سير و سفر در اسلام | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
سير و سفر در اسلام
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
سير و سفر در اسلام
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
سفر
,
سیر و سفر
,
زندگی و شادزیستی
سوال:
باسلام. چرا در اسلام به سير و سفر توصيه شده؟آيا رفتن به منطقه اي ديگه براي شغل و اقامت به مدت چند سال هم نوعي مسافرت هست؟
پاسخ تفصیلی:
مسافرت، دنياى جديدى را به روى مسافر مى گشايد، دنيايى كه پيش از آن، چيزى درباره آن نمى دانست و يا هر چه داشت ساخته و پرداخته ذهن و خيال او بود، با سفر كردن اين ذهنيت به عينيت و آن خيال به واقع تبديل مى شود.
سفر; شناخت انسان را از جهان توسعه مى دهد.
سفر; انسان را از محيط بسته و محدودش به محيطى وسيعتر و گسترده تر مى برد.
سفر; به زندگى معنايى ديگر مى دهد و به آن عمق مى بخشد.
سفر; انسان را جهانديده و با تجربه مى سازد.
سفر; معلّم و پندآموزى قوى و مؤثر است كه دانشجويش مسافر و كتابش جهانِ طبيعت و صفحه آثار هستى و درسش آينده نگرى و هدفش حركت در مسير زندگانى بهتر است.
سفر; نشان از حس كنجكاوى انسان براى كشف و شناسايى مجهولات دارد.
سفر; از سه عنصر سلامتى، فراست و روشنايى تركيب يافته و اين كلمه رمزى است از اين سه و آن سه ارمغانى است براى مسافر.
در سفر است كه با اقوام و ملتها و فرهنگهاى گوناگون آشنايى بدست مى آيد.
در سفر با گذشته تاريخ پيوند مى خوريم.
در سفر با قدرت و عظمت جهان كه از آثار صنع صانع قدير و عظيم و حكيم و عليم است بيشتر آشنا مى شويم.
در سفر به تواناييهاى خود و نقاط قوت و ضعف خويش، آگاهى مى يابيم.
در سفر همراهان را به خوبى مى توان شناخت.
به هر حال در هر سفرى راهى هست و راهروى و مقصدى در پيش، و توشه اى لازم و هر يك را چند و چونى است و آدابى چند، كه به بيان آن مى پردازيم.
انواع سفر:
مسافرت با توجه به انگيزه ها و اهدافى كه مسافر دارد تقسيمات مختلفى مى يابد و با توجه به آثار و اهداف مسافرت تقسيماتى ديگر پيدا مى كند.
بطور كلى مى توان مسافرت را به دو قسم تقسيم نمود:
1 ـ سفر ظاهرى
2 ـ سفر معنوى
مقصود از سفر ظاهرى، حركت و جابجايى ظاهرى انسان از مكانى به مكان ديگر است و منظور از سفر معنوى; سير و سلوك و انتقال روح انسانى است از حالات ظلمانى به حالات نورانى، و دارا شدن سنخيت لازم براى پيوند با معشوق ازل و ابد و انبيا و اوليا.
سفر ظاهرى خود تقسيماتى دارد كه از اين قرار است:
1 ـ سفر براى تحصيل علم و دانش «علوم الهى يا علوم بشرى».
2 ـ سفر براى كار، تحقيق وپژوهش و بررسى و مطالعه آثار گذشتگان و نيز مطالعه و بررسى بر روى اقوام و مليتها و فرهنگهاى مختلف، و يا مطالعه در طبيعت و جهان هستى و...
3 ـ سفر براى حفظ دين و ايمان:
گاه براى فرد يا افرادى، زندگى در مكانى، موجب ضايع شدن و از بين رفتن دين و ايمان آنها مى شود، لذا تصميم به هجرت و سفر به نقطه اى ديگر مى گيرد، جايى كه اين خطر يا نباشد يا كمتر باشد، نمونه روشن آن در صدر اسلام، مهاجرت مسلمانان از مكه به حبشه است.
4 ـ سفر براى تبليغ دين.
مانند سفرهاى فضلا و روحانيون محترم به نقاط مختلف داخل يا خارج از كشور.
5 ـ سفر براى تجارت.
6 ـ سفر براى سياحت.
7 ـ سفر براى زيارت.
اهداف سفر:
امام صادق (عليه السلام) فرموده اند: از وصاياى پيامبر عزيز اسلام (صلى الله عليه وآله) به حضرت على (عليه السلام) اين بود كه:
اى على، سزاوار نيست انسان خردمند سفر نمايد مگر در سه مورد (و براى يكى از اين سه هدف):
1 ـ براى ترميم معاش (تأمين زندگى خويش) يعني كار.
2 ـ توشه اندوزى براى آخرت (با انجام سفرهاى واجب و مستحب).
3 ـ براى لذت حلال (تفريح). (عن الصادق (عليه السلام) عن آبائه فى وصيّة النبىّ (صلى الله عليه وآله) لعلىّ (عليه السلام) قال: يا علىّ لاينبغي للرّجل العاقل اَن يكون طاعِناً الاّ في ثلاث: مرّمة لمعاش أو تزود لمعاد أو لذة في غير محرّم. وسائل الشيعه، ج8، ص248، روايت 2; و نيز نگاه كنيد به روايت1، ص249، روايت 6 و 7).
آثار و فوايد مسافرت:
1 ـ صحت و تندرستى:
رسول گرامى اسلام (صلى الله عليه وآله) فرمود: سفر كنيد تا تندرست باشيد. (وسائل الشيعه، ج8، ص250، قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): سافِروا تصِحّوا).
امام سجاد (عليه السلام) فرموده اند: به حج و عمره برويد تا بدنهاى شما سالم بماند. (همان، ص5، قال على بن الحسين (عليهما السلام): حجّوا و اعتمروا تصّح أبدانكم. و ص9، قال على بن الحسين (عليهما السلام): حجّوا واعتمروا تصحّ أجسامكم).
2 ـ پند آموزى و عبرت گيرى
با مسافرت و مطالعه و بررسى آثار بجامانده از گذشتگان، انسان به بىوفايى دنيا و زوال قدرتها و مقامها پى مى برد و نيز به عاقبت نافرجامِ ستمگران و ظالمان آگاهى مى يابد و همه اينها براى او درس عبرت و پندى آموزنده مى گردد كه مبادا همان راه را برود و آنچنان به زر و زينت دنيا و پُستهاى آن دل خوش كند كه گذشتگان كردند. يكى از دلايل ترغيب به سفر، در قرآن همين است:
قرآن كريم: } قُلْ سِيرُوا فِي الاْرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ (نمل: 69، نكـ : آل عمران: 137، انعام: 11، نحل: 36، عنكبوت: 20، روم: 42).
3 ـ آشنايى بيشتر با عظمت و قدرت پروردگار متعال
با ديدن وسعت جهان (آنهم در كره خاكى) و زيبائيهاى گوناگون و عجايب و شگفتيهاى فراوان آن بيشتر در برابر خالق متعال سرِ خضوع و خشوع فرود مى آوريم:
سعدى گفته است:
اگر مطالعه خواهد كسى، بهشت برين را *** بيا مطالعه كن، گو، به نوبهار زمين را
شگفت نيست اگر از طين به دركند گل نسرين *** همان كه صورتِ آدم كند سُلاله طين را
4 ـ آشنايى با فرهنگها و مليت هاى مختلف
خداوند در قرآن فرموده است: ما شما را از نرى و ماده اى آفريديم و شما را جماعت ها و قبيله ها قرار داديم تا با يكديگر آشنا شويد.( حجرات: 13). طبيعى است يكى از راههاى تحقّق اين هدف و يا مقدمه آن، مسافرت است.
5 ـ سود مادى (ازدياد رزق وروزى)
امام سجاد (عليه السلام) فرمود: «به حج و عمره برويد تا تندرست باشيد و رزق شما توسعه يابد» (وسائل الشيعه، ج8، ص5 و 9).
يكى از راههاى ارتباط با اقوام ديگر، رابطه اقتصادى و تجارى است كه معمولاً از طريق سفر حاصل مى گردد و عايدات و منافعى را به دو طرف معامله (افراد باشند يا ملّتها و يا دولتها) مى رساند.
در شعرى منسوب به اميرمؤمنان على بن ابى طالب (عليه السلام) چنين آمده است:
(اگر در شهرى دچار تنگى روزى شدى و اميدى به توسعه آن نداشتى، كوچ كن (وراه سفر پيش گير) چرا كه زمين پروردگار وسيع و طول و عرض آن زياد و از مشرق تا مغرب است. ديوان منسوب به امام على (صلى الله عليه وآله)، ص36:
و اذا رأيت الرّزق ضاقَ ببلدة *** و خشيتَ فيها اَن يضيق المكسب
فارْحَل فأرض اللهِ واسعة الفضا *** طولا و عرضاً، شرقها و المغرب
به مناسبت، در همين جا چند بيت شعر ديگر كه منسوب به حضرت امير (عليه السلام) است مى آوريم:
(از وطن خويش بدنبال كسبِ كمال بيرون برو و راه غربت و سفر را در پيش گير; زيرا كه در سفر پنج فايده نهفته است:
1 ـ روحيه انسان با نشاط مى شود.
2 ـ سود مادى براى تأمين زندگى در پى دارد.
3 ـ به انسان علم و آگاهى مى بخشد.
4 ـ آداب و سنّتها را مى آموزد.
5 ـ با انسانهاى بزرگوار، دوست و آشنا و همراه مى گردد.
اگر بگويى: سفركردن، خوارى و ذلت، و رنج و محنت به همراه دارد و
پيمودن بيابانها و به جان خريدن سختيها و دشواريها را در پيش دارد، پاسخ اين
است كه:
براى جوانمرد، مرگ، بهتر از ماندن و زندگى كردن در بين سخن چينان و بدگويان و حسودان است (ديوان منسوب به امام على (عليه السلام)، ص45:
تَغرَّبْ عن الأوطان في طلبِ الْعُلى *** و سافِر ففي الأسفارِ خمس فوائد
تفرّجُ هَمٍّ وَاكْتِسابُ مَعيشة *** و علمٌ و آدابٌ و صُحْبةُ ماجد
فان قيل في الأسفار ذلٌّ و مِحنةٌ *** و قَطْعُ الفيافى و ارتكابُ الشدائد
فموتُ الفتى خيرٌ له من قيامهِ *** بدار هَوان بين واش و حاسد
با مطالبي كه بيان شد، علت اهتمام اسلام به مسافرت و سفر مشخص شد و با انواع مسافرتها نيز آشنا شديم. و دانستيم كه سفر كاري نيز مي تواند به عنوان مسافرت تلقي شود.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D8%B3%D9%8A%D8%B1-%D9%88-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت