عصبانيت نمود و جلوه خشم و غضب است و غضب در واقع يك حالت نفسانى و درونى است كه آدمى را وادار به رفتارى پرخاشگرانه و غلبه و انتقام نسبت به ديگرى مىكند. البته اصل «قوه غضب» در انسان وجود دارد و در حفظ و بقاى وى نقش به سزايى ايفا مىكند؛ اما اين قوه نيز مانند ساير قواى نفسانى بايد كنترل و در جهت صحيح از آن استفاده شود و از افراط و تفريط نسبت به آن اجتناب گردد؛ زيرا افراط در آن موجب ناكارآمدى فكر و عقل مىشود و خطرات و خسارات جبران ناپذيرى را در پى دارد. تفريط در آن نيز موجب جبن و خوارى مىشود و از پيامدهاى بد آن بىغيرتى و بىتفاوتى نسبت به مسئوليتهاى فردى و اجتماعى است. البته بحث ما در اينجا، بيشتر مربوط به جنبه افراطى غضب و (عصبانيت) است؛ از اين رو زيانهايى كه ناشى از شعلهور شدن غضب است را به اختصار بيان مىكنيم، سپس به عواملى مىپردازيم كه موجب شعله ور شدن غضب و بروز عصبانيت و پرخاشگرى مىشود و در پايان راهكارهايى به منظور كنترل آن بيان مىكنيم.پيامدهاى غضب و عصبانيت :
1. غضب، فكر و عقل انسان را ناكار آمد و زمين گير مىكند؛ چنان كه پيامبر اكرم(ص) فرمود: «غضب، دل مرد دانا را هلاك مىكند» (بحار الانوار، ج 73، ص 226، ح 20).
2. پيامبر(ص) فرمود: «غضب، ايمان را فاسد مىگرداند ؛ همان گونه كه سركه عسل را فاسد مىكند»(كافى، ج2، ص 303، ح3 ؛ بحار الانوار، ج72، ص 274، ح24).
3. غضب كليد هر بدى است، و شيطان همه وجود فرد غضبناك را تسخير مىكند و او را به هر عمل زشتى وامىدارد. (همان)
4. از آثار بد غضب اين است فرد غضبناك و عصبانى رفتارهاى نادرستى - مانند فحش دادن و پرخاشگرى كلامى، شماتت، مسخره كردن، فاش كردن اسرار و بدگويى از ديگران - را از خود بروز مىدهد. علاوه بر اين موجب دشمنى دوستان و شماتت دشمنان، انزواى اجتماعى، افسردگى و بيمارىهاى جسمانى و روانى مىشود. بنابراين كنترل عصبانيت امرى بايسته و اجتنابناپذير است؛ وگرنه موجب هلاكت انسان و خسارات جبران ناپذيرى مىشود.عوامل غضب و عصبانيت :
عصبانيت مىتواند عوامل گوناگونى داشته باشد، از جمله :
1. صفات رذيلهاى مانند، حسادت، كبر و غرور، حرص، حب جاه و مال؛ 2. كمحوصلگى و كمظرفيتى؛ 3. ضعف و ناتوانى مزاج؛ 4. عدم اعتماد به نفس؛ 5. حساسيتهاى افراطى؛ 6. منفىبافى و سوء ظن به ديگران؛ 7. همانندسازى و تقليد از والدين، همسالان و همكلاسان؛ 8. يادگيرى از محيطراهكارهاى كنترل خشم و عصبانيت :
دليل آن - هر چه كه باشد - با راهكارهايى كه ارائه مىشود، مىتوان تا حدود زيادى از آن پيشگيرى نمود : (به موارد زير عمل كنيد و در طول زمان نتيجه مطلوبش را ببينيد)
1. كاملا به خود مطمئن باشيد كه مىتوانيد روحيه خود را تغيير دهيد؛ ولى براى نتيجه گيرى عجول نباشيد؛ بلكه با خود فكر كنيد بايد حداقل يكسال بر روى رفتارهاى خود كار كنيد و اگر چنين نموديد، حتما پس از آن دگرگونى رفتارى خواهيد شد.
2. از حساسيت بيش از حد در هر زمينه بپرهيزيد.
3. همواره در هر مسالهاى، ابتدا از ديگران انتظار بدترين برخورد را داشته باشيد و خود را براى تحمل آن آماده كنيد. اين مساله باعث مىشود برخوردهاى بهتر از مورد انتظار در شما ايجاد خشنودى نمايد. در حالى كه اگر هميشه انتظار برخورد خوب داشته باشيد، چه بسا نتيجه عكس خواهيد گرفت.
4. با خود شرط كنيد كه هيچ گاه و در هيچ شرايطى برخورد تند نداشته باشيد و از كورهخ در نرويد؛ اگر ناگهان از شما برخورد تندى سر زد خود را جريمه كنيد؛ مثلا تصميم بگيريد - يا در صورت امكان نذر كنيد - كه اگر بر سر كسى فرياد زديد، فلان مبلغ را صدقه بدهيد، يا نماز شب بخوانيد و يا يك روز روزه بگيريد. كارآيى اين روش، بسيار بالا است و بسيارى از علماى بزرگ بدين سان تمرين عملى و خودسازى نمودهاند.
5. از تفريحات سالم و تقويت كننده اراده؛ مانند كوهنوردى، شنا، دو و پيادهروى و گردش در طبيعت و... نيز استفاده كنيد.
6. در تصميمگيرىها، حتىالامكان با افراد عاقل و پخته مشورت نماييد و از اقدامات عجولانه و مطالعه نشده بپرهيزيد.
7. بيشتر با افراد خوش خلق و غير عصبى معاشرت كنيد.
8. از موقعيتهاى كه زمينه تندخويى در آن فراوان است، اجتناب كنيد و در موقعيتهايى حضور يابيد كه رفتار پرخاشگرانه در آنجا ديده نمىشود و از موقعيتهاى كه شما را به تندى نمودن دعوت مىكند، دور شويد.
9. قبل از هر عملى، در مورد پيامد آن تفكر و انديشه كنيد و آنگاه اقدام نماييد و با تمرين اين راهار و به كارگيرى آن در مورد تمام رفتارها، اندك اندك كنترل خويش را بر تمام رفتارها توسعه بخشيد.
10. به برخى رفتارها و حالاتى كه از افراد سر مىزند. و شما را به عصبانيت دعوت مىكند، توجه نكنيد؛ مثلاً اگر كسى با حرف ناروا شما را بر مىافروزد، از شنيدن و گوش سپردن به سخنان وى اجتناب كنيد و حتى گوش ندهيد يا محيط را ترك كنيد. ديگر به گفتههاى او دقت و توجه نكرده و آنها را در ذهن خود مرور نكنيد. نسبت به ديگر اعمال فيزيكى و رفتارهاى پرخاشگرانه و تحريك كننده نيز همين طور واكنش نشان دهيد و راه بىتوجهى و تغافل را پيش گيريد.
11. سطح شناخت خود را با مطالعه و تفكر از زشتى، ناپسند بودن، غيرقابل جبران بودن اعمال پرخاشگرانه بالا ببريد؛ مثلاً روايات، آيات و داستانهايى را كه در مورد اين نوع رفتارها و آثار آنها نوشته شده، مطالعه كنيد و بعد در مورد آنها فكر كنيد. حتى در برخى موارد به آثار رفتار تندى كه خود مرتكب آن شدهايد، توجه نموده و آن عمل و زشتى آن را در ذهن خود مرور كنيد؛ به گونهاى كه به يك حالت خود هشدارى از درون دست يابيد و آثار فردى و اجتماعى و پيامدهاى حيثيتى آن عمل زشت را لحظه به لحظه در ذهن خود مرور نموده و قبح آن را براى خود بزرگ جلوه دهيد تا از درون از آن عمل متنفّر شويد.
12. به هنگام بروز عصبانيت و تندخويى، سريع حالات خود را تغيير دهيد؛ مثلاً اگر ايستادهايد، بنشينيد و اگر نشستهايد، دراز بكشيد و صورت خود را با آب سرد بشويد و يك ليوان آب خنك بياشاميد و خود را از موقعيت دور سازيد.
13. از خواندن قرآن به مقدار زياد و در نوبتهاى متعدد در طول 24 ساعت هرگز غفلت نورزيد؛ چه قرآن تأثير عظيم در رسيدن به حالت سكينه و آرامش درونى دارد. همين طور عبادتهاى خود، مانند نماز را در اول وقت و با حضور قلب كامل به جا آوريد كه تأثير بزرگى در رسيدن به اطمينان خاطر دارد و آدمى را از درون به سكوى آرامش مىسپارد.
14. بعد از استحمام و به هنگام خروج از حمام، دو پاى خود را تا قوزك با آب سرد بشوييد.
15. ديگر رفتارهاى عادى و روزمره خود را نيز با تسلط كامل بر رفتار و بدون شتابزدگى انجام دهيد و آنها را آرام آرام تعقيب كنيد تا نرمخويى و پرحوصلگى، بر تمام رفتارهاى شما حاكميت پيدا كند.
16. چند لحظه دراز بكشيد و چشمان خود را ببنديد و همه ماهيچههاى خود را شل كنيد تا آرامش عضلانى پيدا كنيد و فكر خود را از آنچه موجب عصبانيت شما شده است منصرف كنيد و به عضلات بدن خود تمركز يابيد.
17. به خودتان تلقين كنيد كه اتفاق خاصى نيفتاده است؛ مگر آسمان به زمين آمده؟ بقيه در چنين مواردى چه مىكنند؟ آيا همه عزا مىگيرند؟ هر كسى به كارى مشغول مىشود و اعتنايى به اين گونه موارد نمىكند.
18. اگر برخى موارد سريع سخن گفتيد و عجولانه تصميم گرفتيد و رفتار نابجا از شما سرزد سريع خود را سرزنش و حتى در لفظ اظهار پشيمانى نماييد و وعدهها و قولى كه با خود داشتيد را در ذهن خويش حاضر سازيد.
19. از خود ارزندگيهاى نابجا و شخصيت قائل شدن بيش از اندازه براى خود اجتناب ورزيد و تنها هنجارها را رعايت كنيد و لذا به سراغ رفتارهاى متواضعانه همانند تقدم در سلام، همنشينى مناسب با افراد پايينتر، ابراز ارادت به كوچكترها، مصافحه و احوالپرسى با ديگران به خصوص طبقه پايينتر، تفريح و صحبت با ديگران اقدام كنيد.
20. ذكر «لا حول و لا قوة الا بالله» را زياد بر زبان جارى سازيد و سوره والعصر را زياد بخوانيد و تكرار اذكار: «استغفرالله ربى و اتوب اليه» و «اعوذ بالله من الشيطان الرجيم».
21. وقتى كه با امور عصبانيت آفرين مواجه هستيد براى مدتى (حدود 10تا 15 دقيقه) راه دريافتهاى حسى خود را سد سازيد مثلاً جلوى گوش خود را بگيريد و چشمان خود را ببنديد و سر خود را پايين اندازيد تا دريافتهاى عصبانيت را تحت كنترل شما در آيند و موجب تحريك بيشتر شما نشوند.
22. اگر رفتار و يا صفتى كه در شخصى هست موجب عصبانيت شما شده است آن رفتار را شوخى تلقى كرده و به شكلى خود را از تيررس آنها دور در نظر بگيريد يعنى به گونهاى از مخاطب در نظر گرفتن خويش در برابر رفتارهاى ديگران پرهيز كنيد مثلاً از مشاهده كسى كه فحش مىدهد با خود بگوييد مخاطب او من نيستم و در اين هنگام از صحنه دور شده و راه دريافتهاى حسى را سد سازيد تا بيشتر مورد هجوم قرار نگيريد.
23. براى توجيه رفتارهاى خلاف انتظارى كه از ديگران سر مىزند توجيه مناسب داشته باشيد و آنها را مقصر تلقى نكنيد تا موجب شود به خود اجازه عكس العمل بدهيد مثلاً بگوييد خودم از اين فرد بدتر رفتار مىكنم او اشتباه گرفته مقصر نيست اشتباه من باعث رفتار نامناسب او شده است.
24. به نظرات و عقايد ديگران احترام قائل شويد و به ديده احترام به آنها بنگريد و حتى محترمانه با آنها رفتار كنيد.
25. هميشه خودتان و رفتارتان را درست و صحيح تلقى نكنيد و احتمال خطا در كارهاى خود را بدهيد.
26. سعى كنيد به عنوان تمرين گاهگاهى با افرادى كه سليقه آنها را نمىپسنديد برخورد كوتاه مدت داشته باشيد و با صاحبان ديگر انتظار مراوده كوتاه مدت داشته باشيد.
27. شرح موارد فوق را در جدولى بنويسيد و موارد انجام شده و يا تخلف از آن را يادداشت كنيد و همواره سعى كنيد موارد تخلف را كاهش داده و بيش از پيش خود را به انجام آنها مقيد سازيد و حتى قبل از بروز آن موقعيتها و به صورت مستمر، راهكارهاى فوق را سرلوحه اعمال خود قرار دهيد. و از آن به بعد، بايد ميزان موارد عصبانيت شما كاهش يابد؛ آنها را نيز يادداشت كنيد و كم كم از ميزان آنها در طول روز، هفته و... بكاهيد و خود تنبيهى را به كار بگيريد و همت خود را به افزايش صبر و تحصيل سعه صدر معطوف بداريد تا بتوانيد هنگام عصباني شدن خود را كنترل كنيد.
*** اين نكته نيز لازم به ذكر است كه اگر همت و اراده اي پشت بهترين راهكارها و دستورالعمل ها نباشد، موثر واقع نخواهد شد. پس اسب همت و اراده خود را زين كنيد و با توكل به خدا و عمل به راهكارهاي ارائه شده، تغييرات لازم را در رفتارتان ايجاد كنيد و طعم شيرين موفقيت را بچشيد ******اميرالمومنين حضرت علي (ع) :
آرام باش، توكل كن، تفكر كن، سپس آستين ها را بالا بزن، آن گاه دستان خداوند را مي بيني كه زودتر از تو دست بكار شده اند.
موفق باشيد. اين ارتباط با ما را قطع نكنيد و همواره با ما مكاتبه كنيد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%B4%D9%85-%D9%88-%D8%B9%D8%B5%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%8A%D8%AA
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت