روش و آداب دعا کردن | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
روش و آداب دعا کردن
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
روش و آداب دعا کردن
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
دعا و نیایش
سوال:
چگونه دعا کنیم که دعایمان زودتر مستجاب شود؟
پاسخ تفصیلی:
آنچه بايد براي ما مهم باشد ، اصل استجابت دعا ها است و دير يا زود آن مهم نيست ، زيرا گاهي مصلحت اقتضا مي کند که دعا ديتر اجابت شود ؛ زيرا خداوند از خير و صلاح ما آگاه تر است .
استجابت دعا داراي شرايط و نيز موانعي است. پيش از بيان آن، مفهوم دعا و مقدمهاي را متذکر ميشويم:
مفهوم دعا: دعا به معني «خواندن» است، خواندني که به صورت نيايش و سرود و ستايش، يا خواستن و طلب و درخواست مَدَد و نصرت و ياوري.
مقدمه:
انسان مرتبط با خدا ميکوشد از طريق دعا (راز و نياز و مناجات و عبادت) به خدا نزديک شود. وقتي با کسي آشنا شدي و ارتباط پيوسته شما زمينه اعتماد را فراهم ساخت و از دوستان صميمي او به شمار آمدي، در هنگام نياز به خانهاش ميروي. شرط دوستي را به جا ميآوري و ميثاق و محبت را استوار ميسازي. او نيزدر را باز ميکند و شما را در اندرون پذيرايي مينمايد و مورد لطف و عنايت ويژه قرار خواهد داد.
براي استجابت دعا نيز بايد شرايطي را مهيا نمود و موانعي را برطرف ساخت. در ذيل به برخي از شرايط و موانع اشاره ميشود:
الف) شرايط استجابت دعا.
1 - ارتباط مداوم با خدا در هر حال:
خداوند به پيامبرش دستور ميدهد که «نفس خويش را در کمال شکيبايي در هر بامداد و شامگاه به دعا کردن و جلب خشنودي خدا وادار کن».(1)
قرآن کساني را که فقط در هنگام گرفتاري و مشکلات دعا ميکنند، مورد نکوهش قرار داده است: «وقتي به انسان گرفتاري و غمي روي ميآورد، ما را در هر حال (خواب و بيداري، نشسته و ايستاده) بخواند و چون گرفتاريش را برطرف کنيم، برود (و از ارتباط خود با خدا از جهت کميت و کيفيت بکاهد و گاهي قطع نمايد، به گونهاي که) گويي اصلاً ما را براي گرفتاري که به او رسيده بود، نخوانده است!».(2)
امام صادق (ع) ميفرمايد: «کسي که پيشدستي در دعا نکند و فقط در وقت نزول بلا دست به دعا بردارد، دعايش در آن وقت مستجاب نگردد و فرشتگان گويند: اين آواز را نشناسيم». در روايت ديگري آمده که «به او ميگويند: تا امروز کجا بودي؟!».(3)
در اصول کافي آمده که خداوند به حضرت داوود(ع) فرمود: «مرا در روزهاي خوش و آسايش ياد کن تا من دعاي تو را در روزهاي گرفتاري و سختي اجابت کنم».(4)
2 - دعا بايد از صميم قلب باشد.
تمام ذرات وجود انسان يک چيزي را بخواهد و طلب کند و دل و زيانش با عمل و رفتارش هماهنگ باشد.
3 - اعتماد به خدا و اطمينان به اجابت او:
امام صادق(ع) فرمود: «خدا دعايي را که از دل غافل و بي خبر برخيزد، مستجاب نميکند پس وقتي دعا کني، از عمق دل به او روي آور (و دلت را با زبانت همراه گردان) و سپس به اجابت دعايت مطمئن باش».(5)
4 - قطع اميد از غير خدا و اميد و اطمينان به خداوند.
امام صادق(ع) فرمود: «هرگاه يکي از شما بخواهد که هر چه از خدا درخواست ميکند، خدا به او عطا فرمايد، بايد از همه مردم نااميد و مأيوس گردد و هيچ اميدي جز به درگاه خدا نداشته باشد».(6) او به نقطهاي از ايمان و توکل بايد برسد که بداند همه قدرتها و علل جهان تحت اراده و قدرت الهي قرار دارند.
پس از خدا بخواهد که اسباب و علل مادي و معنوي جهان را جهت صلاح و منفعت او قرار دهد.
5 - دعا بايد در کنار تلاش و تدبير باشد.
پيامبر اکرم(ص) فرمود: «الداعي بلا عمل کالرامي بلا وتر؛ کسي که دعا ميکند و به دنبال آن تلاش و عمل نميکند، مانند آن است که بي چله کمان تير مياندازد».(7)
دعا نميتواند جاي تلاش و برنامه ريزي در زندگي را بگيرد، بلکه مکمل آن ميتواند باشد.
6 - دعا بايد با حالت تضرع و دلي شکسته باشد.
امام صادق(ع) فرمود: «هرگاه دلتان شکست، دعا کنيد، زيرا دل تا پاک و خالص نشود، شکسته نميشود».(8)
7 - مکان دعا در استجابت تأثير دارد، مثلاً دعا در حرم امامان (ع) مخصوصاً حرم امام حسين(ع) و کنار خانه خدا به خصوص مقام حضرت ابراهيم(ع) و کنار حجرالاسود.
8 - زمان دعا: دعاي پنهاني و در تاريکي شب زودتر به اجابت ميرسد، مخصوصاً در قنوت يا سجده نماز «وتر» که بعد از خواندن هشت رکعت نماز شب و دو رکعت نماز شفع خوانده ميشود.(9)
قرآن ميفرمايد: «پروردگار خود را به حالت تضرع و تذلل و در پنهاني و خفا بخوانيد».
دعا در شبهاي ماه رمضان و رجب و دهه اول ذيالحجه و غير آن دعا را به اجابت نزديک ميکند.
9 - توسل به چهارده معصوم(ع) و آنها را بر پايه آيه شريفه «وابتغوا اليه الوسيله» وسيله و شفيع قرار دادن.
10 - غسل توبه نمايد، سپس با وضو چهار رکعت نماز بخواند در هر رکعت يک مرتبه سوره حمد و سه مرتبه توحيد و يک مرتبه سوره «الناس» و يک مرتبه «فلق» را بخوانيد. بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفرالله ربي و اتوب اليه و بعد از هفت مرتبه «لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم» سپس بگوييد: يا عزيز يا غفار اغفرلي ذنوبي و ذنوب جميع المؤمنين و المؤمنات فانه لا يغفر الذنوب الا انت.»(10)
به اين ترتيب شخص در جاده دعا قرار ميگيرد و بايد مراقب باشد تا راه دعا را درست بپيمايد، و به بيراهه نرود. نشاني راه دعا را ذکر خواهيم کرد.
ب) موانع استجابت دعا
امام علي(ع) ميفرمايد: «المعصية تمنع الاجابة؛(11) گناه مانع اجابت دعا است».
گناهان سه نوع تأثير منفي در دعا ميگذارند:
1 - لذت دعا و مناجات را سلب ميکنند.
انسان دعا ميکند، اما لذت نميبرد و رقت قلب پيدا نميکند.
2 - مانع استجابت دعا ميشوند.
3 - توفيق دعا کردن يا شرکت نمودن در مجالس دعا را از انسان سلب ميکنند.
برخي از گناهان در عدم اجابت دعا تأثير بيشتر دارند که در ذيل به نمونهاي از آنها اشاره ميکنيم.
امام سجاد(ع) فرمود: «گناهاني که مانع استجابت دعا ميشوند، عبارتند از: بددلي و سوءظن به مؤمنان و کارهاي آنان؛ طينت و دروني ناپاک داشتن؛ نفاق و دورويي با برادران و خواهران ايماني؛ عدم اطمينان به اجابت دعا؛ تأخير نمازهاي واجب (و نخواندن آن در اول وقت فضيلت) آن که وقت آن بگذرد؛ بدزباني و فحاشي و اهانت کردن؛ نزديک نشدن به خدا به وسيله صدقه و کارهاي نيک». (12)
نيز فرمود: «از جمله گناهاني که مانع استجابت دعا ميگردد، نافرماني و رنجاندن خاطر پدر و مادر است».(13)
در برخي از روايات، بداخلاقي سبب باز گرداندن دعا معرفي شده است.
علل عدم اجابت دعاها از ديدگاه اميرالمؤمنين(ع)
مردي به حضرت عرض کرد: خداوند ميفرمايد: «ادعوني استجب لکم» پس چرا ما دعا ميکنيم، ولي اجابت نميشود، حضرت فرمود: چون دلهاي شما در هشت مورد خيانت و بي وفايي کرد:
1 - خدا را شناختيد، ولي حقش را آن گونه که بر شما واجب بود، ادا نکرديد. از اين رو آن معرفت به کار شما نيامد.
2 - به پيامبر خدا ايمان آورديد، ولي در عمل با سنت و روش او مخالفت کرديد، پس ثمره ايمان شما چه شد؟
3 - کتاب خدا (قرآن) را خوانديد، ولي در عمل با آن مخالفت کرديد.
4 - گفتيد ما از آتش دوزخ ميترسيم، ولي در همه حالات به واسطه گناهان خود به سوي جهنم ميرويد.
5 - گفتيد ما به بهشت تمايل و رغبت داريم، ولي کارهايي انجام ميدهيد که شما را از بهشت دور ميسازد.
6 - نعمتهاي خدا را استفاده ميکنيد، ولي شکر و سپاس گزاري نميکند.
7 - خداوند فرمود: شيطان دشمن شما است، شما نيز او را دشمن گيريد.(14) شما به زبان او را لعن ميکنيد، ولي در عمل با او دوستي مينماييد و از او اطاعت ميکنيد.
8 - عيبهاي مردم را برابر ديدگانتان قرار داديد و عيبهاي خود را پشت سرانداختيد، در نتيجه کسي را ملامت ميکنيد که خود به ملامت سزاوارتر از او هستيد.
با اين وضع چه دعايي از شما مستجاب گردد، در صورتي که شما راهها و درهاي دعا را به روي خود بستهايد؟!
«پس تقوا پيشه کنيد؛ کارهايتان را اصلاح کنيد؛ امر به معروف و نهي از منکر کنيد تا خدا دعايتان را مستجاب کند.(15)
راه دعا از ديدگاه امام صادق(ع)
شخصي خدمت امام صادق(ع) عرض کرد: دو آيه در قرآن است که تأويل و معناي آن را نميدانم. يکي «ادعوني استجب لکم» است، که ما هر چه دعا ميکنيم، اجابت نميشود. حضرت فرمود: «من سر عدم اجابت دعايتان را به شما ميگويم. اگر تو خدا را در آن چه دستور فرموده اطاعت کني و آن گاه او را بخواني، دعايت را اجابت ميکند، ولي تو با (دستورهاي) او مخالفت کرده، نافرمانياش ميکني. او نيز اجابت نميکند. با اين حال، اگر خدا را از راهش بخواني - اگر چه گناهکار باشي - خدا دعايت را مستجاب ميکند».
آن شخص پرسيد: راه دعا چيست؟ فرمود: «نماز (16) که خواندي، ابتدا تمجيد کرده، او را به بزرگي ميستايي و به هر نحو که ميتواني، حمد و ستايش ميکني، سپس بر پيامبر(ص) و آلش درود ميفرستي و به تبليغ رسالتش گواهي ميدهي، و بر ائمه هدي سلام ميدهي، آن گاه نعمتهاي خدا را بر خود ميشماري و او را به خاطر آنها ستايش و شکر ميکني. بعد به گناهان خود يکايک اعتراف ميکني و هر کدام را که به يادداري، اقرار مينمايي. هر کدام را به خاطر نداري، به طور سربسته به زبان ميآوري و از همه گناهان به درگاه خدا توبه ميکني و تصميم ميگيري که ديگر گناه نکني و از روي پشيماني و صدق نيت و خلوص، و در بيم و اميد از آنها
استغفار و طلب آمرزش ميکني، سپس ميگويي: «اللهم اني أعتذر اليک من ذنوبي و استغفرک و أتوب اليک فأعني علي طاعتک و وفّقني لما اوجبت علي من کل ما يرضيک فاني لم أر أحداً بلغ شيئاً من طاعتک الا بنعمتک عليه قبل طاعتک، فأنعم علي بنعمة أنال به رضوانک و الجنةَ. بعد از رعايت اين مراتب، حاجت خود را بخواه، که اميدوارم خدا نااميدت نکند و حاجتت را برآورد».(17)
چند تذکر:
1 - گاهي با وجود تمام شرايط دعا، دعا مستجاب نميشود، چون به مصلحت ما نيست، يعني چيزي را طلب ميکنيم که به سود ما نيست، اگر چه ميپنداريم به نفع ما و خير است.(18)
2 - گاهي دعا مستجاب ميشود، ولي از روي مصالحي تحقق عملي آن به تأخير ميافتد، حتي ممکن است تا بيست سال طول بکشد تا محقق گردد.
3 - در روايت است خداوند وقتي بندهاي را دوست داشته باشد، اجابت دعاي او را به تأخير مياندازد تا بندهاش با او راز و نياز گويد.
از اين رو مؤمنان ثابت قدم هيچ گاه از تکرار دعا مأيوس نميشوند، بلکه ميگويند:
دست از طلب ندارم تا کام من برآيد
يا جان رسد به جانان يا جان ز تن درآيد.
4- گاهي اجابت دعاها در آخرت به صورت پاداش نمايان مي شود و در دنيا خواسته اش بنابر مصالحي داده نمي شود. اگر کسي بداند خداوند در عوض عدم اجابت دعا در دنيا، چه پاداشي براي او در آخرت در نظر گرفته است، هرگز نا اميد نمي شود. امام صادق(ع) مي فرمايد: «روز قيامت خداوند متعال مي فرمايد: اي بندة من! تو مرا خواندي و من اجابتت را به تأخير انداختم. اکنون ثواب و پاداش تو چنين و چنان است. پس مؤمن آرزو مي کند که کاش هيچ دعايي از او در دنيا اجابت نمي شد، براي آن ثواب و پاداش نيک که مي بيند».(5)
از روايات استفاده مي شود که هيچ دعايي بي اثر نيست و هر دعايي در دنيا و آخرت تأثير مناسب خود را دارد.
امام سجاد(ع) مي فرمايد: «دعاي مؤمن يکي از سه فايده را دارد: يا براي او در آخرت ذخيره مي گردد ، يا در دنيا برآورده مي شود ، يا بلايي را که مي خواست به او برسد، از وي مي گرداند».(6)
علاوه بر مطالب ياد شده، هميشه به اين نکته توجه داشته باشيد که نماز و روزه و دعا و غيره، مطلوبيت ذاتي دارند و فلسفه دعا تنها بر آوردن حوائج به ويژه خواسته هاي دنيوي نيست، بلکه خود دعا و مناجات با خدا، صرف نظر از اجابت يا عدم اجابت، ارزش دارد و به اصطلاح طلب مهم تر از مطلوب است.(7)
پينوشتها:
1 - کهف (18) آيه 28.
2 - يونس (10) آيه 12.
3 - اصول کافي، ج 4، ص 219.
4 - بحارالانوار، ج 93، ص 381.
5 - بحارالانوار ج 93، ص 305.
6 - عدة الداعي، ص 97.
7 - عدة الداعي، ص 97.
8 - مکارم الاخلاق، ص 315.
9 - پيامبر(ص) فرمود: «براي خدا منادي هست که هنگام سحر ندا ميکند: آيا دعا کنندهاي هست تا اجابت نمايم؟ آيا استغفار کنندهاي هست تا مورد بخشش قرار دهم؟ آيا درخواست کنندهاي هست تا به او عطا نمايم؟» رساله «لقاءالله»، ميرزا جواد آقا ملکي تبريزي، ص 119.
10 - همان، ص 87.
11 - غررالحکم، ترجمه محمد علي انصاري، ج 1، ص 32.
12 - معاني الاخبار، ص 271، به نقل از کيفرگناه و عواقب آن، سيد هاشم رسولي محلاتي.
13 - همان، ص 270.
14 - مؤمن (40) آيه 60.
15 - بحارالانوار، ج 93، ص 376 و 377.
16 - غسل و نماز توبه به کيفيتي که ذکر شد.
17 - فلاح السائل، ص 38 و 39.
18 - قرآن کريم در اين مورد ميگويد: «چه بسا چيزي را خوش نداريد، حال آن که خير و منفعت شما در آن است و يا چيزي را دوست داشته باشيد، حال آن که شر و ضرر شما در آن است. خدا ميداند، ولي شما نميدانيد». سوره بقره، آيه 216.
5. همان، ص 247.
6. تحف العقول، ص 202.
7. مصباح يزدي، بر درگاه دوست، ص 56.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%88-%D8%A2%D8%AF%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%D8%B9%D8%A7-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت