آثار فسق و گناه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
آثار فسق و گناه
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
آثار فسق و گناه
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
آثار گناه
,
توبه و ترک گناهان
سوال:
در مورد آثار مختلف فسق و گناه توضيح دهيد؟
پاسخ تفصیلی:
چرا افسردگي ام زياد شده؟ چرا قواي عقلي و حافظه ام ضعيف شده؟ چرا رزق و روزي ام با مشكل مواجه شده ؟ اصلا چرا تلاش هايم به نتيجه نمي رسد؟ چرا علي رغم تمنّاي زيادي كه دارم، در مسائل معنوي پيشرفت نمي كنم و احساس خوش معنويت و آرامش به من دست نمي دهد؟ چرا؟ وقتي اين سؤالات و صدها سؤال ديگر از اين قبيل را بررسي و علت يابي مي كنيم، به يك پاسخ مي رسيم و آن هم گناه است. آري همه اين مشكلاتي كه ذكر شد نتيجه و آثار گناه است.
از مسلمات دين و علم و تجربه است كه كردار انسان خواه نيك و خواه بد داراى پىآمد و نتيجه، در دنيا و آخرت است و همچون بذرى است كه در مزرعهى جهان كاشته مىشود، اگر بذر گل بود، نتيجهاش گل است و اگر خار بود، نتيجهاش خار است.به قول سعدى:
دهقان سالخورده چه خوش گفت با پسر *** اى نور چشم من بجز از كِشته ندروى
به عبارت ديگر، هر عملى داراى عكسالعمل و هر كنشى داراى واكنش است و بايد توجه داشت كه مكافات عمل هم در دنيا وجود دارد و هم در آخرت، با اين فرق كه مكافات در دنيا نسبت به آخرت بسيار كمرنگتر مىباشد و نيز بايد توجه داشت كه كيفر يا پاداش عمل به صورتهاى گوناگون به سراغ انسان مىآيد. گرفتارىهاى گوناگونى كه در دنيا دامنگير انسان مىگردد، گاهى مكافات عمل است و گاهى براى امتحان است و براى بعضى مايه و پايهى ترقّى و تكامل و پاداش افزون و مضاعف است؛ چنانكه در قرآن كريم به اين مطلب اشاره شده است «وَ لَنَبلُوَنّكم بِشَىء مِنَ الخَوف والجُوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرين؛ و مسلما شما را به چيزي از ترس و گرسنگي و زيان مالي و جاني و كاهش محصولات مي آزماييم، و صابران را نويد ده» (بقره، 155) و روايات متعدد نيز دلالت بر آن دارد. از جمله؛ امام صادق عليه السلام فرمودند: «إنّ أشدّ النّاس بلاء الأنبياء ثمّ الّذين يَلونهم ثمّ الأمثل فَالأمثل؛ سختترين مردم از نظر بلا پيامبرانند سپس كسانى كه در پى آنانند، سپس كسى كه از ديگرى بهتر است به ترتيب» (كافي، ج 2، ص 252).
آثار و كيفرهاى دنيوى گناه:
در قرآن، دهها آيه پيرامون آثار و كيفر گناه آمده: «فَاَنزلنا عَلى الّذينَ ظلموا رِجزاً مِنَ السّماءِ بِما كانوا يَفسقُون» «بر ستمگران به خاطر نافرمانى عذابى از آسمان فرستاديم» (بقره، 59)،
«يريد اللّه اَن يُصيبَهم بِبَعض ذُنُوبهم؛ خدا مىخواهد آنان را به پارهاى از گناهانشان مجازات كند» (مائده، 49)،
«...فَاهلَكناهُم بِذُنوبِهم؛ آنها را به خاطر گناهانشان نابود ساختيم» (انعام، 6)،
«فاَخذناهُم بِما كانُوا يَكسِبون؛ آنها را به كيفر اعمالشان مجازات كرديم» (اعراف، 96)،
«فَتِلكَ بُيوتَهم خاوِيةً بِما ظَلموا؛ اين خانههاى آنهاست كه به خاطر ظلم و ستمشان خالى مانده است» (نمل، 52)،
«ممّا خطيئاتِهم اُغرِقُوا؛ آنها به خاطر گناهانشان غرق شدند» (نوح ، 25)،
«فَدَمدَم عَليهِم رَبّهم بِذَنبِهم فَسوّاها؛ پس خدا آنها (قوم ثمود) را به خاطر گناهانشان درهم كوبيد و سرزمينشان را صاف و مسطح كرد» (شمس، 14)،
«اِنّ اللّه لايُغَيّرُ ما بقَوم حتّى يُغَيّروا ما بِاَنفُسهم؛ خداوند سرنوشت هيچ قوم و ملتى را تغيير نمىدهد، مگر آنكه آنها خود را تغيير دهند»(رعد، 11)،
«كلاّ بَلْ رانَ على قُلوبِهم ما كانوا يَكسِبون؛ چنين نيست كه آنها مىپندارند، بلكه اعمالشان همانند زنگارى بر دلهايشان نشسته است» (مطففين، 14).
«و ما اَصابَكم مِن مُصيبَة فَبِما كَسبتْ اَيديكُم و يَعفُوا عن كثير؛ و هر گرفتارى كه به شما رسد به خاطر اعمالى است كه انجام دادهايد و (خدا) بسيارى را نيز عفو مىكند» (شوري، 30).
جالب اينكه امام علي عليه السلام به نقل از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مىفرمايد: «خير آية فى كتاب الله هذه الاية؛ بهترين آيه خدا در قرآن همين آيه است». سپس فرمود: «يا على! ما من خدش عود و لانكبة قدم الا بذنب» از امام صادق(ع) «اى على! هر خراشى كه از چوبى به انسان مىرسد و هر لغزش قدمى ،بر اثر گناهى است كه از او سرزده است» (مجمع البيان ذيل آيه كافي ج 2 ص 269).
گناه سبب سلب نعمت:
امام صادق عليه السلام مىفرمايد: پدرم همواره مىفرمود:«اِنّ اللّه قَضى قَضاء حَتماً الاّ يُنعِمُ على العبد بِنِعمةٍ فَيَسلُبها ايّاه حتّى يُحدِث العبد ذَنباً يَستَحقّ بذلك النّقمة؛ خداوند حكم قطعى فرموده كه نعمتى را كه به بندهاش داده، از او نگيرد، مگر زمانى كه بنده گناهى انجام دهد كه به خاطر آن سزاوار كيفر گردد» (كافي،ج 2، ص 273).
امير مؤمنان على عليه السلام در خطبه 178 نهج البلاغه مى فرمايد: «و ايم الله ! ما كان قوم قط فى غض نعمة من عيش فزال عنهم الا بذنوب اجترحوها ، لان الله ليس بظلام للعبيد؛ به خدا سوگند هيچ ملتى از آغوش ناز و نعمت زندگى گرفته نشد مگر به واسطه گناهانى كه مرتكب شدند، زيرا خداوند هرگز به بندگانش ستم روا نمى دارد»، سپس افزود: «و لو ان الناس حين تنزل بهم النقم ، و تزول عنهم النعم ، فزعوا الى ربهم بصدق من نياتهم ، و وله من قلوبهم ، لرد عليهم كل شارد و اصلح لهم كل فاسد؛ هر گاه مردم موقعى كه بلاها نازل مى شود، و نعمتهاى الهى از آنها سلب مى گردد، با صدق نيت رو به درگاه خدا آورند، و با قلبهائى آكنده از عشق و محبت به خدا از او درخواست حل مشكل كنند، خداوند آنچه را از دستشان رفته به آنها باز مى گرداند و هرگونه فسادى را براى آنها اصلاح مى كند» و از اين بيان رابطه گناهان با سلب نعمتها به خوبى آشكار مى شود.
ممكن است اين گونه فهميده شود كه آيا اگر خداوند به انسان نعمتي داد و انسان گناهي مرتكب شد، آن گناه هر چه ميخواهد باشد، خدا آن نعمت را از انسان ميگيرد، يا ميان گناهان و نعمتهايي كه سلب ميشود رابطه خاصي است يعني هر گناهي تأثير دارد در سلب نعمت معيني، و در سلب نعمت ديگر اثر ندارد كما اينكه هر طاعتي تأثير دارد در جلب يك نعمت معين نه همه نعمتها. مثلا ما به طور كلي ميدانيم كه هم بايد رعايت حق الله را بكنيم و هم رعايت حق الناس. حق الله وظايفي است بين ما و خدا مثل نماز و روزه، حق الناس وظايف مستقيمي است كه ما در برابر مردم داريم از عدالت، انصاف و غيره، تكاليفي است كه نسبت به مردم داريم، حقوقي است كه ديگران بر عهده ما دارند.
يك وقت گناه ما اين است كه حق الله را ادا نميكنيم، و يك وقت گناه ما اين است كه حق الناس را ادا نميكنيم. حق الله هم فرق ميكند، يك وقت نماز نميخوانيم، يك وقت روزه نميگيريم، يك وقت العياذ بالله شراب ميخوريم، يك وقت دروغ ميگوييم، يك وقت حج خانه خدا را نميرويم. همين طور است حق الناس. آيا اينها ديگر فرق نميكند؟ همين قدر كه انسان يك گناه مرتكب شد خدا هر نعمتي را كه شد از او ميگيرد يا هر گناهي با يك نعمت خاصي ارتباط دارد؟ دومي درست است.
در دعاي كميل اين طور ميخوانيم: «اللهم اغفر لي الذنوب التي تنزل النقم . اللهم اغفر لي الذنوب التي تغير النعم . اللهم اغفر لي الذنوب التي تنزل البلاء . اللهم اغفر لي الذنوب التيتحبس الدعاء» گناهان را دسته دسته ميكند: خدايا آن گناهاني را كه نقمت را بر بنده نازل ميكند ببخش، آن گناهاني را كه نعمت را ميگيرد ببخش، گناهاني را كه بلاها را نازل ميكند بيامرز، گناهاني را كه سبب ميشود دعاهاي ما حبس بشود ببخش ( يعني حال دعا از ما گرفته بشود كه دعا نكنيم كه اين بدترينش است، يا دعا بكنيم و مستجاب نشود). معلوم ميشود هر دستهاي از گناهان يك خاصيت مخصوص به خود دارد.
گناه سبب عدم استجابت دعا:
امام باقر عليه السلام فرمودند: «همانا بنده از خدا حاجتى مىخواهد، اقتضا دارد كه زود يا دير برآورده شود، سپس آن بنده گناهى انجام مىدهد خداوند به فرشته مىفرمايد: حاجت او را روا مكن و او را محروم ساز زيرا در معرض خشم من درآمد و سزاوار محروميت شد» (كافي، ج 2، ص271) .
گناه سبب قطع روزى:
امام باقر عليه السلام مىفرمايد: «إنّ الرّجُل لَيَذنب الذَّنْب فَيَدرء عنه الرّزق؛ مردى گناهى انجام مىدهد و در نتيجه روزى از او دور مىشود» (كافي، ج 2، ص271).
گناه سبب محروميت از نماز شب:
از امام صادق عليه السلام نقل شده است: «ان الرجل يذنب الذنب فيحرم صلوة الليل و ان العمل السيىء اسرع فى صاحبه من السكين فى اللحم؛ گاهى انسان گناه مى كند و از اعمال نيكى همچون نماز شب باز ميماند ( بدانيد ) كار بد در فناى انسان از كارد در گوشت سريعتر اثر مى كند» (كافي، ج 2، ص271).
گناه سبب عدم امنيت از حوادث:
اميرمؤمنان على عليه السلام فرمودند: گنهكار نبايد خود را از بلاهاى شبانه و حوادث ناگهانى ايمن بداند (كافي ج2 ، ص 269) و نيز از جمله عواقب شوم ديگر گناهان عبارتند از: قطع باران، ويرانى خانه، حبس صدساله قيامت،خشم و لعن الهى، بلاهاى بى سابقه، پشيمانى، پرده درى و رسوايى، كوتاهى عمر، زلزله، فقر عمومى، اندوه، بيمارى، تسلط اشرار.آثار و كيفرهاى اُخروى گناه:
«و مَن جاءَ بِالسَّيّئة فَكُبّت وُجوههُم فى النّارِ هَل تُجزَون الاّ ما كُنتُم تَعمَلون» (نمل ، 90) «آنانكه اعمال بدى انجام دهند، به رو در آتش افكنده مىشوند، آيا جزايى جز آنچه عمل مىكرديد خواهيد داشت.»«و مَن يَعصِ اللّه و رَسُوله فَاِنّ لَه نار جَهنّم خالِدينَ فِيها اَبداً» (جن ،23) «و هر كس نافرنانى خدا و رسولش كند، آتش دوزخ از آن او است، جاودانه در آن مىمانند.»«يَودُّ الُمجرم لو يَفتَدى من عَذابِ يومئِذ بِبَنيه و صاحِبَته و اَخيه و فَصيلَتِه الَّتى تؤْويه و مَن فى الاَرضِ جَميعاً ثُمّ يُنجيه كلاّ انّها لَظّى نَزّاعَة لِلشَّوى» (معارج 16) «گنهكار دوست مىدارد كه فرزندان خود را در برابر عذاب آن روز فدا كند و (نيز) همسر و برادرش را و قبيلهاش را كه هميشه از او حمايت مىكردند و تمام مردم روى زمين را تا مايهى نجاتش شود. اما هرگز چنين نيست، شعلههاى سوزان آتش است كه دست و پا و پوست سر را مىكند و مىبرد.»«تَلفَحُ وُجوهَهم النّار و هم فيها كالِحُون» (مومنون ،104) «شعلههاى سوزان آتش همچون شمشير به صورت آنها نواخته مىشود و آنها در دوزخ چهرهاى درهم كشيده دارند.»
احباط و پوچ شدن اعمال نيك:
يكى از پىآمدهاى گناه اين است كه موجب پوچى و بىخاصيت شدن كارهاى نيك مىشود، يعنى گنهكار اگر كار خيرى انجام دهد، بىنتيجه و بىپاداش مىگردد.در قرآن 16 بار سخن از «حبط عمل» به ميان آمده است كه از مجموع آنها چنين نتيجه مىگيريم گناهان بزرگى همچون: كفر، شرك، تكذيب آيات الهى و انكار معاد، ارتداد، مخالفت با پيامبران موجب حبط است.در دنيا نيز اگر كسى سنگى را از وسط جادهاى كنار ببرد تا رهگذرى از آن، آسيب نبيند، اين كار او را نيك مىشمرند، ولى اگر همين شخص در چند قدمى آن سنگ، جادهاى را خراب كرده و مانع عبور و مرور شود، در اين صورت - ارتكاب گناه بزرگ و خراب كردن جاده - انجام كار نيك - سنگ برداشتن از جاده - را خنثى مىنمايد.بنابراين گناهان بزرگ موجب بىاثر شدن اعمال نيك و پوچ شدن آنها مىشوند، چنانكه تكبر و سركشى ابليس از فرمان خدا در مورد سجده كردن آدم موجب پوچى شش هزار سال عبادت او گرديد. (نهج البلاغه ، خطبه 192) روى اين اساس بايد توجه داشت كه آدم گنهكار نمىتواند به كارهاى نيكش دل ببندد زيرا چه بسا گناهان او ثواب كارهاى نيك او را از بين ببرند.
پيامبر صلى الله عليه وآله مىفرمايد:هركس در امر نماز سستى كند و آن را سبك شمرد خداوند او را به پانزده بلا گرفتار مىكند: كوتاهى عمر، كمى روزى، زدودن سيماى صالحان از چهرهاش. ، عدم پاداش براى اعمالش، عدم استجابت دعا، عدم بهرهمندى او از دعاى صالحان، مرگ ذليلانه. ،مرگ در حال گرسنگى و تشنگى، ماموريت فرشتهاى از طرف خدا كه او را در قبرش شكنجه دهد، قبر را بر او تنگ نمايد، قبرش تاريك است، ماموريت فرشتهاى براى كشاندن او بر زمين از ناحيه صورت در منظر مردم، حسابرسى شديد قيامت، سلب نظر و توجه خدا به او، ابتلا به عذاب سخت (سفينة البحار ،ج2 ،ص 44) .
همچنين پيامبراكرم صلى الله عليه وآله مي فرمايد:زنا كردن داراى شش اثر است كه سه اثرش در دنيا است و سه اثرش در آخرت مىباشد،اثر دنيوى آن عبارتست از: رسوايى، كوتاهى عمر و قطع روزى.و اما اثر اخروى آن عبارتست از: سختى حساب، خشم خدا و جاودانگى در آتش دوزخ و همچنين اعمال نيك او بدون پاداش است و دعايش به استجابت نمىرسد و بهرهاى از دعاى صالحان نمىبرد. (عقاب الاعمال صدوق) .
با توجه به آيات قرآن مشخص مي شود كه در حقيقت دعوت پيامبران براى دو هدف بوده ، يكى آمرزش گناهان و به تعبير ديگر پاكسازى روح و جسم و محيط زندگى بشر ، و ديگر ادامه حيات تا زمان مقرر كه اين دو در واقع علت و معلول يكديگرند ، چه اينكه جامعه اى مى تواند به حيات خود ادامه دهد كه از گناه و ظلم پاك باشد . در طول تاريخ جوامع بسيارى بوده اند كه بر اثر ظلم و ستم و هوسبازى و انواع گناهان به اصطلاح جوانمرگ شدند ، و به تعبير قرآن به اجل مسمى نرسيدند .در حديث جامع و جالبى نيز از امام صادق (عليه السلام) مى خوانيم «من يموت بالذنوب اكثر مما يموت بالاجال ، و من يعيش بالاحسان اكثر ممن يعيش بالاعمال» آنها كه با گناه ميميرند بيش از آنها هستند كه با اجل طبيعى از دنيا مى روند و آنها كه با نيكى زنده ميمانند ( و طول عمر مى يابند ) بيش از آنها هستند كه به عمر معمولى باقى ميمانند ..
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D8%B3%D9%82-%D9%88-%DA%AF%D9%86%D8%A7%D9%87
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت