راه افزايش ايمان | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
راه افزايش ايمان
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
راه افزايش ايمان
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
تقویت ایمان
,
اصلاح و تقویت باورها
سوال:
چگونه ايمان خود را در مسير قرب به خدا افزايش دهيم؟
پاسخ تفصیلی:
اولين گام در مسير حرکت به سوي خدا و تقرّب و نزديکي به او، آگاهي و سپس ايمان و عمل صالح است . به طور کلي مي توان گفت: ايمان محصول آگاهي و عمل صالح است. به هر مقدار که علم و آگاهي انسان به زندگي و معارف ديني و عمل به اقتضاي آن زياد مي شود، ايمان انسان هم قوي تر مي گردد.
ايمان دو جنبه دارد : نظري و عملي . هر يک از آن داراي درجات و مراتبي است . اولين درجهء ايمان نظري شناخت و معرفت خدا و اعتقاد به وحدانيت او و عقيده بر اين که نظام هستي قائم به تدبير و ارادهء او و متحرک به قدرت قيومي او است و همهء موجودات در پيدايش و بقاء و هستي خويش به او نيازمندند. پس از آن ، اعتقاد به فرشتگان به عنوانکارگزاران خداوند در نظام هستي و عقيدهء به وحي و نبوت همهء انبيا از حضرت آدم تا حضرت خاتم النّبيين و اعتقاد به عالم برزخ وقيامت کبري و حساب و کتاب ، حشر و نشر و بهشت و جهنم از شعبه هاي ايمان نظري است .
ايمان عملي : ايمان عملي ثمرهء ايمان نظري و ميوهء شناخت و آگاهي از حقيقت است وبا اموري تقويت مي شودکه عبارتند از:
1- توبه :اولين مرحله از مراحل سير به سوي خدا وتقرّب و نزديکي به اوتوبه است . بدون توبه حقيقي ايمان در قلب استفرار پيدا نمي کند. حقيقت توبه ، پشيماني و ندمت ازخطاها و گناهان و کاهلي و سستي هاي گذشته است و علامت پشيماني آه و حسرت و سوز و ناله اي است که فضاي جان و روح توبه کننده را احاطه نموده باشد، به گونه اي که گناهانش تلخ ترين خاطرهء ذهني او و ضجر آورترين موضوعي است که هرگاه به ياد آن مي افتد، روحش آزرده مي گردد. بنابراين ، منظور از توبه صرف گفتن ذکر نيست . تا وقتي که شيريني و حلاوت گناه در خاطر او است استغفرالله گفتن ، نعوذ بالله ـ استهزاء نمودن خدا ـو ذکر او است . کسي که حقيقتاً از گناه پشيمان باشد عزمي راسخ بر ترک گناه دارد. بعد از توبه ، نخستين گام و اولين شرط براي حرکت و سير به سوي خدا ترک گناه است.
2 - انجام واجبات و اطاعت از اوامر الهي: پيامبر اکرم (ص)فرمود: ريشه و اساس دين و دينداري ورع و اجتناب از گناهان است ، و ساقه و سر آن اطاعت از خداست.
ايمان به وسيله تقواي الهي و دوري از گناهان و انجام اعمال صالح تقويت ميگردد.
امام صادق(ع) فرمود: "ورع و پرهيز از گناه، ايمان را ثابت نگه ميدارد و طمع، ايمان را بيرون ميبرد".
نيز فرمود: "هر کس عملش موافق گفتارش باشد، اهل نجات است اما هر کس عملش با گفتارش (که ميگويد به خدا و قيامت و... ايمان دارم) مطابقت نکند، ايمانش عاريهاي و مصنوعي است".
رسول خدا(ص) فرمود: "محکمترين دستگيره ايمان، تقوا است".
3- معرفت و شناخت چهارده معصوم و توسل و ارتباط با آنان ؛ زيرا ائمه :سبيل اللّه يعني راه خدا و باب الله به معناي درب ورود به مقام الوهيت و تقرب به ذات خدا هستند. همان که قرآن دستور مي دهد براي رسيدن به خدا از وسيله کمک بگيريد
اميرالمؤمنين (ع)در مقام تبيين آيهء مذکور فرمودند: ما اهل البيت همان خانه هايي هستيم که خداوند دستور داده از راه درب هاي آن وارد شويد. ما اهل البيت ، هم ـ خانه هاي خداـ هستيم و هم ـ دربهاي خانه ءخدا ـ.
بنابراين ، هر کس مي خواهد خدا را بشناسد و به خدا تقرّب جويد و به کمال نهايي عبوديت و انسانيت نايل گرددبايد با احاديث و معارف بلند ائمه : آشنا شود و با آن زندگي نمايد و برنامهء دنيا و آخرت خويش را بر اساس تنظيم کند و بداند بدون شناخت و ارتباط و اطاعت از امامان نيل به قرب الهي ميسر نيست .
4-عمل صالح : بعد از معرفت و شناخت و مشخص گشتن هدف و ايمان به آن ،عمل صالح در تقويت ايمان نقش موثري دارد. ايمان بدون عمل صالح معنا ندارد.
امام صادق (ع)فرمود: الايمان لا يکون الاّ بعمل ؛ايمان چيزي جز عمل نيست .
در حديث ديگري که از آن حضرت نقل شده آمده است : ايمان آن است که طاعت خدا شود و گناهي محقق نگردد.
از اميرالمؤمنين (ع)سؤال شد: آيا هر کس گواهي دهد به وحدانيت خدا و نبوت محمد بن عبداللّه او مؤمن است فرمود: پس واجبات خدا چه مي شود؟
درجات ايمان :
همان گونه که ايمان نظري داراي درجات و مراتب است ، ايمان عملي نيز درجات و مراتب دارد. نمي توان فردي را که مرتکب گناهي شد از ايمان به دور دانست و با چوب تکفير او را از جامعهء مؤمنين بيرون راند. امام صادق (ع)فرمود: خداوند تبارک و تعالي ايمان را به هفت شعبه تقسيم کرده است :
1 برّ و نيکوکاري ؛ 2 صدق و راستگويي ؛ 3 رسيدن به درجه يقين ؛ 4 نيل به مقام رضا و خشنودي خدا؛ 5وفا (وفاي به عهد و پيمان هاي الهي و بيعت با پيامبر و ائمه : و قول و تعهدات مشروعي که با انسان ها داديم )؛ 6علم و معرفت ؛ 7 حلم و بردباري و صبر و شکيبايي .
سپس فرمود: خداوند آن را ميان مردم تقسيم نمود به هر کس هفت سهم داد او کامل الايمان است (يعني هر کس توانست با اراده و تلاش و عمل صالح خويش و جلب توفيقات الهي ، همهء درجات آن را کسب کند، آن را مي توان گفت از ايمان کامل برخوردار است ) اما برخي يک سهم از ايمان را تحصيل مي کنند. بعضي از دو درجه آن برخوردارند و گروهي به مرتبهء سوم ايمان نايل گرديدند و به همين ترتيب . کسي که يک سهم از ايمان را کسب کرده ،تکليفي به اندازهء دو سهم بر او تحميل نکنيد و به کسي که از دو سهم ايمان برخوردار است ، وظيفه اي به اندازهء سه سهم بارش نکنيد؛ يعني استعداد و قابليت پذيرش اشخاص در ايمان يکسان نيست و خدا از هر کسي به اندازهء ظرفيتش تکليف خواسته است پس شما هم در اعمال و اخلاق ديني و تحصيل علوم و معارف از هر کسي به اندازهء توان واستعدادش توقع داشته باشيد.
از يک منظر ايمان را مي توان به ده درجه تقسيم نمود. امام صادق (ع)به فردي به نام عبدالعزيز فرمود: ايمان مانند نردباني است که ده پله دارد و مؤمنين پله اي را بعد از پلهء ديگر بالا مي روند پس کسي که در پلهء دوم است نبايد به کسي که در پلهء اول است بگويد تو هيچ ايمان نداري و کسي که در پلهء سوم است نبايدکسي را که در پلهء دوم است مورد تحقير قرار دهد به همين ترتيب کسي که در رتبه دهم ايمان قرار دارد نبايد فردي راکه در پله اي پايين تر است تحقير نمايد.
از مجموع روايات و آيات مربوط به بحث ايمان مي توان دريافت که ايمان ، حقيقت واحدي نيست و در همه مؤمنين يکسان و برابر نمي باشد، بلکه حقيقتي است که داراي مراتب و درجات متعدد مي باشد و به قول اهل منطق قابل تشکيک است . اعتبار و ارزش و ميزان تقرّب هر انسان نزد خدا به ميزان توجه به کيمت و کيفيت اجزاي ايمان است ؛ يعني اعتبار هر مؤمني را با مقدار عمل خالصانه او بايد سنجيد.
چنان که گفته شد ايمان داراي درجات و مراتب است . درجات ومراتب ايمان ، هميشه با ملاک واحدي اندازه گيري نمي شود، بلکه اوضاع زمان و مکان در آن مؤثر است . در دوران غربت اسلام و پيامبردر مکه ،اعتقاد به خدا و قيامت و پيامبر اسلام هر فردي را در زمرهء مؤمنين قرار مي داد، اما در دوران قدرت اسلام صرف اعتقاد علامت ايمان نيست ، بلکه عمل به واجبات و ترک گناه از لوازم جداناپذير آن است
براي تقويت ايمان بايد پايه هاي آن را محکم کرد. امام علي(ع) ايمان را بر چهار پايه استوار مي داند: صبر و يقين و جهاد و عدل.
به طور کلي هواهاي نفساني و رذايل اخلاقي از آفات ايمان محسوب مي شوند.
امام باقر(ع) دروغ را منشأ خرابي ايمان مي داند. در جاي ديگر حضرت حسد را آفت ايمان ذکر کرده وفرموده است: "حسد ايمان را مي خورد همان طوري که آتش هيزم را
بنابراين انجام واجبات و ترک محرمات و آراسته بودن به صفات خوب مثل: شکر، صبر، خوش اخلاقي، احسان، سخاوت، راست گويي، بردباري و پاک بدن از صفات رذيله مانند: تکبر،حسادت، بداخلاقي، عصبانيت و... موجب تقويت و پايداري ايمان ميگردد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%D9%8A%D8%B4-%D8%A7%D9%8A%D9%85%D8%A7%D9%86
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت