ريشه يابي ريا | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
ريشه يابي ريا
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
ريشه يابي ريا
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ریا و خودنمائی
,
ریا و اخلاص
,
ریا (اخلاق)
سوال:
ريا از چه چيزي ناشي مي شود. ريشه هاي آن چيست؟
پاسخ تفصیلی:
ريا يعني نشان دادن عبادت و بندگي به مردم براي جلب شهرت يا مال و مقام دنيوي. بنابر اين ريا ريشه در دنيا دوستي و مال و مقام دوستي دارد و خاص انسان هاي دنيا طلب و اهل دنيا است. اينگونه دنيا دوستي چون شرك خفي است و ريشه شرک در نفاق است، بنابراين ريا ريشه در شرک و نفاق هم دارد.
ريا کار ، اگر ايمان کامل داشته باشد مي داند که ريا براي جلب مردم سودمند نخواهد بود . آن چه خداي خواسته به او مي رسد و اگر خداي نخواهد ، تمامي آن چه او رشته است پنبه خواهد شد ، بلکه ريا رسوا و مفتضحش خواهد ساخت ، در نتيجه ، محروميت ها کشيده و از ملک زرق و ريا دست خالي باز گشته ، بلکه بار رسوايي دنياو حرمان از بهشت خداي را در آخرت ، بر دوش گرفته ، مراجعت کرده است .
ريا از آن جا ناشي ميشود كه انسان خيال ميكند در مقابل خداوند ، مردم هم چيزي هستند و ميشود با جلب توجه مردم ، انسان به جاه و مقامي برسد ، و اين شرك در توحيد افعالي است . آدمي با باور به توحيد افعالي از ريا خلاص ميشود . يعني اين كه انسان واقعا يك واقعيت قطعي را درك و قبول كند و آن اين است كه همه چيز دست خداست . دلهاي مردم نيز در اراده و اختيار او است . اگر به يقين بدانيم كسي كه با خدا است ، همه چيز دارد و كسي كه از او جدا است ، هيچ چيز ندارد و ايمان حقيقي به قرآن داشته باشيم كه ميفرمايد : همة عزت ها از آن خداست هرگز براي جلب توجه مردم و كسب وجاهت و آبرو يا جلب اعتماد آنها خود را آلوده به اعمال نفاق آلوده و ريايي نميكنيم . فرعون با تمام قدرت براي نابودي حضرت موسي? اقدام كرد و چقدر نوزاد پسر را كشت تا بچهاي را كه بر باد دهندة تخت و تاج او خواهد بود ، در نطفه خفه كند ، ولي ارادة حق تعالي بر اين بود كه موسي? در دربار فرعون پرورش يابد . پس اگر قلب يقين كند چنانچه همة عالم تصميم به نابودي يا بي آبرو كردن ما بگيرند ، ولي مشيت الهي بر عكس آن باشد ، همان خواهد شد كه قلم تقدير نوشته است و هرگز اعمال ريايي از ما سر نميزند.
در تفسير نمونه هم آمده است : درباره رياكاران از امام صادق (ع ) مى خوانيم كه فرمود: الرياء شجرة لا تثمر الا الشرك الخفى ، و اصلها النفاق !: ريا و ظاهر سازى ، درخت (شوم و تلخى ) است كه ميوه اى جز شرك خفى ندارد و اصل و ريشه آن نفاق است .
درمان ريا:
ريا عبارت است از اين که انسان بخواهد با نشان دادن اعمال و کارهاي نيک خود به ديگران در پيش آنان اعتبار و منزلت کسب کند.[1] و اگر عبادتي انجام مي دهد يا اقدام به کار خيري و عمل صالحي مي کند، هدفش اين است که مردم را از کار خود آگاه کند و مردم او را تمجيد و ستايش کرده، انسان خوبي بدانند.
در مقابل ريا اخلاص قرار دارد که عبارت است از خالص کردن قصد و نيت براي خداوند متعال و خالي کردن نيت از غير خدا و اين که همه کارها فقط و فقط براي اطاعت امر پروردگار و کسب رضاي الاهي انجام شود.
راه هاي درمان ريا:
بعضي از راه هاي درمان ريا عبارت اند از:
1- توجه به خشم و غضب الاهي؛ ريا کردن در انجام عبادات و اوامر الاهي در حقيقت نوعي استهزا و مسخرکردن دستورات پروردگار است و موجب غضب او خواهد شد.
2- توجه به بي ارزشي پاداش و تشويق مردم در مقابل پاداش پروردگار قادر متعال؛ اگر کسي پاداش ها و تشويق هاي زود گذر مردم را با اجر و پاداش هاي ماندگار الاهي مقايسه کند هرگز عملي را به خاطر تشويق مردم انجام نخواهد داد.
3- توجه به خلف وعده ها، نا سپاسي ها و فراموش کاري هاي مردم، اگر انسان توجه کند بسياري از مردم در مقابل خدمتي که به آنها مي شوند ناسپاسند و اصلاً خدمات و نيکي هايي را که در حق شان مي شود به حساب نمي آورند تا به فکر قدر داني و جبران آن باشند و گروه زيادي از آنان که خدمات و نيکي ها را به حساب مي آورند خيلي زود آنها را فراموش مي کنند. و برخي از کساني که قصد جبران کردن دارند قدرت و امکانات اين کار را ندارند. و کساني هم که بتوانند سپاس و تشکري به جا آورند تشکرشان ارزش چنداني ندارد. در حالي که خداوند هيچ عمل خيري را که خالصانه انجام شده باشد را بي پاداش نمي گذارد و هيچ عملي را فراموش نمي کند؛ زيرا بر همه چيز آگاه است و بر انجام هر کاري و دادن هر پاداشي توانا است.
4- توجه به قدرت خداوند در تسخير دل ها و قلب ها؛ انسان طبيعتاً دوست دارد مورد تشويق و محبت مردم باشد و همه از او به نيکي ياد کنند، اما بايد توجه داشته باشد که قلوب مردم و جلب محبت آنان به سوي افرادي که خالصانه اعمال نيک را انجام مي دهند به دست او است، پس اگر اعمال خود را خالص کنند قطعا مدح و ستايش و قدرداني مردم را نيز خواهند داشت.
5- توجه به قدرت خداوند در افشا کردن رياکاري ها در نزد مردم و رسوايي آن؛ کسي که بداند اگر مردم متوجه شوند اين انساني که اين طور با سوز نماز مي خواند و يا مخارج کار خيري را بر عهده دارد در نيت خود خالص نيست قطعاً هيچ تشکري از او نخواهند کرد، هيچ گاه حاضر نخواهد شد زحمات خود را با ريا کاري از دست بدهد.
6- توجه به اين که ريا نابود کننده اجر و پاداش اخروي اعمال انسان است؛ کسي که توجه داشته باشد که عملي که ذره اي ريا و نا خالصي در آن وجود داشته باشد در پيشگاه خداوند متعال فاقد هر گونه ارزش و پاداش است و خداوند هيچ اجري به آن نخواهد داد متوجه مي شود که عمل ريايي بالا ترين خسران و ضرر است.
7- عادت دادن خود به اين که اعمال و کارهاي نيک خود را در پنهاني انجام دهد.[2] اين يک راه عملي براي نجات از آفت ريا است.
البته بايد توجه داشت در برخي از موارد اظهار و آشکار کردن عمل نيک نه تنها ريا و مبغوض نيست، بلکه بسيار پسنديده است:
1- انجام آشکار اعمال نيک و صالح به قصد تشويق ديگران
2- انجام آشکار عبادات و اعمال به قصد تبليغ دين. زيرا بسيار واضح است که تبليغ مخفيانه معنا ندارد.
نکته مهم اين که در بسياري از موارد واقعاً انجام کاري به صورت آشکار ريا نيست، بلکه انجام وظيفه است، ولي شيطان وسوسه مي کند تا انسان را از فيض شرکت در انجام کارهاي خير و عبادات دسته جمعي باز دارد، بايد اين موارد را شناخت و براي مبارزه با شيطان شائبه ريا را ناديده گرفت و آنها را آشکارا انجام داد؛ زيرا امروزه بسياري از کارها مثل شرکت در نماز جمعه و جماعات و نماز خواندن در مسجد و... يک امر عادي است و جنبه ريايي ندارد. درمان ريا:
ريا عبارت است از اين که انسان بخواهد با نشان دادن اعمال و کارهاي نيک خود به ديگران در پيش آنان اعتبار و منزلت کسب کند.[1] و اگر عبادتي انجام مي دهد يا اقدام به کار خيري و عمل صالحي مي کند، هدفش اين است که مردم را از کار خود آگاه کند و مردم او را تمجيد و ستايش کرده، انسان خوبي بدانند.
در مقابل ريا اخلاص قرار دارد که عبارت است از خالص کردن قصد و نيت براي خداوند متعال و خالي کردن نيت از غير خدا و اين که همه کارها فقط و فقط براي اطاعت امر پروردگار و کسب رضاي الاهي انجام شود.
راه هاي درمان ريا:
بعضي از راه هاي درمان ريا عبارت اند از:
1- توجه به خشم و غضب الاهي؛ ريا کردن در انجام عبادات و اوامر الاهي در حقيقت نوعي استهزا و مسخرکردن دستورات پروردگار است و موجب غضب او خواهد شد.
2- توجه به بي ارزشي پاداش و تشويق مردم در مقابل پاداش پروردگار قادر متعال؛ اگر کسي پاداش ها و تشويق هاي زود گذر مردم را با اجر و پاداش هاي ماندگار الاهي مقايسه کند هرگز عملي را به خاطر تشويق مردم انجام نخواهد داد.
3- توجه به خلف وعده ها، نا سپاسي ها و فراموش کاري هاي مردم، اگر انسان توجه کند بسياري از مردم در مقابل خدمتي که به آنها مي شوند ناسپاسند و اصلاً خدمات و نيکي هايي را که در حق شان مي شود به حساب نمي آورند تا به فکر قدر داني و جبران آن باشند و گروه زيادي از آنان که خدمات و نيکي ها را به حساب مي آورند خيلي زود آنها را فراموش مي کنند. و برخي از کساني که قصد جبران کردن دارند قدرت و امکانات اين کار را ندارند. و کساني هم که بتوانند سپاس و تشکري به جا آورند تشکرشان ارزش چنداني ندارد. در حالي که خداوند هيچ عمل خيري را که خالصانه انجام شده باشد را بي پاداش نمي گذارد و هيچ عملي را فراموش نمي کند؛ زيرا بر همه چيز آگاه است و بر انجام هر کاري و دادن هر پاداشي توانا است.
4- توجه به قدرت خداوند در تسخير دل ها و قلب ها؛ انسان طبيعتاً دوست دارد مورد تشويق و محبت مردم باشد و همه از او به نيکي ياد کنند، اما بايد توجه داشته باشد که قلوب مردم و جلب محبت آنان به سوي افرادي که خالصانه اعمال نيک را انجام مي دهند به دست او است، پس اگر اعمال خود را خالص کنند قطعا مدح و ستايش و قدرداني مردم را نيز خواهند داشت.
5- توجه به قدرت خداوند در افشا کردن رياکاري ها در نزد مردم و رسوايي آن؛ کسي که بداند اگر مردم متوجه شوند اين انساني که اين طور با سوز نماز مي خواند و يا مخارج کار خيري را بر عهده دارد در نيت خود خالص نيست قطعاً هيچ تشکري از او نخواهند کرد، هيچ گاه حاضر نخواهد شد زحمات خود را با ريا کاري از دست بدهد.
6- توجه به اين که ريا نابود کننده اجر و پاداش اخروي اعمال انسان است؛ کسي که توجه داشته باشد که عملي که ذره اي ريا و نا خالصي در آن وجود داشته باشد در پيشگاه خداوند متعال فاقد هر گونه ارزش و پاداش است و خداوند هيچ اجري به آن نخواهد داد متوجه مي شود که عمل ريايي بالا ترين خسران و ضرر است.
7- عادت دادن خود به اين که اعمال و کارهاي نيک خود را در پنهاني انجام دهد.[2] اين يک راه عملي براي نجات از آفت ريا است.
البته بايد توجه داشت در برخي از موارد اظهار و آشکار کردن عمل نيک نه تنها ريا و مبغوض نيست، بلکه بسيار پسنديده است:
1- انجام آشکار اعمال نيک و صالح به قصد تشويق ديگران
2- انجام آشکار عبادات و اعمال به قصد تبليغ دين. زيرا بسيار واضح است که تبليغ مخفيانه معنا ندارد.
نکته مهم اين که در بسياري از موارد واقعاً انجام کاري به صورت آشکار ريا نيست، بلکه انجام وظيفه است، ولي شيطان وسوسه مي کند تا انسان را از فيض شرکت در انجام کارهاي خير و عبادات دسته جمعي باز دارد، بايد اين موارد را شناخت و براي مبارزه با شيطان شائبه ريا را ناديده گرفت و آنها را آشکارا انجام داد؛ زيرا امروزه بسياري از کارها مثل شرکت در نماز جمعه و جماعات و نماز خواندن در مسجد و... يک امر عادي است و جنبه ريايي ندارد.
همچنين مي توان گفت: براي درمان اين بيماري قلبي سه راه وجود دارد:
الف) درمان كوتاه مدت
براي اين كه فرد مبتلا به ريا، بتواند - در مدت كوتاهي - از اين مرض قلبي نجات پيدا كند، سفارش شده است كه واجبات و به ويژه مستحبات را در خلوت انجام دهد . روشن است كه چنين فردي، هر چند ممكن است وقت نماز يا مكان نماز را به گونهاي انتخاب كند كه كسي نبيند، اما مشكل اين است كه در بيشتر اوقات، نميتوان واجباتي چون نماز و روزه را مخفيانه انجام داد . به همين دليل، اين يك درمان موقتي، علاج اورژانسي و همانند قرص مسكن عمل ميكند و در حقيقت درمان ريا نيست . از اين رو ممكن استشيطان در فرصتهايي او را فريب دهد و فرد به عمل ريايي مبتلا شود . ب) برنامهي ميان مدت
عمل به اين برنامه، مقدمات طولاني دارد، اما درماني ريشهاي است. درمان اساسي اين است كه فرد آلوده به ريا، پيرامون عمل ريايي و عمل از روي اخلاص، انديشه كند و تفاوت بين آن دو را دريابد . قرآن كريم از اين راه براي تربيت انسان استفاده كرده است و ميفرمايد: مثل كساني كه براي خدا انفاق ميكنند و انگيزهي خودنمايي ندارند، همانند كشاورزي است كه دانهاي را در زمين حاصلخيز بيافشاند و به موقع آبياري كند تا اين دانه سبز و از آن هفتخوشه بيرون آيد كه هر خوشهاي صد دانه و بلكه بيش ا زهفتصد دانه بار آورد . پس كار سالم و خالص چنين بركاتي را به دنبال دارد.
اما كار ريايي مثل اين است كه كسي روي سنگ صاف، قصد زراعت داشته، منتظر بازده آن باشد. زماني كه باران بر اين صخره ببارد، همان دانهي افشانده شده را نيز از بين خواهد برد. به ديگر سخن پس از مدتي در مييابد كه تمام زحماتي كه كشيده است، حتي همان سرمايهي اوليه - دانه - را نيز از دست داده است.
تفاوت اين دو عمل تنها به نيت و انگيزهي فرد است. عمل خارجي دانه است و باراني كه آسمان ميآيد. اين دانه (عمل) در جاي مناسبي (قلب پاك) قرار ميگيرد، رشد ميكند و صدها برابر نتيجه ميدهد. اما وقتي نيت پاك نباشد مثل زراعت روي صخره صاف است كه پس از مدتي آن دانه (عمل) پوسيده ميشود و از بين ميرود. تصور كنيد كه اگر انجام عملي مانند حج با آن همه مقدمات و شرايط ويژه و زحمتبسيار، به هنگام عمل يا پس از عمل به ريا آلوده شود، آيا جبران آن به سادگي ممكن خواهد بود؟!
توجه به اين نكته ضروري است: فردي كه در نماز ريا ميكند، افزون بر اين كه نمازش باطل ميشود (مثل كسي كه نماز نخوانده) براي اين نوع عبادت مجازات هم ميشود. بنابراين چرا انسان عملش را براي خدا خالص نكند، تا از اين همه بركات محروم شود .
براي اين كه فرد مبتلا به ريا، بتواند - در مدت كوتاهي - از اين مرض قلبي نجات پيدا كند، سفارش شده است كه واجبات و به ويژه مستحبات را در خلوت انجام دهد.
ج) برنامهي بلند مدت
درمان دراز مدت ريا اين است كه فرد آلوده به ريا، تلاش كند ريشههاي خودنمايي و رياكاري را از بين ببرد . انگيزهي انسان از نشان دادن عمل به ديگران چيست؟ آيا انتظار تعريف و تمجيد از ديگران دارد؟ تعريف ديگران چه نتيجهاي در پي خواهد داشت؟ اگر درست دقت كنيم انگيزهي اصلي رياكار اين است كه وي به كمك و دستيابي به سود - مادي ومعنوي - از ديگران اميد دارد . وقتي ميبيند ديگران مؤمن هستند و آدمهاي خوب را دوست دارند و به آنها خدمت ميكنند، با اين عمل ريايي ميخواهد خويش را خوب جلوه دهد تا از اين منافع برخوردار شود . بنابراين براي درمان قطعي ريا بايد از اميد داشتن به ديگران و اعتماد به آنان دستشست و تنها به خدا اميد و اعتماد داشت.
به ديگر سخن، براي اين كه ريشهي رياكاري سوزانده شود، بايد توحيد افعالي را در خويش تقويت نمود . براي تقويت توحيد افعالي، اگر فرد قدرت تعقل قوي دارد، تلاش كند با دليل و برهان، سپس با تجارب شخصي با ديگران، دريابد كه همه كارهي عالم خداوند است و از آفريدهاي خداوند - بي اذن او - هيچ كاري بر نميآيد .
اگر قدرت تعقل و استدلال عقلياش خيلي قوي نيست، به استدلالهاي نقلي از آيات و روايات توجه كند . وقتي به لحن و ترجمهي قرآن نگاه ميكنيم، ميبينيم همهي كارها را به خدا نسبت ميدهد . به عنوان نمونه همه ميدانيم كه باران چگونه نازل ميشود، اما خداوند اصرار دارد كه اي انسان بفهم كه خدا باران نازل ميكند . دانهاي كه روي زمين ميرويد، خداوند آن دانه را ميشكافد و ميروياند . بيانات قرآن براي اين است كه دل انسان را متوجه خدا كند، هر چند آن اسباب و مسببات را انكار نميكند . اما سر سلسله دستخداوند است و هدف اين است كه انسان با آن سلسله جنبان آشنا شود .
در اموري معنوي هم همينطور است. روزي دست او است. نمونهي آن را قرآن در داستان مريم (س) نقل نموده است. هدايت و گمراهي هم دستخداوند است. اگر ما اين معارف را از قرآن ياد بگيريم، آن وقت زمينهي ريا از بين خواهد رفت. قرآن ميفرمايد: اگر خدا بخواهد ضرري به كسي برسد و تمام عالم جمع شوند، نميتوانند جلو آن ضرر را بگيرند و اگر خدا بخواهد خيري به كسي برسد، هيچكس نميتواند جلو آن خير را بگيرد . عزت و ذلت در دست او است. اگر فرد به اين باور راه يافت، دل به اين و آن نميبندد. آري تملق گفتن براي تحصيل علم جايز است، اما بايد دانست كه حقيقت علم دستخداوند است. اگر خدا اراده نكند، انسان سادهترين مطلب را نميتواند بفهمد، يا اگر فهميد يادش ميرود .
در حديث قدسي آمده است كه خداوند ميفرمايد: به عزت و جلالم قسم، به تسلطي كه بر عالم دارم و آن را اداره ميكنم، اگر كسي به غير از من اميد ببندد، اميدش را نا اميد ميكنم . سپس به صورت گله ميگويد: بندهي من خيال ميكند كارها در دست ديگران است؟ تدبير آسمان و زمين و اختيار همه چيز به دست من است و تو سراغ ديگران ميروي؟! ديگران از خود چيزي ندارند .
[1].نراقي، ملا احمد، معراج السعادة، ص472و473.
[2] .نراقي، ملا احمد، معراج السعادة، ص483 به بعد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D8%B1%D9%8A%D8%B4%D9%87-%D9%8A%D8%A7%D8%A8%D9%8A-%D8%B1%D9%8A%D8%A7
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت